Mr. Haan: een waterkoeling is voor een 755/40 echt niet nodig. Deze motor heeft voldoende power om je ZZ met een nette snelheid en voldoende kracht voor te stuwen. Ik heb er twee in de Happy Hunter, Lex Verkuyl heeft er twee in z'n U-XXIV; als we vol gas geven zie je een sleper die voor speedboot speelt en een duikboot die een dolfijn na wil doen.

Leuk dat je regelaar de mogelijkheid voor waterkoeling heeft (zo'n rose slangetje op het koelplaatje genoteerd zeker?) maar nodig is dit niet.
Kijk voor de lol eens naar de specificaties van zo'n 755/40 motor en de specificaties van je regelaar. Wedden dat je regelaar een stroom kan vertrouwen de vér boven de blokkeerstroom van je motor ligt? Kortom: je regelaar zal bij normaal varen nauwelijks warm worden. Koeling is dus niet nodig. Bovendien is het zonde van de ruimte in je (toch al smalle) model en verbruikt zo'n pompje ook stroom. Stroom die je beter voor je voortstuwing kan gebruiken!
Dan even over 6V of 12V: de meeste modelbouwers stuwen hun modellen met 12V. Waarom? Zoals Adam hierboven al aangaf: meer rendement. Je motor vaart zuiniger. Reken maar uit:
Vermogen (Watt) = Volt x Ampere.
Stel: je boot heeft 24 Watt vermogen nodig om op schaalsnelheid te varen.
Vaar je op 6V is dat dus 24W = 6V x XA. X is in dit geval 4.
Vaar je op 12V is dat dus 24W = 12V x XA. X is in dit geval 2.
"Maar vaar je dan niet veel te had?" zou jou vraag nu kunnen zijn.
Ja, als je vol gas geeft wél. Maar daarvoor heb je je zender in handen met een gasknuppel. En die hoeft niet altijd op "vol gas" te staan...
Over BEC is hier ook al veel geschreven. BEC (Battery Elimination Circuit) is niets anders dan een stukje electronica in je regelaar wat een gelijkmatige spanning naar je ontvanger stuur waarop die ontvanger werkt. Meestal inderdaad 5V. Dat werkt op zich prima, mits je niet teveel servo's aan je ontvanger hangt. De meeste BEC's kunnen 4 servo's aan. Als het er meer worden, wordt de BEC onbetrouwbaar en heb je tóch een aparte ontvangeraccu nodig. Bij mijn PARAT heb ik al 4 servo's nodig voor de Voith Schneider Props. De Parat heeft (ondanks dat de regeraal met BEC is uitgerust) dus tóch een aparte ontvanger-accu. (6V, 2200mAh)
Kortom: als je niet teveel extra functies in je ZZ bouwt, kan je prima met BEC werken. Als je je model wilt uitrusten met werkende sleeplier, ankerlier, verlichting, radar, schijnwerpers enz, allemaal via servo's bekrachtigd, schiet een BEC tekort.
Tot zover mijn ervaringen en meningen...