Vanavond ben ik "even" op en neer gecrost naar Oase, die had e.e.a. voor de zwarte zee liggen. Niet schrikken:
Jawel, 3 Zwarte Zeeën van Billing Boats, mét de tekeningen, beschrijving, stukslijsten EN nog een heleboel onderdelen in doos. Kostte een rib uit mijn lijf, maar
money well spent denk ik. Mijn vriendin dacht er anders over trouwens
Er vielen wel wat dingen op toen ik mijn eerste romp er naast legde:
Zo te zien is "de mijne" GEEN BB... Het gebruikte materiaal is grover, hij is zwaarder en de BB's hebben geen massieve punt.
Waarschijnlijker is het een zelfbouwproject, overigens wel van iemand die blijkbaar de tekeningen had. Want er zijn dan wel verschillen, maar ook veel overeenkomsten.
Even een foto van voren, van de romp waarmee dit allemaal startte naast één van de anderen. Je kan goed zien dat de spanten verschillen qua dikte:
De bouwer van "mijn" romp was blijkbaar bang het ding stuk te varen dus verstevigingen in de zeeg:
Ook de opbouw verschilt gevoelig:
Hmmm..., Nee. Duidelijk geen BB
Anyways, zo heb je alleen wat plastic troep en zo heb je 4 Zwarte Zee rompen in het schap liggen!
Goede nieuws is dat ik nu natuurlijk rustig alles af kan kijken, het "slechte" nieuws is dat de oorspronkelijke bouwer wat meetvaudtjes heeft gemaakt waardoor de opbouw en het voordek iets te ver naar achteren zijn gekomen. Hierdoor komt de opbouw van de machinekamer wat in het gedrang. Ook is dat gat iets te breed, de standaard machinekamer van de andere ZZ past er precies ín, ipv er op. Oh well...
Ik denk dat ik van die eerste romp maar een zeesleper ga maken zo veel mogelijk in de geest van de ZZ, en één van de andere rompen dan wat meer écht ZZ maken. Houd ik nog twee rompen over, misschien dat ik dan ook nog maar een Witte Zee ga maken of ik verkoop ze weer. Dat zie ik later wel.
Ik heb trouwens bij de C*nrad een stel schroeven, een koppeling en een M4 schroefas besteld om het iele schroefasje dat er inmiddels uitgeregeld is te vervangen. Aandrijving gaat denk ik de DecaPerm worden die ik uiterst gunstig kon overnemen
Zo, en nu eerst maar eens de garage opruimen en inrichten, omdat ik daar al aan het klussen ben geslagen terwijl er nog niets was ingericht is het daar nu een enorme puinzooi. Bouwt ook niet heel comfortabel natuurlijk... De boten liggen nu dan ook even in het schap, veilig weggestopt totdat ik ruimte heb op de werkbank.