Torpedo's

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 21 okt 2005.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ok duidelijk nu. Ik heb van de staart eigenlijk een traditionele schroefas gemaakt. Boring van 3mm door en door met daarin twee messing lagerbussen van 2x3 mm, ongeveer 5mm lang. Daartussen spuit ik dan dun vet. Daarmee zijn de torpedo's goed waterdicht, er heeft er één ooit 4 dagen in de blubber vast gezeten voor hij weer boven kwam, kurkdroog binnen. En daarmee loopt de as lekker licht. Met een rubber afdichting krijg je weerstand, in verhouding met het kleine motortje te veel weerstand.
     
  2. DaveML

    DaveML Guest


    Zoals je mss kan vermoeden ben ik zelf ook bezig aan een "probeersel" en wil graag ook die messing gebruiken, naar jouw voorbeeld.

    Je hebt het over dun vet.. Is dat iets "vloeibaarder" dan?
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb daar een eigen mengseltje voor. Molbydeen vet met een scheutje naaimachineolie erdoor. Dit dan op 'mayonaise-dikte' aanmaken. Het is wel niet geheel 'des duikboot's' waar we hoofdzakelijk siliconenenvet, vasiline, en verder waterbestendig vet gebruiken, maar dat is ook weer te dik.
     
  4. sjoerd p

    sjoerd p

    Lid geworden:
    30 jul 2009
    Berichten:
    32
    hoi lex
    hmm slim hoe kom je daar op??:confused:
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Het idee was dat die twee smeermiddelen een emulsie vormen. Heel kleine druppeltjes olie in het vet. Net zoals de eerder genoemde mayonaise waar (in dat geval) olijfolie een emulsie aangaat met eigeel. Bij het molbydeen-naamachineolie mengsel dicht het vet dicht dan de as af, en de olie zorgt voor smering in de lagers. Daar verdringt dat het dikkere vet. Dat is mijn theorie tenminste, of dat echt klopt weet ik niet maar het mengsel zorgt in ieder geval wel voor heel licht lopende én waterdichte schroefassen. Gaat namelijk ook prima in speedboten.....
     
  6. sjoerd p

    sjoerd p

    Lid geworden:
    30 jul 2009
    Berichten:
    32
    handig:worship:
     
  7. lampje+-

    lampje+-

    Lid geworden:
    24 mrt 2009
    Berichten:
    57
    hallo,
    kan iemand een schema van een timer van 3.6 volt voor me maken,
    omdat ik hier niet veel verstand van heb:)
    algevast bedankt
     
  8. lampje+-

    lampje+-

    Lid geworden:
    24 mrt 2009
    Berichten:
    57
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Lampje,

    Dat schema heb ik ook gebruikt. Relais ipv de LED voor de aansturing van de motor. kijk maar eens hier [20067] torpedos-14 . Als je trouwens dit hele draadje doorbladert kom je nog meer oplossingen tegen.

    MAAR ... of dit op 3,6V gaat werken? Je kunt het in ieder geval proberen, de kosten zijn toch erg laag. Elke winkel waar ze elektronica onderdelen verkopen kan je aan de spullen helpen. En anders is www.conrad.nl er nog ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb maar eens een poging gewaagd voor een gastorpedo, het wordt niet voor eigen gebruik, maar voor een engelse mede subbouwer die een robbe type VII bezit.
    Gezien de schaal was electrisch niet echt een optie, dus ben ik overgeschakeld naar gas, na een en ander bij douglas afgespiekt te hebben is dit het resultaat geworden.







    Ik heb nog niet de volledige lading gas geprobeert, maar de snelheid is wel voldoende, volgende stap moeten de lanceerbuizen worden compleet met mechaniek voor het afschieten, en het openen van de torpedoluiken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    @ Manfred,

    Vindt het wel lief dat je de ''bron'' vermeld.... verder is het prima ''jatwerk''... (positief bedoeld) ;)
     
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Douglas,

    Beter goed gejat dan slecht vezonnen, heb ik nog wel een vraag, ze lopen nu op aanstekergas.
    Had eerst wat anders geprobeert maar dat liet vocht achter in de torpedo, wat gebruik jij om ze te vullen, ikzelf vindt dat aanstekergas een beetje link om te gebruiken, zeker omdat er vier in de duikboot van die jongen komen te zitten.
     
  13. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hio Manfred

    Je kunt ook busjes gas kopen bij de automaterialenzaak die ze voor toeters gebruiken,druk is ongeveer gelijk aan aanstekergas en is NIET brandbaar en giftig,en zit gas in (134a) die ze ook in koelkasten gebruiken.
    Ik gebruik dit gas ook in mijn duikboten om statisch te duiken en om mijn torpedo'af te schieten.
    De vul nippel is iets groter dan van aanstekergas maar daar kun een verloopje voor maken.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Gr.Joop
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Joop,

    Bedankt voor de tip, zal van de week eens even kijken bij de autoshop in de buurt.
    Een verloopnippel maken zal geen probleem worden, had ik ook al gemaakt voor een andere gasbus, ik gebruik net als douglas die aansluitnippels van gasaanstekers, werkt perfect.
     
