Onderlosser voor bij stoom baggermolen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 24 mrt 2010.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die ging, zzziiinggg, langs mee heen (ander soort zingen).
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hier worden geen psalmen gezongen !
    Gewoon een stukje hout en een lapje schuurpapier in je knuisten en zelf het werk doen.

    [​IMG]
    Dekplanken ingekort en een beun "kopschot"-verhoging geplaatst.
    Moest alleen nog wel een gaatje van 8 mm door.
    Hoe doe je dat zonder er een driehoekig gat van te maken (met een freesje) of alles met een happende boor weer van dek te rukken?

    [​IMG]
    Want de lagerhouder moest er voor een groot deel invallen.

    [​IMG]
    De "aandrijfkast" is nog te plaatsen.

    [​IMG]
    Vanaf de andere kant ziet het ook al "bijna klaar".
    Misschien nog een hoeklijn langs de kast plakken die op het dek aansluit voor de iets beter waterdichtheid en een leuker aanzicht. . . .


    Met links er van de gaatjes maker.
    In het beun waar nu de ketting oprol as weer hangt (die is nog demontabel en wordt samen met de beunbekleding door een U-balk vastgehouden) heb ik wat vuurvaste steentjes zo neer gelegd dat die roodgloeiend gestookte as van 8 mm op de juiste plek tegen het schot gedrukt kon worden.
    Zonder brand te krijgen en met lichte draaibewegingen heeft die zich door het triplex gerookt.

    Biertijd. :beer:
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ben je even weggeweest, staat er overal mos op je mooie houten dek.

    [​IMG]
     
    bad65 vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi antislip nu, Harm. Glitsa? Smeer het maar lekker in met schoonmaakazijn. Daar heeft het groen (alg) hekel aan.Gr. Klaas.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is hetzelfde groen als van de romp.
    Alleen herinner ik me nu weer dat ook de spuitbekerspoelverdunning bij het restant verf is gegooid.
    Het is dus meer beits dan verf.
    Maar het was meer om de losse nerven te laten "krullen", zodat die kunnen worden gladgeschuurd.

    Ben nu bezig met bedenken hoe ik ga sturen met de helmstok.
    Ik kwam ook nog een gebogen stuk hoeklijn tegen voor de BB kant op de kop boeiing.
    Daarom is die nog niet geverfd.
    SB kan ik min of meer eender maken.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
    Op de plaats van het houtje komt de stuurlier, daar loopt de ketting overheen. (dus die bos vervalt)
    Het wordt waarschijnlijk een open lier, dus "even wat knoeien naar onderdeks" voor de aandrijving zit er niet in.
    Misschien een geleide-rol vervangen door een nestenschijf en daar een servo onderdek plaatsen. . . . .
    Dat wordt weer puzzelen.
    Want zonder strakke ketting schieten de schalmen al snel over als ze maar een 1/4 cirkel "aanliggen".
    En ruimte voor een veer is er niet, het zat met spanners.
    Mogelijk een rol verend opstellen. Zolang de beweging minder is dan de schijf diameter, zie je het gat in het dek niet.:rolleyes::rolleyes:
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    En de einden ketting bij de helmstok aan een bus, die over de helmstok glijdt? Dan heb je de minste variatie in de lengte van de ketting. Of moet er nog een kwadrant op de roerkoning? Zit er een vertraging tussen de as van het stuurwiel en de as met de nestenschijf voor de ketting? Anders heb je wel een stuurman met spierballen nodig. Nu was mijn indruk dat er aan een baggerbak niet veel te sturen viel. Althans dat heb ik de stuurlui niet veel zien doen. Meestal stond de boel vast iets uit het midden en kwam de bak schuin achter de boot aan. In die gevallen was de schipper van de sleepboot de man met een uitdaging. In vroeger jaren zag je ook wel stuurlieren die averechts werkten. Veel met een liggend stuurrad. Dat is ook een ervaring hoor, als je een normaal stuurwerk gewend bent. 't Wordt wel wat!, is mijn eerste gedachte. Gr. Klaas.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zoiets.
    Ik wilde deze foto maar aanhouden, ik heb tenslotte geen werftekening.
    Eerst de ketting opmeten en een passende diameter berekenen voor de nestenschijf.
    Dan zie ik snel genoeg of het kans van slagen heeft.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb even naar de foto zitten kijken en je stuurt zo te zien averechts. De ketting zit over 180 graden in de nestenschijf. De rollen onder in de lier hebben maar een kleine diameter. Maar daar kun je moeilijk inbreken voor de aandrijving. Misschien een wormaandrijving op de "grote" nestenschijf in de lier. Maak je een lier met iets meer "diepte". En anders laat je de stuurlier gewoon de beweging van het roer volgen. Of een mannetje eraan met het roer iets uit het midden vastgezet. gr. Klaas.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]

    Aandrijving gaat met eenzelfde kleine tandwiel als dat wat boven aan de stuurwielas zit en dan met een tandriem naar onder dek.
    ALS ik alles onder het dek zie te installeren.
    Eerst maar begonnen met uitdenken van een nestenschijf.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De stabiliteit van de ketting in de nesten verbetert heel erg als je de bodem van de nesten vlak maakt (beetje zoals die bonkelaar as) in plaats van de radius van het wiel laat volgen.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Moet dat bij de staande schalmen ook?
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor zover er een plat "vlak" an die schalm zit wel Harm. Anders gaan ze nog kantelen of opwippen uit het nest. Gr, Klaas.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... zolang de groef diep genoeg is dat de staande schalmen de schijf niet raken.
    De liggende schalmen doen het werk op de dammen tussen de nesten, en de schalmen worden in hun nesten gehouden door te zorgen dat de nestenschijf zo groot is, dat de steek aan de omtrek groter is dan de steek van de ketting. Als de ketting dan goed in de schijf ligt, doet maar één dam het werk (de laatste die ingrijping kreeg), maar zodra de ketting naar buiten wil kruipen, gaat onmiddellijk de dam van de voorgaande schakel ook trekken en dwingt de ketting weer terug in het nest.

    (ik heb twee jaar geleden ernstig werk moeten maken van een ketting die over de nesten sprong, nadat de schijf in dok op de verkeerde manier hersteld was...)
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ?.......schijf-steek aan de omtrek groter is dan de steek van de ketting.....

    Volgens mij moet dan het liggende nest juist korter zijn dan de ruimte voor de staande schalm.
    Want als er last aan de ketting trekt, de schalm op de platte kant van de schijf tegen de nok (dam) komt en wordt dan zoals je zegt het nest ingetrokken.
    De andere schalmen komen dan vrij en lossen dan ook zonder dat je een kettingmes nodig hebt.

    Morgen nog eens over denken, het lijkt dat er iets in tegenspraak is.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor.... je moet het ook niet overdrijven met de schijfdiameter natuurlijk, maar het "lossen" van de aflopende ketting word verzorgd door de afronding van de dammen, zoals ook in je tekening.
    Er is namelijk een verschil tussen wat er gebeurt als de loshangende ketting uit het nest "scharniert" (dan verandert door de afronding van de dammen de ogenschijnlijke steek niet) en wat er gebeurt als de ketting onder spanning vanhet halende part naar buiten kruipt (dan vergroot de steek van het wiel wél).

    Mischien leg ik het wat krom uit, maar ik heb een paar jaar terug uren naar op en aflopende ankerkettingen gekeken om te kijken waarom de bakboordsketting niet, en de stuurboordsketting wél over de schijf heen sprong, en het probleem zit hem in de hoogte van de dammen (in feite de diameter van het wiel), niet of in mindere mate in de vorm van de dammen.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Onderdeeltjes voor de stuurlier zijn binnen.
    Eerst een houder gemaakt voor de nestenschijf zodat ik straks de tanden kan afronden. Tenminste daar is het voor bedacht.
    Voor de molen heb ik er ook nog nodig, dus een dag aan een mal spenderen is vast de moeite waard.

    [​IMG]
    Ik dacht nog even om het er af te zagen, omdat van de bronsrest nog wel wat anders gemaakt zou kunnen worden.
    Toch maar heen en weer, heen en weer, verspaand.

    [​IMG]
    Excentrisch een doorn er aan van 15 (past nog in de spantang)
    Grote omtrek = goede grip.

    [​IMG]
    Achterstevoren inspannen en wéér uitklokken.

    [​IMG]
    Buitendiameter zo groot als de nestenschijf, met een gat in het center voor steun.

    [​IMG]
    Wat een product.
    Wordt vervolgd, want dit is nog lang niet klaar.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eerder deze week deze gekeken, niet excentrisch, wel met verdiepingen. Gietijzer.

     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lagereschool draaiwerk Ron, niks spannends aan in deel 1.
    deel 3 laat wel het uitklokken zien.
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Eerst de afsteekbeitel van 1.5 naar 1.1 mm verslepen over 5.5 mm lengte,daarna:

    [​IMG]
    Nestenschijf en inspan-/ bewerk-doorn klaar om te solderen.

    [​IMG]
    Doorn past in de houder.(als de doorn is ingekort na het frezen van de nesten)

    [​IMG]
    Schijf past ook in de houder.
    Ik hoop dat het straks met een ingekorte doorn ook past.

    [​IMG]
    Ingespannen en uitgeklokt / ingeklokt.
    Je moet wat op een "conventionele-bank".

    [​IMG]
    Bijna klaar. :D
     
    ron van sommeren en Bert V vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina