Bouwverslag 1:200 Bismarck

ehm bouwer bismarck

de mensen die de bismarck van hachette aan het bouwen zijn die bouwen nu volgens mij al anderhalf jaar.
het kost in totaal bijna 3jaar om de bismarck van hachette af te krijgen als je alles per 2maanden krijgt

jozef
 
neenee

ehm bouwer bismarck

de mensen die de bismarck van hachette aan het bouwen zijn die bouwen nu volgens mij al anderhalf jaar.
het kost in totaal bijna 3jaar om de bismarck van hachette af te krijgen als je alles per 2maanden krijgt

jozef

ik krijg 8 delen in een maand tijd dus bij mij schiet het goed op
ik ben nog maar een maand bezig en ik zit al aan deel 11
gisteren deel 8,9,10,11 gekregen en twee weken geleden 4,5,6,7
en de rest had ik de week achter mijn brief ontvangen
maar het kost me in een maand 50 euro (valt goed mee)
en de boot groeit redelijk rap
 
je krijgt de delen in setjes van 4 per maand. je loopt maximaal drie weken achter op de lossen verkoop. Als je nu inschrijft krijg je waarschijnlijk dubbele porties tot je bij bent.
 
Wanneer is trouwens het beste moment om de schroefassen in te bouwen? Wachten tot dat aangegeven wordt of al eerder??

als je voorloopt op je boot eigenlijk
zou ik persoonelijk wachten tot ze het zeggen
en moest je het echt niet weten
moet je eens gaan naar zo'n winkel
 
Hallo Bismarckbouwers,
De middelste schroefas moet door een kunstofdeel gaan lopen maar daar moet je een gat in boren. Weet er hier iemand hoe groot dat gat moet worden?

groet,
Kois,
 
stel dat ik deze boot ook wil gaan bouwen, is dit nu nog modelijk om te beginnen(en inschrijven voor ontvangen van de delen) en is het 100% zeker dat hij niet voortijdig afgeblazen wordt?

hoor het graag, evenals de site waar ik me kan inschrijven.


mvg marco
 
Hallo Bismarckbouwers,
De middelste schroefas moet door een kunstofdeel gaan lopen maar daar moet je een gat in boren. Weet er hier iemand hoe groot dat gat moet worden?

groet,
Kois,


Ik had nog een link staan, met een rdelijke uitleg, ik heb er voldoende aan
BRON: Build the Bismarck and Other Models or Partworks - German R/C gear

even als opmerking: je boort dus van zowel de voorzijde als de achterzijde naar het midden van het resinblok het exacte midden is dus 100%
Je hebt dus een boorkolom nodig, waarmee je op de mm precies diep genoeg kunt boren !!
complete from both sides with 4,5mm (100%)
approx. 80% with 5mm
approx. 60% with 6mm
approx. 40% with 7mm
approx. 20% with 8mm

that makes it easy to mount the shaft in any position


14.jpg

(c) Made by Markus "achterzijde"

13.jpg

(c) Made by Markus "voorzijde"

12.jpg

(c) Made by Markus

11.jpg
(c) Made by Markus
 
stel dat ik deze boot ook wil gaan bouwen, is dit nu nog modelijk om te beginnen(en inschrijven voor ontvangen van de delen) en is het 100% zeker dat hij niet voortijdig afgeblazen wordt?

hoor het graag, evenals de site waar ik me kan inschrijven.


mvg marco
antwoord vraag 1:
Welkom bij Hachette

Antwoord vraag 2:
je kunt beginnen vanaf elk nummer, al zul je wel moeten wachten op de eerste nummer, ik weet niet wat daar de levertijden van zijn zul je moeten navragen bij de uitgever.

100% zeker kan ik je niet geven, heb helaas mijn glazen bol laten vallen.;)
maar gezien eerdere acties van Hachette, en dat zowel Engeland (ruim over de helft) als Duitsland (hebbe er nog 1 te gaan, als ik het goed heb begrepen)
 
Laatst bewerkt:
stel dat ik deze boot ook wil gaan bouwen, is dit nu nog modelijk om te beginnen(en inschrijven voor ontvangen van de delen) en is het 100% zeker dat hij niet voortijdig afgeblazen wordt?

hoor het graag, evenals de site waar ik me kan inschrijven.


mvg marco

Ik ben dit jaar begonnen met de Bismarck en heb de eerste 18 delen nabesteld. Ik heb het meeste toen binnen 2 maanden gekregen alleen ik wacht nog steeds op deel 10. Die schijnt uiterst moeilijk leverbaar te zijn.
 
Ik had nog een link staan, met een rdelijke uitleg, ik heb er voldoende aan
BRON: Build the Bismarck and Other Models or Partworks - German R/C gear

even als opmerking: je boort dus van zowel de voorzijde als de achterzijde naar het midden van het resinblok het exacte midden is dus 100%
Je hebt dus een boorkolom nodig, waarmee je op de mm precies diep genoeg kunt boren !!
complete from both sides with 4,5mm (100%)
approx. 80% with 5mm
approx. 60% with 6mm
approx. 40% with 7mm
approx. 20% with 8mm

that makes it easy to mount the shaft in any position


14.jpg

(c) Made by Markus "achterzijde"

13.jpg

(c) Made by Markus "voorzijde"

12.jpg

(c) Made by Markus

11.jpg
(c) Made by Markus
De middelste schroefas moet door een kunstofdeel gaan lopen maar daar moet je een gat in boren. Weet er hier iemand hoe groot dat gat moet worden?


