Multiplex 2,4Ghz

Dus ga je op vakantie naar de UK met een zelf omgebouwde set op de 2.4, dan ben je waarschijnlijk niet verzekerd en strafbaar.

Dat je dan niet verzekerd bent geldt voor die vliegers die door de BMFA verzekerd zijn. Of je strafbaar bent bepaalt de BFMA niet. Of bedoelde je dat je dan strafbaar bent omdat je niet verzekerd bent op dat moment door de BMFA?

Als NL-se vakantie- en wildvlieger heb je met je eigen verzekering van doen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als aanvulling op de waarschuwing van Ernst,

De BMFA (KNVvL van engeland) heeft al stelling genomen aangaande zelf verbouwde/omgebouwde zenders van 40/35Mhz naar de 2.4Ghz. dat in vele gevallen de CE vervalt en dus de gebruiker illegaal bezig is en niet is verzekerd!....

Dat is de vraag. Wanneer je je zender ombouwd dan neem JIJ als ombouwer/gebruiker de verantwoordelijkheid over van de fabrikant of importeur. De oorspronkelijke zender en de ombouw module zijn beide CE gecertificeerd dus daar zal je geen problemen mee krijgen. Ombouwen voor EIGENGEBRUIK is toegestaan maar je mag je zender zo niet verkopen aan iemand anders. Zelfs weggeven mag niet! Want dan bij je de "fabrikant" en zal je de daarbij horende verantwoordelijkheden op je moeten nemen.
 
ik heb zelf reeds ook al eens contact gezegd met het agentschap telecom.

Zij konden mij toen vertellen dat zodra beiden gebruikte onderdelen voorzien zijn van CE keuring. De apparatuur gewoon nog goedgekeurt blijft mits het feit dat het goed ingebouwt is. Als blijkt dat er een probleem is ontstaan door slechte *ondeugdelijke* inbouw dan kan de verzekering bij jou terechtkomen. Nu moet dit uiteraard wel te bewijzen zijn door de verzekering.

Uitgesloten is apparatuur waar een zendvergunning voor benodigd is.

Over verkoop of weggeven is nooit wat te sprake gekomen. Vroeger bouwden mensen nog hun eigen zenders??? hoe ging dat toen dan??
 
ik heb zelf reeds ook al eens contact gezegd met het agentschap telecom.

Zij konden mij toen vertellen dat zodra beiden gebruikte onderdelen voorzien zijn van CE keuring. De apparatuur gewoon nog goedgekeurt blijft mits het feit dat het goed ingebouwt is.
Dat goed inbouwen is nu juist ook de clou.

Vroeger bouwden mensen nog hun eigen zenders??? hoe ging dat toen dan??
Laten keuren.
 
Update:
Wat mij sterk opvalt met de Assan 2.4GHz module is dat mijn servo's niet meer constant 'trillen' in ruststand, zoals het geval is met zowel de Cockpit MM op 35MHz als met mijn 40MHz Futaba 3PM pistoolzender.

Ik denk er nu aan om de Futaba 3PM eveneens om te bouwen naar 2.4GHz.
Mijn twijfels: Assan geeft aan dat de X8F zendmodule compatibel is met de Futaba 3PM, maar de X8F is een 'inklik'module :confused: (geen voorziening hiervoor op de 3PM).
Mijn inziens is de universele X8D 'hack'module een betere oplossing (plaats genoeg in de 3PM), maar dan moet ik wel een aansluitpunt voor het PPMout signaal vinden, evenals een manier om het 40MHz zendgedeelte van de 3PM uit te schakelen (kan evenwel nog door het extern 40MHz zendkristal te verwijderen).
Iemand een idee i.v.m. het PPMout signaal in de 3PM?
 
Of bedoelde je dat je dan strafbaar bent omdat je niet verzekerd bent op dat moment door de BMFA?

Zo duidelijk stond het in dat artikel er niet in dus dat weet ik ook niet. Ik wilde alleen hier de aandacht op vestigen voor e.v.t. nederlandse vakantiegangers naar de UK dat ze mogelijk in de problemen kunnen komen. Ik weet ook niet hoe de wetgeving in de UK in elkaar zit maar weet wel dat ze daar wat gemakkelijk zijn met claims e.d. als er daadwerkelijk wat gebeurd. Het was tenslotte ook in de UK dat een instructeur volledig aansprakelijk is gesteld voor de schade aan het model van een leerling tijdens in/lesvliegen:shock: Dit heeft hier wel niets mee te maken maar geeft wel aan dat ze er daar over bepaalde zaken soms toch anders over denken.

