Zwarte Zee III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geodriehoek tipje : Zie de foto's boven van de verschansing van de brug. Ik zie duidelijk schuine kieren met veel lijm.

Plamuur voor hout? Weet je het zeker. Het is toch niet die witte zooi uit een tube? Deze kan niet zo goed tegen water namelijk. Ik gebruik zelf vooral plamuur op polyester basis. Je hebt anders kans dat het hele spul gaat rullen en los komt.

Heb je overigens de romp/hout nog in de G3 gezet of voorziet van een(vloeibare) epoxy of polyester laag om deze te beschermen?

Danny

PS: geen U, maar gewoon jij. We zitten toch op de zelfde club.

Hoi Danny,

De romp heb ik voorzien van een laag polyester met glasmat.
Dat heeft me een hoop extra schuurwerk opgeleverd, doordat ik de mat niet eerst op maat heb geknipt.

Wat betreft de plamuur, ik heb aan de bodem van de Maasbank (dus in het water) een behoorlijk dikke laag plamuur zitten (de romp is daar door te hete polyester erg zacht geworden), en de plamuur heeft tot nog toe niet losgelaten.
Hetzelfde geldt voor de Josse I.
De plamuur is niet bedoelt voor dit soort materialen, maar het blijkt te werken.
Ik had bij het kopen van de plamuur totaal geen rekening gehouden met het feit dat het misschien niet voor dit doel bestemt zou zijn, en de eerste tube heb ik gekocht voor de opbouw van de Maasbank.

Wat betreft het schuinstaan van onderdelen, hier gebruik ik vooral hoekbevestigingen voor (met aan iedere kant 2 schroefgaten).
Ik vertrouwde erop dat dat voldoende zou zijn, maar blijkbaar kan ik dat maar beter controleren.

Groetjes Josse

Hoi allemaal,

Het is weer tijd voor een update!!!!

Eerst maar eens de ventilatiekoker.
Deze zal de motor van koellucht gaan voorzien, deze wordt nogal snel heet.
08-05-15_ventilatiekoker_01v.jpg
...
Groetjes Josse

Josse, het feit dat je motor volgens eigen zeggen "nogal snel heet wordt" geeft te denken. Dat is een indicatie dat de voltage/motor/schroefas/schroefaskoker/schroef niet goed op elkaar zijn afgestemd. Warmte is rendementsverlies. Zonde van je ampere's in je accu; je verwarmt nu gewoon de lucht in je model.

Bovendien gaat "koeling" op deze manier niet werken. Als ik het goed zie staat jouw luchthapper achter de opbouw; daar stroomt dus nauwelijks buitenlucht langs, wat je luchthapper staat in de 'windschaduw' van de opbouw.
En ja, bij de 1:1-vaart werkt het wél, maar lucht (en water) zijn niet op schaal. Je model wél.
Je doet er beter aan je aandrijvingseenheid eens goed na te kijken en waar nodig aan te passen in plaats van dit te koelen.

En áls je zonodig wilt koelen, kan je dat beter met een oud PC-ventilatortje doen, wat je boven je motor hangt. Wellicht ga je nog openingen in je machinekamerkap maken? Hang daar een PC-ventilator onder je je zuigt van buiten koelere lucht naar binnen die je vervolgens naar je motor leidt...

Hoi Roel,

Bedankt voor de tips.
Ik wilde eigenlijk ook een oude pc-ventilator gebruiken, maar toen ik ging kijken waar ik die zou kunnen plaatsen kwam ik tot de ontdekking dat die te groot is.
Ik zit ook met het "probleem" dat de hele opbouw afneembaar is, en de motor erg ver achterin zit.
Een betere plaats voor de koker weet ik niet.

Ik ga eens kijken of er iets in de aandrijving verbetert kan worden.
Zou een messing schroef van hetzelfde formaat werken?
Of heeft de motor dan nog meer stroom nodig?

Groetjes Josse

Josse, de processors van de snellere PC'n worden gekoeld met een ventilatortje in een vierkant huisje. Afmetingen zo'n 3 x 3 cm.
Bij een electronicahandel vaak te krijgen voor 2 euro of zo.. of gratis, als ze een PC gesloopt hebben. Altijd de moeite waard om te vragen.

Zet zo'n ding in de buurt van je motor en zorg dat je met een kokertje (van kunststof of desnoods stevig karton een "aanzuigbuis" van buiten naar die ventilator hebt. Klaar.

M.b.t. dat warmlopen van je motor:
Haal je motor eens van je schroefas af en controleer of je schroefas (zonder motor er aan) soepel loopt...
Dan je motor op je regelaar aansluiten en ZONDER geplaatste schroefas het verbruik meten.
Vervolgens je schroefas op je motor aansluiten en wederom het verbruik meten.
Dat mag een beetje verschillen, maar niet meer dan globaal 300 mA.

Als dat allemaal in orde is ... en je motor loopt nog steeds warm... klopt er écht iets niet met de combinatie voltage - motor - schroef - schip.