  15. m westra

    m westra Guest

    Hallo Manfred,

    Is het gebruik van C02 patronen die worden gebruikt bij luchtbuksen niet een mogelijkheid?
    Hier moeten alle materialen voor in de handel zijn en navulbaar zal dan ook geen probleem zijn.
    Ook deze patronen zijn volgens mij klein van formaat.

    groet,

    Martijn
     
  16. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Geen C02 gebruiken als je er niet mee weet om te gaan,en is levens gevaarlijk met een druk van 76 bar bij een verzadigdedampspanning bij 30 graden C.

    Hier is al eerder over geschreven,zie pagina 4 en 5.

    Gr.Joop
     
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Zoals joop al aangeeft, niet echt een optie, aanstekergas of de andere variant geeft voldoende druk.
    Het probleem zit meer in de houder die je moet maken voor de torpedo, je hebt nog steeds te maken met een cilinder die onder hoge druk staat.
    Tijdens de bouw van de gastorpedo's schoot een achterstuk los, van de klap ben ik 2 dagen doof geweest aan een kant, het achterstuk had een flinke buts in de muur achterin de hobbykamer achtergelaten.
    Heb de boel maar een tijdje laten rusten totdat ik hiervoor de juiste oplossing had gevonden, je zal met dit soort dingen altijd alert moeten blijven.
    Wanneer ik hiervoor geen goede oplossing had gevonden had ik gewoon de boel de boel gelaten, er gebeuren al genoeg ongelukken met dit soort dingen.
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ah, das erg leuk om te lezen. Ik gebruik gewoon aanstekergas, wat jij ook schrijft moet je altijd wel erg voorzichtig blijven.

    Mijn torpedo's zijn uit 1 geheel, het zijn gewoon simpele balpennen geweest die ik er en der krijg van familie, vrienden en forumgenoten...

    Trouwens die laatste doen het erg goed.... (Hint voor Roel)

    Heb alleen nog geen tijd gehad om de Ohio fatsoendelijk aan te passen voor dit werk....

    @ Manfred,

    Hoe en waarvan heb je de aansluitnippel (die aan de achterkant) gemaakt?
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Douglas,

    Die aansluitnippel heb ik gedraaid uit een stukje rond koper, als extra toevoeging een kleine O ring die samen met de pen de achterzijde afsluit.
    Met alleen een pennetje erin bleef ik last houden van lekkage, in combinatie met de O ring is dit teruggebracht tot een minimum.
    Als laatste wat foto's van de bouw, misschien heeft iemand anders er dan ook wat aan.

    [​IMG]

    Een complete gastorpedo en wat er allemaal inzit.

    [​IMG]

    Afsluitnippel die over de achterkant heen schuift.

    [​IMG]

    De afsluitnippel met pen en kleine O ring erin.

    [​IMG]

    Achterzijde van de torpedo met omgebogen stabilisatie vinnen voor de rotatie om de torpedo recht te houden.

    [​IMG]

    Vulnippel aan de voorzijde, de wel bekende vulnippel die uit een gasaansteker komt.

    [​IMG]

    Het uiteindelijke eindresultaat, wat uiteraard nog voorzien gaat worden van een passend kleurtje.
     
  20. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Dit is uiteindelijk het ontwerp geworden van de lanceerbuis, deze wordt dus 4 maal toegepast in een set.
    Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat pakket bij elkaar kan voegen zodat het in de neus van een robbe type VII past, zelf zit ik te denken aan een verstelbaar frame dat ik in de hoogte en de breedte kan verstellen.
    [​IMG]

    De aansluiting aan de achterkant van de torpedo wordt vastgezet met zo'n blokje wat uit een kroonsteentje komt.
    [​IMG]

    De torpedo zelf wordt tegengehouden door een opstaande rand aan de achterkant van de buis, als je nu trekt aan de stang wordt de afsluitnippel eruitgetrokken en kan de torpedo wegvaren.
    [​IMG]

    Ik heb de lengte van de buis zo kort mogelijk gehouden aangezien ik bij benadering weet wat de totale ruimte is die voorin nodig is.
    Je zal namelijk ook nog een aantal servo's moeten plaatsen voor de bediening, Jan heeft al laten zien dat het waterproof maken van servo's werkt, dus in tegenstelling wat ikzelf voor de VIIC heb gebouwd komen deze dus buiten het drukschot te zitten.
    Dat voorste blokje wat op de stang zit is voor de verbinding naar de torpedoluiken, de subbouwer in kwestie wil graag werkende deuren hebben.
     

Deel Deze Pagina