zonnepanelen op dak ; ja of nee

Waar ik een beetje bang voor ben is dat het systeem bezwijkt onder zijn eigen succes. Als er massaal wordt overgegaan op zonne-energie dan zal er toch een vorm van energie opslag moeten komen. Anders blijf je voor de avonden en nachten de volledige capaciteit aan conventionele centrales nodig blijven hebben, en die moeten dan overdag weer op een laag pitje. Dat vinden die grote centrales verre van leuk omdat dan hun rendement keldert. Dan is het niet een kwestie van een overheid die zijn investeringen terug wil komen halen, maar elektriciteitsbedrijven die een vorm moeten vinden om nog rendabel te kunnen blijven produceren.

Nissan heeft een interessante proef gedaan. In Japan zijn na Fukushima de elektriciteitstarieven zeer gedifferentieerd. Tijdens piekuren is de kWh prijs zeer hoog. Zes medewerkers van Nissan reden met een Leaf naar het werk, en sloten hun auto's aan op net van het bedrijfspand. Tijdens de piekuren leverden de accu's van de auto's de benodigde stroom voor het bedrijfspand. Na deze piekuren was er nog voldoende tijd over om de accu's vol te laden alvorens de medewerkers weer naar huis reden.

Als dit trucje op grote schaal wordt uitgevoerd kan dit grote pieken opvangen, en worden de kolencentrales steeds minder nodig.

Nissan Leaf Batteries Used to Power Office Buildings in Japan - Carscoops

Nissan-Leaf-Vehicle-to-Building-0.jpg

Nissan heeft een interessante proef gedaan.

Leuk, maar is natuurlijk niks anders dan een omslachtige manier om accu's te gebruiken als opslag. Ze hadden natuurlijk ook gewoon een ruimte in kunnen richten met een lading accu's.
En dan hebben we het over dagelijkse variaties in vraag en aanbod. Dat ligt natuurlijk weer heel anders dan met seizoensvariaties, zoals Harm eerder aanvoerde.
Omzetting naar gas, zoals Bertus aanhaalde lijkt dan nog realistischer. Waterstof misschien? Daar heb ik me nog niet in verdiept.

Groet,

Ad

Over 10 jaar heeft het grootste deel van de auto's een aandrijfaccu aan boord. Het is die schaalgrootte die een enorm potentieel aan energieopslag biedt, die tegen die tijd reeds aanwezig is, in tegenstelling tot een forse investering in statisch opgestelde opslagaccu's in gebouwen.

Waarom iets nieuws neerzetten, als de benodigde accu's ruimschoots aanwezig zijn, en gedurende een groot deel van de dag niets staan te doen...

Over 10 jaar heeft het grootste deel van de auto's een aandrijfaccu aan boord.

Dat soort toekomstverwachtingen ga ik me niet meer aan wagen. Ik heb ze te vaak mis zien gaan. Extrapolatie van onbekende functies is geen wetenschap maar meestal wishful thinking.

Groet,

Ad

Het grote voordeel van deze vorm van accu omslag is natuurlijk wel dat de accu's en omvormers al 'bestaan', om überhaupt met de auto te kunnen rijden.
Ik denk dat het idee zeker goed is, mits er genoeg elektrische auto's komen.
Dit laatste betwijfel ik zeer, gezien het probleem met deze auto's nog steeds de laadtijd is. Ik zou zelf geen auto willen waar je een paar uur kunt wachten als de accu leeg is. 10 minuten oid zou dan toch aardig het max. mogen zijn.
Gezien er geen accu is die zo gewelddadig opladen langdurig vol houdt (voor zover ik weet) zal dit denk ik niet gebeuren.

Ben er van overtuigd dat de toekomst eerder in waterstofcellen zit voor auto's.

Ik denk dat ik bij ons binnenkort in ieder geval het dak op moet... Iets verderop hebben ze een school gebouwd, en volgens mij ligt er nu een dikke laag stof op de panelen, want de opbrengs is de afgelopen weken ruimschoots onder de verwachting. (zelfs als er rekening word gehouden met het weer.)

Toon kan nog niet overweg met zonnepanelen.
Ze zijn net met een test gestart.
Ziet er wel erg mooi uit.

