Zeilschip in elkaar zetten.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marijke, 4 apr 2021.

  1. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.436
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Scherp, Klaas.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    In 1977 geoefend bij mijn schaal 1:1 model Menno. En goed advies gehad van de leverancier van het casco. Gr. Klaas.

    1997 Voor en zijaanzicht Midget.gif
     
  3. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    weet je toch! Klaas vaart altijd scherp. Scharnieren zijn al verwijderd. Mijn brandertje is bij de reparateur en ik dacht het even met de bout te doen, vergipsing! Het soldeer had niet goed gevloeid....De richting heb ik al parallel aangepast, parallel aan het roer.
     
  4. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik vind het toch minder duidelijk, zo schuin afgebeeld. Maar nu wordt het beter. Vrijdag heb ik mijn soldeerbusje terug, nu ga ik maar even dekken. Peins nog over de zwarte naden, naaigaren is te dun... .. image.jpg
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor de naden in het dek zou je dun zwart karton kunnen gebruiken. Weet zo gauw niet hoe je dat dikkere geleurde papier noemt. IJzergaren ook te dun? Komt er tijdens het eten in mijn bovenkamer etalagekarton boven drijven. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2021
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  6. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Eet jij in de bovenkamer?:banana: Ik was bij de ijzerhandel, vond ik plastic dozenspanband, weet je, van dat nare spul. Ook nog zwart. Metertje meegenomen, probleem, opgelost!
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Marijke, ik zit een beetje vreemd in elkaar. Soms zit er een tandwieltje vast en dan schiet het opeens weer los. Gebeurt op de gekste momenten. Haal er nu even een tandwieltje bij omdat ik daar mee zat te stoeien in de achterpiek van mijn tankertje. Ook een stuurwerk(je) dat niet helemaal soepel liep. Maar nu gelukkig wel weer. Moet op termijn nog eens in dok voor een grote schilderbeurt. Gr. Klaas.
     
  8. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Scharnieren tijdelijk herplaatst, moet wachten op soldeerbrander. Zit met houtjes vast, wringt niet. Ik ga de scharnieren overnieuw maken en dan plaatsen. Ik heb nieuw messingband klaarliggen. 78B8E352-DD0C-462E-8662-6148A3CB5050.jpeg
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, Bovenste scharnierdeel aan het roer moet boven die aan de romp komen. Dan hangt het gewicht van het roer op twee scharnieren. Op de foto hangt het roer alleen op het onderste scharnier. De scharnierdelen op het roer moeten haaks op de voorkant staan. En daar pas je de delen op de romp weer op aan. Een stukje rond in de gaten en je ziet of het allemaal strookt. Meer kan ik er niet van maken. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Peter Houweling, Gerrit-Jan en Marijke vinden dit leuk.
  10. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Zit ook nog los, klaas, met een stokje.... ik was alleen een beetje aan het spelen met parallel krijgen. De scharnierpen zit aan het roerblad dus moet boven. Maar als gezegd, ik moet nog heel eventjes wachten.

    vraagje, is dit een beetje goeie lak voor het dek? En, lak ik het dek voordat de diverse gaatjes in het dek komen om alle scepters te plaatsen? En doe ik dat dan drie keer, twee keer, of volstaat een laagje...... 4D662C22-F7B9-4CD8-A37E-EA414CC960C1.jpeg
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op zich prima spul Marijke. Zou de eerste laag verdund (met white spirit of terpentine) aanbrengen. Maar, wil je wel een glanzend dek? Zelf denk ik dat een zijdemat of satijn lak het dek beter uit doet komen.
    Maar het is geheel aan jou wat je mooi vindt. Zelf heb ik een voorkeur voor Diaglass van Frencken. Maar heb bij de restauratie van een model van een 16 m2 ook wel blanke lak van de Hema gebruikt. Maar die keus werd hoofdzakelijk bepaald door het feit dat ik een niet te duur klein potje nodig had. Zet de blanke lak in dunne lagen op. Verf niet uit de pot, maar doe kleine beetjes in een klein blikje of potje. Restant niet meer terug gieten in de pot. En de pot zo kort mogelijk open houden. Eventueel op z'n kop bewaren. Kwast schoonmaken met terpentine en nawassen met water en zeep (afwas of groene zeep). Zorg dat de te vernissen delen stofvrij zijn. Stof in je laklaag is een crime! Maar oefening baart kunst. Succes ermee! In wezen waren vroeger de teakdekken van (zeil)schepen niet behandeld met een conserveermiddel. Schuren met een dikke steen, ingepakt met zeildoek. Het zogenaamde psalmzingen. Zonlicht en zout water zorgen voor een egaal gebleekt dek. Je zou eventueel je geverniste dek weer dof kunnen schuren. Dan is het hout wel geconserveerd, maar heb je geen gladde toplaag. En is de bemanning je dankbaar dat ze niet op een glibberig dek hoeven te werken. Gr. Klaas.
     
