Zwarte Zee houten model restauratie/afbouw

Ze waren zeker bang dat de kapitein door de vloer zou zakken... Als je geen gemeubileerd interieur in de opbouw gaat maken, zou ik dat andere vloertje ook deels uitzagen. Hoe minder gewicht bovenin, des te beter.

In ieder geval goed bezig, die rand ziet er ook goed uit.

Misschien dat ik dat andere vloertje inderdaad ook nog wel uitzaag, maar dan komt er een plaatje balsa voor in de plaats om lichtvervuiling tussen de dekken tegen te gaan.
Gemeubileerd interieur heeft geen zin, de raampjes zijn te klein om uberhaupt iets door te zien.

Misschien dat ik dat andere vloertje inderdaad ook nog wel uitzaag, maar dan komt er een plaatje balsa voor in de plaats om lichtvervuiling tussen de dekken tegen te gaan.
Gemeubileerd interieur heeft geen zin, de raampjes zijn te klein om uberhaupt iets door te zien.

Ja, ik heb ook interieur overwogen maar om dezelfde redenen van af gezien.

Van strooilicht door kieren heb ik geen last omdat alles mooi aansloot.

groet : Manus

Heeft iemand eigenlijk nog ergens een (kopie van de) beschrijving van de originele, compleet houten, Billing Boats Zwarte Zee liggen? Ik heb de beschrijving van de momenteel verkrijgbare ZZ (met ABS romp en gestanst houtwerk) inmiddels van de BB site af kunnen plukken maar die oude beschrijving staat daar niet (meer) op. Niet zo heel gek natuurlijk, die kit is al jaren niet meer verkrijgbaar geloof ik...?
Maar voor het complete plaatje en het opbouwen is méér info natuurlijk ook altijd beter!

Ik heb trouwens het gat voor de machinekamer inmiddels ook van een opstaand randje voorzien, maar geen foto van gemaakt want niet spannend.

Vanavond ben ik "even" op en neer gecrost naar Oase, die had e.e.a. voor de zwarte zee liggen. Niet schrikken:

full

Jawel, 3 Zwarte Zeeën van Billing Boats, mét de tekeningen, beschrijving, stukslijsten EN nog een heleboel onderdelen in doos. Kostte een rib uit mijn lijf, maar money well spent denk ik. Mijn vriendin dacht er anders over trouwens :rolleyes:

Er vielen wel wat dingen op toen ik mijn eerste romp er naast legde:

full

Zo te zien is "de mijne" GEEN BB... Het gebruikte materiaal is grover, hij is zwaarder en de BB's hebben geen massieve punt.
Waarschijnlijker is het een zelfbouwproject, overigens wel van iemand die blijkbaar de tekeningen had. Want er zijn dan wel verschillen, maar ook veel overeenkomsten.

Even een foto van voren, van de romp waarmee dit allemaal startte naast één van de anderen. Je kan goed zien dat de spanten verschillen qua dikte:
full

De bouwer van "mijn" romp was blijkbaar bang het ding stuk te varen dus verstevigingen in de zeeg:
full

Ook de opbouw verschilt gevoelig:
full

full

Hmmm..., Nee. Duidelijk geen BB ;)

Anyways, zo heb je alleen wat plastic troep en zo heb je 4 Zwarte Zee rompen in het schap liggen!
Goede nieuws is dat ik nu natuurlijk rustig alles af kan kijken, het "slechte" nieuws is dat de oorspronkelijke bouwer wat meetvaudtjes heeft gemaakt waardoor de opbouw en het voordek iets te ver naar achteren zijn gekomen. Hierdoor komt de opbouw van de machinekamer wat in het gedrang. Ook is dat gat iets te breed, de standaard machinekamer van de andere ZZ past er precies ín, ipv er op. Oh well...
Ik denk dat ik van die eerste romp maar een zeesleper ga maken zo veel mogelijk in de geest van de ZZ, en één van de andere rompen dan wat meer écht ZZ maken. Houd ik nog twee rompen over, misschien dat ik dan ook nog maar een Witte Zee ga maken of ik verkoop ze weer. Dat zie ik later wel.

