bouwverslag sig fourstar 40 UPDATE: nieuwe motor os 46 ax

mijne word hoogst waarschijnlijk een cabrio fourstar later meer daarover

Dat heeft Sanka ook een keer probeerd voor het berenvliegen .

Was bijna niet meer te sturen .
Hij heeft toen een afneembare cockpit gemaakt.

Dus oppassen geblasen bij de maiden .
Of toch voor de maiden het kapje er op . ;)

Mvg Johan
 
motorkap is netjes verlijmd.
morge beginnen we dan maar met alles netjes af te werken en waarnodig een beetje plamuur toevoegen.

foto`s
Foto-RTDA36EQ.jpg


gr.
stephan
 
update,

versteveging voor het servo plaatje.
Foto-KYYUQHHR.jpg


servo plaatje. er komen futaba s3001 servo`s in
Foto-SPXE6TEM.jpg


bevesteging van de rolroer servo. moet nog gelijmd worden maar zo word het
Foto-ZXWKRSWH.jpg



denk dat de kist over een week of anderhalf zijn maiden moet gaan krijgen.

gr,
stephan
 
Ziet er goed uit Stephan, toch wel twee tips. Is het niet handig om voor twee rolroerservo's te kiezen, dan hou je de mogelijkheid van rolroerdifferentiatie of flaps nog open. Tweede is om je verstevegingen van je servoplankje op twee of drie plekken te borgen met een saté prikker. Anders loop je (klein) risico dat deze balkjes bij een harde landing los komen. Is mij dit jaar overkomen met de Tryout en omdat je zoiets snel over het hoofd ziet koste dit mij mijn toestel :oops:
 
@huibert: dank voor de tips die van de versteveging gaan we zeker toepassen.

die servo`s in de vleugel gaat helaas niet meer heb al een servo in het midden van de vleugel zitten.



foto van het nieuwe servo paneeltje.
kabel van het gas komt mooi uit zonder al te veel scherpe bochten
Foto-OCKFNPZ4.jpg


gr,
stephan
 
Is het niet handig om voor twee rolroerservo's te kiezen, dan hou je de mogelijkheid van rolroerdifferentiatie of flaps nog open. Tweede is om je verstevegingen van je servoplankje op twee of drie plekken te borgen met een saté prikker. Anders loop je (klein) risico dat deze balkjes bij een harde landing los komen. Is mij dit jaar overkomen met de Tryout en omdat je zoiets snel over het hoofd ziet koste dit mij mijn toestel :oops:


Flaps is toch echt nergens voor nodig op een trainer .

En Rolroerdifferentiatie is ook met 1 servo mogelijk.

En als een servoplaat los komt die zoals er hier uitziet en over de lengte gelijmt is ben je de lijm vergeten .:mrgreen:

Mvg Johan
 
ik ga gewoon op safe spelen en zet in elk steuntje 2 sate prikkers met epoxy(stevig zal het worden)

kleine update en een probleem.

netjes de steuntjes gemaakt voor de pusrohd kabels en de buisjes gelijk met epoxy ingelijmd.
Foto-DWA4A8L4.jpg



motor aan gesloten. echter weet ik niet zeker of het zo goed zit.
vanuit de tank met een t-stuk naar de caburateur en bovenkant van de cilinder om de kleppen te smeren.
en de overloop naar de uitlaat.
Foto-WKE7MTMP.jpg


en weer een tussentijds totaal plaatje. het begint al steeds meer op een vliegtuig te lijken.
Foto-EGORYPMV.jpg



dan nu het probleem:
het cg klopt niet, hangt veel te veel gewicht voor in de kist.
dit heb ik proberen te kompenseren door de accu ver naar achter te plaatsen maar dit werkte ook niet echt.
dus ben ik bang dat ik met lood moet gaan werken maar ik weet niet hoe dit werkt.

heeft er iemand tips?

mvg
stephan
 
oke.

maar als hij al gefolied is krijg je het lood der toch niet meer in?

airlons hoogte en richting roer hoeven er eigelijk alleen nog op.

gr,
stephan
 
vroegâ , toen elektro nog in de babyschoenen stond en ik nog puistjes had, had ik er een fs56 op en moest er lood onder de staart. Vloog goed trouwens
 
maar als hij al gefolied is krijg je het lood der toch niet meer in?

Maak hem eerst maar helemaal klaar.
En je krijgt altijd de staart zwaarder als moet na het folien.;)

En dan gaan kijken of het nog wel zoveel is , misschien is het wel op te lossen met de akku iets verder naar achter .

Mvg Johan
 
update,

alweer het een en ander gedaan.
- inslagmoeren geplaatst voor de vleugel bevesteging.
- scharnieren hoogte roer geborgd en alvast stukje folie gedaan.

enkele foto`s die spreken voor zich.

houtjes voor de inslagmoeren.
Foto-7GB4SUQU.jpg


inslagmoeren bevestigd en de vleugel erop geschroefd
Foto-7QBET3L4.jpg


de moeren, worden morge ge lijmd met 5 min epoxy.
Foto-DGXANCRR.jpg


rolroeren aan de vleugel gemaakt en scharnieren gepast.
Foto-UIYGY4FK.jpg


eerst heb ik alvast wat folie aan gebracht en daarna de scharnieren geborgd met de welbekende sate prikker en wat witte houtlijm.
Foto-DRZ8E6LH.jpg


naar een uur klooien ziet het er dan zo uit, voordeel is dat er straks weer folie over komt en dan zie je de borgpunten niet meer:)
Foto-3AA73FI8.jpg


wat een kleuren combinatie zeg:) moet er zelf nog al aan wennen.
maar ik weet zeker dat ze mij niet over het hoofd zien in de lucht:)
Foto-LJLJGFMR.jpg



en we komen steeds verder in de buurt bij iets wat dalijk zal aan vliegen.
denk alleen dat ik een te zware motor heb maja daar leren we ook wel weer mee vliegen.

tot zover voor vandaag.

morge:
- romp afwerken.
- vleugel afwerken.
- alvast wat tijdelijke servo`s plaatsen.
- en hopelijk weer een keer een dagje vliegen met me calmato:)
- calmato repareren:)

gr,
stephan
 
Een zware motor op een fourstar zou geen probleem moeten zijn als je het stationair toerental goed laag afstelt. Een fourstar sweeft gigantisch, en met een te hoge aanvliegsnelheid moet je hem echt dwingen naar de grond (voor landing).
 
Hey Stephan,

Vraagje, hoe maak je de inslagmoeren vast? gewoon erin draaien of lijm je ze ook nog vast, en zo ja waarmee? Thx.

Freek

Edit: ik lees niet goed, met epoxy zie ik :)
 
Hey Stephan,

Vraagje, hoe maak je de inslagmoeren vast? gewoon erin draaien of lijm je ze ook nog vast, en zo ja waarmee? Thx.

Freek

Edit: ik lees niet goed, met epoxy zie ik :)


als volgt:
- gaatje boren ter grote van je inslag moer.
- inslag moer er met een hamer in slaan, of zoals ik het heb gedaan er in draaien met een bout en een revetje.
- dan vast lijmen met epoxy. (5min epoxy)

gr,
 
Back
Top