Zeilschip in elkaar zetten.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marijke, 4 apr 2021.

  1. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    C3D754B8-E604-4BA8-BE82-FF7FAA3041E6.jpeg Zo, die zit. Begonnen met schuren, ik mag zeggen, zo glad had ik ze nog nooit.
     
    Marc w, Gerrit-Jan, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Zo zie je maar weer: al doende leert men.
    Op de foto zorgt het neerdwarrelende stof ervoor dat het wat onscherp is, maar het ziet er strak uit inderdaad.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  3. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ben aan het kunstharsen geweest. Met glasvezel....
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    En is dat een beetje gelukt en tevreden met het resultaat zover? Gaf bij mij wel wat spanning bij de eerste keer. Achteraf viel het wel mee. Gr. Klaas.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Glasweefsel mag ik hopen, glasvezel wordt gebruikt voor polyester en is over het algemeen veel te zwaar voor onze modelbouw doeleinden.

    Groeten, Jan.
     
  6. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Glasweefsel, Jan, inderdaad, viel tegen, het ging blazen als een malle, daar waar ik een strip over de kiel had gedaan.heb het losgehaald, los laten hangen bij de kiel. Toen werd het reuze netjes! nu moet ik de kiel afwerken, en het roer. Het roer doe ik alleen met kunsthars.... @k-k de zijkanten zijn erg strak, nu hopen dat ik de kiel netjes recht krijg. Momenteel hangt er een krokant rokje aan.... ik zal morgen wat fotoos posten, als ik dat nu doe krijg ik commentaar over mijn rokje;)
     
  7. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Overigens, bij dit model kun je niet anders, het nare obechi hout dat billings je geeft is veel te zwak om mee te varen op deze schaal...
     
  8. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    DD15C6E4-A715-47B0-9218-04E251627BD0.jpeg Dusssss
     
  9. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik moet er twee hebben om drie zeilen te bedienen zegt bb maar intussen weet ik dat je met een zeilwinch twee zeilen kunt bedienen.., ik blijf zoeken naar een zeilende colin archer...
     
  10. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Glasweefselresultaat. Je moet nog even niet naar de kiel kijken, die moet ik afschuren als tie uitgehard is. De romp ook overigens 4C00862E-65E4-497E-BD95-BC1E3D0FCE38.jpeg D1114F11-8843-41A2-BBBD-6008EB2A64E4.jpeg
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, Een mooi rokje kan ook koket zijn i.p.v. krokant. Het rokje is al verwijderd zie ik. En bij de kiel valt het alleszins mee. Losse flodders wegsnijden met een scherp (Stanley)-mes en nog een keetje behandelen met keperweefsel en polyester of epoxy. De plekken waar het weefselpatroon zichtbaar is heb je een beetje zuinig behandeld met kunsthars. Maar dat is veel beter dan luchtblazen onder het weefsel. Dof schuren en nogmaals behandelen met kunsthars. Eerst de hars aanbrengen, dan weefsel erover en daarna met de kwast tamponeren om het weefsel te doordrenken. Desnoods een beetje kunsthars toevoegen. Absoluut niet strijken om het kunsthars te verdelen. Dan verschuif je het weefsel wat dan gaat plooien of schering en inslag verschuiven ten opzichte van elkaar. De "rok" heb ik eerst grof afgesneden met een Stanleymes en het laatste randje verwijderd met een stevige schaar. Succes verder met het afwerken. Gr. Klaas.
     
    Krekel, Herby63 en Marijke vinden dit leuk.
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marijke,

    Hier eentje die volgens de gebruiksaanwijzing is opgebouwd met twee winches; ééntje voor het grootzeil en de andere voor de beide fokken.
    De bezaan wordt hier niet aangestuurd, maar dat zou samen met het grootzeil kunnen:


    Deze vaart nog het beste, in de zin van; de zeilen worden allemaal bediend (geloof ik) en staan er redelijk bij, wat zich uit in een redelijk zeilend model:


    Dit is geen Colin Archer, maar een kotter van Gary Webb, zijn boten zijn ontworpen om te zeilen en hebben daarom ook een hulpkiel met bulb:

    Dit zeilt onnoemelijk veel beter dan een model met interne ballast, of een ondiepe ballastkiel.
    Of je deze weg wilt gaan, is natuurlijk aan jou, maar ik zou het wel weten...

    Waar het me voornamelijk om gaat, is dat deze video laat zien hoe je de drie(!) voorzeilen en het grootzeil (en voor de CA de bezaan) met twee winches kunt aansturen.

    De video's van onze oosterburen laten voornamelijk zien hoe goed ze kunnen bouwen; van een goed zeilend model hebben ze aanzienlijk minder kaas gegeten, met name de veel te stijve zeilen zien er op de schoorsteenmantel goed uit, maar zeilen voor geen meter...

    Groeten, Jan.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Winches; om de kosten hiervoor in de hand te houden zou je voor twee Batan B1226 winches kunnen gaan, al zijn die soms slecht verkrijgbaar: https://nl.aliexpress.com/i/2054404315.html
    Robbe heeft 'm ook, onder een andere naam: https://www.rc-point.nl/servo-toebe...-4-8-6v-11-14kg-720gr-pakket/a-73190-10000088

    Ik heb van de Batan B1226 in 2013, 14 stuks verbouwd in evenzovele skûtsjes, ze werken allemaal nog, maar je moet ze wel droog houden.