Ik heb trouwens bij de C*nrad een stel schroeven, een koppeling en een M4 schroefas besteld om het iele schroefasje dat er inmiddels uitgeregeld is te vervangen. Aandrijving gaat denk ik de DecaPerm worden die ik uiterst gunstig kon overnemen :D

Zo, en nu eerst maar eens de garage opruimen en inrichten, omdat ik daar al aan het klussen ben geslagen terwijl er nog niets was ingericht is het daar nu een enorme puinzooi. Bouwt ook niet heel comfortabel natuurlijk... De boten liggen nu dan ook even in het schap, veilig weggestopt totdat ik ruimte heb op de werkbank.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond ben ik "even" op en neer gecrost naar Oase, die had e.e.a. voor de zwarte zee liggen.

Dan valt het bij mij nog mee, twee Zwarte Zeeën ... Ben er aan één begonnen maar heb er momenteel twee in aanbouw. Met veel plezier overigens! Één wordt zeker een varend model, de andere staat nog niet vast.
full
full

Ik reken momenteel op de Goedheiligman. Wellicht dat deze dit forum leest en een electromotor,schroefaskoppeling en een vaartregelaar in de zak doet. In mijn schoen mag ook.

Ghehehe, ik ben bang dat ik alle spullen zelf mag kopen/maken, Sinterklaas vindt dit jaar praktische dingen voor het huis handiger (we zijn van het voorjaar verhuisd en nog steeds aan het inrichten...)
Maar met een beetje mazzel heb ik half of eind december mijn werkbank + alles erboven op orde en alle schroefjes, boutjes, weerstandjes enzo weer pakklaar..., dus hopelijk kan ik dan weer gaan bouwen aan de bootjes ;)

U ging toch waarschijnlijk 1 witte- en 1 zwarte zee bouwen? Ik ben nog op zoek naar een lijstje en bijbehorende foto's of tekeningen van de verschillen. Ik heb nu zo veel rompen dat ik het bijna niet kan maken om ze níet alletwee te bouwen ;-)

U ging toch waarschijnlijk 1 witte- en 1 zwarte zee bouwen? Ik ben nog op zoek naar een lijstje en bijbehorende foto's of tekeningen van de verschillen.

Inderdaad wil ik van één van de modellen tot 'Witte Zee' dopen. Belangrijke verschillen met de 'Zwarte Zee' zijn de davits; de 'Witte Zee' heeft een ander patent, met loopbanen en een wagen waarop de sloep naar buitenboord wordt gereden. Bij de 'Zwarte Zee' is er sprake van een kantelmechanisme. Verder staat aan bakboord de kraan op de Witte Zee verder naar achteren, in plaats van een cilindrische onderbouw is hier sprake van een hoekig model en een dwarsscheepse diagonale steun.

Johan

Wat voor motor heb ik eigenlijk nodig voor de ZZ? Ik neem aan een niet al te snel lopende motor maar ik ga "nat" op het benodigde vermogen. Ik ga waarschijnlijk niet/weinig echt slepen, gewoon spelevaren.
Moet ik dan zoiets of zoiets hebben? Of moet ik een heel andere kant in gaan zoeken?
Ik heb nu een 3-blads 40mm en een 4-blads 45mm schroef liggen, waarbij die laatste waarschijnlijk een beetje afgetopt mag worden omdat hij anders tegen de romp en de hak aanloopt. De 4-blads heeft mijn voorkeur; het oog wil ook wat.
Ik heb eventueel ook de originele Billing Boats schroeven, maar ik weet niet in hoeverre die geschikt zijn om ook daadwerkelijk mee te varen...?

