Zwarte Zee houten model restauratie/afbouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door setsunakaede, 6 nov 2011.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een kleine update: De eerste Zwarte Zee staat klaar om in de lak gezet te worden, maar ik zit nog te dubben over het verfsysteem: Tot nu toe heb ik uitsluitend Motip gebruikt maar die hebben niet alle kleuren die ik nodig heb... Nu heb ik een kleine, simpele airbrush (zo'n Revell floodfill ondervuller) dus ik wil eigenlijk die gebruiken. Ik sta open voor tips!
    Verder heb ik een standaardje voor de boot geklust, die is klaar op wat vilt op de contactvlakken na, en gelijk een tweede houtpakketje meegezaagd voor de volgende ZZ.

    Enfin, fotootje:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  2. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Tip: voordat je gaat lakken, zou ik eerst de dag ervoor even de boel om je heen opruimen en goed stofzuigen. Scheelt een hoop stofdeeltjes op je pasgespoten lak.
     
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat zowiezo, natuurlijk. Dat stofzuigen moet je eigenlijk al een week van tevoren mee beginnen, met één keertje zuigen red je het niet. Maar goed, dat is met elk lak-systeem dat je gebruikt een issue.
     
  4. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Welke ZZ is het op de foto?

    Ziet er goed uit hoor :D

    Gr, Mark
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dit is de ZZ die ik bij jou vandaan heb, Mark.

    Omdat ik nog een beetje tegen het lakken aan zit te hikken (ik wil alles in dezelfde laksmaak zetten en ik ben er nog niet uit welke) ga ik nu eerst verder met de andere boten; ik heb nog 3 ZZ-rompen, én nog wat ander spul waar ook aan gebouwd wordt, dus er is nog genoeg te doen.
     
  6. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Heb stilletjes je topic gevolgd maar is daarom netjes geworden... :D

    Als je Motip gebruikt heb zit je vast aan acryl lak, Als je wilt gaan airbrushen dan kan je Revell Aqua pakken, dat is ook op acryl basis en die moet je dan (dacht ik zo even 1.2.3 uit mijn hoofd) 1 op 3 mengen voor de airbrush,

    Grtz Vincent,

    PS: Probeer eerst op een proefstukje of dat het op elkaar reageert...
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Even snel twee fotootjes van ZZ #2:
    [​IMG]
    Van een stok van een vuurpijl (mooi dun vierkant hout, wordt dat ook nog eens nuttig gebruikt...) druk bezig met een flensrandje om het dek tegenaan te kunnen lijmen. Het lijkt niet helemaal recht, en dat is het ook niet, maar het loopt wel vlak en dat is het belangrijkste. De latjes zitten er met PU bruislijm in gelijmd, dus het is wel "dicht".

    [​IMG]
    Het achterdek er even voor het passen in gelegd en voor de foto dan maar even de stukjes opbouw voor deze boot, er ook bij gelegd. Dit geheel wordt al een heel stuk subtieler en een heel stuk meer waarheidsgetrouw dan die andere ZZ, waaraan het werk nu even behoorlijk stil ligt. Wel heb ik wat verontrustends ontdekt, namelijk dat mijn strak geplamuurde motorkamerafdekking wat scheurtjes vertoont, op de naden. Blijkbaar is het triplex wat aan het werken ofzo.

    Tot slot heb ik een "airbrush"-testje gedaan met Gamma Acryl mengverf met PU er in, maar dat moet zó ver verdund worden voordat het echt spuitbaar is met mijn goedkope Revell floodfill dingesje (dat basis-basisdingetje), dat het te veel verloopt, langzaam droogt en als het eenmaal droog is, totaal niet meer dekt. Dus dat lijkt helaas een doodlopend pad. Wel jammer, want het zou een goed toegankelijke bron van verf zijn geweest in bijna elke gewenste kleur.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    We zijn inmiddels twee maanden verder en ik heb niet zo heel veel aan de Zwarte Zeeen gedaan; te veel andere bootjes (ik wilde er eerst een paar weer vaarklaar hebben) en ik hik er een beetje tegenop. Vooral omdat zo'n beetje alles wat ik afgelopen jaar met Motip spul heb gelakt, met name de witte onderdelen, kleine scheurtjes vertoont... Balen. Daar moet ik écht wat op gaan verzinnen.

