zelfbouw sport-f3c romp

Bedankt en ja, ik ben er zelf ook tevreden over. Ik ga deze week eerst 2 romphelften maken voor de passing over mijn heli.

Steven: ik heb voor je adres en een indruk waar je b.v. materialen kunt kopen. Ik heb geen specifieke merken genoemd omdat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft. Ik heb het eigen merk van mijn lokale auto-verf boer gebruikt (hij mengt zelf) en voor de plamuur, die zijn eigelijk allemaal wel goed (gebruik gewoon de goedkoopste die je kunt vinden, als het maar polyesther plamuur is. Dit werkt het snelst en het makkelijkst. Oh ja, koop als het kan een kilo blik, je gebruikt meer dan je denkt).
Je voornemen om F3C te gaan vliegen vind ik geweldig (er word gelukkig de laatste tijd weer wat meer aandacht aan besteed) en van de manier hoe jij je heli's draaiende houd :worship: TOP, daar leer ik weer wat van. Btw, ik heb vroeger nog met het oude Heim-systeem gevlogen en heb daar alleen maar goede herinneringen aan (heb hem nog steeds, staat mooi te zijn).

Het linkje naar de site voor de materialen:CROP (Car Repair Online Products) Online WebShop. Voordelig AUTOLAK & NON-PAINT artikelen bestellen.

gr. Pat.

Bedankt zover Pat,

Ik kan er voorlopig weer tegen aan. Eerlijk gezegd was ik even wat onzeker wat nou het verstandigste zou zijn voor mijn volgende stap, maar nu is me dat wel weer duidelijk. Ik heb ook nog even met een clubgenoot gesproken gisteren. Daar komt een identik verhaal op tafel. Dusssss, gaan met die banaan!!

Groet,
Steven

Het enige wat ik mij wel afvraag is hoe je de romp gaat "delen". Je ontkomt er niet aan om de romp in tweeën te delen maar hoe ga je die dan weer aan elkaar monteren?

Bij veel rompen zie je een opstaand randje. Je hebt nu ook alles in 1 deel gemaakt misschien is het voor een volgende mal verstandig om in dit stadium al de zijschalen in tweeën te maken.

Evenwel ben je al verder dan vele andere die eraan beginnen en eigenlijk na het schuren afhaken omdat dat tijdrovend en veel stof veroorzaakt. Ik kan het weten want vroegah ben ik er ook eens aan begonnen en uiteindelijk is het brouwsel in de prullebak beland.

Leuk en leerzaam draadje...

Leuk dat je op die gedachte bent gekomen en je hebt inderdaad gelijk daarin. Mijn bedoeling om eerst een 'heel' model te maken is tweeledig.

De mal die klaar is dient als oermal. De schalen die ik eruit haal gaan dienen als passchalen voor de volgende mal (toegepast op mijn heli) maar als ik b.v. een andere heli koop of voor iemand anders een romp wil maken dan kan ik met behulp van deze oermal snel een nieuwe mal maken. Dit heeft als voordeel dat ik niet steeds een plug moet maken voor een ander mechaniek. Ik ga proberen je dit te laten zien in dit verslag. Dus of ik nu een raptor 50, logo 600, t-rex 600 heb, ik kan nu snel een volgende mal maken d.m.v. deze oermal. De mal waaruit zegmaar het 'echte' model komt bestaat uit meerdere gedeeltes.

p.s. ik kan vanuit deze mal al een model maken maar zoals je al opmerkte moet ik deze gaan opensnijden.

Natuurlijk niet, als deze klaar is komt de 90 size er automatisch achteraan.:rolleyes: Kan je die om je t-rex 700 heen vouwen (zonder te bouwen a la Vario maar a la Pat).:D

Ik meld mij aan aan als "test piloot" voor je romp, ik weet zeker dat ik in staat ben om te kijken hoe crash bestendig je romp is :-)

Ha, ha, ha, geen probleem, hij moet toch getest worden en als jij je hiervoor opgeeft (en je heli) dan maak ik wel een romp.:yes:

gr.Pat

Pat, kun je bij zo'n romp voor een 90 Size ook al de vouwrandjes aangeven?Weet ik hoe het om de heli gevouwen moet worden want zit nog steeds met 2 linker handen.;)

Hey, Vin als jij twee linkerhanden hebt geef die Tiger en Rex dan maar aan mij want dan kan jij er toch niks mee.:p

Ga ik van de Tiger een mal trekken en op de Rex plak ik met Pritt-stift, op de vouwrandjes een romp er omheen.:rolleyes:

Effe zonder gekkigheid, als ik klaar ben met deze, vergroot ik hem misschien naar een 90 size. Ik ben bezig, hem namelijk in auto-cad te zetten zodat het makkelijk is hem te vergrote c.q. te verkleinen (ben het aan het uitzoeken hoe ik dit het beste kan doen).

