Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Na een paar weken niet vliegen, te veel wind, zaterdag eindelijk een dag zonder brokken met mijn trainer.
Omdat de baan NW ZO gericht is staat door de overheersende winrichting ZW , de wind 80 % van de tijd dwars op de baan.
Met mijn lichte trainer word landen dan moeilijk vanaf 5 m/sec , daarom heb ik besloten een zwaardere trainer te bouwen.
Span 190 cm , lengte 135 cm, geschat gewicht vlieg klaar 3 kg
Complimenten voor het eindresultaat van je zwever. Hij ziet er mooi uit!
En herkenbaar dat je volgende project al weer uitgedacht wordt, zo werkt dat bij mij ook vaak
thx , leren vliegen met een licht toestel om de kosten bij crasch laag te houden maakt het niet gemakkelijke, een groter en zwaarder toestel vliegt stabieler zeker met wat meer wind.
Dan heb je natuurlijk ook de zichtbaarheid !
De eerste aanzet
Chassi 5 mm multiplex van de bouwmarkt, servo houder en accu houder.
De 2 mallen van de ribben zitten op de alu vleugel verbinder en zijn en zijn niet alleen gebruikt om de balsa ribben op de voorgrond te vormen maar ook om de gaten in het chassi voor de vleugel verbinder te maken evenals de gaten voor de achterste vleugelpan, zo hoop ik alles zonder problemen uit te lijnen.
De de allu buis gaat dienen als mal om met glasmat en epoxy de vleugelbuizen te maken, deze komen tot voorbij de 3 de rib.
Op het ogenblik is er nog niets gelijmd, eerst alle delen van maat maken en passen, want je kan 3D tekenen zo veel je wil passen geeft nog altijd meer inzicht.
Op het ogenblik zit ik nog op gewicht schema.
Maar de vleugel dekking kan nogal veel verschil geven, ook verf en lijm zijn moeilijk in te schatten
Vleugel buizen gemaakt met glas mat en epoxy, de alu buis als mal.
3 kg gaat niet lukken , dan moet ik de metalen onderdelen in carbon gaan bouwen.
Motor steun inox plaat 1 mm , onderstel in messing met de multiplex bodemplaat en de wielen 277 gr.
Gewicht van de schroef (16 X 6 )met naaf 110 gr , motor PROPDRIVE v2 4258 500KV Brushless Outrunner Motor 300 gr,
op 6 s max 1300 W
Naar mijn mening hoef je jezelf niet direct helemaal blind te staren op het gewicht.
Ik bedoel of een model met 1,9mr span nu uiteindelijk 3,0 of 3,4kg wordt is niet zo heel evident. Het totaalplaatje (gekozen vleugelprofiel etc.) zal gewoon moeten kloppen.
Dan mag hij zelfs een 4 á 5kg gaan wegen.
Uiteraard zal een model van 1,5Kg een minder diepe kuil achterlaten na een crash dan eenzelfde model van 3 kg.
Maar w.b. je zwever; Da's nog eens een schoon ding geworden zeg!
3.6 mm triplex zijn 3 lagen dat is veel zwakker dan de 5 mm die ik nu gebruik, heeft 5 lagen.
Om de zelfde stijfheid te bekomen zou ik de 3.6 mm volle plaat moeten laten en dan weegt het meer dan dit frame met 2 mm balsa.
Ik staar me ook niet blind op het gewicht, een te lichte kist ( lage vleugel belasting ) krijgt dan weer te veel last van de wind , dat wil ik juist vermijden.
Gewicht kan gerust tot 4 kg het vleugel profiel heeft een koorde van 35 cm ( 3.5 X 18 = 63 dm² )
3000 gr / 63 = 47 gr/dm² , 4000 / 63 = 63 gr/dm²
Bedankt P.L. mag van Frank ( mijn instructeur ) er nog niet mee vliegen, bang dat ik hem ga craschen
Servo's stabilo en richting inbouwen
2 X analoog MG 22 g voor stabilo , 1 X analoog MG 22 g voor richting.
Carbon 4 mm als verbinding met pendel stabilo. Buisje splijt , heb ik omwonden met carbon vezels en gelijk op de Qlink gelijmd.
Fijn afstellen van de servo's moet nog met ed zender gebeuren.
De nylon quicklinks hebben te veel speling, ga ik vervangen door metaal QLink 2 mm.
Start linker vleugel 900 X 350 mm , spanten 9 X 2 mm, 2 X 6 mm balsa, vleugelbuis 16 mm glas epoxy.
Liggers 18 X 4 mm spruce, webbing 2 mm balsa
3 plankjes balsa met CA aan elkaar gelijmd
vleugelbuis 16 mm glas epoxy
Gisteren op internet geleerd
Houtlijm laten drogen en balsa uit 1 stuk nat met folie bout , onderkant rond de ribben geplooid
Servo's monteren, door de dikte van de vleugel kan ik de stangen blind monteren.
Voor de flaps haal ik zo gemakkelijk 70 ° met servo arm 14 mm
Voor de rol kan de servo arm in het 1ste gaatje 10 mm
We doen ons best
Balsa moet je gewoon worden en een goede kwaliteit is zeker van belang.
De balsa die ik nu gebruik komt van Hollein, supper kwaliteit .
De vleugels passen .
Gelijk op de weegschaal 3.6 kg met batt. 4 A, 6S, 626 gr.
Toch altijd verbazend van het gewicht dat er in al die kleinigheden gaat zitten
Nu zit ik nog met een vraag, schilderen of bekleden ?
Bekleden is in elk geval lichter dan verven. Qua verwerking is het meer een kwestie van voorkeur. Ik bekleed bij voorkeur, maar ik zie ook hele mooie gelakte vliegtuigen.