De zin en onzin rondom nitromotoren.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 22 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Welterusten Roelof, zet hem op daar!...
    Hopelijk komt de EFRA niet met de meest idiote beslissingen!...
    Anders worden we volgend jaar gewoon lid van "de tegenpartij"....
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Oké Roelof wel te rusten dan maar.

    Stevo
     
  3. ph1033

    ph1033

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    192
    Locatie:
    assen
    volwassen

    echte volwassen mannen hoeven zich niet te bewijzen en kunnen doen wat ze leuk vinden :D
     
  4. butcher1981

    butcher1981

    Lid geworden:
    9 nov 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Hoofddorp
    ongelovelijk

    ik heb nu pas ook een marder en een nitro auto en geloof me het is niet voor de poes maar slimme mannen en je hebt er een hoop lol mee ik in ieder geval

    Gr butcher1981
     
  5. recon

    recon

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    167
    Locatie:
    belgie, olen
    raadseltje,

    Heb 2 maand gelede kyosho inferno gekocht, als beginneling betreffende methanol motoren (om geen ruzie te krijge:)), maar deze had na 1,5 liter helemaal geen compressie, maar echt bitter weinig, toch rijdt hij nog redelijk goed. Winkelier snapt het ook niet. weet iemand hoe dit komt, motor word zelfs niet warm, haalt toch 60, trekt goed op. Om duidelijk te make hoeveel compres hij heeft. Als hij warm heeft kan je enkel op gehoor (met korrel zout nemen) horen wanneer hij boven het bovenste punt komt. Wij staan voor raadsel, maar acht het werkt:)
     
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    als een nitromotor warm is is de comprecie altijd bijna 0 het zijn toere motoren
    en euuuuu 60 voor een 1 op 8 traaaaaaaaaaaaggggggggggg
    jo gaat naar huider in heerhugowaard en koop daar een 3.5 cc nitrobull motor
    goedkoop en loopt ruim 70 a 80
    pas op voor je schenen :D
     
  7. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Over het 0 compressie verhaal ben ik het niet helemaal eens, ligt een beetje aan het type motor en dan bedoel ik dus het merk. Voor onze auto's zijn het allemaal ABC types. Maar de ene motor loopt op toeren, de ander weer op de compressie. Wat de snelheid betreft ligt aan de auto en motor, of je een RTR of KIT hebt, enz..
     
  8. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    snelheid licht voral aan de motor en de vertanding
    je kunt nog zo een goede auto hebben maar met een waardeloze motor gaat i niet hard
    een ansman r t r gaat met dezelfde motor exsakt net zo hard als de kit versie is getest
    het toerental van de motor en de vertanding van het middendif zijn bepalend voor de snelheid
    de kwalitijd van lagers en aandrijfing is voral bepalend voor de levensduur
    de snelheidsverschillen zijn dan erg klein
    en bijna alle metanol autoblokken zijn toere motoren
    ik zeg niet alemaal
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2009
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Fout !
    Bij een warme motor is de klemming bijna 0, juist op hoge toeren is er een zeer korte tijd om de compressie op te bouwen en krijgt het bij een eventuele lek geen tijd om compressie te verliezen dus is de compressie beter.
    O ja, een Nitrobull motor zal echt geen groot verschil maken (overigens heb je het wel erg veel over deze motor)


    Duhuhhhhh, daar hoef je niet eens een test voor te doen....

    Omdat ze meer toeren maken dan een ieder ander blok zijn het per definitie hoge toerenblokken ?
    De eigenschappen van een motor wordt bepaalt door de interne timingen en andere maatgevingen, de uitlaat hoogte/grootte en vooral de uitlaat zelf. Ook speelt de verhouding boring/slag een rol, bij een lange slag motor kan je een hogere uitlaatpoort zetten (= meer toeren) zonder in te leveren op de "combustionstroke" ofwel de weg die de zuiger moet afleggen vanaf verbranding tot de opening van de uitlaatpoort waar het koppel vandaan komt. Als je deze kennis beheert kan je iedere motor maken naar wat je wilt hebben.
    Maar ja, geloof maar heilig in je Nitrobull blokken, ik geef toe dat het leuke blokken zijn gezien de andere motoren die ook bij SH vandaan komen maar bijzonder zijn ze echt niet.
     
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    nee bizonder zijn ze inderdaat niet.
    ik rij nogsteeds met men orginele h p i.
    maar nitrobull of picco en er zijn nog wel meer merken
    de meeste motoren zijn gewoon goed.
    een paar bagger.
    aleen is de nitrobull gewoon niet duur maar wel goed
    hij zal niet echt sneller zijn als de h p i dat weet ik
    maarja dat deed een picco ook niet
    ach het is ieder zen personelijke voorkeur
    en daar valt niet over te twisten
    ga ik ook niet aan beginnen
     
  11. Mugaru

    Mugaru

    Lid geworden:
    4 jun 2009
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nitrobul motoren heb ik er 2 van.. op beide auto's niets over te klagen!
     