Ha die Pat, joh dat zou super zijn,sta ervan te kijken wat je ervan gemaakt hebt zeg,vandaar dat we je niet zoveel op het veldje zien,jij zit te zwoegen in je kelder.
Ben erg benieuwd straks naar het resultaat:p.
Hoe ga je de romp/mal delen?

mal in de plank

Verder met de romp i.p.v. de BULKES, hoewel die ook intressant zijn.;)

Okee, als de plug helemaal goed is en een paar keer met loswas ingevreven is, neem je een plank die vlak en glad is (gelamineerd spaanplaat in mijn geval), hierop leg je de plug en teken deze uit. Deze zaag je weer uit zo dat de plug er precies invalt. In de donwload handleiding van R-G kan je goed zien hoe dit moet. Je moet op de plug een middelijn zetten zodat deze exact in het midden van de plank valt. Dit is een zeer lastig klusje, in mijn geval heb ik dit gedaan met een koordje touw zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde te spannen vanaf de tailvin naar de neus. Geo driehoek in de eene hand, stift in de andere. Beste is dit te doen door twee man. Ik heb nog geen andere manier gevonden hoe ik dit beter kan doen (suggesties??).

De plank aan de zijkanten goed ondersteunen en de piug van ondere fixeren zodat hij niet kan verschuiven in de plank (opletten dat de middelijn netjes de plank volgt). De plug langs de zijkant met plasticide (een modelleerklei die niet hard word) vastzetten en verzekeren zodat deze helemaal vol zit. Deze snij je weg op de hoogte van de plank.

Nog een paar keer met loswas er overheen (plug en plank) en op naar de volgende stap.

full

Je hebt dan ongeveer zoiets als de foto hierboven. Ik heb de gaten voor de paspennen er vooraf al ingeboord (zodat de plug niet verschuift tijdens het boren) en de rode lijn die je ziet lopen is dadelijk voor de acryl rand (dit mijn eigen idee aangezien daar weinig aan kleeft, je niet moeilijk hoeft te doen met een opstaande rand en ook nog goedkoop is). Op de foto hieronder zie de rand lopen en de eene helft van de paspennen erin zitten.

full

De volgende keer gebruik ik zelf geen acryl randje meer (veel gepeuter om te verwijderen) maar een siliconnenslang (ook eigen idee), daarover later meer.
Terug naar de plank. Na de loswas heb ik de plug en de plank met PVA-losmiddel ingespoten (3x) om er zeker van te zijn dat deze loskwam later.

Vanavond of morgen het verhaal epoxy of polyester gebruiken.

gr.Pat

p.s. gisteren de eerste gelcoat in de mal en ga nu lamineren, dus dit weekend eerste foto's van de helften (als ik vanavond tenminsten weg mag van vrouwlief :rolleyes:)

Laatst bewerkt door een moderator:
vraagje ?

Ik ben dus de eerste 'trekking' begonnen maar loop nu tegen een probleem aan. Om de mal in te werken ben ik begonnen met een gelcoat en heb nu de eerste matten erin zitten maar ik denk dat deze te licht-te dun zijn, van voren een mat 80gr. en de staart een mat van 25gr. Weliswaar is dit om uit te proberen en de mal in te werken maar heeft iemand een idee hoeveel en welke diktes je moet gebruiken om een stabiele romp te krijgen?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het er vanaf hangt hoe je de romp op de mechaniek gaat bevestigen.
Ook hier komt nog een gedeelte van de stabiliteit vandaan.
Waarschijnlijk word dit een kwestie van uit proberen.
Verder tot nu toe petje af.

pre-view romp

Bedankt raptor 1960, het klopt wat je zegt omtrent de stabiliteit en de ophangpunten, het zal wel inderdaad wel 'trail en error' worden.

Zo, nu de pre-view van de eerste schalen, ze zijn niet perfect (te dun en de gelcoat was te licht aangebracht) maar ik ben content aangezien ik dit ook voor het eerst doe. Op de foto zijn ze nog niet bijgesneden en onbewerkt (zo uit de mal).

full

Zo, vanavond niet de kelder in maar lekker aan het bier en genieten van de helften!:p
Ik moet nog een naam verzinnen.
gr.Pat

Laatst bewerkt door een moderator:
Pat,

volgens mij worden voor rompen matten van zelfs 280 gr gebruikt. Dat lichte spul is vooral bedoeld voor bespannen van vleugels.

steven

Back