    Enfin, terug naar het bouwen dan.
    Zoals ik in een eerder topic al had gemeld, heb ik de schoorsteen van de eerste ZZ aangepast; die is nu niet meer vlak dicht, maar heeft het bovenste stukje open gewerkt (meer waarheidsgetrouw dus). Ik ben nog op zoek naar een goede foto van de plaatsing van de uitlaatpijpen bovenin, op het origineel.
    [​IMG]


    Verder heb ik me dit weekeind bezig gehouden met herkwerkjes langs de plateaus in de masten.

    Voormast:
    [​IMG]

    [​IMG]

    En de achtermast:
    [​IMG]

    Tot slot (zonder foto's) ben ik bezig met de machinekamer kap van ZZ #2 en staat de romp van dezelfde ZZ nu in de zelf gefabriekte kwastbare plamuur (beetje polyester, flinke scheut glassbubbles, roeren... Kwasten maar!). Voordeel van deze plamuur is dat je het met de kwast, en dus heeeel dun, kunt opbrengen. Scheelt een flinke partij schuurwerk en -stof.

    Komende tijd gaat het waarschijnlijk allemaal nóg langzamer gaan met de Zwarte Zeeën, omdat ik in de garage hard ruimte moet maken voor een ander, totaal niet modelbouwgerelateerd project... Maar ik zal nog af en toe van me laten horen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  9. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Hoe lijkt het met je Zwarte Zee Diede?
    Nog wat aan gedaan, of waneer ga je er weer mee bezig:D


    Jan
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Eérst even de Libeccio en die kleine Action-bootjes af en dan gaan we weer met de ZZ'en aan de slag denk ik.
    Maar ik heb het ook druk met vanalles en nogwat en het is momenteel KOUD! in de garage...
     
  11. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo..., even het stof van dit topic af blazen, letterlijk, want we zijn aan het schuren geweest...
    Rompje #2 is op het oog aardig glad geschuurd, daar moet binnenkort maar eens wat spuitplamuur op gaan komen.
    Zoals bekend heb ik 4 van deze rompen, en ééntje daarvan gaat zo goed en zo kwaad als het gaat opgebouwd worden als "het jacht van de schets"... Dat gaat deze romp worden, omdat de romp toch al niet geheel symmetrisch was rond de verschansingen.

    Daarnaast heb ik romp #3 van zolder geplukt en de dekken er af gesloopt (dat wilde ik netjes doen, maar het zat !@$#^%!@#$ uiteraard weer knoert vast...) zodat ik de schroefas kon trekken.
    Daarna heb ik wat kleine beschadigingen aan de romp vastgelijmd (alle huidlatten zitten verder alleen getimmerd...), de boel een beetje glad geschuurd, in de G4 gezet en een uur later er direct achteraan maar wat glasweefsel overheen gepoly'd. Wat huishoudfolie en zakjes zand er overheen op strategische plekken om het glasweefsel zo veel mogelijk aan te duwen op de moeilijke plaatsen drogen maar.
    Vandaag de romp zijn eerste schuurbeurtje gegeven, lijkt niet onaardig maar zal nog best wel wat tijd (en plamuur) vergen voordat hij helemaal strak is:
    [​IMG]

    Ik denk dat ik maar weer aan de slag ga met mijn zelfgemaakte "kwastplamuur", van polyester en glassbubbles, tenzij iemand een beter idee heeft want écht lekker werkt het niet... hoewel beter dan standaard polyplamuur (te dik).

    Tevens nog een andere oproep: Wie heeft er meer informatie over die - nooit uitgevoerde - plannen/schets om van de ZZ een jacht te maken? Alle info is welkom, per slot van rekening is alles wat ik nu heb, een wazige schets van het zij-aanzicht...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  12. oase

    oase

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    596
    Locatie:
    sliedrecht
    [​IMG]
    bekende romp volgens mij haha
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Jep, dit is één van die drie bij jou vandaan :D
     
  14. oase

    oase

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    596
    Locatie:
    sliedrecht
    lol
     
  15. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het lijkt wel stil hier, maar ik ben heel langzaam toch weer aan de slag met de ZZ'en.
    De romp uit de foto een paar posts terug staat in zijn eerste laag plamuur en is alweer praktisch teruggeschuurd. Er zitten uiteraard nog wel her en der wat "plekjes" maar dat komt allemaal goed, eerst de dekken er in zodat de boeiing achter vast kan en dus meegeplamuurd.
    Het hoofddek alvast op maat gemaakt:
    [​IMG]
    ...maar aangezien dit dus de Witte Zee uiteindelijk moet gaan worden, even een vraagje aan de kenners (Jan Dootjes?): Is de achterkant van dit dek nou ook anders, met die kraan helemaal achterop? Heeft iemand daar goede tekeningen en/of foto's van? Nu kan ik het nog direct goed doen, ipv later weer gaan lopen goochelen en lappen.

    Verder ben ik heel langzaam met de "ZZ als jacht" bezig, of "Black Sea" zoals ik hem denk ik ga noemen:
    [​IMG]

    Achterdek ligt er in, het frame voor de opbouw op het achterdek staat en de kont is in de maak, met een afneembare bovenkant om bij het roer te kunnen. En ja, deze kont wijkt af van de originele ZZ; op de schets staat de kont recht omhoog getekend dus dat doen we dan ook. En dat verhoogde stuk is dichterlijke vrijheid met enige onderbouwing uit de praktijk; ik vind dat daar een opbergplaats voor RIB's of ander speelgoed is. Dat zie je best vaak bij die grote superjachten, dus ik vond dat ik me dat wel kon veroorloven ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  16. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Goed bezig Diede,


    Achterdekken zijn in principe gelijk aan elkaar, alleen staat dus bij de Witte Zee de kraanfundatie helemaal naar achteren geplaatst.

    Foto:

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    Hoop dat je nu ongeveer weet waar je aan toe bent, beter in een keer goed doen, dan later het weer moeten veranderen.
    Ook is het gedeelte onder de kraan dus dicht gebouwd, en niet zoals je op (te) veel model Zwarte Zeeen ziet dat het open is...

    Succes:thumbsup:




    Jan
     
  17. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Thanks Jan!
    Heb je misschien nog een foto van de kraan RECHT van achteren? Om de schuinte ongeveer te bepalen?

    ...En is die ruimte onder de kraan ook bij de ZZ dichtgebouwd dan? (bij de WZ vind ik het logisch...)
     
  18. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Diede,

    Even flink door de foto,s geen gespit maar geloof dat ik een en ander voor je heb gevonden.

    Dit is op de Zwarte Zee (die 2e foto van mijn vorige bericht trouwens ook)
    [​IMG]

    Witte Zee:
    [​IMG]

    Witte Zee:
    [​IMG]

    Belangrijkste met de hoek is dat niks buiten boord uitsteekt.
    Dus het kraanplatform mag niet breeder zijn dan de romp.

    Hoop niet dat je het erg vind dat ik foto's plaats in jou topic.



    Jan
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nee, helemaal prima.
    Bedankt!

    Duurt nog wel even voordat ik aan de kraan toe ben, maar als de basis al niet goed is...
    Nu eerst morgen examen doen, hopelijk is het dan weer even gedaan met het leren en is er weer tijd om te bouwen.
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Even een klein kickje; er is in de tussentijd niet verder gebouwd aan de ZZ'en maar ik heb wel vandaag wat leuks binnen gekregen:
    [​IMG]
    Een mooie grote plaat met als "bonus" ook zelfs nog dekplannen (daar had ik niet eens op gerekend!) van de ZZ IV als superjacht!
    Het sleepvaartmuseum in Maassluis bleek deze te hebben, en ik heb hem mee kunnen bestellen met het boek "De Smit-Lloyd Story" - bij elkaar, incl. verzending, €20,-. Dat vind ik alleszins behoorlijk redelijk, gezien wat ik heb gekregen!:worship:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015

Deel Deze Pagina