Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag maar weer even verder gegaan aan de opbouw.
Het eerste stukje brugdek is opmaat gemaakt en geplaatst.
Dit stukje dek houd onder andere de mast goed stevig op zijn plek, en is daarom ook niet afneembaar.

Mijn plannen om de laadboom bedienbaar te maken gaan door, maar de laadboom wordt handbedient, i.p.v. vanaf de zender.
Ik heb al 2 lieren, één om de laadboom omhoog en omlaag te bewegen, en één om de hijskabel te bedienen.
Het naar links en naar rechts bewegen wil ik d.m.v. 2 bolders of kikkers aan de zijkanten van het dek doen, om een mooier uiterlijk te houden (ik vindt lieren op die plaatsen niet erg mooi, en binnen is geen plaats i.v.m. hutten)

Groetjes Josse

Hallo Josse,

Bij mijn vorige project, een Kameleon, b-bouwverslag-kameleon-b, heb ik de beplanking gemaakt met balsa hout.
Dit heb ik geinpregneerd met G4 en daar vervolgens een laag glasvezeldoek ingelegd.
Hierna nog 1x met G4 over de buitenkant en vervolgens afgewerkt met spuitplamuur, plamuur, en autolak. (3 lagen + 3 lagen blanke lak)

Ook de binnenzijde van de boot is in de G4 gezet en 2x met blanke lak gespoten.

Wees hier niet te zuinig op want het is je enige remedie om dat vervelende water aan de buitenkant te houden.

Ik ben nu bezig met een reddingboot type Johannes Frederik en hier heb ik een watermelder voor gemaakt die een ruitenwissersproeipompje aanstuurt. Mocht hier dus een laagje water van ca. 1 cm. in komen dan wordt het er uitgepompt.
Aangezien dit een duur schip wordt wil ik er alles aan doen om het drijvend te houden!!

Groet,
Roelof

Laatst bewerkt door een moderator:
Vindt ik niet mooi en het is en blijft hobby??
Zo heb ik ook een 12V lichtsensor zodat mijn navigatieverlichting etc. automatisch aangaat. Kan dat wel met een microswitch overbruggen maar ja... het blijft zo wel natuurgetrouw.

Ook de kantelverlichting en motorstop gaat werken bij >90 graden slagzij. Hoop dit nooit mee te maken maar het origineel heeft dat ook, dus op de kant de boot 90 graden houden en jawel.... het moet werken.

Voor wat het nog waard is:
Het is geen goed idee om polyester rechtstreeks op hout te gebruiken. Polyester dringt niet diep genoeg in het hout door en door de werking van hout komt polyester op termijn los. Altijd eerst voorbehandelen met een primer en daar is die G4 nu in eerste instantie voor bestemd. Vanzelfsprekend zijn voor G4 nog tal van andere toepassingen geschikt.
Ik dacht dat er ergens op 't forum ook een Nederlands alternatief voor G4 was ontdekt (zoekfunctie?) omdat G4 in Nederland niet zo makkelijk te vinden is.
De groeten, A!H.

@ Archibald,

Bij mij zitten er al wat lagen verf op, waaronder ook primer.
Er is mij op school geleert dat er jachten gemaakt worden van hout met (zonder primer of andere kunststoffen) polyester eroverheen.

Groetjes Josse

Tijd voor een update!

Ik heb de romp van een nieuwe laag polyester en glasmat voorzien, 2 lagen van ieder.
Morgen ga ik alles flink opschuren, als ik niet te laat wakker wordt, want ik moet vanaf 2 uur hamburgers bakken bij de McDonalds!!!
Als het te lang duurt ga ik zondag verder.

Ik heb nog eens goed nagedacht over de resultaten tot nog toe met dit model, en de werkwijze, en ik heb besloten dat ik alles beter moet voorbereiden.
Daarom heb ik een stel checklists gemaakt.

Waarschijnlijk ga ik vanaf september 3 maanden stage lopen bij een professioneel modelbouwer, en dan hoop ik natuurlijk mijn ervaring in het modelbouwen flink te kunnen vergroten!!!

Groetjes Josse

Die macdonalds waar sinds korte tijd de omzet gedaald was door een of andere modelbouwer? :mrgreen:

Geintje, geintje..

Post anders maar eens even wat foto's :D!

En leuk dat je stage kan lopen bij zo'n gast.. al zal je gedurende de jaren vanzelf ook wel de kneepjes leren.. want zelf ben ik net zo'n prutser of geweldig goede bouwer als jou :mrgreen: laten we het maar positief houden.. Wij kunnen even geod bouwen haha 8)

@ Botter,

Gelukkig weten we dat we fouten maken, anders leer je er alsnog niks van:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Als modelbouwers reclame gaan maken voor de McDonalds zal dat de Mc waarschijnlijk wel ten goede komen:D:D:D:D:D:D

Groetjes Josse

@ Botter,

Gelukkig weten we dat we fouten maken, anders leer je er alsnog niks van:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Als modelbouwers reclame gaan maken voor de McDonalds zal dat de Mc waarschijnlijk wel ten goede komen:D:D:D:D:D:D

Groetjes Josse

Mwaah.. vraag me af als een reclame op schaal wel wat uitricht :mrgreen:

Vandaag heb ik even bekeken of de Zwarte Zee geschikt is als ijsbreker, maar het ijs was te dik, en de boeg klimt er niet op.

Wel weet ik nu dat de romp echt waterdicht is, en om 13:00uur ga ik een proefvaart op de "grote woeste zee", ofwel de Surfplas, houden!!!!!

Dat wordt de eerste keer dat ik op echt groot (voor modelboten dan) open water ga varen.

De reddingsboten heb ik tijdelijk vastgebonden aan de opbouw, zodat de bemanning wel in de reddingsboten kan, maar dat de reddingsboten niet van het dek afvallen zodra de boot een beetje schuin gaat.

Ik heb ook besloten om de Zwarte Zee te bewapenen.
Er komt een beweegbare 12-pounder, 2 beweegbare 2-pounders, of 20mm mitrailleurs, en 2 dieptebommenwerpers op.

Groetjes Josse

@ Patrick en XXman,

De bewapening is puur ter verdedeging tegen onze duikboot"vrienden" en bommenwerpers.
Als er piraten komen hebben die geen schijn van kans in hun kleine rubberbootjes:twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:
Tenzij je met piraten deserterende marineschepen bedoelt (U-boot met anti-Nazi bemanning).

Als huurling kan ik wel weer een extra zakcentje bijverdienen:cool::cool::cool::cool::cool::cool:

Groetjes Josse

Goh Josse,

heb je het oorlogsidee helemaal zelf bedacht? Of lepel je gewoon m'n site leeg?

Even een foto-update!!!!!

normal_17-02-08_001v.jpg

normal_17-02-08_002v.jpg

normal_17-02-08_003v.jpg

normal_17-02-08_004v.jpg

normal_17-02-08_005v.jpg

normal_17-02-08_006v.jpg

normal_17-02-08_007v.jpg

normal_17-02-08_008v.jpg

De bovenstaande foto's zijn allemaal op de Surfplas gemaakt

Groetjes Josse

Wel weet ik nu dat de romp echt waterdicht is, en om 13:00uur ga ik een proefvaart op de "grote woeste zee", ofwel de Surfplas, houden!!!!!

Dat is zeker een woeste zee hee!! :lol: :lol: mooi dat ze waterdicht is :) hopelijk blijft ze het ook :mrgreen:

@ Botter,

Als onze duikboot"vrienden" geen roet in het eten gooien zal er niet snel water binnenkomen, of het moet erg slecht weer worden:schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::schrik::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Groetjes Josse

Hallo Lifeboatcaptain,

Sinds vandaag heb ik mij ingelogd om ook een reactie te plaatsen.

Ik volg dit bouwverslag al een tijdje en vind het leuk te horen dat iemand ook de ZZ III aan het bouwen is. Bij je eerste proefvaart zei je dat de stabiliteit nogal slecht was vanwege de wind.

Zelf heb ik de ZZ III ook gebouwd en ermee op het Hollands Diep gevaren met windkracht 4/5 zonder enige angst.
DSC_1585.JPG

DSC_1598.JPG

DSC_1616.JPG

DSC_1592.JPG

mvrgr. Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back