Vandaag heb ik mijn nieuwe motor binnen gekregen.
Ziet er allemaal heel leuk uit onder de kap. De stikkers op de kap vallen mij tegen. Deze zijn erg slecht er op geplakt.
Klopt, is bij alle Venom's zo. Je kunt ze voorzichtig met de föhn verwarmen en met een doekje aandrukken, dat kan helpen. Maak je er niet teveel zorgen over, je zult er nog genoeg van afschaven.
Veder heb ik alles even nagelopen zoals je schreef Bert. Alleen van de voorvork heb ik niets af gehaald. De voorband liep gewoon heel mooi vrij, dus kijk ik dit even aan. Wel stond het tandwiel op de motor erg strak op het grote tandwiel, dus deze heb ik even wat losser gezet.
Even in de gaten houden dan, want de rechtse dop wil wel eens door de voorband "losgeschroefd worden" in dat geval toch even een vlak kantje aan vijlen. De vooras aandraaien maakt het voorwiel stabieler in de vork, maar pas op dat het voorwiel niet gaat klemlopen. Dan moet je even kijken of de lagers wel goed in hun zittingen gedrukt zijn. De lagers zitten weer in de schijfrem-dummies, en als die een braampje hebben waar ze in de naaf gedrukt zitten, komen de lagers iets te wijd uit elkaar, waardoor het voorwiel zwaar gaat lopen als de as te vast zit. Je moet normaal gesproken de as gewoon goed vast (niet overdrijven natuurlijk) kunnen zetten.
Verder ben ik nu de accu aan het laden en ontladen, want daar zit echt heel weinig porrie in standaard.
Klopt ook, de accu kan wel 6 cycles nodig hebben om op gang te komen. Ook hier weer: een goedkoop accutje wat lang stil zal hebben gelegen. Ik heb wel eens (voor het "goekopie") Nikko-accu's gekocht, die hadden last van precies hetzelfde. Het zijn ook geen top-accu's. Niet over in zitten, je zult snel genoeg overstappen op LiPo en brushless.
Wat ik nog wel wil bekijken is de voorvork deze is inderdaad erg stug. De veervoorspanning van de achterveer heb ik al slapper gezet.
De voorvork moet wat inlopen. dat komt vanzelf (maar je kunt hem ook met het handje een kwartiertje gaan zitten bewegen, dat schijnt ook te helpen). De olie is standaard iets aan de dikke kant, maar je kunt het beste eerst gewoon even rijden, die voorvering word vanzelf soepeler (de O-ringen moeten zich even zetten. Beter niet wat aan veranderen, ander loop je goed risico dat hij over een maand gaat lekken, en dan heb je continue wat siliconen olie aan je voorband....)
Ik heb er zelf nu 25 wt olie in (zegt mijn handelaar, op het flesje staat 250 cps) en dat is iets dunner als standaard. Ik schroef de poten open, hou de poot met de opening omhoog (uiteraard met de binnenpoot er helemaal uit, die ligt op tafel), en vul hem tot 40 mm onder de rand. Dat doe ik door er iets meer in te doen, en het overtollige weg te halen met een injectiespuit met een naald van 40 mm. Bij mij is de vork dan mooi soepel. Meer olie, en hij word stugger door de kleinere luchtkamer, minder olie en hij begint merkbaar slechter te dempen. Ik heb deze olie overigens ook in de achterdemper gedaan. Of dat echt nodig is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar de mijne rijd nu wel OK eigenlijk.
Wat ik alleen nog raar vind is het stuur. Deze bijft naar links of naar rechts staan zonder dat de servo beweegt. Het stuur komt niet netjes terug in zijn 0 positie.
Dat moet je een beetje negeren. als hij wel goed terug zou komen zouden waarschijnlijk de veren van de stuurstang wat te strak staan, en word hij bijna onrijdbaar. Beste afstelling voor te beginnen: de servohevel moet in de middenstand haaks op de stuurstang staan, niet recht omhoog zoals hij (waarschijnlijk) uit de doos komt. Vervolgens zet je de motore met de wielen in een hoekprofieltje (met de V-vormige opening omhoog) zodat je weet dat het voorwiel rechtuit staat. Dan stel je de ringen op de stuurstang zo af, dat de veertjes elk ongeveer 0.5 mm speling hebben. Nu heb je in de middenstand een heel klein beetje speling waardoor de motor beter zijn weg kan zoeken, en niet al te gevoelig reageert. Dit verbetert het stuurgedrag vooral bij lage snelheden enorm. Liggen de veertjes aan tegen het stuurblokje, dan wil de motor op lage snelheden bij het minste of geringst insturen, en daarna ook uit zichzelf door vallen tot op de beugels. Het beetje speling voorkomt dat doorvallen, en geeft de motor de gelegenheid om ook bij lagere snelheden een bocht te rijden zonder de beugels aan de grond. Bij toenemende stuurvaardigheid kun je ze eventueel wat strakker stellen (men zegt dat hij dan nauwkeuriger stuurt, maar ik heb dat niet echt kunnen vaststellen, vond hem alleen maar lastiger worden)
Overigens, het terugkomen naar neutraal word beter als je de stuurdemper verwijderd en de glijlagertjes in het balhoofd vervangt voor kogellagers. Maar vooral het verwijderen van de demper leid op hoge snelheid nogal eens tot "tankslappers".