  12. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    En ook ik heb er 2, Niks over te klagen,maareee, je had wel even naar de datum van dit topic kunnen kijken.. is nl. precies 2 maanden geleden...

    edit: Dit is een sticky.. post gerust verder!
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2009
  13. BigScaleBart

    BigScaleBart Guest

    meer cc's KAN meer koppel hebben? Dat is toch altijd zo. Motoren met een grotere cilinderinhoud hebben een zogenaamde 'bigger bang' omdat de cilinder een groter oppervlak heeft en zo meer kracht heeft om de krukas rond te gooien
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, hoeft niet. De bigger bang moet ook uit de brandstoftoevoer komen en dus de tijdsduur dat de krukas en de inlaatpoort open staan. Een 3.5cc met een grotere inlaat timing laat meer brandstof naar binnen dan een 4cc met een kleinere inlaat timing.

    Ook in de 1:1 auto's is dit fenomeen terug te vinden. Kijk maar eens naar de Honda CRX'jes met een 1.6 blok en 150pk tov. een standaard personenauto met een 1.8 blok met maar 100pk. OK, ik praat over PK's maar gezien de grote verschillen zal dat verschil ook in het koppel terug te vinden zijn.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb het idee dat jij niet helemaal snapt wat koppel en vermogen zijn....

    vermogen=koppel * toerental.

    Koppel is de kracht waarmee de krukas wordt rond gedraaid en een indicatie voor hoe efficiënt een motor werkt. Koppel kun je vergroten door de boring te vergroten (groter zuigeroppervlak) of door de motor efficiënter te laten werken.
    Vermogen kun je vergroten door het koppel te vergroten én door het toerental te verhogen.

    Een CRX motor draait hele hoge toeren en levert daardoor veel vermogen maar heeft geen hoger koppel dan de grotere motor met een lager topvermogen.

    Honda CRX VTEC 1.6i, 150 pk, 144 Nm @ 7100 rpm
    VW Passat 2.0 116 pk, 166 Nm @3200 rpm

    Ofwel, een CRX heeft een VEEL lager koppel dan een Passat . Als maximum maar helemaal bij normale toerentallen......
     
  16. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Horsepower equals how fast you hit the wall
    Torque equals how far you take the wall with you
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Maar als je die CRX chiptuned zal er meer koppel ontstaan dan je VW (waarvan ik de verschillen overigens niet schokkend vind) en dan praat je alleen maar over het aanpassen van timingen en mengsels. Een groter oppervlakte is dus zeker niet de enige factor voor koppel.
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Niet dus, daar reageer ik op.

    Als je van welke motor dan ook de boring vergroot en verder niks zal het koppel ALTIJD toenemen. Topvermogen is maar de vraag omdat door de grotere roterende massa de verliezen veel groter worden. Jij haalt er van alles bij wat ook waar is maar dat was de vraag niet.

    Het verschil is weldegelijk schokkend. Een 3 liter Formule 1 motor produceert slechts 350 Nm koppel maar wel 900 pk.Dat vermogen haalt die F1 motor door het hoge toerental. Er zijn meer dan genoeg personenwagens die véél meer koppel hebben, 700 tot 800 Nm is echt niet ongewoon bij grote Mercedessen.

    Koppel haal je uit cilinderinhoud, topvermogen uit toeren.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2009
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    En om meteen ff een stapje door te denken, die mercedes motoren die 2 tot 3x meer koppel hebben dan die F1 motor, trekt toch minder snel op dan een F1. Dit komt door de vertanding. (en wellicht omdat een F1 iets lichter is... :D)

    Veel mensen denken ook dat een dieselmotor vanwege zijn koppel sneller op de 100 zit dan de vergelijkbare benzine variant, onzin dus, dit verschil is niet zo groot want de diesel moet het wel doen met een zwaardere overbrenging vanwege zijn beperkte toerenbereik....
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Grappig dat je de diesel aanhaalt want die haalt zijn koppel ook uit een hogere compressie. Ook dit is weer terug te vinden op ons soort motoren....

    Veel standaard RTR .25/.28 motoren draaien op een plug 4 of 5 terwijl veel .21 competitiemotoren op een plug 6, 7 of zelfs een 8 draaien, uitgaande van een dezelfde ontstekingstijdstip betekent het dat de 3.5cc competitiemotor op een hogere compressie zit....
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina