Zwarte Zee houten model restauratie/afbouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door setsunakaede, 6 nov 2011.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo, weer even een update. Allereerst een flink aantal knutsels op één foto:

    [​IMG]

    Te zien zijn, in het schip zelf, de montage-setup voor de roerservo. Vervolgens in de lijmklem de lier-setup die onder het dek komt voor de machinekamer.
    In de voorgrond, van links naar rechts: De opbouwen helemaal achterop; de machinekamer; 6x plexiglas wieltjes, "gedraaid" in een vastgeklemde boormachine met een sleutelgatvijltje en ijzerzaag als bijteltjes; de opbouw met uitgevijlde en al deels ingelijmde bakken voor de navigatieverlichting en gat voor toegang tot de brug als straks alles verlijmd is.

    [​IMG]

    Ik heb eindelijk genoeg moed bij elkaar geraapt om de boeg eens aan te pakken. Deze is nu werkelijk messcherp geworden dankzij een half uur grof geweld met de bandschuurmachine. Wel is er nog wat werk nodig om het model er echt goed in te krijgen, maar dat gaan we met fijner gereedschap doen. Zo'n bandschuurmachine is goed voor "grote stappen snel thuis", maar gevoel en subtiliteit ho maar.

    Dan nog een fotootje van ZZ nummer 2:

    [​IMG]

    De lichtere stukken hout in de romp zijn stukken triplex 3,6mm, op maat gemaakt en ingelijmd op plekken waar geen hout zat (dat miste botweg toen ik het dek er af sloopte...). De achtersteven staat in de PU-lijm, omdat deze half los aan het breken was.
    Naast het schip de nieuwe dekken, overgetrokken van de originele dekken die al stuk waren toen ze nog in de boot zaten maar het er uit halen heeft de zaak zeker niet verbeterd. Daarna op maat gemaakt, want overtrekken van zwaar gehavend hout is niet bevorderlijk voor de pasvorm. Het past nu redelijk goed, maar ik zal nog wel wat plamuur nodig hebben ben ik bang.

    Verder heb ik van de week wat rondhout van verschillende diktes (3-4-5-6-8-10mm) gehaald bij de Gamma, voor alle ronde dingetjes en de kranen, masten etc, en er staat een bestellinkje bij de Conrad voor een dikkere schroefas voor ZZ 2, een motor en nog e.e.a. andere losse zooi. Lekker bezig dus.

    ...Alleen deze update heeft de laatste 3 foto's van mijn fotoalbum-quota opgesnoept... (vandaar ook zo veel mogelijk op één foto proberen te krijgen :()
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  2. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Mooie 'oplossing' voor het onderbrengen van het roerwerk, met die verhoging. Op de bijgevoegde foto de stand van zaken met mijn Zwarte Zee (nr. II) waarbij de roerhevel nog ingekort en overkapt gaat worden. Zichtbaar blijft dan nog 'slechts' het messing stangetje van 2 mm rond.
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Van het weekeind weer lekker geknutseld voor zover dat ging tussen de kerst-festiviteiten door. Helaas voor nu even nog geen foto's; ik ben compleet door mijn quotum heen. Ik zit een "vriend van forum"-status te overwegen maar ben nog even in afwachting van antwoord van Robert.

    De terugbuigende randjes op de railings voorop en bovenop zijn gesneden uit 0,8mm triplex en mbv wat water en ducttape gefixeerd zodat ze in de juiste vorm blijven staan tijdens het lijmen. Ook de zonneklep van de brug is al deels uitgesneden maar nog niet opgeplakt.

    Ik heb ongelofelijk lopen prullen voor de trappen, ik vond de optie die Billing Boats had al niet erg fraai en de meeste zelfbouw-pogingen leidden slechts tot frustratie. Uiteindelijk heb ik strookjes 3mm triplex genomen en daar met de figuurzaagmachine de treedjes uitgezaagd (2-3mm per tree!). dit gaf, samen met een 0,6mm zijkantje, een acceptabel resultaat.

    Tot slot ben ik begonnen aan de achterste mast en de voorste mast ben ik aan het aanpassen zodat daar straks de bedrading voor de verlichting doorheen kan.
    Daar heb ik gelijk een vraag over, die ik nog niet zelf heb kunnen beantwoorden met onze goede vriend Google: Weet iemand welk licht waar hoort? De tekeningen, foto's en aanwijzingen van Manus komen alledrie niet met elkaar overeen helaas...
     
  4. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    De navigatieverlichting voor een zeeschip als de Zwarte Zee is als volgt; Rood aan bakboord en groen aan stuurboord, bij de Zwarte Zee geplaats aan de brugvleugels, naar opzij en naar voren schijnend (waarover later meer). In de voormast bevinden zich drie witte toplichten boven elkaar, naar opzij en naar voren schijnend. (waarover later meer) In de achtermast bevindt zich één toplicht, naar opzij en naar voren schijnend, hoger geplaats dan de toplichten in de voormast.(waarover later meer) Naar achteren schijnen twee heklichten, één wit en één geel (het gele is het 'sleeplicht') deze zijn geplaats aan het hekwerk van de opbouw. (waarover later meer)

    Nu komt het;

    Vrij varend (zonder sleep) voert een zeeschip als de Zwarte Zee
    de beide boordlichten (rood en groen), één wit toplicht in de voormast,
    één wit toplicht in de achtermast en één heklicht.

    Slepende voert een sleepboot de beide boordlichten,
    drie toplichten in de voormast en het toplicht in de achtermast
    en het gele sleeplicht boven het heklicht.

    Er zit dus veschil in vrijvarende of slepend.

    Wat de lichtboog betreft van de verlichting, het 'waarover later meer' ; deze zijn hierboven globaal aangegeven, waneer je daar meer over wilt weten hoor ik het wel, er zijn voorschriften welke de in graden aangeven over welke hoekken de genoemde lichten dienen te schijnen en met welke helderheid / zichtbaarheid volgens internationale voorschriften

    Dan zijn er nog andere lichten die de beperkte manouvreerbaarheid of de lengte van de sleep aanduiden, of exacte afstanden hoe ver het toplicht achter boven dat van toplicht voor moet zijn geplaatst, maar dat is voor de preciezen onder ons ...

    Kun je hier mee uit de voeten?

    Johan

    Bron: Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2011
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Johan en Indoorvlieger,
    Zéér verhelderend inderdaad!

    Toch nog een paar vragen:
    Op de tekening van de BB Zwarte zee staan ook nog twee lichten op het plateau van de voorste mast; weet je toevallig waar die nog voor zijn? (of zijn die "fout"?)
    In de achterste mast, op het plateau, staat op de tekening ook nog een enkel licht getekend...? (overigens staan hek- en sleeplicht op het hekwerk op die tekening niet getekend. Misschien dat het lichtje op het achterplateau één van deze is en dat dat later veranderd is?)
    Verder staat op de tekening alleen achterop een grote schijnwerper getekend. Is dat echt de enige of is er voorop ook nog iets van een zoeklicht gemonteerd?
    En in hoeverre had de ZZ ingebouwde dek-verlichting? Floodlights oid?
     
  7. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Op, of beter gezegd aan het onderste plateau waar het brandbluskanon op staat bevinden zich geen twee maar drie lichten: van bovenaf in de kleuren rood - wit - rood. Deze lichten worden gevoerd met de betekenis 'beperkte manouvreerbaar'. Geulgebonden zeeschepen voeren deze lichten ook vanwege hun diepgang, maar dit terzijde.

    Op mijn tekening is er op het bovenste plateau ook een lantaarn te zien; dit zal het ankerlicht zijn, ontstoken wanneer het schip voor anker ligt. Een tweede ankerlicht bevindt zich meestal op het achterschip aan het hek, maar dat is op een sleepboot niet praktisch, denk dat deze wegneembaar zal zijn geweest op de Zwarte Zee.

    Dan de lichten aan het plateau van de achtermast, dit zijn inderdaad de heklichten, vrij hoog gevoerd, maar dat heeft ook een reden: een sleepboot is een relatief klein schip, een laaggeplaats heklicht zal door de grote dode hoek in de praktijk niet goed zichtbaar zijn. En ook een zeesleper als de Zwarte Zee kan voor het oog tussen de golven uit het zicht verdwijnen (om even later gelukkig maar weer op te duiken), zeker vanuit een laag standpunt.

    Denk dat je hier vast wat mee kunt, Johan
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Daar kan ik zeker wat mee.
    Ik heb mijn tekening nog eens goed bekeken en daar tóch de hek- en sleeplichten aan het hekwerk van de opbouw kunnen ontdekken. Dat maakt dan die (enkele) lantaarn op het plateau in de achtermast waarschijnlijk het tweede ankerlicht.

    Die drie lampen op het lage plateau van de voormast zitten verticaal boven elkaar, dat lijken me kleine prullampjes als ik op de tekening af moet gaan. Ik weet niet of ik die ga plaatsen.
    De twee lampen waar ik het over had, staan op de zijkanten van het bovenste plateau getekend, zijwaarts stralend. Mijn eerste gok was een tweede set navigatieverlichting, maar dat lijkt me niet correct...?
     
  9. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Waarschijnlijk hebben wij andere tekeningen, wat altijd kan. Wat de twee lampen op het bovenplateau betreft, bij nader inzien zijn dat waarschijnlijk de ankerlichten.
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo, ik ben inmiddels ook "vriend" dus we kunnen weer even vooruit.
    Allereerst een zakje messing spul, gedraaid op de draaibank van mijn schoonvader naar voorbeeld van het (onbetaalbare!!!) BB beslag:
    [​IMG]

    Dan de schoorsteen. Ik had niet zo veel zin in een balsa dingetje dus ben ik maar een skelet gaan maken van 3mm triplex en dit is bekleed met 0,6mm triplex waar de koelsleuven aan de achterkant (1mm breed...) in gesneden zijn.
    Deels in de lijm:
    [​IMG]
    En klaar voor de eerste laag spuitplamuur:
    [​IMG]
    De brug dan. Het model waar ik mee begon miste de zonnekap van de brug en de buiskappen van het brugdek en de flybridge. Dus die zijn nu alsnog gemaakt, net zoals de "flapjes" aan de achterkant van de flybridge:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Op deze laatste foto is ook al het achtermastje te zien. Hier een (iets) betere foto, samen met het laddertje. 8mm breed, staanders van 1mm messing en treden van 0,3mm koper:
    [​IMG]
    De schijnwerper begint wat vorm te krijgen en moet echt gaan werken. Sorry voor de vage foto, ik moet echt eens leren om mijn camera te gaan gebruiken ipv mijn telefoon (geen macrofunctie...):
    [​IMG]
    Het achterdek waar de hele roerbediening-opbouw op vastgelijmd gaat worden is ingelijmd, het buisje voor de bediening zit ook op zijn plek. Tevens is mijn zelfgekluste roerheveltje te zien:
    [​IMG]
    ...En tot slot, een aantal onderdelen in de spuitplamuur. Te weten: De opbouw van achterblokje en lierhuis die straks over dat rode pijpje heen gaat vallen, de sleepdinges (beting?), het kapje dat over de roerhevel heen gaat vallen met daarop een concessie op de werkelijkheid, namelijk de kabelgeleiding die *eigenlijk* in de railing hoort, en uiteraard de brug:
    [​IMG]

    Het is dus een tijdje stil-achtig geweest, maar ik heb zeker niet stil gezeten :D

    Trouwens, ik heb het nu steeds over de "flybridge" als ik het heb over die open stuurstand voor de voorste mast. Zo wordt dat genoemd in de jachtbouw; geldt dat ook voor de werkschepen of is daar een beter passende naam voor?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  11. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nu de kou weer uit de garage is verdwenen kan er weer gebouwd worden. Eerst maar eens een paar kleine pruldingetjes gemaakt zoals de plateau's voor de lampen in de masten, en die uiteraard ook ingelijmd. Evenals de kleine dwarsstukjes bovenin de masten:
    [​IMG]
    Verder heb ik een paar weken terug de stoute schoenen aangetrokken en in de tweede romp met een decoupeerzaag twee sleuven gezaagd en de kimkielen op maat gesneden. Ik wil die romp eigenlijk compleet in glas zetten en ik denk dat ik dus even met het inlijmen van de kimkielen wacht tot na zijn laagje glasweefsel.

