Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Een Xerces v5 heeft pockets veronderstel ik?
Dan is holle carbonbuis wel zinvol aangezien je het gewicht zoveel als mogelijk wil reduceren. (Was dat niet de bedoeling, dan zou een versie zonder pockets ook volstaan hebben).
Ik heb dit jaar in België F3P-C gevlogen met een Xerces v1 zonder pockets en volle carbon staaf. Voor het C-pogramma hoeft het geen hol carbon te zijn, maar hoe lichter hoe trager het vliegt...
edit: volle carbon staaf wordt gepultrudeerd (vanaf 0,3 mm buitendiameter) . Hole carbonbuis ofwel gewikkeld (vanaf buitendiameter 4 mm, dus niet voor deze toepassing) ofwel gepultrudeerd (vanaf 0,7 mm buitendiameter). Pultrusie heeft als voordeel tov wikkelen dat het veel nauwkeuriger is (kleinere toleranties), daarom bestaan gewikkelde buizen pas vanaf buitendiameter 4 mm.
Gepultrudeerde buizen hebben een hogere trek-, druk- en buigsterkte dan gewikkelde buizen. Gewikkelde buizen hebben daarentegen een grotere torsiesterkte.
Tubes zijn om de een of andere gekke manier altijd recht. Rods willen nog wel eens krom zijn.
Met welke servo's vloog jij f3p-c?
HXT500's, via 2 diodes op accu.
Maar die HXT's waren een noodoplossing. Ik had niet meer verwacht dat er nog F3P-C wedstrijden georganiseerd zouden worden in België. 't Was gewoon een kwestie van tijdig een model klaar te hebben.
Het is doenbaar, maar je merkt echt wel dat ze minder goed centreren.
oke, er zijn meer mensen die dat doen. Aleen ik dacht van als ik er nu goeie servo's in zet kan ik er nog even mee..
Sten
Voor betere servo's kiezen is nooit verkeerd!
Op m'n eerste indoor toestel dat ik ooit gebouwd heb (Precise, staat hier ook ergens in een draadje) had ik D47s op hoogte en richting en een DS318 op rol. Dat type van servo's is gewoon veel nauwkeuriger (vooral de centrering).
Ik heb voor HXTs gekozen om 3 redenen:
- ik strip liever de tandwielen van een HXT dan van een D47/DS318 bij het inoefene van een programma
- het was de eerste keer dat ik servo's rechtstreeks op de accu had (lakdraad solderen dus). k blaas liever een HXT op dan een D47/DS318 (is trouwens ook gebeurd :nosmile
- en vooral: ik had die HXTs liggen op het moment dat ik een toestel nodig had voor de wedstrijden...
Die Precise is niet meer, de setup komt in een tweede Xerces voor volgend seizoen.
okeHeb jij toevallig een linkje van waar jij de diode hebt besteld?
Sten Dalvoorde
Bij de lokale elektronicawinkel... niet online.
type 1N4001 of hoger voldoet.
Dus als ik deze zou bestellen komt het wel goed?
DIODE 1N4001 50V/1A Diotec 1 N 4001 Soort behuizing DO-41 I(F) 1 A Blokkeerspanning U(R) 50 V in de Conrad online shop
alvast bedankt
Sten Dalvoorde