X-Bow Walk to work Vessel de Kasteelborg

Had al een paar dingen geplaatst op het X=Bow topic AX118 maar wil toch een eigen topic gaan opstarten over de bouw van de W2W Vessel de Kasteelborg van Wagenborg
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik persoonlijk het zusterschip de Kroonborg nog iets mooier vind maar deze wijkt teveel af van de romp waar ik nu mee aan het bouwen ben.
Omdat er vrijwel geen bouwtekening van een X-Bow romp te verkrijgen zijn heb ik een semi bouwpakket gekocht in Slovenie. Dit is een model van een(Alp)Ankersleper.
Uiteindelijk moet het dus een W2W offshore verzorger worden
 
Laatst bewerkt:
Het pakket is binnen. Ziet er goed uit. Helaas is er geen bouwtekening bij maar heel veel is genummerd dus daar kom ik wel uit. Het is geen beginnerspakket maar dat was bekend.
Met een beetje logisch nadenken komt dat wel goed denk ik / hoop ik. De kwaliteit van de geleverde onderdelen is zoals ik het nu bekijken kan prima.

Foto 1 spanten.jpg
Foto 2 spanten.jpg
 
Heb even een kleine proefopstelling gemaakt. Alles een klein beetje bijvijlen dan past het perfect. Wel heel voorzichtig werken breekt zo af.(Is me al gebeurd)
 

Bijlagen

  • proefopstelling 1.jpg
    proefopstelling 1.jpg
    248,2 KB · Weergaven: 582
  • proefopstelling 2.jpg
    proefopstelling 2.jpg
    234,2 KB · Weergaven: 570
Op dit moment ben ik dus bezig om een ALP Anker sleper om te bouwen naar de Kasteelborg van Wagenborg/Shell Die eigenlijk de (Ex Bleu Queen is (PX121)
Hiervoor moet ik het voordek inkorten en de zijwanden recht maken. Dit maakt het schip ongeveer 6 cm langer
Skelet van Xbow.jpg
 
Het A Dek moest ingekort worden omdat het werkdek langer is als bij een ankersleper
 
Laatst bewerkt:
Op het werkdek moeten totaal 2 kranen komen en een Ampelmann Walk to work uitschuifbare ladder. (W2W)
(De Ampelmann en de Lagendijk kraan kunnen een golfslag van 2,50 meter opvangen.
Een knap stukje Nederlandse enginering.
Ze vervangen in feite de helicopters die af en aan moeste vliegen.)
Denk niet dat ik dit in het model kan bewerkstellegen
Verder komt er een extra dekhuis op waar de Ampelmann op staat.
Een houder voor de Bijboot FRDC 1000.
En een stellage waar grote katrollen op komen te staanwaarvan ik nu de functie nog niet van weet.
 
Laatst bewerkt:
Maar eens begonnen met de de romp vorm te geven.
Eerste een hulptafeltje zodat de romp mooi rust en niet trekken kan
Was al een tijdje geleden dat ik dit voor het laatst heb gedaan heb met balsa hout.
Latjes gezaagd van 1 cm en 0,5cm breedte van het balsahout dat er bij geleverd is.
Een gedeelte van de bodem en zijkanten zitten er al bij.
 
De achterkant moet ik nog veranderen. Daar moet een gedeeltelijke schuine helling in komen. Dus moet de achterspiegel verlaagd worden.Is geschroefd dus dat kan zo aangepast worden.
Zag het te laat op een foto. Foutje in de verdediging. Dat is wel een nadeel als er geen werktekening bij zit.
 
Bijna anderhalf week uit de running geweest. Te ziek geweest (griepachtige verschijnselen)om te bouwen. Vandaag de draad maar eens weer opgepakt.
De onderkant beplankt met 1cm en een halve centimeter brede balsa latjes.
Beplanking 11.jpg
Beplanking 12.jpg
 
Als er krommingen gemaakt moeten worden in de romplatjes (Balsa) gebruikte ik meestal een waterkoker. Gebruik nu een verfbrander (Action) en dat gaat perfect. Wel even opletten voor je vingers. Die worden zo mee geroosterd.
Latten krommen 2.jpg
 
Het ombouwen van een ankersleper naar een offshore boat vordert gestaag. Het dekhuis moet naar voren worden verplaatst en het dek kan hierdoor langer worden gemaakt.
Dekhuis verplaatsen.jpg
Dek verlenging.jpg
 
Back
Top