Arjan: ja, maar ze zouden een "versnelling" toe kunnen passen. niet moeilijk. het afspinnen gaat dan langzaam en de F1B kist stijgt onder een mooie flauwe hoek naar boven, en scoort (en komt) dan lager. ik maak me geen zorgen om de flutter, maar om de aerodynamische WEERSTAND bij niet-verticaal (en dus met hogere airspeed) klimmen.
en ja F1B straft ook "motorloop" misschien, net als ik (ik weet niet of en waarom dit bij F1B zo is), maar, dat komt omdat ik hóóg wil komen en niet alleen lang wil vliegen, puur. ik wil hoog komen en lang zweven (en thermiek zoeken daarna).
lang vliegen kan ook 1 meter hoog zonder ooit te klimmen, nee dat hoef ik niet..
wat jij ziet, gaat over het geval, dat een F1B profiel heel gewelfd is, en daarom relatief meer weerstand (coefficient) heeft bij 0 lift tijdens de verticale klim. dat is een bijkomstigheid die een kunststof kist nauwelijks heeft. daarom klimt Justus Orca, met 60 graden (en hogere diagonale vlieg snelheid) "nog" zo efficient als ik verticaal met mijn hout libelle (en gewelfder profiel op de ribbenvleugel). als er genoeg *vermogen* is, is overigens, afgezien van dat, verticaal wel beter.. alleen niet te snel. 6 tot 10 m/s.
als ik geen gelijk had, klom Justus juist nog efficienter dan ik.. (maar dat is door het klimgetal aantoonbaar niet zo)
deze mogelijkheid heb ik ook al meerdere keren genoemd in deze thread, om de profielweerstand bij 0 lift verticaal klimmen, te verminderen.
wat wel helpt en wat ik iedereen (ook met 45 graden klim) kan aanbevelen, is klimmen in de speedstand van de welfkleppen. (dit werkt niet als de kist heel vlak en/of underpowered klimt.)
het werkt wel echt met het blote oog zichtbaar beter, en op de vario helemaal.
ik met mijn libelle heb dit voordeel nieteens.. wat ik met mijn nieuwe wel ga proberen, is de spoilers op een minimaal kiertje, ik wil testen of dat iets beter klimt nog, ik heb aanleidingen vanuit mijn theoretische voorstellingen om dit te vermoeden.
wat ik ook wil proberen, is een langzame kurketrekker of barrelrol (niet een gewone rol natuurlijk) naar boven al klimmend. ook dan heeft het profiel een klein beetje lift.
verder blijkt er uit het interessante stukje tekst nergens, dat het verder (buiten dit profiel verhaal voor sterk gewelfde profielen) persé slecht is om verticaal te klimmen.
ik denk zelfs per definitie beter, omdat de vliegsnelheid voor een gegeven klimsnelheid dan minimaal is (1 : 1) .
(er staat zelfs: "er is een maar.." en die noemde ik altijd al en dat is te hoge snelheid).
Hans ik hoef alleen je Stroomsterkte, of motorlooptijd, nog. dan kunnen ik of jij je klimgetal uitrekenen. (ik moet dit weten, omdat ik anders niet weet hoe goed je kist, de meegenomen (of vrijgegeven) energie omzet in hoogte. Of, je kunt meten hoeveel Joule (Wattseconden) je motor verbruikte, of Ampere/seconden.
ik haal 250 klimgetal (dit getal klopt alleen voor lipo's) . voor vliegtuigen met andere energie bronnen, andere soorten accus, brandstof, rubber of wat dan ook, of voor pure Joules, moet dit geconverteerd worden.
(ik kan zeg maar mijn accugewicht naar Joules omrekenen en omgekeerd). ook staat op vele lipos het aantal W*h vermeld. x3600= Joules
een duurvlucht kist heeft klimgetal 0 bijna (want 0 klim efficientie bijna). ik denk dat een kist met 30 graden klimmen (of zoiets, is ook wel wiskundig af te leiden) maar 125 haalt (of iig een hele bak minder)
ook is een helicopter klimgetal voor een gegeven vario waarde ook prima te bepalen en vergelijken met mijn formule