zelf helikopter romp maken (jetranger) (bell 206)

Nee ik breng de gips aan met mijn handen,
daarna pak ik een plamuurmes strijk ik het recht met water en dan laat ik het drogen.
Kevin

Nou, zo op de foto's te zien heb je in elk geval de beschikking over een goede werkplek, en daaruit leid ik af dat je dus ook de beschikking hebt over enigszins goed "technisch advies" (neem aan dat die werkplaats van je pa is of zo)

Dat maakt de kans op een succesvolle bouw alweer een heel stuk groter!

Nogmaals, ontzettend gaaf dat er iemand zo'n project aan pakt!

Begint er ook per foto steeds beter uit te zien trouwens.

Groet, Bert

vandaag eerst met modelgips gewerkt,
daarna kreeg ik van mijn vader gips die beter was en later makkelijker te schuren is (weet niet hoe die gips heet sorry daarvoor) je ziet derek bij de foto's ook dat rechts met dat gips is gedaan en links niet (mooiste kant wel), die word nog gedaan.
full
full
full
full

kevin

Laatst bewerkt door een moderator:
En wat maakt dat uit als de ruit niet helemaal precies zo bol is als de "echte"?

Dit is wel een romp die jij helemaal zelf maakt.... Dan is het toch een
"Bell Kevin Ranger"? gewoon doorgaan, want je leert hier alleen maar ontzettend veel van!

Groet, Bert

Leuk draadje, ik wil zelf van de winter ook kijken of ik het geduld kan opbrengen om een romp te gaan maken en ga dit dus ff volgen. ik ben allen wel van mening dat je niet de gemakkelijkste weg aan het bewandelen ben. Ikzelf zou kiezen voor roofmate of pur schuim omdat dat materiaal gemakkelijker te bewerken is.

Maar toch respect dat je het op deze jonge leeftijd toch al durft om zoiets te gaan maken, ik hoop dat het je gaat lukken want het zal nog wel wat voeten in aarde hebben (denk ik) voordat er een romp om je heli heen gebouwd zit.

Post lekker veel foto's dan kunnen we je kunst ook nog een beetje van je afkijken ;)

@brutus als hij iets minder bol is zie je dat straks terug in de vorm van de ruit, maar ik weet zelf ook wel dat ik hem nooit zo krijg als die je in de winkel kan kopen.
maar opgeven doe ik niet snel dus nu ook niet! :p
@ super john ik ga jou zeker volgen als jy ook een romp gaat maken weet jij al welke het word of nog niet? ik hoop dat jullie veel van mij leren want ik heb ook al veel geleerd van andere modelbouwers.
kevin

ps super john ik heb mijn mal ook opgevuld met pur schuim, maar als je alleen je mal met pur schuim bijwerkt heb je kans dat er kleine gaatjes inkomen waardoor je dat terug ziet in je epoxy en geen gladde romp hebt
Kevin

Laatst bewerkt:
Wat ik zou gebruiken is het materiaal dat in surfplanken gebruikt wordt. Dat is ook een soort pur maar dan fijner van structuur (minder poreus) en in blokken te koop. Dat werkt super. Als je dan je vorm hebt kan je er met epoxy of glasvezel overheen. Dat schuur je mooi glad. En daar maak je je plug van.

Kijk hier eens, mischien kan je er wel wat ideeen uithalen?

Scratch build Agusta 109A - HeliFreak

@pieter bas,
misschien iets voor de volgende keer nu ben ik al bezig met het gipsen als dat klaar is moet de mal alleen nog in de grondverf en dan in de hoogglans en dan epoxy erover en klaar
kevin

Moet je ook zeker doen, je bent goed op weg. Bedoelde alleen mischien dat je er wat ideen vanaf kan halen.

ja heb ik net ook gedaan hij doet het op een andere manier,
daar kan ik ook veel van leren, maar er zijn veel wegen die naar rome leiden dus hopen dat die van mij daar ook tussen zit :P
kevin

maar ik ben zo bang als ik het uit 1 stuk doe dat ik hem beschadig of er een deuk in komt,
en dan kan je hem niet makkelijk bijwerken.

Hoe bedoel je? Je wil straks epoxy om het gips doen en dat is dan al je romp?

Of je maakt hier glasvezel omheen en dan heb je een contra mal van glasvezel waar je de romp in kan maken.

mijn bedoeling is (weet niet of het goed is) om over de mal straks een laagje epoxy te doen die door de helft snijden eraf halen tegen elkaar plakken gaten erin snijden en om mijn helikopter te doen.
kevin

Ok dan krijg je dus geen superstrakke buitenkant. Als je om het gips glasvezel doet, en dan dat eraf haalt en in 2 delen zaagt, kan je daar weer glasvezel indoen wat je wel een gladde romp geeft. Dat heb diegene in die link ook gedaan als je kijkt.

Het uiteindelijk resultaat wordt wel zo glad als je gips is......Dus dat moet je superstrak afwerken.

Hey kevin,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat gaat niks worden. Dat heb ik al geprobeerd toen ik een keer een motorkapje wilde maken. (was toen net zo oud als jij trouwens.... vloog ook nét heli.... Grappig toeval)

De buitenkant van de romp word dan gewoon de ruwe glasmat met hars, en dat levert een heel lelijke romp op waar letterlijk een halve kilo plamuur in gaat om hem glad te krijgen. Ook krijg je de mal niet uit de romp, en de binnenkant word dus ook heel lelijk met allemaal hobbels en bobbels en stukken en resten schuim.

Het is een hele hoop werk, maar je kunt veel beter proberen om je mal waar je nu mee bezig bent zo hard en zo gald mogelijk af te werken. Echt spek en spekglad. Dan znij je hem doormidden op de manier waarop jij je romp deelbaar wilt hebben, en trek je van beide helften weer een negatieve mal. In die mal (die je na het trekken aan de binnenkant ook weer spekglad moet afwerken) kun je dan de twee helften maken die uiteindelijk wél je romp op gaan leveren.

Ik weet dat het een enorme jhoop werk is, en geloof me vrij, het gaat je niet vanaf de eerste keer lukken. Maar als het lukt heb je wel een resultaat waar je trots op kunt zijn.

Groet, Bert

Back