Xray T3 topic

Gisteren de eerste keer met de auto gereden in Bredene (EPC wedstrijd 3).
M'n auto was enorm zenuwachtig en gevoelig. Shocks waren gevuld met 350 en 3 gaatjes open.

Ik heb snel al m'n shock naar binnen gelegd om de auto wat rustiger te maken en 2 gaatjes vooraan gebruikt. Ik had de verstelbare pistons er in zitten om snel te kunnen testen tot ik een goeie basis setup vind. De auto was al iets rustiger, maar nog steeds niet echt goed. Mijn expo heb ik dan maar op -15% gezet en twas terug iets beter.

Door mijn camber vooraan op 1° ipv 2° te zetten verloor ik een beetje stuur. Kheb de A finale gehaald en daar 5e geworden, maar de auto was moeilijk te rijden.

Volgende week zondag doe ik waarschijnlijk mee met de EPS warm up en dan zou ik graag die nervositeit er uit krijgen zonder met expo te moeten prullen en de auto wat stabilier maken. Ik kan vooraan mijn wielbasis nog 1mm langer maken en de shocks heb ik nu gevuld met 450 en terug 3 gaatjes. De gewichtsverplaatsing was echt overdreven vanaf dat je aan het stuur kwam.

Je reed met een behoorlijk slappe afstelling. Dan kan de auto zeer nerveus aanvoelen. Ik zou in de shockbrekers voor 50wt olie doen en achter 40wt bij weinig grip op tapijt en bij hoge grip 10 wt meer. Hardere stabies wil ook helpen ( 1.5 of 1.6 voor en 1.3 of 1.4 achter ) Ook heb je voor teveel gesmeerd. Begin eens met half voor smeren ipv 100%. Als je bovenstaande tips volgt kom je veel dichter in de buurt van wat je wilt met de Xray T3. Suc6 !

Frans
 
Je reed met een behoorlijk slappe afstelling. Dan kan de auto zeer nerveus aanvoelen. Ik zou in de shockbrekers voor 50wt olie doen en achter 40wt bij weinig grip op tapijt en bij hoge grip 10 wt meer. Hardere stabies wil ook helpen ( 1.5 of 1.6 voor en 1.3 of 1.4 achter ) Ook heb je voor teveel gesmeerd. Begin eens met half voor smeren ipv 100%. Als je bovenstaande tips volgt kom je veel dichter in de buurt van wat je wilt met de Xray T3. Suc6 !

Frans

Hey Frans,

Ondertussen heb ik meer kunnen testen en zit de auto al vrij goed, maar het kan nog en klein beetje beter.

Shockdemper olie is nu 450 voor en 400 achter. Ik heb de korte links vooraan getest, maar daar verlies ik wat bochten snelheid mee, al is het wel makkelijker om mee te rijden. Als ik H blokjes heb, ga ik nog wat meer testen. Helaas staan de examens voor de boeg, dus zal ik een maandje niet kunnen rijden.

Maar de setup waarmee m'n auto iets minder nerveus is en nog steeds bakken stuur heeft is de volgende:
450 voor / 400 achter
3.0 voor / 2.6 achter (standaard)
Standaard swaybars (1.4mm v / 1.2mm a)
2mm shim tussen de shocktower en de dempers
Shocks in het 2e gaatje van de binnenkant
Rollcenters: 0mm + L1 & L2 blokjes rondom in de lange positie
2mm shims op de voorste stuur blokken
4mm shims op de achterste hubs
Ackerman shim: 1mm
Bumpsteer shim: 2mm
Droop: 6 - 6.4mm voor / 5 - 5.4mm achter (hangt wat af van de grip)
Rijhoogte: 5.2mm rondom
Camber: 1° voor / 2° achter
Banden: LRP CPX
Banden smeren tot 3mm van de rand vooraan.
 
met lange links voor rijdt de auto een stukje rustiger. achter zou ik iets minder droop gebruiken. Heb zelf (had zelf) vaak 4.8 tot 5 mm droop achter. Toch zwaardere stabies proberen en minder voor smeren met iets meer camber voor. De iets zwaardere olie maakt de auto vaak ook gemakkelijker te rijden.
 
met lange links voor rijdt de auto een stukje rustiger. achter zou ik iets minder droop gebruiken. Heb zelf (had zelf) vaak 4.8 tot 5 mm droop achter. Toch zwaardere stabies proberen en minder voor smeren met iets meer camber voor. De iets zwaardere olie maakt de auto vaak ook gemakkelijker te rijden.

