Zo, weer even een update. Allereerst een flink aantal knutsels op één foto:
Te zien zijn, in het schip zelf, de montage-setup voor de roerservo. Vervolgens in de lijmklem de lier-setup die onder het dek komt voor de machinekamer.
In de voorgrond, van links naar rechts: De opbouwen helemaal achterop; de machinekamer; 6x plexiglas wieltjes, "gedraaid" in een vastgeklemde boormachine met een sleutelgatvijltje en ijzerzaag als bijteltjes; de opbouw met uitgevijlde en al deels ingelijmde bakken voor de navigatieverlichting en gat voor toegang tot de brug als straks alles verlijmd is.
Ik heb eindelijk genoeg moed bij elkaar geraapt om de boeg eens aan te pakken. Deze is nu werkelijk messcherp geworden dankzij een half uur grof geweld met de bandschuurmachine. Wel is er nog wat werk nodig om het model er echt goed in te krijgen, maar dat gaan we met fijner gereedschap doen. Zo'n bandschuurmachine is goed voor "grote stappen snel thuis", maar gevoel en subtiliteit ho maar.
Dan nog een fotootje van ZZ nummer 2:
De lichtere stukken hout in de romp zijn stukken triplex 3,6mm, op maat gemaakt en ingelijmd op plekken waar geen hout zat (dat miste botweg toen ik het dek er af sloopte...). De achtersteven staat in de PU-lijm, omdat deze half los aan het breken was.
Naast het schip de nieuwe dekken, overgetrokken van de originele dekken die al stuk waren toen ze nog in de boot zaten maar het er uit halen heeft de zaak zeker niet verbeterd. Daarna op maat gemaakt, want overtrekken van zwaar gehavend hout is niet bevorderlijk voor de pasvorm. Het past nu redelijk goed, maar ik zal nog wel wat plamuur nodig hebben ben ik bang.
Verder heb ik van de week wat rondhout van verschillende diktes (3-4-5-6-8-10mm) gehaald bij de Gamma, voor alle ronde dingetjes en de kranen, masten etc, en er staat een bestellinkje bij de Conrad voor een dikkere schroefas voor ZZ 2, een motor en nog e.e.a. andere losse zooi. Lekker bezig dus.
...Alleen deze update heeft de laatste 3 foto's van mijn fotoalbum-quota opgesnoept... (vandaar ook zo veel mogelijk op één foto proberen te krijgen
)
Te zien zijn, in het schip zelf, de montage-setup voor de roerservo. Vervolgens in de lijmklem de lier-setup die onder het dek komt voor de machinekamer.
In de voorgrond, van links naar rechts: De opbouwen helemaal achterop; de machinekamer; 6x plexiglas wieltjes, "gedraaid" in een vastgeklemde boormachine met een sleutelgatvijltje en ijzerzaag als bijteltjes; de opbouw met uitgevijlde en al deels ingelijmde bakken voor de navigatieverlichting en gat voor toegang tot de brug als straks alles verlijmd is.
Ik heb eindelijk genoeg moed bij elkaar geraapt om de boeg eens aan te pakken. Deze is nu werkelijk messcherp geworden dankzij een half uur grof geweld met de bandschuurmachine. Wel is er nog wat werk nodig om het model er echt goed in te krijgen, maar dat gaan we met fijner gereedschap doen. Zo'n bandschuurmachine is goed voor "grote stappen snel thuis", maar gevoel en subtiliteit ho maar.
Dan nog een fotootje van ZZ nummer 2:
De lichtere stukken hout in de romp zijn stukken triplex 3,6mm, op maat gemaakt en ingelijmd op plekken waar geen hout zat (dat miste botweg toen ik het dek er af sloopte...). De achtersteven staat in de PU-lijm, omdat deze half los aan het breken was.
Naast het schip de nieuwe dekken, overgetrokken van de originele dekken die al stuk waren toen ze nog in de boot zaten maar het er uit halen heeft de zaak zeker niet verbeterd. Daarna op maat gemaakt, want overtrekken van zwaar gehavend hout is niet bevorderlijk voor de pasvorm. Het past nu redelijk goed, maar ik zal nog wel wat plamuur nodig hebben ben ik bang.
Verder heb ik van de week wat rondhout van verschillende diktes (3-4-5-6-8-10mm) gehaald bij de Gamma, voor alle ronde dingetjes en de kranen, masten etc, en er staat een bestellinkje bij de Conrad voor een dikkere schroefas voor ZZ 2, een motor en nog e.e.a. andere losse zooi. Lekker bezig dus.
...Alleen deze update heeft de laatste 3 foto's van mijn fotoalbum-quota opgesnoept... (vandaar ook zo veel mogelijk op één foto proberen te krijgen

Laatst bewerkt door een moderator: