Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een antenne aarden?? Dan hou je niks over van het signaal. Verwar niet de buitenmantel van een coax met de antenne. Bij een auto ligt de buitenmantel aan de massa (kun je moeilijk aarde noemen)de centrale antennedraad moet daar volledig van gescheiden zijn.
Mijn Renault heeft van de fabriek uit een centrale antenne op het dak, mét kunststof blokje.
Ik heb een paar kleine bootjes daar lag een losse antennedraad op, viel die eraf, in het water, dan had ik de grootste ellende om ze terug te krijgen. Heb ik dan veranderd in een sprietantenne.

Wat is een antenne dan volgens jouw......alleen het sprietje of hoort daar ook de groundplane bij ?
Dus een antenne MOET je aarden is de enige juiste uitdrukking.

Mvg, PA1CBS

Bigboat,Ik heb mijn mening verkondigd, en heb afgeleerd hier op het Forum welles-nietes spelletjes te doen. Ik sta wel niet alleen met mijn verhaal in dit topic.
Ik respecteer uw mening, want ik ben maar een amateur elektronieker, en leer nog elke dag, en ga uw uiteenzetting nog eens aandachtiger lezen.

Laatst bewerkt:
ik ga bij deze opmerking een hele grote zak zout gebruiken. Je kan onze antenne's niet aarden, want we hebben geen aarding in de boot. Alleen de 0 V en da's relatief he. Inderdaad, antenne's kunnen de aarde gebruiken voor hun stralingspatroon, echter dan hebben we het niet meer over modelbouw.

Ik herriner me dat in mijne Peugeot de antenne zeker NIET aan de massa lag... waarom zouden ze dan nog een antenne op de auto zetten he of zelfs een antenne kabel gebruiken naar de radio? De hele auto zou anders als antenne kunnen dienen.

Maar waarom moeilijk doen, hou het nu toch gewoon mensen. Gebruik de ontvangers zoals ze gemaakt zijn, werk de antenne weg - onderdeks desnoods. Zelfs met mijn zeilboot ga ik geen 100'den meters weg, dan zie ik geen boot meer, en daar zit de antenne gewoon in een rietje onder het dek gelijmd.

ik kan nog begrijpen dat je een goud contact gebruikt voor antenne's aan elkaar te zetten, en zelfs daar waag ik me niet aan. Er is al genoeg kans op storingen.

Patrick

Je hebt wel aarde in de boot, de min draad die door de boot heen loopt is DE aarde / ground tov het water.
Men heeft inductieve en capacitieve aarding, waarbij de ontvanger tov de boot een capacitive aarding / ground / massa is.
Zit in de ontvanger een spoeltje wat als compensatie voor het ground / aard oppervlak fungeert, dan heeft de ontvanger een inductieve ground / massa / aarding.
In je auto is de min de aarde, de min van de radio ligt aan het chasis van de radio die vervolgens aan het carrosorie van de auto is geschroeft en dus ligt de antenne met zijn ground / massa aan aarde.

Nogmaals, als iemand geen verstand van zaken heeft moet degene niet proberen mee te praten......je slaat anders een verschrikkelijk modderfiguur.

En dat er al genoeg kans op storing is komt omdat veel mensen geen ene moer verstand hebben met wat ze aan het doen zijn, ze prutsen maar wat aan in de hoop dat het goed komt terwijl ze een mede collega modelbouwer danig in de problemen brengen......maar ja, als je zelf maar geen storing hebt en je model te pletter vaart / vliegt / rijd is er niets aan de hand toch, want jij weet het zo goed en die ander zal wel de prutser geweest zijn........

Mvg, PA1CBS (ruim 35 jaar gelicenteerd zendammateur)

Bigboat,Ik heb mijn mening verkondigd, en heb afgeleerd hier op het Forum welles-nietes spelletjes te doen. Ik sta wel niet alleen met mijn verhaal in dit topic.

Zet maar genoeg leugenaars bij elkaar en wat is dan nog de waarheid ?

Je hebt wel aarde in de boot, de min draad die door de boot heen loopt is DE aarde / ground tov het water.
Men heeft inductieve en capacitieve aarding, waarbij de ontvanger tov de boot een capacitive aarding / ground / massa is.
Zit in de ontvanger een spoeltje wat als compensatie voor het ground / aard oppervlak fungeert, dan heeft de ontvanger een inductieve ground / massa / aarding.
In je auto is de min de aarde, de min van de radio ligt aan het chasis van de radio die vervolgens aan het carrosorie van de auto is geschroeft en dus ligt de antenne met zijn ground / massa aan aarde.

Nogmaals, als iemand geen verstand van zaken heeft moet degene niet proberen mee te praten......je slaat anders een verschrikkelijk modderfiguur.
ik ben niet snel op mijn tenen getrapt maar nu dus wel. Het is niet nodig anderen af te breken he! Vriendelijk de zaak uitleggen volstaat ruimschoots.

Men zit hier dus te spreken van de antenne aan de aarde van de boot te leggen en nu ga je eens uitleggen dat er inductieve en capacitieve aarding zijn. Ik kan ermee akkoord dat je de massa/min beschouwd als relatieve aarde MAAR dit is niet een aarding zoals de meeste van ons dat beschouwen. Bovendien ging het erover de antenne hiermee te verbinden en dat lijkt me een zeer slecht idee.

Volgens mij worden hier dus begrippen zoals de antenne draad, ontvanger etc losjes door elkaar gebruikt.

Ik ben geen radioamateur en mijn lessen HF liggen 15 jaar achter mij.

Patrick

Laatst bewerkt:
Antenne

mr Bigboat,
of is het mr Big M? Wij proberen hier is samen, leken en pro's, een kleine probleempje (dacht ik) op te lossen. Ik zie van jouw alleen denigrerende opmerkingen/uitsmijters, stop daar mee!
Vliegtuigen gebruiken de zelfde ontvangers, met het zelfde draadje buiten de kist, hoe zijn die dan geaard? Volgeltjes op hoogspannningsmasten blijven toch leven omdat ze niet geaard zijn, gaan ze dan wel dood met ontvangertje en battterijtje om (als dat zou kunnen) omdat er dan aarde is?
Ik verwacht van jou een normaal antwoord zonder superioriteit statements aub!
Hawser

Wat je van mij verwacht mag je zelf bedenken, maar ik bepaal zelf wat ik schrijf.
Aan je leeftijd te zien heb je nog het tv-antenne-tijdperk meegemaakt en weet je ook dat je twee draden, mantel en de kern, aan iedere tv-antenne cq tv/radio moest aansluiten.
Bij de zgn *hark* kwam de kern aan de lange boom en de mantel aan het scherm achterop de antenne.
Bij een *wasrek* zaten de kabeldraden onder twee schroefjes en was er optisch geen warme of koude kant te zien.
Toch waren ze er wel, achter het aansluitprintje zaten allemaal spoeltjes en condensatortjes die de zgn capacitieve en inductieve aarde/ground/massa maakte.
Tot op heden is daar nog steeds niets aan veranderd, ook niet in de modelbouwtechniek ondanks dat een paar *prutsers* dat beweren.

Daar gaan we dan.......men heeft een antenne, die bestaat uit een *warme kant* (de spriet/draadje of hoe je het noemen wilt) en een *kouwe kant* (massa/ground/min/ !!spoeltje!!/caroosorie/water/enz.)
Dat spoeltje is een inductieve massa en zit in de ontvanger (mits er geen 20 meter afgeschermde kabel tussen de ontvanger en de spriet zit) op de print, anders zit het spoeltje direct onder het sprietje in de voet (die zgn rubberen sok).
Dat spoeltje *straalt* naar massa/ground en is nodig om de antenne (alleen het sprietje) te laten ontvangen, zonder dat spoeltje is er geen goede ontvangst mogelijk.
Bij een auto antenne is de auto het zgn spoeltje, waarom zou je een spoeltje in de radio zetten die geheel is afgeschermd door staal en geen dienst kan doen als je een hele auto tot je beschikking hebt.
Sterker nog, des te groter het ground/massa vlak des te beter de ontvangst.

Bij modelvliegtuigen laten de meeste vliegers hun draadje gewoon hangen, dat geeft de beste ontvangst.......een liggende antenne heeft de slechtste ontvangst !
Een sprietje/draadje is een zgn rondstraler en wil geheel rondom de draad ontvangen.
Bij vliegtuigen is het niet zo'n probleem als de antenne horizontaal ligt, de zender kan over de gehele lengte van de draad (sprietje) instralen.
Bij bootje/auto'tjes en ander goed wat vlak bij de grond voort beweegt ligt dat anders.
De ontvangst van een horizontaal sprietje wordt dan belemmert door de ground/massa die het zendsignaal *opslurpt* en vervolgens storing veroorzaakt in je model.
Tevesn MOET een sprietje de juiste lengte hebben, net als dat je je zendantenne ALTIJD geheel uit moet trekken.
Bij zowel de ontvangst als bij het zenden heeft men te maken met een electrische golflengte.
Wijkt de golflengte van de zender af tov de ontvanger, dan veroorzaakt men storing.
Wijkt de golflengte van de ontvanger af tov de zender, dan heeft men zelf storing.
De ideale conditie van zender ontvanger is als bij zowel de zender als de ontvanger de ground/massa tov het zend/ontvangstsignaal 1:1 is.
Zender produceerd x-vermogen en de antenne verzend x-vermogen.
Antenne ontvangt x-signaal, ontvanger verwerkt x-signaal.
De x-signalen/vermogens kunnen alleen optimaal zijn als aarde/massa/ground optimaal zijn, en dat is een natuurkundige wet die met formules berekend wordt en niet uit de duim gezogen moet worden onder een paar glazen bier.