    Als laatste heb ik vanavond eindelijk foto's gevonden die overduidelijk uitwijzen dat de patrijspoortjes niet OP, maar IN de romp liggen. Dus, goede reden om ze er allemaal... stuk voor stuk... uit te gaan peuteren. Jeuj... Aan de andere kant maakt dat het lakken wel makkelijker, gelukje bij een ongeluk :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb van de week besloten om de kimkielen van Zwarte Zee #2 toch al wel maar alvast in de romp te lijmen, dus zo gezegd zo gedaan:
    [​IMG]

    Ze zijn echt compleet IN de romp gelijmd:
    [​IMG]

    Verder van ZZ #1 nu de romp een aardig stuk afgechuurd:
    [​IMG] [​IMG]
    ...En beide boten van een eerste laagje Fibre Filler (glasvezel-polyesterplamuur) voorzien:
    [​IMG]

    Tot slot heb ik "het boek" ("De 4 Zwarte Zeeën") nu besteld. Ik ben benieuwd!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  13. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Ziet er mooi uit, het kan niet anders of het model zal er in het water een stuk vaster op liggen. Mijn (houten) varende model heeft geen kimkielen, en moet het hebben zo van laag in de romp mogelijk geplaatste gewichten; nu de opbouw vordert met relingwerk en sloepen wordt het tijd voor een proefvaart met bijzondere aandacht voor de stabiliteit. Blijf je volgen ...
     
  14. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Mag ik vragen waar je dat boek heb besteld?
     
  15. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Al heel wat jaren heb ik het in mijn boekenkast staan (nee, ik doe het niet weg) maar het ISBNnr luidt ISBN 90 6013 999 2. Wellicht handig om bij de hand te hebben wil je het ergens bestellen. Prachtig boek overigens!
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb hem op boekwinkeltjes.nl gevonden. Nieuw is hij niet meer leverbaar.
     
  17. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Oké, bedankt.
    Ik was tot voor kort ook zoekende naar dit boek.
    Bij toeval kreeg ik het van een kennis in ruil voor een bewezen dienst.
    Hij had het dubbel.
    Nieuw is het idd. nergens meer te verkrijgen.
    Suc6 met bouwen.
     
  18. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dank u wel, komt goed.
    Vandaag een uur "los" gegaan met een schuurmachientje en daarna een nieuw laagje plamuur op de slechte plekken gesmeerd. Dit is altijd een vervelend stukje kluswerk, dus even tanden op elkaar nu. Het wordt er alleen maar mooier van op het eind.
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Pfff... Ondanks een halfgelaatsmasker kon ik zojuist toch weer een flinke berg stof uit mijn neus snuiten. Wat is dat toch smerig pokkespul om te schuren, die vezelplamuur.
    Maar goed, het resultaat is er wel naar: ZZ #1 is denk ik klaar voor een dun laagje normale polyesterplamuur over de vezelplamuur heen, en daarna na een nieuwe schuurbeurt kan er primer en spuitplamuur overheen.
    ZZ #2 heeft zojuist een nieuw laagje vezelplamuur op de kont en rond de kimkielen gekregen, die romp is een stuk zwakker (want dunner) dus daar moet nog wel wat aan gebeuren voordat die ook zo ver is.

    Maar we komen er wel! :celebrate:
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Van het weekeind heb ik ZZ #2 bekleed met één laagje 300gr/m2 glas keperweefsel, ik kreeg het in één lap er overheen maar het behoeft nog wel wat nawerk voordat hier polyplamuur overheen kan. Het wordt al wél lekker stevig.

    ZZ #1 is al wat verder, daar zit de polyesterplamuur al op (dun laagje, en daarna schuren tot het meeste weer weg is!):
    [​IMG]

    En daarna een eerste laag primer er overheen. Uiteraard kwamen er toen toch weer wat onregelmatigheden boven water, en het beetje verf dat er nog op zat ging ook nog eens bobbelen. We zijn dus nog niet aan de lak toe, maar hier zit goede voortgang in:
    [​IMG]
    Al met al een redelijk productief weekeindje gehad, ondanks dat ik relatief weinig tijd had voor de bootjes.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015

Deel Deze Pagina