2 jaar per vandaag

Mijn zonnepanelen liggen nu 2 jaar op mijn dak, 1e jaar was er 3074 KW elektrische energie door de panelen gemaakt.
De teller staat nu op 6316 KW, iets meer dan vorig jaar.
Toch 1 van mijn beste besluiten om ze te laten plaatsen, scheelt mij 100 euro netto p/m.
2400 euro zijn al terug verdiend van de 6700 euro investering.

Wat betaalde jij dan per kWh?
Wij betalen maar 21 cent.
Ik kom dan op 1326,36 euro uit

verstuurd met mijn smartphone

Het is misschien raar, maar met ongeveer dezelfde opbrengst ben ik ook 90 euro per maand minder gaan betalen.
De grootste winst zit erin dat ik mijn surplus aan stroom gebruik om te stoken en de cv hoeft dan veel minder te branden.
Hoe het in een strenge winter gaat moet ik nog afwachten.

Heb wel nu een kabel van mn slimme meter naar mn server zodat ik mn stranden in een database per 5 minuten kan bijhouden.
De panelen worden met bluetooth uitgelezen en ook in de database geladen.
Nu nog een mooie interface maken met wat prognose grafieken.

Wat betaalde jij dan per kWh?
Wij betalen maar 21 cent.
Ik kom dan op 1326,36 euro uit

Is dat incluus, BTW, transportkosten en calorische toeslag? effe uit m'n mouw geschud hoor.
Ik dacht dat ik 28 cent per KWh betaalde, maar zal het eens aan de boekhouder vragen (lees mijn vrouw)
Als jij maar 21 cent betaalt dan duurt de investering terughalen wel heeeeeel erg lang, vindt je niet?

Ja hier in Nederland kost het 21 cent.
De terug verdien tijd is idd vrij lang.
Vorige jaar heb Ik meer stroom op gewekt dan verbruikt.
Dan krijg je maar 9 cent terug.
Elektrisch verwarmen met een simpele heather is helaas dan toch nog duurder als gas.
Met een warmtepomp is het misschien net iets goedkoper om geen gas te gebruiken.
Ik moet voorlopig de 9 cent maar slikken.

Nu ben ik al een flinke tijd geïnteresseerd om ook panelen op mijn dak te (laten) zetten. Maar eigenlijk wil ik wat wachten omdat de ontwikkeling zo hard gaat en het rendement ook flink omhoog kan. Helaas kan ik nergens de actuele stand van zaken vinden. Weten jullie wat de huidige ontwikkelingen zijn en waar te vinden?

Ik heb een bijna plat dak, loopt iets schuin, een graad of 15 schat ik. De tuin ongeveer richting het zuiden. Wat is dan slim om te doen?

Hoe zit het met de salderings regels in 2017 ? Hier twijfelen we ook om het dak "vol te gooien" met 8 tot 10 panelen. Dak op het zuiden, dus ideaal... Kosten zijn 4100 en terug verdien tijd 8 tot 10 jaar.

Ik heb een bijna plat dak, loopt iets schuin, een graad of 15 schat ik. De tuin ongeveer richting het zuiden. Wat is dan slim om te doen?

15 graden op het zuiden is erg netjes. Aaneengesloten met de hoek van je dak vol gooien.

Aanbevolen hoek is tussen de 20 en 30 graden, maar omdat je je dak volgt kan je het ene paneel tegen het andere aan zetten waardoor je meer panelen kwijt kan. De lagere hoek kost je 1 a 2 % en extra paneel op de 10 panelen is al 10%

Op mijn dak liggen er 18 panelen ipv 6 als ik de 30 graden had aangehouden.

700 kw per jaar tov 3100 kw.
Kwestie van uitrekenen.

Als je een enkele draai meter hebt saldeer je altijd, niet laten vervangen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het jammere is dat mijn bijna platte dak schuin loopt van west wat hoger naar oost wat lager.

Het salderen is iets wat we op de langere termijn wel kunnen vergeten, tenminste dat lees ik op de site van Peter Segaar, en die zit er meestal niet veel naast. (PolderPV)

Mees

Wat is het formaat van de panelen die jullie gebruiken en wat is de opbrengst?
Ik kreeg een aanbieding van panelen die 300 watt zouden leveren met een formaat van 1 meter bij 1,71 meter. Deze lijken mij erg groot met een lage opbrengst.

Back