Als ik uw uitleg volg, dan loopt de as toch dwars door het reeds verlijmde centraal rechtopstaand stuk n° 36, of heb ik iets gemist? (beginnend bouwer hé :-)
 
Het gat wordt de dikte van de gebruikte buitenas.
Deze komt er toch geheel doorheen te lopen. Het is raadzaam om het resin deel nog niet op de boot te lijmen voordat je gaat boren en inderdaad er komt een gat te zitten in de spant waar het resindeel op gelijmd wordt (in mijn geval zelfs iets groter om afwijkingen te kunnen corrigeren).
 
Het gat wordt de dikte van de gebruikte buitenas.
Deze komt er toch geheel doorheen te lopen. Het is raadzaam om het resin deel nog niet op de boot te lijmen voordat je gaat boren en inderdaad er komt een gat te zitten in de spant waar het resindeel op gelijmd wordt (in mijn geval zelfs iets groter om afwijkingen te kunnen corrigeren).

Ik had het zelf niet beter kunnen uitleggen ;)

De manier die besproken wordt geeft je iets meer ruimte om nog wat met je schroefaskoker te kunnen uitrichten.
BTW zelf heb ik ook een gat van 10 mm in het achterste schot geboord.

PS we gaan hier dus uit van een 4mm buitendiameter schroefaskoker, met een 2 mm schroefas
 
Dit beantwoordt nog niet mijn opmerking hoor. Het resin stuk wordt tegen spant 43A gelijmd welke op zijn beurt gevat zit in het rchtopstaand deel 36 dat centraal door de scheepsaslijn verlijmd is. Dit is en triplex deel van +- 4 mm dik. Daar kun je toch in langsrichting geen gat van 4,5 mm doorheen boren?
 
Dit beantwoordt nog niet mijn opmerking hoor. Het resin stuk wordt tegen spant 43A gelijmd welke op zijn beurt gevat zit in het rchtopstaand deel 36 dat centraal door de scheepsaslijn verlijmd is. Dit is en triplex deel van +- 4 mm dik. Daar kun je toch in langsrichting geen gat van 4,5 mm doorheen boren?

Aha, nu begrijp ik je vraag, dit had je inderdaad voor het beplanken moeten doen, dit is in het begin al naar voren gekomen op een van de eerste pagina's in dit draadje.

Nu zul je keuzes moeten maken:
Wel of geen werkende derde schroef ?
Indien wel, dan zul je dus een hoop breek en boorwerk hebben, zie ook de link die ik eerder heb vermeld

voorbeeld van de engelse site waar iemand het met veel moeite later heeft gedaan ( mbv een gloeiend stuk ijzer)
STGERNMOD1.jpg


hier het voorbeeld wat je van te voren had kunnen doen
cuts2.jpg
cuts2.jpg


Je kunt dit nog steeds uit voeren als je wil

Met een dremel kun je de delen in de lengte verwijderen, daarna verstevigingen aanbrengen, en vervolgens de gaten vanaf achteren af doorboren, je zult hier wel zelf iets moeten maken om je boor te verlengen, heb dit ergens gezien, kan het alleen even niet meer plaatsen waar
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Paul, ik vrees dat het dus een vaste schroef zal worden :-)

Niet meteen de moed opgeven, je kunt eerst nog kijken of je de delen kunt verwijderen.
breng tijdelijke verstevigingen aan zodat de romp recht blijft.
Met een dremel kun je vaak meer dan je denkt, vooropgezet dat je er een hebt.

Ook Hachette gaat uit van een 2 motorig schip (derde schroef is dan wel losdraaiend gemaakt)
Ik zou dan in ieder geval wel ervoor willen gaan dat ik twee regelaars inbouw, zodat je beide motoren apart kunt aansturen, (kun je toch de schaalroeren gebruiken, en je schip houdt een kleine draaicirkel)
gebruik dan een Vmixer.
 
Nogmaals bedankt Paul, maar de hele romp is al verlijmd en de eerste beplanking is af.
Om daar nu nog met een Dremel3/4 van die kielplank weg te zagen en/of frezen zie ik niet direkt zitten. Het is nl mij allereerste houtbouw dus.........
 
Gat voor middelste schroef

Xaro,

Als je die vertikale kielplank nu eerst aan beide kanten flink verdikt door er triplex tegen aan te plakken en dan na het uitboren van je resindeel in het verlengde van het gat daarin met een flinke lange boor door de kiel heen gaat. Eerst een dunnetje en met eventuele correcties de juiste doormeter. Zoiets heb ik bij mijn "Zeeland" ook gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top