Als je de romp nog strak wil maken. Probeer het bovenstaande. Het zou zo zonde zijn van je werk om door te gaan terwijl je eigenlijk zelf niet tevreden bent. Je kunt soms beter opnieuw beginnen ipv stug doorgaan met iets waar je niet achter staat. De langste weg is soms uiteindelijk de kortste.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
dit heb ik ook gedaan bij de romp van mijn Marina II.
Ik kan je zeggen dat het de moeite waard van.

Gr Wilco

Hallo allemaal,

Ik heb de schuurkriebels weer terug, en heb dus meteen maar even de romp onderhanden genomen.
Bij de controle net voordat ik stopte met schuren zag het ernaar uit dat de romp nu echt helemaal glad is, maar dat ga ik zo nog even controleren.

Zodra de romp helemaal glad is, en het weer mee zit, wil ik de romp gaan spuiten.
Ik heb de Maasbank eerst ook geprobeerd te spuiten, maar toen had ik de techniek nog niet onder de knie.
Alsnog wil ik het nog een keer gaan proberen, omdat de resultaten die ik hier op het forum zie mij toch erg aantrekken.
Ik weet inmiddels dat het het beste is om niet al te snel over de romp heen te gaan, en om slechts enkele keren per laag over de romp heen en weer te gaan.
Als iemand hier nog tips voor heeft hoor ik die graag.

Groetjes Josse

Als je denkt dat de romp glad is, spuit er dan eerst een beetje grijze primer op. Schuur dan nog eens mer 120, daarna 240 waterproof. Zie je gelijk aan de grijze stukken wat nog niet geheel glad is. Kleine putjes met fijn plamuur dichten.

succes,

Danny

Hoi Danny,

De rode en zwarte verf is overal nog zichtbaar, daardoor is het, als je er met je neus (bijna) bovenop zit goed te zien of er nog oneffenheden zijn.
Tijdens de controle bleek trouwens dat er nog een paar diepe "deuken" in zitten.
Die ga ik waarschijnlijk morgen opvullen met plamuur.

Ik heb vandaag even gebruik gemaakt van de koopzondag om een spuitbus zwarte verf te kopen.
De rode verf was er niet meer in de juiste kleur, als ze het al verkopen bij de Gamma.

Groetjes Josse

Josse ,

om te spuiten , moet je :

1. liefst warm en zonnig weer hebben , zodat je buiten kan spuiten ( beter voor de longen )
2. spuitbus goed gaan schudden totdat je de ijzeren kogel in de bus goed hoort bewegen
3. de minimaal afstand van 30 centimeter respecteren en behouden , anders heb je lekers
4. niet direct spuiten op de romp maar eerst een wolkje buiten bereik en dan spuiten in een keer , zonder te stoppen , een heel kleine laag om te beginnen , de volledige romp spuiten
5. 10 à 15 minuten later , indien geen lekers , een tweede laag aanbrengen .
6. doe zo voort totdat je een mooi resultaat bekomt .

indien lekers , wachten tot de dag nadien , totdat de verf goed in de diepte droog is , en schuren .

Vooraleer je de bussen koopt , moeten zij allemaal dezelfde eigenschappen hebben ( allemaal acrylic , of allemaal synthetisch , maar de twee nooit mengen ) --> de kleine lettertjes op de bus goed lezen

de groetjes ,

Laurent

Josse ,

om te spuiten , moet je :

4. niet direct spuiten op de romp maar eerst een wolkje buiten bereik en dan spuiten in een keer , zonder te stoppen , een heel kleine laag om te beginnen , de volledige romp spuiten

de groetjes, Laurent

Hoi Laurent,

Bedankt voor de tips.
Ik begrijp uit tip nummer 4 dat één keer over de romp gaan genoeg is, of is het beter om heen en weer te gaan?

Groetjes Josse

Ik begrijp uit tip nummer 4 dat één keer over de romp gaan genoeg is, of is het beter om heen en weer te gaan?

heen en weer , maar een maal , niet teveel verf opspuiten , progressief werken .

een andere tip , eens je romp volledig gespoten is , beweeg je romp in alle kanten , kop naar boven , kop naar beneden , neus omhoog , neus naar beneden , de verf die je spuit is heel vloeibaar en als je een te dikke laag aangebracht hebt , zal deze zich even leggen op de romp door de bewegingen die je met de romp doet

de groetjes ,

Laurent

Niet in de volle zon spuiten he, anders verdampt het oplosmiddel te snel en droogt de verf korrelig op.
Onder moeders parasol is altijd beter :).

Laatst bewerkt:
De discussie over de romp spuiten heeft mij vandaag naar de Gamma gebracht, waar ik een primer en een zwarte spuitbus gekocht heb. Zit nog een beetje met 't afplakwerk van de verschansing (lastig om de openingen verfdicht te krijgen, een heel gepriegel), maar misschien verf ik die wel met de kwast.

Maar in elk geval weer veel opgestoken hier!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back