2 meter F3A setup, advies.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met beveiliging, maar er zit op de generator een beveiliging die de stroomkring onderbreekt als de generator overbelast word.
Ik heb nog geen voedingen, maar ben van plan 2x 30A Graupner voedingen aan te schaffen. Zo kan ik 2x 300w 10s Ichargers van stroom voorzien.
Volgensmij moet dit goed gaan.


De generator is nu overigens wel wat duurder, ik dacht 130 a 140 EUR.
 
Ja, zag hem op internet nog voor €105 ergens anders.
Maar toen ik enkele maande geleden zocht zat het al snel richting de 150-200€
En nu zat ik net op marktplaats en er staat een 24V generator (perfect voor mijn hyperion laders) voor maar 50€... ook leuk.

Met beveiliging bedoel ik dat er geen te hoge of lage spanning uit kan komen, ter bescherming van wat je eraan hangt. Niet ter bescherming van de generator zelf.
 
Je hebt generatoren die via electronica een mooie sinus maken, maar die kosten behoorlijk muntjes.

Op de Kipor die ik gebruik sluit ik een graupner 20Avoeding aan, daarop dan twee Ultra-30's zodat ik twee 10S Lipo's met 3.5A kan laden.

Het aggregaat heeft dan nog vermogen over, want die voeding neemt nooit meer op als (20Ax13.8v) 276Watt. Je kan de collega vliegers dus ook aan 220 helpen !


Succes
 
Denk dat investeren in een extra accu zinvoller is dan een aggregaatje kopen. Of zijn er vliegers op de f3a wedstrijden die zo'n ding hebben? (lees: bij zich hebben)

Vandaag weer eens ouderwets wat benzine opstoken:p
 
Huh? Het heet toch juist WEL zin om een aggregraat te kopen als de andere F3A vliegers er geen bij zich hebben?!

Toch.. ik hoor bij mij op de club allerlei verschrikkelijke bedragen voor bv. Honda generatortjes ofzo, en dan komt er hier eentje voorbij van 50 euro.. dan denk ik dus, dat moet wel total en utter crap zijn?
 
Wordt wel een erg duur grapje als je een goed aggregaat moet hebben.brandstof om je aggregaat de hele vliegdag te laten draaien....twee voedingen, twee laders.....genoeg pakketten om toch tijdens het laden te kunnen vliegen.............
 
Trek de discussie over wel/geen aggregaat niet uit zijn verband!

Als je een middagje gaat vliegen, heb je aan 4 packs voldoende, dan kan je vier goede vluchten maken en eventueel nog 1 pack op het veld uit de auto accu laden.

Is het je gewoonte om hele dagen naar het veld te gaan en je dus meerdere keren wilt laden, dan is een aggregaat een betere keuze dan een accu. Het weegt minder (t.o.v. een 100Ah loodaccu) is de volgende dag ook te gebruiken, gaat langer mee etc....


Op een wedstrijd dag heb je aan drie packs voor drie vluchten genoeg. Dat redt je zelfs met twee packs omdat je tijd genoeg hebt om tussendoor te laden (uit de auto).

Laad ze!
 
Op een wedstrijd dag heb je aan drie packs voor drie vluchten genoeg. Dat redt je zelfs met twee packs omdat je tijd genoeg hebt om tussendoor te laden (uit de auto).

Laad ze!

Ja, daar zal het voor voorlopig wel op uitdraaien, moet wel lukken:)

Henri; ik koop geen aggregaat voor andere wedstrijdvliegers hoor, tenzij ze ook de benzine en aanschafprijs meebetalen;):mrgreen:
 
Nee, je snapt mij niet :)

Denk dat investeren in een extra accu zinvoller is dan een aggregaatje kopen. Of zijn er vliegers op de f3a wedstrijden die zo'n ding hebben? (lees: bij zich hebben)

Deze zin vond ik raar. Je suggereert hier dat de aanschaf van een aggregaat alleen nuttig zou zijn als andere wedstrijdvliegers ook aggregaten bij zich zouden hebben. Terwijl het pas nuttig wordt als niemand een aggregaat bij zich heeft.. snap je?
 
twee voedingen, twee laders.....genoeg pakketten om toch tijdens het laden te kunnen vliegen.............
??????
Ik neem aan dat je wanneer je electro f3a vliegt je al accu's, lader en voeding hebt, heeft een generator niks mee te maken. (En waarom 2 voedingen voor 2 laders???)

