Zwarte Zee houten model restauratie/afbouw

hallo

je geeft twee verschillende motoren op maar eentje werkt op 6 volt de andere op 12 volt
das peren en appels vergelijken
wat toerental betreft zijn beide motoren geschikt al zou ik op 12 volt gaan varen dan heb je meer vermogen met die 13 watt die deze motor kan afgeven

hangt dus een beetje af van welke boord spanning je gaat gebruiken
 
Levert zo'n servo zo hoog niet extra gewicht boven de waterlijn op, wat je met zo'n rank schip niet echt kan gebruiken?
 
Hmm, ik dacht dat het gewicht van de servo wel mee zou vallen, maar inderdaad: gewicht lager in de boot is altijd een goed plan.
Hmmm...

Ik kan natuurlijk met die flex-dingen (hoe noem je dat toch...) best een beetje verder, en dan de servo onder de machinekamer stoppen. Kan ik ook het lierblok wat subtieler maken, en misschien ook de tunnel naar dat achterblokje wat kleiner.
Goede gedachten-kick, Indoorvlieger :)
 
Hmm, ik dacht dat het gewicht van de servo wel mee zou vallen, maar inderdaad: gewicht lager in de boot is altijd een goed plan.

Natuurlijk dragen alle zo laag mogelijk geplaatse gewichten bij aan de stabiliteit, maar de invloed van de roerservo is daarbij relatief laag, lijkt mij. Wel ligt deze bij mij wat lager, de bovenzijde ligt onder het dekniveau, alleen het asje met de hevel steken daar boven uit.

In mijn Zwarte Zee breng ik waar mogelijk mogelijk gewicht onder de waterlijn, accu en motor zijn de 'zware' items, vaartregelaar en ontvanger breng ik aan onder de zijdekken in de midscheeps en ter hoogte van de waterlijn, om deze droog te houden mocht er wat lekwater zijn.

De servo ligt bij mij net boven de waterlijn, achterop zo dicht mogelijk bij de roerkoning. Dit bespaart daarbij ook weer gewicht, in dit geval die van de overbrenging.

De opbouw boven de waterlijn maak ik weer zo licht mogelijk, een uitdaging op zich (messing relingwerk, verlichting, masten).

Johan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteravond nog even gekeken en ik ga de servo naast de schroefas, zo dicht mogelijk op de kielbalk zetten. Niet zozeer vanwege het gewicht, maar omdat dan de hele opbouw tbv de roerbediening een heel stuk subtieler kan. Ik probeer toch zo dicht mogelijk bij een realistisch geheel te komen en dat lukt zo beter denk ik.
Ik moet nog eens gaan kijken hoe ik gewicht bovenin ga besparen; momenteel bouw ik met triplex 3,6mm omdat ik dat heb liggen en het botweg haaks op elkaar te lijmen is zonder verstevigingen of spanten te gebruiken. Maarja, dat weegt natuurlijk wel wat allemaal...
 
3.6mm? Dat is best wel dik. Je opbouw zal zeker stevig worden, maar ook een stuk zwaarder dan wenselijk, vrees ik. Zeker bij de houten versie, waar de romp nog smaller is dan de iets grotere ABS versie, en de romp ook meer weegt, waardoor je minder ballast laag op de bodem van de boot kan plaatsen.
 
De brug was al gebouwd, die werk ik alleen bij en dat is natuurlijk het hoogste. Ik heb tot nu toe niet veel echt bijgebouwd, alleen de machinekamer en straks dus het achterdekje. Ook de randjes rond de gaten in het dek zijn van datzelfde triplex.
Ik heb wel dunner triplex (0,6 en 1mm) klaar liggen voor de rondingen en stukken hogerop op de boot, en om de slechte stukken uit de sets van de andere ZZ's uit na te kunnen maken. Maar dat spul lijmt zo rot op de kopse kanten ;-)

Ik zie wel waar het schip (hopelijk niet) strandt.
 
Vanavond ben ik maar even opnieuw begonnen met de opbouwen achter. Het wordt denk ik inderdaad wel mooier zo. Ik maak de lier nu even breed als dat mini-opbouwtje achterop en tussen die twee komt een soort verhoogde tunnel van 6mm hoog (5mm doorvoerhoogte + 1mm triplex "dak"). Het mini-opbouwtje wordt iets groter dan origineel: 1,5cm hoog bij 3cm diep en 4,7cm breed, hierdoor heb ik mooi de ruimte om de roerhevel compleet binnen te houden.
 
full

full

Vandaag heb ook ik weer vorderingen gemaakt, waarvan hierbij enkele foto's. De grijze kleur is overigens grondverf ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit, Johan.
Ik heb trouwens net even gekeken naar je motor, maar gaat dat ding niet veel te veel toeren maken voor de prop? 19000 rpm is best veel.

Ik heb zelf helaas dit weekeind vooral in de lappenmand gezeten, dus geen donder gedaan. :(
 
Ik heb trouwens net even gekeken naar je motor, maar gaat dat ding niet veel te veel toeren maken voor de prop? 19000 rpm is best veel.

Ja, 19.000 omw/min is heel veel (te)veel, er uiteraard ook van uitgaande dat er 1900 omw/minuut wordt bedoeld, een nulletje eraf ... Maar dat zijn wel onbelaste toeren volgens de specificaties. Belast zal dit zeker lager komen te liggen. En dan heb ik natuurlijk ook zelf de bediening in de hand. Maar mocht de vaarsnelheid en het effect aan de schroef in de praktijk onrealistisch hoog blijken, dat niet onverhouds de bediening op 'volle kracht' kan worden gezet, dan heb ik nog een kleinere motor als alternatief als optie.
 
Laatst bewerkt:
Een dergelijk toerental zal zelfs belast waarschijnlijk op "slagroomkloppen" uitdraaien.

Uitgaande van ervaringen met een Graupner 500E electromotor (onbelast 1200 omw/min) die een drieblads messing schroef (Raboesch) van 40 mm aandrijft ga ik maar eens expirimenteren wat de beoogde combinatie met een vierblads messing schroef van 40 mm gaat doen.

Daarbij is het ook een sleepboot waarmee ik ook eens wat wil gaan slepen. Sterkt mij in de gedachte wat extra vermogen in te bouwen.
 
Uitgaande van ervaringen met een Graupner 500E electromotor (onbelast 1200 omw/min) die een drieblads messing schroef (Raboesch) van 40 mm aandrijft ga ik maar eens expirimenteren wat de beoogde combinatie met een vierblads messing schroef van 40 mm gaat doen.

Daarbij is het ook een sleepboot waarmee ik ook eens wat wil gaan slepen. Sterkt mij in de gedachte wat extra vermogen in te bouwen.

Als je echt wil gaan slepen is de 500E ook niet een super geschikte motor. Bij meer statische belasting loopt hij toch al snel warm. Of je moet met een vertraging gaan werken, of een motor met meer koppel nemen. Conrad heeft de Igarashi motoren, die schijnen wel vrij goed te zijn. Of anders een andere langzaamlopende motor met veel koppel.
 
Als je echt wil gaan slepen is de 500E ook niet een super geschikte motor. Bij meer statische belasting loopt hij toch al snel warm. Of je moet met een vertraging gaan werken, of een motor met meer koppel nemen. Conrad heeft de Igarashi motoren, die schijnen wel vrij goed te zijn. Of anders een andere langzaamlopende motor met veel koppel.

Precies; in mijn Banckert van Billing Boats ligt een Graupner 500E, en die wordt met losse boot al warm genoeg. Vandaar eerst maar eens een wat zwaardere motor in deze Zwarte Zee.
 
Maar sneller betekent niet zwaarder als in "meer kracht". Een snelle motor heeft juist vaak minder koppel. Voor een snelle boot is dat geen probleem, maar voor (sleep)kracht heb je weinig aan toeren alleen.
 
De laatste paar avonden stonden in het teken van niet-fotogeniek werk, zoals het opnieuw maken en inlijmen van deksupport balken in de "slechte" van de twee rompen waar ik mee bezig ben en het werk aan de lier en het achterste dekhuisje, waar de roerhevel in komt. Steeds een klein stapje en dan - wachten - iets met lijm.
Even een snelle foto van hoe die achterste opbouw er vanavond bij lag:

full

Er begint al wat vorm in te komen. Helemaal kloppen gaat het niet doen, maar ik doe mijn best.

Op de lineaal trouwens de "roosters" die op de schuine vlakjes van de lier moeten gaan komen - die staan wel op de tekening, maar de lier van een van de andere boten die ik even als voorbeeld van de vliering heb gepakt, heeft daar gewoon vlakke plaatjes hout. Ik denk dat die roostertjes net een leuke touch geven :thumbsup: Heeft me een kwartiertje vijlen aan 1mm dik triplex gekost, kleine moeite voor het resultaat m.i.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Motor schroef combinatie

graupner 500E met een 40 mm 4 blads wordt niks, denk minimaal aan een 700 torque. Zie ander postings op dit gebied op dit forum, motor moet dezelfde diameter hebben als de schroef (rule of thumb)
Grt
Hawser
 
Back
Top