Mvg, PA1CBS

<dus ligt de antenne met zijn ground / massa aan aarde>
Nu vertel je het hele verhaal BigBoat, de ground ligt aan de aarde. Tot hiertoe hoorde ik alleen maar dat de antenne aan de aarde lag.

Jammer dat die functionaliteit van het editten van topic's in het bouwverslagen forum, op het nieuwe forum (nog) niet aanwezig is.

Jammer dat er mensen zoals bigboat niet gewoon weggetrapt kunnen worden van dit forum.

Frederik, er zijn dan ook harde woorden gevallen, meerdere personen voelen zich in hun kruis gegrepen. Van mij mogen de moderatoren alles uit deze topic verwijderen dat niets met de Zwarte Zee te maken eeft

Die personen die zich in het kruis voelen gegrepen, dat zijn nou de mensen die onzin verkopen en/of de kansloze prutsers zijn en jouw modelletje de prak in laten varen/vliegen/rijden.
Wanneer ze dan ook nog die onzin bij hoog en laag volhouden zonder het te onderbouwen, tja dan kunnen er soms harde woorden vallen.
Ik heb geen behoefte om mijn modellen door een ander aan gort te laten varen/rijden/vliegen, daar voor heb ik er te hard aan gewerkt, teveel tijd aan besteed en teveel geld aan uitgegeven.
Eigenlijjk zouden die kansloze prutsers van het forum geweerd moeten worden omdat ze andere verkeerde voorlichting geven en daarbij zelfs een gevaar voor de omgeving vormen.......het zal je maar gebeuren dat er door zo'n kansloze prutser een argeloze voorbijganger/toeschouwer getroffen wordt door een race-auto'tje wat 100 km/h gaat, een speedboot met 80 km/h de kant op vaart of een vliegtuig wat als een speer naar beneden komt.
Maar de ervaring leert dat forums automodurerend zijn, de kansloze prutsers verdwijnen vanzelf.

@ Theo,

Het lijkt mij een leuk idee om de radioantenne's tussen de masten ook als antenne te gebruiken.
Is dit volgens u een geschikt plan?
De antennedraad is (gegokt, niet opgemeten) 60cm lang.
De masten zijn 34cm lang en de tussenafstand komt neer op zo'n 60- 70 cm.

Groetjes Josse

@ Josse:
Kijk even naar de dikte van de antennedraad. Meet die eens op...
2mm? 3mm? Welke schaal is je model? 1 op 50? Dan heb je in je masten een kabel van 2 of 3 x 50 = 100 0f 150mm hangen :eek:
Da's een beste sleeptros tussen je masten...
Niet écht realistisch hé?

@ Allen: Ongeacht wie er gelijk heeft in het 'antenneverhaal':

Willen de heren het een beetje fatsoenlijk houden?
Voordat dit 'antenne-draadje' (leuke woordspeling, echt zelf verzonnen en ja, er mag gelachen worden) uit elkaar klapt door overspanning tussen diverse personen en men elkaar virtueel tegen de 'aarde' slaat:
Plaats ergens in uw postings een paar ontstorings-spoeltjes en hou het een beetje gezellig...
Met elkaar van mening verschillen kan ook op een andere manier.
Bedankt voor de aandacht...:p

Roel
Mod

@ Roel van Essen,

Bedankt voor de tip.
Eén ding snap ik nog niet helemaal, namelijk waar die berekening voor nodig is (2 of 3 * 50 = )
Volgens mij zou daar een oppervlakte uit moeten komen, maar ik kan mij vergissen.

Groetjes Josse

2mm of 3mm (dikte van de antennedraad) vermenigvuldigd met 50 (de schaal van je model) is 100 of 150mm draaddikte in het echie...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back