4.8-5mm is toch meer droop? :p Hoe lager je draagarmen tegen de grond komen, hoe meer droop je hebt. Maar die erg lage droop settings gebruik ik enkel op circuit met heel veel grip. Meestal 6 voor en 5 achter.

Ik zal eens uitkijken naar de zwaardere stabies. Met camber heb ik eigenlijk nog niet echt getest. Tot nu toe heb ik altijd iemand zijn Hudy setupbank geleend snel alles gezet zoals ik altijd rij. Mijn eigen setup bank is ondertussen wel besteld, dus dan kan ik op het gemak testen zonder andere te moeten lastig vallen :p
 
Ik zou beginnen met het breder maken van de voorkant van de auto. Op je setupsheet staat dat je 1mm tussen de draagarm houders hebt. Standaard is dit 1,5mm, ik denk dat als je dat aanpast de auto al een stuk makkelijker rijdt.
Daarna zou je ook nog kunnen kijken naar je bumpsteer, 1 of 2mm minder tussen je stuurlink en je stuurblok maakt een groot verschil.

CPX banden hebben niet super veel grip, dus het juiste smeermiddel kan ook belangrijk zijn. Persoonlijk vind ik het smeermiddel van LRP te veel bijten de eerste ronden, waardoor je te veel stilvalt in lange bochten. Met CS High grip heb ik veel meer bochtensnelheid en rijdt de auto ook wat makkelijker.
 
jasper, de xray rijders bij ons rijden of met de HPI goud/zilver combi, of met de Tamiya white/blue combi. Wellicht dat ook eens proberen?
Ik ken wel Tamiya rijders. Zal eens vragen als ik eens mag testen met hun veertjes. Maar met meer te testen rijdt de auto iedere beter heb ik het gevoel. Alleen heb ik nog maar weinig kunnen testen doordat ik met examens zit binnenkort. In februari zijn ze gelukkig voorbij en is er wel iedere weekend een touringcar race in de buurt, dus het zal wel goedkomen. Ik heb ondertussen iemand gevonden die nog de optionele H blokjes heeft, dus daarmee ga ik ook nog eens testen.
Vorige week ben ik vrij gaan rijden en in de namiddag toen er grip was (nieuwe layout) ging het wel lekker (veel beter dan de eerste keren). Ik heb ondertussen ook het 2012 topdeck besteld na lang twijfelen of ik het origineel zou modden. Ik zal wel zien wat het beste werkt, maar toen ik vorige week perongeluk met een los topdeck reed (alle schroeven waren nog los) ging de auto eigenlijk wel goed. Rustiger en meer grip. Toen ik de schroeven vast zette werd de auto veel directer en kreeg ik meer stuur. Het 2012 ziet er iets stijver uit vooraan en zachter achteraan, dus ik ben benieuwd.

Ohja, op EPS warmup in Zele heb ik meegedaan met 17.5T boosted en daar ben ik derde geworden uit 18 deelnemers. Als 9e gestart in de A finale en uiteindelijk 3e geworden was niet slecht denk ik.

Ik zou beginnen met het breder maken van de voorkant van de auto. Op je setupsheet staat dat je 1mm tussen de draagarm houders hebt. Standaard is dit 1,5mm, ik denk dat als je dat aanpast de auto al een stuk makkelijker rijdt.
Daarna zou je ook nog kunnen kijken naar je bumpsteer, 1 of 2mm minder tussen je stuurlink en je stuurblok maakt een groot verschil.

CPX banden hebben niet super veel grip, dus het juiste smeermiddel kan ook belangrijk zijn. Persoonlijk vind ik het smeermiddel van LRP te veel bijten de eerste ronden, waardoor je te veel stilvalt in lange bochten. Met CS High grip heb ik veel meer bochtensnelheid en rijdt de auto ook wat makkelijker.