    En dan is er altijd nog de Hitec 785HB:
    https://www.rc-point.nl/servo-toebe...nite-gear-13kg-112785-pakket/a-11014-20000039

    Al deze winches zijn sterk zat; let erop bij het inbouwen en afstellen dat de ingestelde lijnlengte klopt en de winch niet onbedoeld nog stiekem een stukje lijn in kan halen terwijl de schoten al strak staan. Je zult niet de eerste zijn die, met de boot op het water, tot z'n ontzetting de servo de tuigage aan gort ziet trekken...

    Groeten, Jan.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  14. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Nou, @pompebled , tis me wat. Heb ze alledrie bekeken, kom er achter dat die duitser met schroef vaart en helegaar niet zeilt, de fransoos laat de opstelling zien zoals billings het voorschrijft, en als je zeilen wilt, moet je de opstelling nemen van gary webb, die netjes laat zien hoe je datdoet met al die zeiltouwtjes.... en als ik dan ook even de door jou getypte tekst lees, staatdat er dus. ..... kortom, zeer leerzaam, die gary webb is een goeie, die hang ik apart.... en dat van die zeilstof ga ik ook heroverwegen, nooit over nagedacht.... er is vast ruime keus.... en ik heb even gekeken, zelfs bol.com verkoopt ze...... dat met die zender wordt een dingetje, ik heb een motorisch ongemakje, al die knoppen, ik moest maar eens met de auto van mijn stiefzoon gaan crossen.....

    en dan nog even dit: bij die fransen staat een r o z e sleepboot?:jan:
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2021
  15. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Niets mis met rokjes, hoor.
    Er zijn zelfs liedjes over geschreven.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marijke,

    Een goed getrimde zeilboot vaart zichzelf, je moet hooguit zo nu en dan een roer correctie doen, als de boot te veel dreigt op te loeven in een vlaag; in principe zeil ik grote stukken voor de wind, of ertegenin laverend, met één hand, de andere blijft lekker warm in de zak.
    Speciaal voor zeilen met koud weer heb ik het roer op zowel de rechter als de linker knuppel; dan kan ik zeilen én roer met één knuppel bedienen, terwijl de rechterhand in m'n zak blijft

    'Al die knoppen' is relatief; een zender met voldoende software aan boord laat zich dusdanig programmeren dat de stand van alle zeilen met één stick bediend wordt en het van boord wisselen van de fokken d.m.v. één schakelaar.
    De wijze waarop Gary Webb de fokken bedient (roer en grootzeil op de sticks en de fokken op een draaiknop) hangt waarschijnlijk samen met de beperkingen van de software van de zender die hij gebruikt. Zou je een zender hebben die werkt met OpenTX software, dan kun je een mix samenstellen die de hele besturing reduceert tot twee sticks en een schakelaar.

    Ik heb een genua voor m'n Voyager 12M model in voorbereiding, de mix voor de bediening heb ik al in het geheugen van mijn Radiomaster TX16S staan. De rest duurt nog even, want ik moet het totale zeilplan opnieuw maken, inclusief een stagloze carbon mast...

    Als de auto van stiefzoon gestuurd wordt met een pistoolzender, dan heb je daar weinig aan met betrekking tot het leren hanteren van een stick zender voor een zeilboot.

    Groeten, Jan.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  17. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    nee, hij heeft een met twee hendels.... zomaar los vraagje, als alle zeilen tegelijk omgaan, kunnen de twee zeilwinches met een hendel bediend worden en het roer met de andere?
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marijke,

    Een 'los vraagje' bestaat niet, er zit altijd méér achter...

    Je kunt beide winches tegelijk bedienen met één knuppel, maar dan draaien ze ook beide dezelfde kant om. Voor het grootzeil en de bezaan geen punt, die worden alleen maar ingehaald, of gevierd.
    Omdat je de fokken van bakboord naar stuurboord moet kunnen halen, gaat dat niet zonder meer.

    Als je de zeilen wilt aansturen zoals Gary dat doet, dan gebruik je één knuppel voor het bedienen van de winch die het grootzeil en de bezaan viert en haalt en een draaiknop op je zender voor het bedienen van de winch die de fokken van de ene zijde naar de andere zijde trekt en daar de lengte van de schoten voor regelt.
    Je hebt immers overlappende fokken, met aan elke fok een dubbele schoot, waarvan er steeds één wordt aangehaald, afhankelijk van over welke boeg je zeilt.

    Vind je dat teveel gedoe dan zou je een zender moeten hebben die werkt met OpenTX software, dan kun je een mix samenstellen die de hele besturing reduceert tot twee sticks (één voor de zeilen en één voor het roer) en een schakelaar om te bepalen over welke boeg de fokken worden aangehaald.

    Op de manier van Gary bedien je bij het overstag gaan het roer en de draaiknop, om de fokken over de andere boeg aan te halen.

    Gebruik je een OpenTX mix, dan bedien je het roer om overstag te gaan en de schakelaar om de fokken over de andere boeg aan te halen.

    Het verschil tussen beide manieren, is het feit dat je met de draaiknop de verhouding van hoe strak de fokken staan ten opzichte van het grootzeil en bezaan apart kunt regelen, terwijl die verhouding met de mixversie vooraf wordt bepaald.

    De knuppel die 'over' is gebruik je voor het roer.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021
    Zeiler, Stoompomp, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    33A51644-1A6E-4F3F-B1F9-86D92397E8DB.jpeg Roer geplaatst. Morgen dek leggen. (Of zondag...) als je weet wat het is kun je alles in de kamer aanwijzen zo glimt die...
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, Dat onderste scharnier aan het roer zit niet goed. De strippen moeten haaks op de draairichting staan en de pen parallel met de draairichting. Neem als draairichting voor het gemak maar de voorkant van het roer. Zoals het nu zit gaat het wringen en kapot op den duur. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina