Zoom 400 verslag! :D

satour,slecht nieuws;;zelfs in belgie wacht ik al 3weken op dit onderdeel..die mannen van protech hebben gewoon niets in voorraad.
heb al zeker 5 onderdelen weken geleden besteld..
heb al gedacht om een andere heli te kopen vanwege dit probleem.

SatoEr ;)
Denk dat het nog een paar maandjes wachten is en er zal wel een mooie cnc metale versie verschijnen. Dit is echt belachelijk.

Heb net met verspaget gebeld en die hadden er nog 1 liggen :D WHOEHOE!!!.. heb ik met mazzel morgen binnen. Kan ik weer 5 minuten vliegen :roll:

Ik ga eens kijken of het sterker te maken is... opvullen met epoxy ofzo.
Iemand ideeën? :idea:

Okee, duidelijk. Ik ga voor de Lipoly :) Van dit soort ongein word ik niet goed. Afbrandende motoren in de piccolo's, kapotte tandwielen in de zoom. Lipoly heeft 1 tandriem en die dingen kunnen heel wat hebben ;)

Ach als dit euvel opgelost is dat is het een perfect ding. Lipoly is ook weer een slag groten. misschien net te groot om veilig in het park rond te vliegen.

Is er niet een soort van tijdelijk-kneedbare epoxy? stel je vult hem daar mee op en dan ga je rustig rondjes draaien zodat het metalen tandwiel vanzelf zijn eigen kartel-profiel vormt. en dan laat je het hard worden.

Idee?

als dat ene tandwieletje metaal is is het hele euvel opgelost.
het is overal net dat ding wat sneuvelt.

Tja, ik geloof dat ze er mee bezig zijn. De eerste die een metalen versie fabriceerd kan echt bakken met geld verdienen.

Maar ondertussen moet er een tussenoplossing gevonden worden. Ik heb helaas niet zo'n computerfrees thuis staan. :(

Levensduur van een metalen versie zal niet veel langer zijn.

Het probleem zit hem gewoon in het feit dat dit een tandwiel-constructie is die al voor de middeleeuwen werdt gebruikt in windmolen e.d. Je weet wel van houtenwielen met van die pennen erop, tekeningen van Leonardo da Vinci staan er vol mee.

Bij een haakse overbrenging met dergelijke toerentallen werkt een kegel of palloid vertanding alleen maar goed.

Andere oplossing zou zijn ombouwen naar riemaandrijving, alleen of er degelijke smalle riempjes zijn?

dan was eigenlijk de kyosho concept heli ver zijn tijd voor met zijn riemaandrijving..beestje is 10 jaar oud..
de japanezen toch...,meer een voorbeeld aan nemen..

zoom tandwiel slijtage

@ alle betrokkenen ( ZOOM400 piloten )

ook ik heb al enkele tandwielen versleten, totdat ik het idee kreeg om
siliconen-kranenvet (van HBV) op de tandwielen te smeren.
In eerste instantie wilde ik het ontstane droge/schurende geluid kwijt,
dat werkt uitstekend, met als bijkomend voordeel dat de tandwieltjes
nauwelijks meer slijten.
Ik moet wel vermelden dat ik de HP-tandwieltjes gebruik, maar
het effect van het vet is duidelijk.
Let op..het moet wel SILICONEN-kranenvet zijn (helder van kleur en zuur-
vrij)
In mijn geval van HBV-Vlaardingen, donkerblauw tubetje, 4a5 euro

vele goede (3-D :-)) vluchten toegewenst,

Marco

ik begrijp niet dat er een nieuwe heli op de markt komt ,en al die dure ingenieurs falen..
*batterij moet meer naar voren voor een goede balans..
*servo van de staartrotor verplaatsen naar achter
*tandwielen die verslijten na enkele vluchten
*landingsgestel verbreden
en nog zoveel andere dingen die ten goede komen...
Mochten ze nu gewoon eens raad vragen aan een forum zoals deze....en ze dan ook opvolgen.
het is gewoon dat een delicate helicopter op de markt moet gebracht worden door liefhebbers,niet door zakenmensen die enkel aan de winst denken die de heli zal opbrengen..

Punt daarbij is, dat zelfs in het echt de perfecte heli nog niet bestaat. Kijk maar naar die nieuwe politie-helies die te zwaar waren door de speciale uitrusting.

Ik denk, dat als jij in staat bent de volgens dit forum perfecte heli te ontwerpen, en daarna een vliegende versie ervan te bakken, je aardig bij kunt verdienen. Je hoeft je dan iig niet meer te vervelen ;)

he Marco, je zegt dat je er al een paar hebt versleten. Hoe heb je hem geland op het moment dat het tandwieltjes de geest gaf?

@ satoer

over geluk heb ik tot nu toe niet te klagen, want landen zonder heckrotor heb ik ook nog niet onder de knie, maar voordat
dat nodig is begint de heli slecht te reageren op fors rechts-rudder (full-
pitch) terwijl de aandrijving ernstig meer geluid gaat maken, haast is dan geboden met landen terwijl je niet te wild met de staart mag sturen!
Ik heb ook meegemaakt dat het koperen tandwieltje ging slippen op de aandrijfas, ook dat diende zich aan met het eerder beschreven vlieggedrag, echter zonder extra geluid.
Dat gebeurde ook bij mijn tweede aandrijfas nadat de eerste plotseling
afbrak aan de hoofdrotorzijde waardoor ook dat tandwieltje werd vermalen.
Tandwieltje met secondenlijm op de as lijmen is afdoende.
Ondanks alle problemen die ik heb gehad met de diverse onderdelen,
zie ook het draadje "zoom400....als een baksteen", vlieg ik met veel plezier en behoorlijk (voor een standaard speed 400) spectakel.
Nu nog een borstelloze motor erin en dan maar zien hoe lang dat goed gaat :)

U allen weinig slijtage toegewenst,

Marco

P.S. onderdelen lijken het best voorradig bij Vasco Modelbouw te Utrecht
en ik heb goede ervaringen met RC-Pitstop te Zoetermeer

Eens bij de auto jongens informeren naar differeniteel kegel tandwieltjes?

En bij die 4wd dingen moet de aandrijving ook op 2 punten haaks de hoek om..

Back