Ik rij nog maar net touring dus m'n gamma aan smeermiddelen is nog beperkt. Het enige wat ik heb is LRP Top grip voor tapijt en Rheinard MR33 voor tapijt, maar dat laatste is niet meer te koop als ik het goed voor heb? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat Rheinard spul beter vind als het LRP flesje. Mijn ervaring is ongeveer dezelfde als die van jou met Rheinard VS LRP.
Rheinard en CS high grip zijn hetzelfde potje, maar zou daar ook hetzelfde inzitten?

Die shims ga ik zeker eens checken aan de voorkant. Kheb eigenlijk nog nooit gekeken hoe dik de shims zijn die er zitten.
 
Dat van die shims zou ik als eerste doen. Ik was uitgegaan van de 1.5 mm shims. Had niet gezien dat je 1 mm gebruikt ! Koiter is scherp ;-)

Ik denk wel dat er 1.5mm shims tussenzitten, maar ik heb dit nooit gechecked. Ik heb de ophanging wel al een paar keer los gehad en volgens mij waren de shims toch wel dikker als 1mm shims. (als mijn visueel geheugen goed is, haha) Zal morgens kijken wat er precies tussenzit als ik thuis ben.
 
Hallo allemaal,
Om te beginnen in het onroad gebeuren heb ik een 2e hands T3 '10 gekocht om te kijken of ik het leuk vind.

Helaas loop ik nu tegen een probleempje aan bij het monteren van de servo. De ruimte tussen de servo en de bevestiging op het chassis lijkt gewoon te groot anders komt de hevel tegen de bovenplaat aan :confused:. Wat doe ik verkeerd? Of heb ik wellicht de verkeerde servo gekocht?
De handleiding kon zo snel geen oplossing bieden..

IMG_5197.jpg


IMG_5195.jpg


Alvast veel dank voor de hulp :)
 
Laatst bewerkt:
De opvulringen zijn er in 1,2 en 3 mm maar de ruimte is al meer dan 3 mm en om nu meerder ringen achter elkaar te plaatsen lijkt mij niet helemaal de bedoeling?
 
Weet ik niet zeker, maar het zal er niet slechter op worden. Steekt ie in ieder geval minder ver buiten het chassis. Zal je even moeten kijken naar de maatvoering van de servo. Low profile servos die ik voor ogen heb, zijn vooral "onder"de bevesting minder hoog, wat de maatvoering "boven" de bevestiging is weet ik niet
 
shims

Ik heb bij deze auto de servo 4mm moeten uit shimen.


Hallo allemaal,
Om te beginnen in het onroad gebeuren heb ik een 2e hands T3 '10 gekocht om te kijken of ik het leuk vind.

Helaas loop ik nu tegen een probleempje aan bij het monteren van de servo. De ruimte tussen de servo en de bevestiging op het chassis lijkt gewoon te groot anders komt de hevel tegen de bovenplaat aan :confused:. Wat doe ik verkeerd? Of heb ik wellicht de verkeerde servo gekocht?
De handleiding kon zo snel geen oplossing bieden..

IMG_5197.jpg


IMG_5195.jpg


Alvast veel dank voor de hulp :)
 
Hallo allemaal,
Om te beginnen in het onroad gebeuren heb ik een 2e hands T3 '10 gekocht om te kijken of ik het leuk vind.

Helaas loop ik nu tegen een probleempje aan bij het monteren van de servo. De ruimte tussen de servo en de bevestiging op het chassis lijkt gewoon te groot anders komt de hevel tegen de bovenplaat aan :confused:. Wat doe ik verkeerd? Of heb ik wellicht de verkeerde servo gekocht?
De handleiding kon zo snel geen oplossing bieden..

Alvast veel dank voor de hulp :)

Een low profile servo is ook lager aan de bovenkant. Je hoeft hiervoor geen nieuw servo te kopen. Gewoon wat extra shims gebruiken.
 
Back
Top