    Marijke en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  12. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    chh chh chh :banana: is me dat gniffelen!
     
  13. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    9A0CC7B7-2DAF-4B60-9670-5EEC711088D6.jpeg 6290405E-E1C4-4C1B-A3BC-240901129EF0.jpeg Dek is gedekt! Die zwarte strepen heb ik aan mij voorbij laten gaan. Dat plastic wou niet lijmen... in papier had ik geen zin, we zullen maar zeggen het teer was op.
     
    Jan Walpot en Jaap Smith vinden dit leuk.
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marijke,

    Je zou het dek kunnen schuren met fijn schuurpapier en lak, dan werk je het schuurstof in de naden en zullen die wat meer er uit springen.

    Groeten, Jan.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog even ter aanvulling van Jan zijn verhaal. Gelijk na het schuren met een plamuurmes het lak/schuursel mengsel glad strijken tot alle naden zijn gevuld. Beetje plakkerig klusje, maar je hebt er wel eer van. Gr. Klaas.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  16. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Heren, geld is op, lak is besteld, vrijdag haal ik de hele handel op. Tafelbankschroef, blanke scheepslak, gasbrander... dan gaan we er weer tegenaan. Tips meegenomen in werkplan, schuren met lak, nog nooooooit van gehoord maar logica zegt mij dat dat een topidee is. Is immers ook hoe “vloeibaar” hout werkt. Bedankt voor de goeie tips!:thumbsup:
     
  17. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik heb elf geëtste messingplaatjes die voor licht in de kajuit moeten zorgen. De binnenruimte kan er niet uit, om het mooi te krijgen zou ik ze ietsje blauw moeten maken. Weet niet goed wat ik er mee aan moet..... D7116895-F859-4081-8EAF-32977124589A.jpeg image.jpg
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voorlopig zou ik er strookjes zwart isolatieband op plakken Marijke. Vind je iets beters dan trek je het plakband er zo weer af. Zat aan iets te denken als een strookje fotonegatief, maar dat wordt moeilijk om dat eventueel te verwijderen. Wellicht verzin je zelf iets beters. Is een emailachtige blauwe lak geen optie? Of een klein beetje blanke lak met blauw, of nog beter groen, aankleuren? Je hebt maar een paar druppels nodig. In het echt zijn dit prismapatrijspoorten, die onderdeks het invallende licht verspreiden. De bovenkant ziet er dus uit als een dikke glasplaat. Doordat het onderdeks donker(der) is kleuren ze aan de buitenkant donker op. Dus heef je gedachtegang maar eens een slinger. Gr. Klaas.
    http://www.patrijspoorten.nl/prismas.html
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2021
    Jan Walpot en Marijke vinden dit leuk.
  19. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ja, transparant blauw, ik ga glasverf proberen... van dat hobbyspul....
     
  20. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Bootdek gelakt, mooi geworden! Morgen plaatjes. De prisma’s ( dank je klaas) hebben een luchtachtige gloed gekregen. Groenblauwachtig.... veel dekdetails al voorbereid, het wordt tijd voor de elephant in de room, de masten.... eerst maar eens kijken waar ze hoe dik moeten zijn, streepjes plaatsen en rondom afschaven....,
     

Deel Deze Pagina