schoonmaken van een offraod auto

goedendag

ik heb laats in het zand geren met me offraod buggy (protect yada st).
maar die is een beetje vuil geworden ik heb al cillinder kop eraf gehaald een goed schoongemaakt , maar mischien heb iemand tips wat je nodig heb om hem goed schoon te krijgen bv een compressor of iets anders
ik hoor het wel hoop ik:D.

mvg quincy

Als je alleen je cilinderkop eraf haalt, let dan heel goed op dat er geen vuil in komt!
Ik heb mijn cilinder tot nu toe nog niet eens open gehad. Ik maak het motortje alleen aan de buitenkant schoon. Megabrake erop spuiten en vervolgens met de compressor afspuiten.

Bij de auto's zelf, haal ik het motortje eraf, elektronica eraf, schokbrekers eraf, tot je eigenlijk alleen nog het chassis met de diffs en draagarmen hebt.
spuit vervolgens de auto af met een tectyleerspuit (soort verfspuit voor de compressor) met een mengsel van vrachtwagenreiniger en water. Dat ontvet goed.
Daarna alles goed droog blazen met de compressor. Ook alle hoekjes en holletjes.

Als je dat gedaan hebt alle andere onderdelen die je los gehaald hebt netjes schoonmaken en vervolgens weer in elkaar bouwen.

Ben je wel even zoet mee.

oke dankjewel voor de tips ik ga gewoon alles der af halen en ff goeie inkopen doen vandaag effe een compressor halen en andere dingetjes kleine imbusjes en dan alles ff goed schon spuiten

dankjewel voor de tips

mvg quincy

ff goeie inkopen doen vandaag effe een compressor halen

Hmmm..... effe een compressor halen.....
OK, in RC begrippen is zo'n ding niet veel maar als je keuzes moet maken om een budget te besteden heb ik andere keuzes, dus heb ik ook na ruim 20 jaar modelbouw nog steeds geen compressor.

Er is maar een goede manier van schoonmaken, en dat is losdraaien tot de laatste schroef, en alles een voor een schoonmaken/behandelen...

m'n wagen inspuiten met een of andere vetoplosser met de meeste onderdelen nog in elkaar geschroefd, zal ik nooit doen..

Als mijn wagen niet al te smerig is na een middag rijden, haal ik motor..tankje...servo's ed. eraf, en maak ik met een doek met wat wasbenzine alles een beetje vetvrij..

dit doe ik 2x of hooguit 3x, daarna gaat de wagen volledig uit elkaar..laat maar zeggen om de 5 liter brandstof ongeveer... maar soms ook al na 2 liter..

en dan haal ik dus ook de diffs en schokbrekers volledig uit elkaar

:D dankjewel voor de tip ik heb nu alleen nog de tankje en uitlaat eraf gehaal en alleen beetje schoongemaakt en ik ga steeds een stapje verder want ben een beginner:P
lol idd een compressor hebben ze neit eens hier in lelystad ik hbe een busjes gehaald waar perslucht in zat werkt wel goed alleen gaat snel leeg maar bedankt voor jullie tips heb der zeker wat aan gehad .

met vriendelijke groet
quincy niebeek
lelystad

woow roelof ruim 20 jaar modelbouw dat is veel een echte kenner zo te zien dus

respect;)

Nou ja... ik heb veel gezien en veel gereden...

Maar een ongeschreven forumregel is dat je oude topics met rust moet laten en alleen een post aan toe kan voegen als het ook echt een aanwinst voor dat topic is. Ik zie nu door deze opsomming wat oude topics omhoog komen met een reactie wat het niet echt waard is om het topic weer boven in de lijsten te zetten.

remreiniger voor het vet en de rest met een kwast.
NOOIT WATER er op gebruiken.
en uit elkaar halen is natuurlijk wel makkelijk maar waarom ?
na 2 minuten rijden is het toch weer vuil.

kun je beter een plastic bak kopen waar de auto in past dan valt er ook geen vuil op plekken waar je het niet wilt hebben.

tenzij je met het weer zoals vandaag gaat rijden natuurlijk.

Dat heet schoonmaken met beleid. Met remmenreiniger en een kwast kun je op een hoop plekken niet komen. En tja als hobbyist vind ik het zelf harstikke leuk om weer te kunnen sleutelen en poetsen. Het eindresultaat mag er altijd wel wezen moet ik zeggen.

.
en uit elkaar halen is natuurlijk wel makkelijk maar waarom ?
na 2 minuten rijden is het toch weer vuil.

toch sta ik er iedere keer weer te kijken als ik bepaalde onderdelen los draai, wat daar voor een vuil onder zit...ook als ik hem eerst helemaal schoon heb geblazen/gekwast

kijk maar eens onder de diffs bijvoorbeeld

of de assen die door de draagarmen heensteken...

daar kom je echt niet bij zonder het uit elkaar te draaien....

en het slijt alemaal een stuk harder als daar continue (oud) zand tussen blijft zitten

Laatst bewerkt:
Inderdaad tot het laatste schroefje uit elkaar halen krijg je je wagen het schoonste mee, en een compresor is voor mij onmisbaar beneden de 100 euro koop je al bij een willekeurige bouwmarkt.

een smerige buggy na een zand en modderbad race

DSCF7823.jpg

ik ben nog niet zo technische met modelbouw maar ik ga steeds een stapje verder.
maar ik zie het nog wel
als mensen nog tips hebbe hoor ik het wel. hoop ik .

mvg quincy

Ik heb pas ook een compressor aangeschaft, werk echt veel fijner en je krijgt er echt alles mee schoon. Kostte me in totaal met accesoires €90,-;)

ik ben nog niet zo technische met modelbouw maar ik ga steeds een stapje verder.
maar ik zie het nog wel
als mensen nog tips hebbe hoor ik het wel. hoop ik .

mvg quincy

Voor een tussen tijdse schoonmaak beurt kun je wel een compressor gebruiken, maar om het echt goed te doen en snelle slijtage te voorkomen
moet je toch echt gaan sleutelen.
Bij de meeste lagers kan je ook niet goed komen met een compressor.
Ik haal mijn buggy om de 2 tot 3 weken gedeeltelijk uit elkaar voor een grondige schoonmaak beurt. En ik rijd dan toch niet meer dan een uurtje of 3 in die tussen tijd.
De keuze is aan je zelf, maar niet goed onderhouden is snellere slijtage aan sommige onderdelen.

Back