Dit is denk ik wel een punt voor de KNVvL om uit te zoeken, v.w.b. de 2.4 en ombouw voor het geval er iemand in de UK gaat vliegen.
 
Op de site van de BMFA staat daar niets over ... slechts dat op de "2008 BMFA Nationals" voor de Futaba 6EX zenders alleen de officiële UK import Futaba (via Ripmax) 2,4 GHz modules zijn toegestaan en de Assan modules niet ... voor "overige" 2,4 GHz gold geen beperking behalve dat alle apparatuur ter plekke getest werd op uitgangsvermogen en na "oké" van een sticker voorzien werden ... en alleen gestickerde zeders mochten tijdens de competitie gebruikt worden ... maar over een algemeen verbod is niets te vinden op de site ...
 
Zo duidelijk stond het in dat artikel er niet in dus dat weet ik ook niet. Ik wilde alleen hier de aandacht op vestigen voor e.v.t. nederlandse vakantiegangers naar de UK dat ze mogelijk in de problemen kunnen komen. Ik weet ook niet hoe de wetgeving in de UK in elkaar zit maar weet wel dat ze daar wat gemakkelijk zijn met claims e.d. als er daadwerkelijk wat gebeurd. Het was tenslotte ook in de UK dat een instructeur volledig aansprakelijk is gesteld voor de schade aan het model van een leerling tijdens in/lesvliegen:shock: Dit heeft hier wel niets mee te maken maar geeft wel aan dat ze er daar over bepaalde zaken soms toch anders over denken.

Dit is denk ik wel een punt voor de KNVvL om uit te zoeken, v.w.b. de 2.4 en ombouw voor het geval er iemand in de UK gaat vliegen.

Teus, ik ga deze zomer rustig in de UK vliegen met mijn MPX/Assan combi (via LL-plug; geen vaste inbouw). Zowel als gast van een club, als 'wild'. Aangezien ik niet bij de BMFA verzekerd ben, maar via mijn eigen NLse verzekeraar is er niets aan de hand. Lijkt mij ook het geval voor de gemiddelde NLse vakantieganger?

Pas op het moment dat je afhankelijk van de verzekering van de BMFA, én zij niet garant staan op dit gebied, moet je je zorgen te gaan maken. Een wettelijk verbod op het gebruik van Assan is er ook daar (UK) niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg leuk die modificaties, echter, assan?

Wat is dat voor merk?

Hoelang blijven ontvangers op de markt beschikbaar?

Zijn Assan of andere ontvangers over 2 jaar ook nog voorradig?

Johan
 
Op de site van de BMFA staat daar niets over ...

Klopt, kan daar ook iets over vinden. Het heeft als officiele safety notificatie in o.a. de RC ModelWorld gestaan.

Het zal allemaal wel meevallen maar wees in ieder geval gewaarschuwd. Je hoort niemand zolang er geen ongelukken gebeuren. Maar wat als wel....... :rolleyes:

Laten we het niet hopen.

Gr. Teus
 
maar over een algemeen verbod is niets te vinden op de site ...

Het gaat niet over een algemeen verbod, maar over een waarschuwing t.a.v. van het gebruik van zelf ingebouwde modules en het samengaan van verleggen van antenne's, solderen aan de zender enz. en het daardoor vervallen van de CE van die desbetreffende zender.
 
Assan: Goedkope Chinese makelij, zoals 99% van onze hedendaagse elektronische toestellen.

Wat kan het ons schelen of die modules binnen 2 jaar nog beschikbaar zijn, je koopt nu wat je nodig hebt/denkt nodig te hebben aan een zéér goedkope prijs.
Indien er zich na 2 jaar defecten voordoen, of je wil uitbreiden, dan koop je gewoon alles nieuw (en aan een fractie van de huidige prijs!).

Welkom in de wereld van wegwerpgoederen...
 
Dus nu gewoon 1 Assan zendmodule en gelijk 3 ontvangertjes

en klaar voor zo'n 200 euro, na een paar jaar die rommel eruit slopen
en andere (betere) kopen.....


Johan
 
Och, zo tijden het browsen (vraag me niet waar) zag ik de modules langsgaan voor een 100 euro, en drie ontvangers erbij voor elk 35 euro...

samen 200 euro..

Johan
 
Back
Top