Bouw van een fijn zwevertje

Het zwevertje was oorspronkelijk ontworpen voor een speed 400. Nu we allemaal overstappen op bl motoren en over veel meer vermogen beschikken is di idd een nadeel van al die power. Het toestel wil een grote looping maken als je vol gas geeft en als je niet dadelijk ingrijpt loopt het verkeerd af.
Een ervaren piloot duwt automatisch de neus naar beneden en vang zo het steigeren van het toestel op. Als je nog niet over het nodige automatisme beschikt om te vliegen zou ik maken dat je max 25 -50 % power op de motor kunt geven, meer dan genoeg om rustig hoogte te kunnen winnen. Een andere oplossing is misschien een kleinere schroef monteren zodat je niet beschikt over dat geweldige koppel dat het zwevertje doet loopen.
Down-trust geven is technisch waarschijnlijk niet zo gemakkelijk, tenzij je enkele rondellen over de onderste boutjes van de motor kun doen, tussen het motorspant en de motor.
Eens je goed kan vliegen is de overvloed aan vermogen leuk meegenomen
om lekker indruk te maken, om te leren vliegen is het eerder een nadeel.
 
Okay,
Ik heb gister al even zit proberen om downtrust in te bouwen maar dit gaat niet zo makkelijk nu alles dicht zit. Ik denk dat ik het motorschot er uit haal en dan een nieuwe met een paar graden downtrust bouw.

mvg Rick
 
Als je dat ziet zitten zal dat de beste oplossing zijn Rick.
Voorzichtig het motorschot lossnijden uit de romp, dan alle lijmresten verwijderen en met epoxy terug erin lijmen. Je mag het gerust onder een hoek van 5° lijmen.
 
Ik ben dus al met ringetjes in de weer geweest maar dat was zo'n gepriegel dat ik toch maar het schotje aanpas.
Bedankt voor de hulp!
mvg Rick
 
hey, ik ga deze week ook beginnen met het bouwen alleen ik heb één vraagje,
hoe zit de cockpit vast?

stijn
 
Je lijmt best vooraan een lipje aan de cockpit dat je dan onder het "motorkapje" schuift, achteraan gebruik je dan een rekker of een stukje tape om het vast te houden. De eleganste oplossing is een grendeltje.

IMGP0007.jpg
 
Beste Gurodewa,
Enige maanden geleden heb ik de tekeningen van je gekregen. Ik heb hem inmiddels gebouwd en al zeer succesvolle vluchten mee gemaakt.

Ik heb wat veranderingen aangebracht, die ik je graag wil laten zien.
zie foto's hieronder:
GroteFoto-FHLIFM6P.jpg

Ik heb pennen in de vleugel gemaakt en een bout aan de achterkant (zie volgende foto)
GroteFoto-BUF3J7MZ.jpg


Daarnaast heb ik de vleugeltip taps toe laten lopen, zoals op onderstaande fotos is te zien.
GroteFoto-ZZRIN4Q8.jpg

GroteFoto-HJQRKYHE.jpg


Nog bedankt voor de tekeningen. De vergrootte uitgave staat nog op het programma.
 
Ziet er fantastisch uit!
Ik bouw hem misschien nog een keertje over en dan maak ik hem ook wat groter.
mvg Rick

ps: ik wil hem overbouwen omdat dit mijn eerste vliegtuig was en ik een paar dingen wat netter wil doen.
 
Ziet er mooi uit A380, Door die tapse vleugels ziet hij er wat vlotter uit ook. En die bout verbinding maakt het wat makkelijker omde vleugel te plaatsen. Wat jij gedaan hebt was eigenlijk m'n bedoeling van de opzet van het zwevertje. Een idee waar aan geschaafd kan worden om uiteindelijk een fraai toestel over te houden.

Rick, ik dank dat iedere modelbouwer zijn eerste toestel wel wat netter had gewild. Hoe meer je bouwt, hoe meer ervaring je opdoet en dat zal je zien aan het resultaat.
 
k ben ook aan de gang gegaan:) leuk vliegtuigje om te bouwen!
ben benieuwd hoe het gaat vliegen


ik heb trouwens de buitenste ''vakken'' beplankt.





tjah, ik had een outrunner met de bevestiging achter. ik heb het motorschot iets naar achteren geplaatst en nu past het mooi binnen de romp:D

stijn
 
Laatst bewerkt:
hallo,
Ongeveer een jaar geleden heb ik drie van mijn kisten in een rij gecrashet, binnen een week.
Toen ben ik gestopt met deze prachtige hobby, en daar heb ik nu spijt van. Ik mis het om me te verbranden terwijl ik naar de hemel sta te steren, ik mis het om mijn voormalige zwever weer eens hard het gras in te rammen omdat ik op mijn benen werd gebeten door mieren. er zijn zoveel kleine dingen die deze hobby zo mooi maken. Daarom vraag ik nu maar wéér naar de plannen voor dit kistje. kan ik ook weer eens lekker vliegen:)

Mvb,
Steven
 
hoe hebben jullie trouwens de antenne weggewerkt? gewoon door de staartbuis?

De staartboom is waarschijnlijk van carbon. Als je daar je antenne doorheen laat lopen heb je onvoldoende ontvangst.

Je kunt het beste de antenne naast de ontvanger naar buiten steken en naar de bovenkant van het kielvlak spannen met een elastiekje of zo. Lekker makkelijk en de beste ontvangst.

Succes, JH
 
aah tuurlijk, dat ik daar niet aan gedacht had:rolleyes: nee klopt, door die staartboom wist ik. maarja, erg bedankt!:)
 
bij de f3k doen wij met een antenne gewoon helemaal door de carbonnen romp en wordt deze alleen vanaf het kielvlak verlengt met een gelijdend materiaal zoals bv lakdraad. dit is dan 50cm dus dat is ook direct de gehele antenne buiten de romp. dit systeem heeft zich prima bewezenen om zonder problemen tot boven de 300 meter hoogte te vliegen
 
Hallo
Ik vroeg mij af of ik het zwevertje ook uit kan rusten met een V staart, Nu ik de romp toch opnieuw aan het bouwen ben.

mvg Rick
 
Morgen ga ik beginnen aan een nieuw FZ. Ik ben de laaste dagen al flink aan het brainstormen over dingen die ik aan wil gaan passen (V-staart, vleugelbevestiging, cockpit)
ik houd jullie op de hoogte!
mvg Rick
 
Als ik de XL versie bouw hoe moet ik dan het profiel aanpassen?
En kunnen de liggers nog steeds van balsa worden gemaakt of moet ik ze toch van vuren maken?
 
Back
Top