Zo... even zwaar renoveren dit topic!
Vandaag was het dus zover en heeft de Spitfire de maiden gehad en meer op basis van spontaniteit dan berekendheid

Ik had dit eigenlijk bewust gedaan om gebruik te maken van het ontspannen gevoel wat ik de afgelopen dagen had en het heeft z'n vruchten afgeworpen!
De wind stond helaas haaks op het veld dus een kleine uitdaging erbij maar het mocht de pret niet drukken! Uiteindelijk na het afstellen van de Saito Fa120, wat wonder boven wonder nauwelijks nodig bleek te zijn, was het aan de gasknuppel om vaart te gaan maken. Wel de eerste meters het hoogteroer erop want de Spit wil snel op de neus terecht komen. Nadat de snelheid er goed inzat kwam de spit los en trok eigenlijk meteen een bocht naar rechts... 8-O oeioei... tegensturen!! Dat ging gelukkig goed en bleek er dus een flinke rolroertrimming in te zitten om de kist rechtuit te laten vliegen. Dat was ook nog niet zonder enig probleem aangezien, ondanks het secuur uitbalanceren, de boel nog net iets te staartlastig bleek te zijn want handen af en de boel ging zowat recht omhoog. Nu is het hoogteroer ongenadig gevoelig en een kleinste beweging bij staartlastigheid vertaalt zich naar een substantiële beweging omhoog!
Goed, volledig down getrimd en redelijk naar links bleef de boel handjes los redelijk 'rechtuit vliegen'
Zo wat circuitjes gedraaid en het ging redelijk, alleen wel heftig sturen omdat de rolroer uitslagen te weinig leken waardoor veel input vertaald werd naar weinig reaktie.
Maar landen dan.... even tweemaal alsof geprobeerd wat er goed uitzag dus landingsgestel uit en zakken maar.. Aangezien deze kist geen flaps had keek in enigszins wantrouwend tegen de landing op maar het viel me mee. Zolang er een beetje sleepgas op staat is het vrij gemakkelijk binnenbrengen: sturen met rudder en recht houden met rolroeren... perfect. Ik dacht 30cm van de grond nog even 'af te vangen' maar dat ging niet zomaar want de Spit veerde meteen op 8-O ... Gelukkig veld zat en laten uit 'flaren' en de wielen kwamen zacht tegen de grond met daarna onherroepelijk op de neus
Anyway, alles heel en na tig jaar aan het plafond gehangen te hebben of in de weg gestaan te hebben heeft deze Spitfire MKV er weer een functie bij gekregen
Nu nog een beetje gewicht verplaatsen naar voren, de struts iets naar voren zetten en klaarrrr! Kortom ik ben helemaal heppie!!
Helaas waren er geen videocamera's in buurt (misschien maar goed ook

) dus heb ik achteraf ff twee fotootjes geschoten met m'n Iphone.
Volgende keer meer plus bewegende beelden!
Mzl,
Tjen