RC-motorfiets Venom GPV-1

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door brutus, 22 nov 2009.

  1. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Gaaf dat je zo mee denkt en jou bevindingen met anderen wil delen. TOP!!!

    mooie uitleg. Ik zie dus al dat ik tijdens het laden van de accu lekker een uurtje kan gaan sleutelen aan de brommer.

    Ik meld mij als ik hem binnen heb en als ik de eerste meters gereden heb.

    gr Rick
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK succes! Gewoon goed en nauwkeurig na lopen. Het ontwerp is prima, maar het is voor minimale kosten in china gemaakt, vandaar....

    Heb je hem goed nagekeken en de knulligheidjes eruit, dan rijd het gewoon goed tot zeer goed. Wel rekening mee houden, dat je het rijden echt moet leren, dus voorzichtig beginnen. Niet TE LANGZAAM rijden, en voorzichtig sturen, zou het vanzelf goed moeten komen.
    Als je aan ziet komen dat je gaat crashen, dan NOOIT gasgeven, altijd REMMEN, om je aandrijving te beschermen. Sturen met korte stuurbewegingen, het stuur NIET vasthouden. Gewoon tikje geven, d motor op zijn kant laten komen, en dan stuur loslaten en de motor zijn bocht laten maken. Probeer de beugels zo diep mogeliijk, maar niet op het asfalt te laten komen. In het begin lastig, maar later goed te doen.

    Je hebt laadapparatuur neem ik aan? want het bijgeleverde ladertje doet er normaal 5 uur over. Ook even rekening mee houdn, dat het pakketje heel lang stilgelegen heeft, en dus een paar keer gecycled moet worden voor het tot leven komt....

    Laat maar weten hoe het gaat!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2009
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal. Helaas heb ik het setje onderdelen uit Duitsland nog niet.

    Maar vanmorgen waren er eindelijk weer droge stukjes asfalt te vinden, hoewel het erg koud was.
    sinds de laatste keer heb ik de laatste wrijvingspuntjes uit de achtervering gehaald, en de regelaar op de middelste acceleratiecurve gezet. (hij stond voorheen op "mild" ofwel iets rustiger onderin). Verder zijn de stalen valbeugeltjes vervangen voor 3 mm dik nylon snaar, dat spul wat je in de bouwmarkt koopt om electriciteitsdraden door hun buizen te trekken. Ook dat is en verbetering: het maakt minder herrie, en doordat het iets meer veert, verstoort het de balans wat minder als je ermee aan de grond komt. Het slijt wel snel, maar voor vijf euro heb je vijf meter van dat spul, terwijl de originele beugels vijf euro per set kosten (en die zijn 1.6 mm doorsnee, dus kun je ook niet zelf maken van staaldraad van de modelbouw zaak. Die verkopen meestal alleen 1.5 of 1.8 mm).

    De verbetering in de achtervering is duidelijk merkbaar, ondanks de kou was er redelijk grip, en doordat hij wat minder verzet bied tegen inveren, kwamen de paar keren dat ik het voorwiel van de grond trok, de bewegingen wat rustiger en minder onverwacht. Het was dus makkelijker de boel te controleren. Ook de lineaire acceleratiecurve maakt de boel beheersbaarder, ondanks dat hij onderin wat agressiever reageert. voorheen gaf je wat gas, en dan ging het goed, gaf je wat meer, en het liep uit de hand. Dat is nu duidelijk beter. Ook is de grip achter dusdanig regelmatiger, dat ik een aantal keer min of meer bedoeld nogal bruut powerslidend een bocht uit kon komen. Het is nog niet zo dat ik dat op ieder moment dat ik dat wil, kan doen, maar het is beduidend beheersbaarder als voorheen. Het viel me ook op, dat ik nu op de wielen bleef onder omstandigheden waar ik vorige week nog gegarandeerd onderuit gegaan was (steentjes, net even van het asfalt af en door de regengoot, een vochtige plek op de baan, dat soort dingetjes).

    het blijft verbazend, hoe duidelijk en positief de Venom reageert op verbeteringen in de afstelling. Ik ben in elk geval nog lang niet uitgespeeld!
    (er zullen vast veel betere motorfietsen te koop zijn, maar tot nog toe is dit mij meer dan goed genoeg)

    Groet, Bert

    PS: ik had dit nog niet verstuurd of de koerier stond op de stoep. Dus nu eerst "even" een remmensetje installeren.....
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2009
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal.

    Nou, de spullen zijn binnen! Keurig netjes verpakt, en vanaf bestellen tot in huis binnen 6 dagen inclusief een weekend. Heel erg goed!

    Nu de spullen: Afgezien van twee banden middelzacht (die ik nog niet gebruiken kan vanwege geen velgen, maar de banden voelen heel lekker "grippig" aan) zijn er een setje aluminium kroonplaten (triple tree clamps) met bijbehorende balhoofdslagers, en het schijfremmensetje geleverd. De kroonplaten zitten keurig netjes in een plastic verpakking, en komen inclusief nieuwe schroefjes van een goede kwaliteit. Helaas zijn deze schroefjes ongeveer een mm te lang, maar niks wat de dremel niet oplost. Wel slordig, dat dan weer wel. Gemonteerd levert dit een zeer soepel sturende voorvork op (goed voelbaar met de hand) en een veel strakker en stabieler aanvoelende voorvork. Ik heb er nog niet mee gereden, maar zo op de bouwtafel al voelt de vork strakker en steviger aan. Ik heb bewust geen aluminium vorkpoten besteld, omdat ik liever de voorvorkbuizen als breekpunt heb dan bijvoorbeeld het balhoofd of het frame.

    Het remmensetje zit in een piepklein kartonnen doosje, en word helemaal kompleet geleverd met remservo. Het enige wat je apart nodig hebt is secondenlijm om het frictiemateriaal op de remblokjes te lijmen. De montage op zich is een giga-priegelwerkje, want het model zelf is al niet groot, en de remmen zijn dus écht ieniemienie! Het is ook allemaal erg teer. Bij mij is een van de kabelspanners al gebroken, omdat het nu eenmaal zeer dun en klein word allemaal. Een groot probleem is het niet, je moet nu de kabels wat meer afstellen met de klemschroeven.
    Het hele karwei kostte me ongeveer 4 uur op het gemakje, en eigenlijk is de beschrijving gewoon adequaat. Wel zijn hier en daar de onderdeeltjes net wat aan de ruwe kant afgewerkt, waardoor je de boel wat ontbramen moet om alles soepel te laten werken. Doordat het zulke verschrikkelijk kleine onderdeeltjes zijn, is dit niet echt een makkelijk gebeuren

    De remschijfjes zien er op zich wel OK uit, al komt het over alsof ze uit een stuk plaat gestanst zijn. Hierdoor had ik de verwachting dat de remmen een beetje onregelmatig zouden remmen, maar dit blijkt absoluut niet het geval.

    Je moet bij het afstellen wel een beetje rekening houden met het feit dat de voorrem gemixt word op de zender, en je wilt minder remkracht op het achterwiel hebben ddan op het voorwiel. Echter, in de zender kun je niet bij gelijkblijvende remcommando de voorrem verhogen tot boven de waaarde van de achterrem. Hier moet je met de mechanische afstelling dus bereiken dat je toch het meernedeel van de remkracht op het voorwiel hebt. Beetje puzzelen, en dan komt het vanzelf goed.

    Als je geen bouw-ervaring hebt, is dit remmensetje gewoon NIET aan te raden, want ik beschrijf het allemaal wel een beetje vlot, maar je bent echt even bezig, en de onderdelen zijn erg klein.

    Het eindresultaat is wel een remmenste die erg mooi soepel en gelijkmatig lijkt te remmen, goed doseerbaar lijkt te zijn, en een behoorlijk forse remkracht op het voorwiel zet. Ik kan niet wachten tot ik er mee kan gaan rijden!

    Er zit ook wel een groot nadeel aan: Het wisselen van het voorwiel is nu niet meer in een handomdraai gedaan, je moet nu eerst de remklauwen weghalen (overigens net als bij echte motorfietsen) en dat is een beetje een priegelkarwei, eigenlijk net als alles aan dit modelletje.

    Het uitvogelen waar de electronica moest komen te zitten was geen probleem, het opnieuw uitzoeken waar alle snoeren langs moeten lopen was wat lastiger, omdat de regelaar naar de andere kant verhuist. Hierdoor komen de motorsnoeren en de accu snoeren wat anders uit. Toch was dit ook wel goed te doen.

    Kortom, alleen al aan het knutselen vond ik dit setje zijn centjes wel waard, en ik ben heel benieuwd hoe het zich in de praktijk gedraagt. Ik heb er op RCgroups erg enthousiaste, en ook duidelijk minder enthousiaste commentaren over gelezen.

    Groet, Bert
     
  5. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Bert,

    Heb je foto`s van jouw motorfiets en de remmen. Ben erg benieuwd hoe het er uit ziet. Als het goed is komt morgen mijn motor binnen! Dus... kan ik ook aan de slag met de kleine onderdelen.

    Gr Rick
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Ricky,

    Foto's zal niet lukken, ik ben nog niet in het bezit van een digitale camera.
    Maar hoezo ga je in de slag met de kleine onderdelen? Heb je de remmenset er gelijk bij besteld dan?

    Woord van advies: ga er eerst mee rijden zoals hij uit de doos komt (wel eerst nalopen uiteraard) en tune nog niks, verbouw ook nog niks. Eerst maar leren rijden, want als hij eenmaal getuned is, komt er van leren rijden niks meer....

    Groet, Bert
     
  7. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Bert,

    Nee ik tune nog niets. Alleen in een eerder bericht van jou zeg je dat ik het een en ander moet weg vijlen en netjes glad moet maken. Dat bedoel ik er mee.

    Verder ben ik wel gek van schijfremmen, dus deze komen wel!!!

    Eerst inderdaad lekker rijden. Vandaag heb ik mijn nieuwe motorfiets opgehaald, maar dan een echte MV Agusta en daar dacht ik ook mee te kunnen rijden, maar moet ik weer helemaal opnieuw gaan leren. Na iedere bocht welke ik uit kwam maakte ik een wheelie, dus moet mijn rechter hand even gaan temmen.

    Dat ga ik ook krijgen bij mijn nieuwe kleine fiets denk ik, dus ik neem jouw raad echt aan!!!

    Mocht je toch eens een camera zien te vinden houd ik mij natuurlijk aanbevolen voor de foto`s

    gr Rick
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Rick,

    OK ik schrok al.

    Veel plezier met je MV, mooie fietsen zijn dat. Rij zelf een ouwe Duc 900 SL, en die wil wel op het achterwiel, maar dan moet je wel heel erg je best doen. Pas maar een beetje op voor Koos Spee en zijn vrolijke trawanten :D

    Je moet inderdaad het nodige nalopen. Als je er niet uit komt of het wil niet werken, neem dan maar even kontact op. Want ik hoor van meer mensen dat ze een RC-bike niet aan het rijden krijgen. Terwijl dit dingetje toch echt goed wil rijden.

    Zodra ik wat rij ervaring heb met de voorremmen, post ik het. Morgen komt er helaas niks van, dan heb ik een heli-safari in Utrecht.

    Foto's ik zal mijn best doen....
    Groet, Bert

    PS: wees over wheelies met de Venom nog maar niet bang, daar heeft hij wat meer "Oempfh" voor nodig. Met 2S LiPo en 6~7000 kV kom je wel aardig in de buurt, maar dan moet je wel flink oefenen....
     
  9. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Vandaag heb ik mijn nieuwe motor binnen gekregen.

    Ziet er allemaal heel leuk uit onder de kap. De stikkers op de kap vallen mij tegen. Deze zijn erg slecht er op geplakt.

    Veder heb ik alles even nagelopen zoals je schreef Bert. Alleen van de voorvork heb ik niets af gehaald. De voorband liep gewoon heel mooi vrij, dus kijk ik dit even aan. Wel stond het tandwiel op de motor erg strak op het grote tandwiel, dus deze heb ik even wat losser gezet.

    Verder ben ik nu de accu aan het laden en ontladen, want daar zit echt heel weinig porrie in standaard.

