X-ray T1 evo-2

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Jasper, 1 jul 2004.

  1. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    @ Roboscan

    Misschien omdat X-ray zachtere olie nodig heeft dan Schumacher?

    Maar vandaag zijn we weer wezen rijden op evmc. Na de eerste rondjes met de 19 turns, wilde ik wat sneller. Dus ik zet de 15 turns erin. Maar ik had de draden verkeerd om gesoldeerd, dus hij ging achteruit. Nog maar een keer solderen dan. Alleen hierbij ging het fout. Ik draaide de motor draden wel om, alleen de shotkey diode niet. Dus ik geef gas en KABOOM, shotkey diode in vier stukken.

    [​IMG]

    Maar ik zie, dat ze per 3 maar 7,25 kosten. Dus dan kan ik er nog een paar opblazen :p
     
  2. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Waarom heeft een Xray zachtere olie nodig het zijn toch de gewone serpent (xray) dempers. die je van buiten af kan verstellen enzo.

    of ligt het aan het chassis?

    Groet Robo
     
  3. stevenkoiter

    stevenkoiter

    Lid geworden:
    12 dec 2003
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Den Haag
    Ja, en in de electronica zaak nog geen euro per stuk :roll:
     
  4. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    op school je je elektro leraar lief aan kijken en je krijgt zo bakken met ontstoorcondensatoren shotkey's en powercondensatoren. nu ben ik blij met mijn MTS+ oplijding.

    mar goed ik zit nog steeds na te denken waardoor komt het toch dat Xray's zachtere demper olie gebruiken als Schumi's

    kan het aan de demper positie liggen, kan het aan het hogere zwaarte punt liggen omdat de aandrijvind nog boven de motor zit. kan het aan kortere of langere draagarmen liggen.?

    weet iemand het?

    Groet Robo
     
  5. stevenkoiter

    stevenkoiter

    Lid geworden:
    12 dec 2003
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Den Haag
    misschien hebben ze in de dempers van de Xray's maar een gaatje open, standaard zijn er 2 gaten open in de Mission. De construcktie van de de dempers van de mission zijn ook heel anders en misschien heeft dat wel wat effect op de demping.

    Misschien is hier iemand op dit forum die met bijde auto's heeft gereden en er meer verstand van heeft :)
     
  6. michel_rc

    michel_rc Guest

    ik denk dat jullie allebij redelijk goed zitten, het heeft denk ik met allemaal redelijk kleine dingen te maken.

    maar ik heb egt geen idee.

    ??
     
  7. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Oei, dan heb je een hoop geluk gehad. Heb bij LRP/Nosram regelaars wel eens gezien dat de shottky sterker was 8O
    (De rook komt dus uit je regelaar ipv. de Schottky)
    Dat was een Quantum 2 b.t.w.

    Wat handiger is, is om de schottky in de draden voor de motor te solderen. Je hebt er dan maar 1 nodig en hij zit altijd goed.
     
  8. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Vassago, dank je wel voor de tip, dat ga ik zeker doen!

    De esc doet het nog gewoon. Ik heb dan wel veel geluk gehad :lol: Want mijn esc is ook van Nosram...

    PS: weet iemand toevallig waar een elektronica zaak is? (omgeving Arnhem)
     
  9. michel_rc

    michel_rc Guest

    ja ik weet dat wel jasper

    kweet niet hoe die heet maar weet wel waar die zit moet je anders maar even vragen op msn.
    en eventueel kun je ook nog wentink proberen marja darr heben ze amateurs dingen en vaak ook niet dat soort electronische dingen en je komt op een duurdere prijs uit.


    heel misschien kun je wat vinden bij de doe het zelf zaak[industrie terein duiven] :wink:
     
  10. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Zorg wel dat de schottkys voldoende zwaar zijn. Het is leuk om een paar eur. te besparen door een schottky te kopen bij een electronica zaak ipv. een modelbouwwinkel, het is alleen zo vervelend als je dan alsnog de remfets uit je ESC van 200 eur. blaast.
     
  11. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Vassago, nogmaals bedankt. Morgen ga ik naar een modelbouwwinkel om er een te halen.
     
  12. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Weet je al wat je moet hebben dan :?:
     
  13. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Ja, een shotkey diode :?
     
  14. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    ghehe welke waarden ????

    even mijn koffer open getrokken en een er op na gekeken:

    sb 550
    jgd

    nu weet ik zelfds met mijn MTS+ opleiding me god niet wat het zou moeten betekenen. wish you luck

    Groet Robo
     
  15. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Dat bedoel ik dus :roll: Dan krijg je waarschijnlijk een diode die in de electro vaak gebruikt wordt. (Die waarschijnlijk zo licht zijn dat je net zo goed zonder kan rijden).

    Enniewee, de schottky moet minimaal deze waarden hebben:

    35 volts / 8 amps

    Hoger mag altijd natuurlijk.

    Success.

    Als je hem in de draden verwerkt heb je er maar 1 nodig, ga dan gewoon naar de modelbouwzaak voor die euro die je bespaard.
     
  16. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Vassago, bedankt.

    Ik ben net bij de winkel geweest en heb twee shotkey diodes van Peak racing gehaald. Er staan geen specs op, dus ik heb even bij towerhobbies gezocht. Peak racing hadden ze niet maar Team Orion wel. En die lijken er verdacht veel op.

    [​IMG]

    Team Orion Schottky Diodes (2)

    These are the Team Orion (ORI) Schottky Diodes for high
    frequency (forward only, no reverse) electronic speed controls.

    FEATURES: Offers more consistent braking, more efficient motor operation
    and allow cooler operation of electronic speed cotrol.
    Diodes have a silver band painted on one end to indicate the
    polarity.

    INCLUDES: Two schottky diodes (black and silver)
    One decal sheet

    REQUIRES: Soldering to motor and use with (3) 0.1 uF non-polarized
    capacitors (BRPC7110)

    COMMENTS: The lead closet to the silver band is the positive lead.
    If the diode is install backwards, it will crack.
    To install, it should be soldered between the + and - poles
    on the motor, in addition to the three .1mF capacitors.
    Do not use with reversing speed controls
    Rated at 45 volts/ 9 amps/ 0.4 forward voltage drop

    Op mijn diode staat: SB540 (dan zo'n raar teken) 0l36

    SB540(tekentje) staat ook op die diodes van team orion. Dus ik neem aan dat ze goed zijn?

    En je moet toch de kant met het zilveren streepje om de diode, aan de plus pool van je motor solderen?
     
  17. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Die zijn perfect. Het zilveren streepje moet aan de kant van de plus.
     
  18. marvin

    marvin Guest

    Even een vraagje tussen door over die diodes: Ik krijg morgen een LRP F1 Digital revers binnen, waar de achteruit dus van uit te schakelen is. Maar moet ik dan als ik de achteruit niet gebruik zon ding monteren, en als ik de achteruit weer inschakel hem weer verwijderen :roll:
     
  19. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    zou je kunnen doen. iet wat riskant is het wel. stel nu dat je bijvoorbeeld perongelijk d achteruit inschakeld. tja dan is het :blowup: maar het is te doen.

    Groet Robo
     
  20. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    Vassago, voor de zoveelste keer, bedankt :)

    @ Marvin

    Rij eerst een paar rondjes met achteruit en een paar zonder achteruit. Bepaal dan wat je het fijnste vindt, dan kan je de diode (wel of niet) solderen. Want steeds eraf en erop zetten lijkt mij ook niks.
     

Deel Deze Pagina