Als ik een efficientere aandrijving heb, heb ik minder elektrisch vermogen nodig om hetzelfde mechanische vermogen te krijgen....óf.....met hetzelfde elektrische vermogen heb ik meer mechanisch vermogen.
Volgens het gegevenslijstje van Reisenauer zit ik nu rond de 83% rendement. Deze motor met vertraging zal, volgens datzelfde lijstje alleen een beter rendement leveren met kleinere propellors. (minder vermogen en dus ook minder hard omhoog.)
Dus voor mijn gebruik zit ik aan het beste wat ik MET DEZE AANDRIJVING kan realiseren.
Daarnaast blijft er dus een procentje of 17/18 aan vermogen over dat omgezet wordt in warmte. Als je motor kleiner wordt, wordt die thermische belasting hoger. De motor kan minder vermogen doorlaten zonder oververhitten.
Als je die thermische grens gaat opzoeken moet je koelen en dat doe je met vliegsnelheid.
Het advies is dus ook van o.a. Reisenauer om met die hele lichte aandrijvingen vliegend omhoog te gaan zodat je genoeg koeling hebt voor de motor, daarnaast creëert die hogere vliegsnelheid nog steeds een hogere verticale component die zich uit in stijgsnelheid.
Is er een motor/vertraging/prop combi te verzinnen die evenveel vermogen levert EN een beter rendement heeft? Ongetwijfeld
Gaat dat rendement zo verschrikkelijk veel meer zijn dat je hier wat van merkt? Dat denk ik dus niet.
Gaat dat verschil in rendement meetbaar zijn in bereikte hoogte? Dat misschien wel maar dat vind jij niet nodig om te meten.
Het lijkt er soms op dat je bevestiging zoekt dat een grote langzaam draaiende prop een beter rendement zal hebben. Die krijg je, dat IS zo, dat vecht niemand aan!
Maar joiw vraag was niet wat voor aandrijving het beste rendement heeft, jouw vraag is hoe kom ik zo hoog mogelijk....tja.....dat lees jij alle reacties nog maar eens door dan.....
En ja......ik heb gelezen wat je allemaal schrijft maar misschien heb ik wat gemist hier en daar omdat je vrij veel eerdere posts bewerkt en en aanvult met reacties op latere opmerkingen. Dat werkt soms wat verwarrend.
Maar ik heb het gelezen en jouw enige stokpaardje is "ik vlieg heeeeeel lang op 5 min motorloop".......dat is NIET wetenschappelijk! Dat is niveau kleuterklas "mijn papa is sterker dan de jouwe" en kleuterklas is meteen ook de juiste uitleg voor het niveau van waar wij dit draadje naartoe hebben geholpen.
Jij WIL geen andere visie dan de jouwe aannemen en je weigert om je open te stellen voor de kanttekeningen die aan jou vraagstelling worden gegeven....hoe waar en theoretisch onderbouwd ze ook zijn!
(Kom maar op!

)