    Wat ik nog wel wil bekijken is de voorvork deze is inderdaad erg stug. De veervoorspanning van de achterveer heb ik al slapper gezet.

    Wat ik alleen nog raar vind is het stuur. Deze bijft naar links of naar rechts staan zonder dat de servo beweegt. Het stuur komt niet netjes terug in zijn 0 positie.

    gr Rick

    Ik heb net voor het eerst een rondje geprobeerd te rijden, maar helaas houd ik hem nog niet echt recht op de weg. Zijn er tips voor de beginnende rc motorrijder???

    gr Rick
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2009
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt, is bij alle Venom's zo. Je kunt ze voorzichtig met de föhn verwarmen en met een doekje aandrukken, dat kan helpen. Maak je er niet teveel zorgen over, je zult er nog genoeg van afschaven.

    Even in de gaten houden dan, want de rechtse dop wil wel eens door de voorband "losgeschroefd worden" in dat geval toch even een vlak kantje aan vijlen. De vooras aandraaien maakt het voorwiel stabieler in de vork, maar pas op dat het voorwiel niet gaat klemlopen. Dan moet je even kijken of de lagers wel goed in hun zittingen gedrukt zijn. De lagers zitten weer in de schijfrem-dummies, en als die een braampje hebben waar ze in de naaf gedrukt zitten, komen de lagers iets te wijd uit elkaar, waardoor het voorwiel zwaar gaat lopen als de as te vast zit. Je moet normaal gesproken de as gewoon goed vast (niet overdrijven natuurlijk) kunnen zetten.

    Klopt ook, de accu kan wel 6 cycles nodig hebben om op gang te komen. Ook hier weer: een goedkoop accutje wat lang stil zal hebben gelegen. Ik heb wel eens (voor het "goekopie") Nikko-accu's gekocht, die hadden last van precies hetzelfde. Het zijn ook geen top-accu's. Niet over in zitten, je zult snel genoeg overstappen op LiPo en brushless.

    De voorvork moet wat inlopen. dat komt vanzelf (maar je kunt hem ook met het handje een kwartiertje gaan zitten bewegen, dat schijnt ook te helpen). De olie is standaard iets aan de dikke kant, maar je kunt het beste eerst gewoon even rijden, die voorvering word vanzelf soepeler (de O-ringen moeten zich even zetten. Beter niet wat aan veranderen, ander loop je goed risico dat hij over een maand gaat lekken, en dan heb je continue wat siliconen olie aan je voorband....)
    Ik heb er zelf nu 25 wt olie in (zegt mijn handelaar, op het flesje staat 250 cps) en dat is iets dunner als standaard. Ik schroef de poten open, hou de poot met de opening omhoog (uiteraard met de binnenpoot er helemaal uit, die ligt op tafel), en vul hem tot 40 mm onder de rand. Dat doe ik door er iets meer in te doen, en het overtollige weg te halen met een injectiespuit met een naald van 40 mm. Bij mij is de vork dan mooi soepel. Meer olie, en hij word stugger door de kleinere luchtkamer, minder olie en hij begint merkbaar slechter te dempen. Ik heb deze olie overigens ook in de achterdemper gedaan. Of dat echt nodig is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar de mijne rijd nu wel OK eigenlijk.

    Dat moet je een beetje negeren. als hij wel goed terug zou komen zouden waarschijnlijk de veren van de stuurstang wat te strak staan, en word hij bijna onrijdbaar. Beste afstelling voor te beginnen: de servohevel moet in de middenstand haaks op de stuurstang staan, niet recht omhoog zoals hij (waarschijnlijk) uit de doos komt. Vervolgens zet je de motore met de wielen in een hoekprofieltje (met de V-vormige opening omhoog) zodat je weet dat het voorwiel rechtuit staat. Dan stel je de ringen op de stuurstang zo af, dat de veertjes elk ongeveer 0.5 mm speling hebben. Nu heb je in de middenstand een heel klein beetje speling waardoor de motor beter zijn weg kan zoeken, en niet al te gevoelig reageert. Dit verbetert het stuurgedrag vooral bij lage snelheden enorm. Liggen de veertjes aan tegen het stuurblokje, dan wil de motor op lage snelheden bij het minste of geringst insturen, en daarna ook uit zichzelf door vallen tot op de beugels. Het beetje speling voorkomt dat doorvallen, en geeft de motor de gelegenheid om ook bij lagere snelheden een bocht te rijden zonder de beugels aan de grond. Bij toenemende stuurvaardigheid kun je ze eventueel wat strakker stellen (men zegt dat hij dan nauwkeuriger stuurt, maar ik heb dat niet echt kunnen vaststellen, vond hem alleen maar lastiger worden)
    Overigens, het terugkomen naar neutraal word beter als je de stuurdemper verwijderd en de glijlagertjes in het balhoofd vervangt voor kogellagers. Maar vooral het verwijderen van de demper leid op hoge snelheid nogal eens tot "tankslappers".

    Yep: zoek voor de eerste ritten een plek met zoveel mogelijk ruimte (grote parkeerplaats, hal, wat dan ook. Minimaal 10 bij 20 meter is leuk) Rij niet te langzaam. Een constant half gas is een mooi snelheidje. Desnoods zet je EPA v/h gas op 50% zodat je daar even niet op hoeft te letten. Het kan van voordeel zijn EPA v/h stuur op 75 % aan weerszijden te zetten, en op het stuur ongeveer 50 % Expo in te stellen. Stuur door korte, kleine stuuruitslagen, die je direkt weer los laat. Als je aan het stuur draait, gaat de motor namelijk niet een bocht rijden, maar schuin hangen. Hoe langer je stuurt hoe verder je schuin komt. Hoe meer stuuruitslag je geeft, hoe sneller hij opzij kantelt. Laat je het stuur los, dan blijft de motor (theoretisch) met die hellingshoek verder rijden. Je snelheid in combinatie met de hellingshoek bepaalt nu hoe ruim de bocht word. Zodra de beugels de grond raken kun je niet verder insturen. Doe je dat toch, dan gaat de fiets opeens gewoon rechtdoor. Als je van de RC auto's komt is dit je grootste probleem: je bent gewend te sturen zolang de bocht duurt, en als je de bocht niet haalt is je reflex dat je vol stuur geeft. FOUT!!! Je stuurt VOOR de bocht (en probeert de beugels net niet op de baan te hebben) en zet de motor NA de bocht met tegenstuur weer overeind, maar TIJDENS de bocht moet je het stuurwieltje gewoon in het midden (dus los, hooguit kleine correcties) hebben. De bocht zelf rij je puur op het gas. gas (voorzichtig) lossen en de bocht word krapper, gas bij geven, en de bocht word ruimer. Dit vergt als je van auto's om moet schakelen, echteven wat gewenning.... Heb je het eenmaal in de gaten, dan draai je hem moeiteloos op ongeveer 1.5 à 2 meter, maar nogmaals, dit vergt wel wat oefening.
    Als je kalm aan doet, en je stuurveren staan niet te strak, moet je op een ruime parkeerplaats binnen een paar minuten al rustig je wijde rondjes kunnen rijden. Daarna is het oefenen, oefenen, oefenen. Wees niet te snel met de LiPo en brushless set, en als je dat toch doet, hou het dan in het begin bij 4000 tot maximaal 5000 kV (of, als je toch een zwaardere motor plaatst, reduceer dan het gas zo ver mogelijk) want hoe sneller de fiets word, hoe beter je het sturen onder de knie moet hebben, en dat gaat kwadratisch....
    Mijn ervaring door schade en schande: hou het gas lineair (geen expo) en als er in je nieuwe regelaar acceleratiecurves zitten, zet deze dan ook lineair, want niks zo vervelend als een motor die onvoorspelbaar op het gas reageert. Ook in het echt zul je dit vast wel eens gemerkt hebben....

    Succes, Bert

    PS: tip voor het ketting spannen: als je de achterkant zover inveert dat wielas, aandrijfas en scharnierpunt van de achterbrug op één lijn liggen, moet je de ketting ter hoogte van de band/omtrek v/d velg nét tegen de onderkant van de achterbrug aan kunnen drukken. Verder naar achteren mag dit niet meer kunnen, dan staat hij te slap. Kun je op dat punt de ketting niet tegen de onderkant van de brug drukken, dan staat hij te strak en rekt hij enorm op tijdens het rijden.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2009
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    het was vanmorgen koud, dus ik heb maar tien minuutjes kunnen rijden, daarna weigerden de vingers dienst. Maar ik heb een goed indruk van de schijfremmenset kunnen krijgen.

    In één woord: WOW!8-O

    Alsof je tegen een muur op rijd!

    Op RCgroups had ik al gelezen, dat je de uitslag van de remservo op de zender niet verder moet instellen dan tot het punt waar hij vastloopt, want anders is het servootje snel overleden. De zender is goed instelbaar, maar heef toch wel wat beperkingen: als je EPA v/d rem verkleint, word ook de uitslag van kanaal 3 kleiner. Dus eerst de uitslag van kanaal drie maximaal gezet, en daarna EPA rem zover teruggedraaid dat de servo net niet vast liep. Bij mij hield de servo er bij 75% mee op, dus instelling van 65% gekozen om een veilige marge te houden. Aan het wiel te voelen, remde het wel, maar ik vond het niet overdreven. Nou, dat had ik dan toch verkeerd ingeschat. Tijdens het testrijden eerst maar een voorzichtig gangetje van een km of 30 ervoor en dan kijken wat er gebeurt: nog voor ik kon reageren, wass de snelheid nul en lag de fiets op zijn kant. Dus dat remt duidelijk te hard. EPA teruggezet naar 50% en dat ging beter. Nu eerst maar een wennen. Fenomenaal, hoe hard de fiets nu remt, en hoe stabiel het blijft. Uiteindelijk kon de rem nog tot ongeveer 55% opgedraaid worden. Vol in de bocht hangend, kun je gewoon de rem erop klappen, en de fiets richt zich lichtjes op (doet een echte motorfiets ook) maar gaat niet slingeren of wat dan ook. Helemaal perfect.

    Ik houd het bewust en gestuurd rijden van stoppies voor menselijkerwijs onmogelijk, maar ik heb de fiets vanmorgen tot twee keer toe vol remmend over een klein steentje zien rijden, waarbij het voorwiel op de baan bleef (blijkbaar doet de voorvering zijn werk dus erg goed) maar het achterwiel over een afstand van ruim anderhalve meter in de lucht bleef hangen, zoals bij een "echte" stoppie. En alles bleef stabiel, ook bij het neerkomen geen rare slingeringen in het rijgedrag. Ik raak steeds meer onder de indruk van de Venom.

    Let wel, nog afgezien van dat het remmensetje lastig te monteren is, is het ook niet aan te bevelen voor de standaard fiets. Met de topsnelhied zo uit de doos, remt het gewoon te hard; je ligt stil voor je er erg in hebt. Maar vanaf ongeveer 5000 kV brushless, en LiPo, denk ik dat het een uiterst welkom tuningonderdeel is. Eenmaal goed geïnstalleerd, verbetert het de remweg met meer dan 100%, de stabiliteit tijdens remmen is perfect, en je kunt nu ook onder maximale hellingshoeken gewoon gedachtenloos in de remmen gaan (uiteraard kun je op de uitersten jezelf onderuit remmen), terwijl je met alleen maar een achterrem, nagenoeg NIET kunt remmen in de bocht.

    Het is dus samengebat een lastig setje om te monteren (maar wel leuk als je van knutselen houd), maar functioneert gewoon helemaal perfect! Ik ben er in elk geval helemaal happy mee!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2009
  12. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Bert,

    Nou moet je mij niet te veel gaan kietelen!

    Eerst moet ik nog gaan leren rijden ;-)
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hihi....

    Sorry, maar ja, ik moet natuurlijk wel de ervaringen hier delen....

    Maar doe echt eerst fatsoenlijk leren rijden, anders word het een beetje een teleurstelling denk ik.
    Zodra je op een parkeerplaats een accu-tje leeg rijd zonder nemenswaard te vallen, kun je beginnen met het uitbouwen naar wat je voor ogen hebt, en dan heb je er ook veel meer plezier van.
    Als je nu al (met standaard motor) je remmenset zou kopen en monteren, dan heb je en ding wat zodra je naar de remmen wijst, stilstaat en omvalt. Kan nooit leuk zijn. Zet je er nu een snelle motor op, dan gaat hij zo hard dat je nooit verder komt dan het begin van de eerste bocht.
    Zorg eerst dat je kan sturen, en zorg dat je vering en afstelingen zodanig zijn dat hij lekker stabiel rijd en vertrouwd stuurt, dan heb je straks veel meer (en dan bedoel ik écht véél meer) lol van je fietsje.

    EDIT: naarmate de snelheid toeneemt, kan het wel nodig zijn de vering daar op aan te passen. Naarmate het harder gaat, moet op een gegeven moment met name de demping van de voorvork weer stugger worden. Maar dan ben je al aardig rap onderweg. Het is maar een weet (die ik ook nog maar nét te weten gekomen ben)

    Overigens, nog een tip: bij buitelingen breekt de antennebuis nogal snel, zeker met deze kou. Inkorten helpt flink, maar een beter idee, is de buis door de rijderfiguur steken. Het klinkt een beetje pijnlijk, maar als je de piloot doorboort vanaf bovenkant helm (niet de bovenkant zoals hij zit, maar zeg maar de "kruin" van zijn hoofd) tot aan zijn kont, en je drukt daar de antennebuis door, dan breekt je antenne ook niet meer af als je een keer crasht. Het is wel wat lastiger monteren en demonteren, omdat je iedere keer die antennedraad er weer door moet vogelen, maar het blijft tenminste wel heel.....

    Groet, Bert

    Oh ja, om de frustraties wat te beperken als je aan het leren bent en je ligt weer eens onderuit: zolang de wielen de grond raken: gewoon heel rustig gas geven, de motor gaat nu rondjes draaien. Als het goed is kun je nu door heel kort tegenstuur te geven, de motor gewoon rechtopsturen en je rijd weer. Scheelt een hele hoop heen-en-weer geloop....
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2009
  14. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Moet je blijven doen!!! is echt heel gaaf en leerzaam om jou complete ervaringen te lezen.

    En inderdaad ik moet nog leren rijden, maar dat weet ik zelf ook! Helaas is het hier al de hele week erg slecht weer :(

    Gr Rick
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Ja, K*t he? ik zit me hier ook de hele tijd te verbijten dat als het eindelijk ophoud met nat zijn, dat het wegdek dan zo langzaam droogt....

    Nou ja, uiteindelijk zal het vanzelf beter weer worden....

    Groet, Bert
     
  16. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
    ik heb er vandaag 1 besteld.
    vond dat ik mezelf er wel ene voor sinterklaas kon geven :)
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jij ook al??? Ik net ook, heb geen zin om in mijn eentje te rijden....

    Groet, Bert
     
  18. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
    ??ook al??, ik dacht dat jij er al een tijdje ene had:confused:

    na mijn boten, auto's en helicopter kan een motor natuurlijk niet ontbreken.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep, ik heb er ook al eentje, maar ik heb er de balen van alleen te rijden.
    Ik kan moeilijk verwachten dat iedereen die langskomt ook zo'n ding koopt of bij zich heeft.....

    Haha, geintje, al speelt het wel een beetje mee. Het is de bedoeling dat deze vrij tam blijft, zodat mijn vlieg,- en rij vrienden het ook eens kunnen proberen (en wie weet kopen ze er dan wél een....). En ik heb twee neefjes die er ook dol mee zijn....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2009
  20. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
    slim, zo heb ik ook al een aantal vrienden aan een auto geholpen:D
    en mijn neefjes willen allemaal zo'n auto voor hun verjaardag (god dank voor marktplaats, anders wordt het erg duur)

    als het goed is komt de venom morgen, dus kan ik eerst even de "foutjes" vanuit de fabriek herstellen zoals in je andere posts staat.
    en dan hoop ik zaterdag al te kunnen rijden.

    ik weet een grote leegstaande schuur, daar rij ik ook wel eens met de auto's. ideaal als het regent.
     

Deel Deze Pagina