welke schroef zz4

Hoi ....,
Jij hebt het over je ZZ4 schaal 1:100 van 77,8cm x12cm totaal ca. 3,5kg
Het plastic 4blads schoefje rond 40mm wat 2x bij dat pakket zit lijkt het meest op de echte schroef. Zie ook de foto van de echte schroef in het recente draadje onder werkschepen hier op het forum. Wanneer je daar een oude monoperm super achter zet, heb je een perfect vaarbeeld in combinatie met een 6V 4 Ah accu kun je er 6 uur mee varen. Grotere accu wordt al gauw te zwaar.
succes Paul

Wat voor motor heb ik eigenlijk nodig voor de ZZ? Ik neem aan een niet al te snel lopende motor maar ik ga "nat" op het benodigde vermogen. Ik ga waarschijnlijk niet/weinig echt slepen, gewoon spelevaren.
Moet ik dan zoiets of zoiets hebben? Of moet ik een heel andere kant in gaan zoeken?
Ik heb nu een 3-blads 40mm en een 4-blads 45mm schroef liggen, waarbij die laatste waarschijnlijk een beetje afgetopt mag worden omdat hij anders tegen de romp en de hak aanloopt. De 4-blads heeft mijn voorkeur; het oog wil ook wat.
Ik heb eventueel ook de originele Billing Boats schroeven, maar ik weet niet in hoeverre die geschikt zijn om ook daadwerkelijk mee te varen...?

Whoa, 6 uur varen... dat is voor mij echt ruimschoots lang genoeg (te lang misschien zelfs).
Mijn "probleem" met de monoperms is dat ze over het algemeen vrij prijzig zijn, ook op Marktplaats nog. Als daar dus een iets betaalbaarder alternatief voor is... Het is echt niet zo dat ik hele dagen aan het varen ben, meer af en toe eens maximaal een uurtje.
Duss....
Even rekenen hoor... 6V 4Ah, 6 uur vaartijd... dat is dus een gemiddeld verbruik van om en nabij de 4W. Das nie veel. Die Igarashi gaat dat dus ook ruimschoots trekken dan.
Is alleen de vraag of die niet al een tikje aan de snelle kant draait, maar dat kunnen we natuurlijk afvangen door hetzij te spelen met de voeding, hetzij de man aan de knuppels een beetje fatsoen bij te brengen ;-)
Ik denk dat ik er gewoon eentje ga bestellen. Als het niet bevalt kan ik er vast wel wat anders leuks mee, voor die 12 euro...

Ik heb eindelijk weer wat aan de ZZ's gedaan. Ik ben nu met twee rompen tegelijk bezig om een beetje tempo er in te houden tijdens lijmwerkzaamheden.
Als eerste bezig geweest met de machinekamer van de eerste ZZ:

full

Verder van 2x0,5mm messing plaat + een as van 2,5mm messing een roer in elkaar gesoldeerd. Met een plaat er bovenop. Ik weet het; niet origineel, maar ik vond het wel passen bij het roer en deze romp gaat toch niet precies goedkomen omdat daar de basis simpelweg niet goed voor is:

full

Met dit nieuwe roertje, de hak opnieuw gemaakt (die miste compleet) van op elkaar gelijmd triplex; het opstaande deel is een enkel plaatje dat zowel in de romp als in de hak in een sleufje valt:

full

En ook voor de andere romp een hakje geklust. Deze zit nog niet vast, maar even voor de maat:

full

Tot slot, in deze laatste romp wat ruimte gemaakt voor de roerkoning + servohevels die hier onderdeks dienen te gaan blijven. Oh ja, en een messing hennegatskokertje gezaagd en even los er in geduwd.

full

Tot slot, in deze laatste romp wat ruimte gemaakt voor de roerkoning + servohevels die hier onderdeks dienen te gaan blijven.

Zelf ook weer vorderingen gemaakt; heb ervoor gekozen om de roerbediening bovendeks te houden, wat natuurlijk wel wat optische en praktische aanpassingen vraagt; de opening aan de achterzijde wordt nog kleiner gemaakt, maar tot zover ben ik gekomen.

Johan

full
full

Zelf ook weer vorderingen gemaakt; heb ervoor gekozen om de roerbediening bovendeks te houden, wat natuurlijk wel wat optische en praktische aanpassingen vraagt; de opening aan de achterzijde wordt nog kleiner gemaakt, maar tot zover ben ik gekomen.

Johan

full
full

Het is geen gezicht hoor

Ik gok dat er nog wel een afdekje komt over die hevel heen, in het origineel zit daar ook een mini-huisje. Ruimschoots te klein voor die armen, dat wel, maar goed daar is een mouw aan te passen als originaliteit niet het hoofddoel is.
Ik had overigens wel gekozen voor een stang die "recht oversteekt" ipv zo diagonaal.

Ik ga zelf ook zoiets doen voor de ZZ waarbij ik gedwongen bovendeks moet blijven, maar ik denk dat ik voor een optie ga met een soort helmstok recht naar voren en dan touwbediening.

Tussen welke twee spanten staat jouw motor eigenlijk, Johan, en wat voor eentje is dat?

Goedemorgen Johan
buiten wat Frederik al schrijft, krijg je ook het probleem van waterdicht zijn.
als je op deze wijze je roerverbinding maakt zal je alleen met windstil weer en heel rustig vooruit kunnen varen.
Omdat het zeer ranke schepen zijn willen ze wel eens het achterdek onder water te zetten.
dat kan al met een scherpe bocht, of achteruit varen.
ik zou een onderdekse oplossing bedenken.
groet Loek

Ik gok dat er nog wel een afdekje komt over die hevel heen, in het origineel zit daar ook een mini-huisje. ... Tussen welke twee spanten staat jouw motor eigenlijk, Johan, en wat voor eentje is dat?

De motorfundatie ligt tussen spant 3 en 4, dus recht onder de beting. Deze is uitgelijnd zodat de motoras/het hart van de electromotor in lijn ligt met de schroefas. De kielbalk is daarvoor uitgehold om ruimte te maken, evenals spant 4 (opmerking, normaliter telt men spanten/schotten vanaf het voorschip, Billing Boats gaat blijkbaar eigen wegen).

De motor is een Mabuchi RS550. Mocht deze te sterk zijn en leiden tot een onnatuurlijke vaarsnelheid, dan komt er een kleinere exemplaar in.

Wat het roerwerk betreft; dit is nog slechts de proefopstelling, alles wordt geminimaliseerd en wat overbodig is verwijderd. En natuurlijk overkapt.

Inderdaad, het inwateren is nog een aandachtpunt, hij moet wel een zeetje kunnen hebben. Hier heb ik al wat creatieve oplossingen voor in gedachtendie nader uitgewerkt gaan worden ...

Johan

Laatst bewerkt:
Mijn motorruimte huis in wording, met daar achter de eerste beginselen van de besturing.

full

Ik ga bij deze boot het lierblok wat groter maken dan "de echte" en ik ga een verhoogd stuk vanaf daar doortrekken naar het achterhutje, waar de roerkoning in uit komt. Ik heb van paps wat kunststof flex-buizen gekregen, ooit bedoeld om een Snoopy II trainervliegtuig mee uit te rusten. Bestaat uit een binnen- en een buitenbuis, stukjes draadeind en bijpassende metalen klemmetjes voor op de hevels. Ideaal voor in deze boot.

Ik ben al begonnen met het verhoogde dek + lierblok, maar wegens een overdaad aan lijmklemmen geen interessante foto.
De tweede ZZ heeft trouwens ook zijn nieuw gemaakte hakje in ontvangst mogen nemen, ook deze ligt nu te drogen met een lijmklemmetje er op.

Ik moet trouwens nog wel een leuke oplossing verzinnen om al die losse opbouwtjes op hun plek te houden als er eens een flinke plens water oversteekt... Liefst eentje die uit het zicht blijft.

Back