Ik heb net voor het eerst een rondje geprobeerd te rijden, maar helaas houd ik hem nog niet echt recht op de weg. Zijn er tips voor de beginnende rc motorrijder???
Yep: zoek voor de eerste ritten een plek met zoveel mogelijk ruimte (grote parkeerplaats, hal, wat dan ook. Minimaal 10 bij 20 meter is leuk) Rij niet te langzaam. Een constant half gas is een mooi snelheidje. Desnoods zet je EPA v/h gas op 50% zodat je daar even niet op hoeft te letten. Het kan van voordeel zijn EPA v/h stuur op 75 % aan weerszijden te zetten, en op het stuur ongeveer 50 % Expo in te stellen. Stuur door korte, kleine stuuruitslagen, die je direkt weer los laat. Als je aan het stuur draait, gaat de motor namelijk niet een bocht rijden, maar schuin hangen. Hoe langer je stuurt hoe verder je schuin komt. Hoe meer stuuruitslag je geeft, hoe sneller hij opzij kantelt. Laat je het stuur los, dan blijft de motor (theoretisch) met die hellingshoek verder rijden. Je snelheid in combinatie met de hellingshoek bepaalt nu hoe ruim de bocht word. Zodra de beugels de grond raken kun je niet verder insturen. Doe je dat toch, dan gaat de fiets opeens gewoon rechtdoor. Als je van de RC auto's komt is dit je grootste probleem: je bent gewend te sturen zolang de bocht duurt, en als je de bocht niet haalt is je reflex dat je vol stuur geeft. FOUT!!! Je stuurt VOOR de bocht (en probeert de beugels net niet op de baan te hebben) en zet de motor NA de bocht met tegenstuur weer overeind, maar TIJDENS de bocht moet je het stuurwieltje gewoon in het midden (dus los, hooguit kleine correcties) hebben. De bocht zelf rij je puur op het gas. gas (voorzichtig) lossen en de bocht word krapper, gas bij geven, en de bocht word ruimer. Dit vergt als je van auto's om moet schakelen, echteven wat gewenning.... Heb je het eenmaal in de gaten, dan draai je hem moeiteloos op ongeveer 1.5 à 2 meter, maar nogmaals, dit vergt wel wat oefening.
Als je kalm aan doet, en je stuurveren staan niet te strak, moet je op een ruime parkeerplaats binnen een paar minuten al rustig je wijde rondjes kunnen rijden. Daarna is het oefenen, oefenen, oefenen. Wees niet te snel met de LiPo en brushless set, en als je dat toch doet, hou het dan in het begin bij 4000 tot maximaal 5000 kV (of, als je toch een zwaardere motor plaatst, reduceer dan het gas zo ver mogelijk) want hoe sneller de fiets word, hoe beter je het sturen onder de knie moet hebben, en dat gaat kwadratisch....
Mijn ervaring door schade en schande: hou het gas lineair (geen expo) en als er in je nieuwe regelaar acceleratiecurves zitten, zet deze dan ook lineair, want niks zo vervelend als een motor die onvoorspelbaar op het gas reageert. Ook in het echt zul je dit vast wel eens gemerkt hebben....
Succes, Bert
PS: tip voor het ketting spannen: als je de achterkant zover inveert dat wielas, aandrijfas en scharnierpunt van de achterbrug op één lijn liggen, moet je de ketting ter hoogte van de band/omtrek v/d velg nét tegen de onderkant van de achterbrug aan kunnen drukken. Verder naar achteren mag dit niet meer kunnen, dan staat hij te slap. Kun je op dat punt de ketting niet tegen de onderkant van de brug drukken, dan staat hij te strak en rekt hij enorm op tijdens het rijden.