Daarnaast is het goed mogelijk dat je nu meer benzine per vlucht gebruikt dan wanneer je een benzine motor in je kist hebt hangen.
Electro doe ik niet omdat het goedkoper is...:(

Zoals winfried al zei, het is niet handig voor 4-5 vluchten op een dag.
Dat is wat ik in de zomer buiten vlieg per kist, omdat ik niet meer kan, zwaar irritant.

Toch.. ik hoor bij mij op de club allerlei verschrikkelijke bedragen voor bv. Honda generatortjes ofzo, en dan komt er hier eentje voorbij van 50 euro.. dan denk ik dus, dat moet wel total en utter crap zijn?
Total en utter crap? Als het je accu's vol krijgt kan ik het dat al niet meer noemen. Als hij lawaai maakt loop ik wel 50m naar mijn lader toe, slurpt ie benzine dan betaal ik die 3€ per vlucht, Als hij lomp en zwaar is maak ik er wielen onder, als hij graag afslaat start ik hem wat vaker. En is me dat teveel zet ik hem op marktplaats voor 25-50€ en heb ik iig ff kunnen zien hoe het met een generator op het veld gaat.(heb de verkoper al een mailtje gestuurd)
Een honda kloon zal ik niet kopen, en een honda denk ik ook niet. Wat wel weet ik nog niet zeker maar een generator zal er waarschijnlijk wel komen. Als je de prijs en gewicht van goede, voldoende grote laad accu's bekijkt...
 
Hezik, ik lees heel wat anders uit die zin.
Denk dat investeren in een extra accu zinvoller is dan een aggregaatje kopen. Of zijn er vliegers op de f3a wedstrijden die zo'n ding hebben? (lees: bij zich hebben)
Ik lees dat alex een extra accu handiger lijkt dan een aggregaat. En vraagt zich af of er wedstrijd vliegers zijn die het niet met hem eens zijn en liever een aggregaat aanschaffen/meenemen naar een wedstrijd dag dan een extra accu aanschaffen/meenemen.

(Mij persoonlijk lijkt het nutteloos op een wedstrijd dag, maar als je op een vrije dag veel wilt trainen lijkt het mij zeer handig.)
 
Het lijkt mij zelfs onwenselijk op een wedstrijddag.. ik zou het niet waarderen als ik tijdens mijn vlucht continu een aggregaat hoorde zoemen...
 
??????
Ik neem aan dat je wanneer je electro f3a vliegt je al accu's, lader en voeding hebt, heeft een generator niks mee te maken. (En waarom 2 voedingen voor 2 laders???)

...

Wat ik probeerde duidelijk te maken was dat ik op het forum vaak lees dat electro snel goedkoper is dan brandstof....Ik ben ervan overtuigd dat dit absoluut niet zo is als je geen 230 op het veld hebt en je veel vliegt......Maar deze opmerking hoort inderdaad wellicht niet thuis in dit elctro F3A-topic topic....


ontopic dan maar weer
 
Het lijkt mij zelfs onwenselijk op een wedstrijddag.. ik zou het niet waarderen als ik tijdens mijn vlucht continu een aggregaat hoorde zoemen...

Nando snapte wat ik bedoelde:)

Maar dat gezoem; gewoon een verlengdoos meenemen, dan kun je die aggregaat 50m verderop neergooien:)
 
Ah ok, daar had ik niet gekeken inderdaad. Bert stelde mij de 5330/18 voor, dan kan ie gelijk mee met regelaar en programmeerbox, wel zo handig:D
 
De Axi 5330/18 is eigenlijk nog iets beter voor het "B" programma. De Axi 5330 F3A is immers ontwikkeld voor het oude "A" programma, p07. Voor het nieuwe "A" programma, p09, met minder figuren, is de Axi F3A wat aan de slappe kant. Aangezien het "B" programma nog veel minder figuren kent is de Axi 5330/18 ideaal.
 
De Axi 5330/18 is eigenlijk nog iets beter voor het "B" programma. De Axi 5330 F3A is immers ontwikkeld voor het oude "A" programma, p07. Voor het nieuwe "A" programma, p09, met minder figuren, is de Axi F3A wat aan de slappe kant. Aangezien het "B" programma nog veel minder figuren kent is de Axi 5330/18 ideaal.

Ok, bedankt Bert, dan heb ik er dus wel degelijk wat aan:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top