HAST
Ik kon niet wachten en heb zonet de triplex rompindekking vastgelijmd met behulp van de strijkbout.
Eerst was ik van plan om een proefwerkstuk te maken.
Maar ik heb me bedacht en ben direct aan de HAST begonnen.
Eerst witte houtlijm op de romp aangebracht, niet te zuinig maar ook niet overdreven veel.
De triplex plaat meteen op de romp uitgericht en met een klem vastgezet zodat deze niet meer kon verschuiven.
Met de strijkbout op de hoogste stand het triplex stukje voor stukje vastgestreken.
Sissend kwam de lijm in kleine belletjes onder het triplex eruit.
Met een katoenen doek het triplex vast gewreven tot het hout iets afkoelde.
En zo, langzaam stuk voor stuk afgewerkt.
Dat ging allemaal veel makkelijker dan ik eerst dacht.
Morgen kan ik pas beoordelen of de lijmverbinding aan mijn verwachtingen voldoet.
Wel is duidelijk geworden dat veel hitte nodig is, dus met een standaard foliestrijkbout zal het niet lukken.
Ik heb wel eens gelezen dat je de houtlijm eerst moet laten drogen en dan pas beginnen met vaststrijken.
Dat lijkt mij niet optimaal.
Wat ik wil bereiken is dat de lijm ook in de houtporiën wordt geperst. En dat gaat niet lukken als de lijm reeds gedroogd is.
Witte houtlijm is een thermoplast en kan natuurlijk door hitte weer worden gesmolten maar deze smelt is niet zo dun vloeibaar om nog in de houtporiën te kunnen drukken.
Ik ben zeer tevreden over deze techniek en weet nu zeker dat in de toekomst mijn houtbouwmodellen vaker worden gestreken.
Johannes