RC-motorfiets Venom GPV-1

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door brutus, 22 nov 2009.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Evert,

    Als het kapotte schroefje van de onderste kroonplaat is, zou ik me niet teveel zorgen maken, die moet je toch niet vast draaien ("fingertight") want die zit ongeveer ter hoogte van de bovenste demperzuiger. Als dat schroefje dan te vast zit, knijpt hij de buis wat bij elkaar, en gaat de boel slecht veren. Zolang je de bovenste kroonplaat maar vast hebt (en ook die moet je niet al te vast zetten).

    Overigens kosten de aluminium kroonplaten wel twee hele tientjes, en die zijn een hele goede investering, al kan ik me voorstellen dat je daar nu a) niet op zit te wachten, en b) ook nu op dit moment niks aan hebt....

    Wel balen....

    Groet, Bert
     
  2. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
    vandaag eerste proefritje gemaakt:D

    het verbaasde mij hoe makkelijk dit rijd, zelfs op nat asfalt.(waarschijnlijk omdat hij nog standaard is)
    na wat preciezie afstelling van de servo (motor neigde continu naar links), en na 5 minuten oeffenen heb ik al aardig wat rondjes van +/- 3á4meter gereden.
    alleen als hij over een stukje belijning reed (en dat is gladder) gleed hij een beetje weg en raakte de beugels de grond
    daarna ook nog wat 8tjes geprobeerd. gaat ook redelijk, alleen bij het omgooien stuiterd hij nog regelmatig met de beugels op de grond.
    alleen het rechtuit rijden is nog wat lastig, maar dat komt waarschijnlijk door het te kleine stuk asfalt waar ik hem heb geprobeerd en hij niet genoeg snelheid kan maken.

    Kortom DIT IS ECHT GAAF!!!

    motortje staat nu in mijn droogdok weer een beetje op te drogen, en de accu weer aan de lading.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2009
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hee Evert, Proficiat!

    Rechtuit gaat inderdaad beter naarmate je meer snelheid hebt, maar dan wil hij weer des te langzamer van zijn lijn af. Hoe je het ook wend of keert: fatsoenlijk rondrijden gaat alleen als je op de juiste momenten snelheid mindert of accelereert.

    Als je de beugels gewoon de originele lengte laat, gaat het wel. Ik heb ze ingekort, en dan word het in de nattigheid lastig. Op droog krijg je voldoende waarschuwing dat je de grens bereikt, op nat niet en dan lig je om voor je er erg in hebt.

    Ik ben nu bezig met expirimenteren wat het verzetten van de stuurkogel op de bovenste kroonplaat voor effect heeft. Zodra ik meer weet, meld ik het.

    In elk geval tof dat het vanaf het begin goed lukt.

    Hou er wel rekening mee, dat de ontvanger en regelaar vrij dicht achter het voorwiel zitten, en dus redelijk blootgesteld worden aan opspattend water, dus niet op al te natte baan rijden, lijkt me.

    Groet, Bert
     
  4. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
    thanks bert,

    kwam er net achter dat ik BIJNA al je adviezen voor afstelling heb opgevolgt.
    ben alleen vergeten de zender af te stellen wat betreft stuuruitslag en nog niet proportioneel gezet. waarschijnlijk is dat de reden dat een achtje nog niet goed lukt en dat ik hem niet zo makkelijk in een rechte lijn krijg.
    als het morgen nog droog is ga ik hem nog een keer testen.

    De schuur waar ik kan rijden is momenteel in gebruik voor het van twee trekkers één maken dus kan daar de eerste week zo wie zo niet terecht.

    ik denk dat als ik wat hop-up onderdelen ga bestellen dat ik er een setje beugels bij bestel. dan kan ik die inkorten voor droog weer.
    maar dat kan nog wel even duren, eerst wat rijervaring opdoen.

    ik heb in iedergeval veel aan je tips en adviezen gehad.

    Grtz evert
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hee Evert,

    Ik denk dat je "Exponentiëel" bedoelt? Ik heb hem zelf op ongeveer 50% staan, alleen op het stuur, niet op het gas.
    EPA staat bij mij voor het standaard motortje op ongeveer 85%

    Ik heb zelf eens gekeken naar die beugeltjes, en je kunt ze niet zelf maken. Tenminste, kan wel als je aan 1.6 mm goede kwaliteit verenstaal kan komen, maar ik kan dat nergens vinden..... De originele beugeltjes kosten ongeveer 5 Euro per setje, en slijten redelijk snel. Als je een beetje doorrijd, iedere twee a drie weken wel een setje.

    Wat ik zelf gedaan heb is als volgt: bij doe-het-zelf-zaken zoals de Fixit en de Praxis, etc etc, kun je vaak een 3 mm dikke nylon snaar kopen die bedoeld is om electriciteitsdraden door hun buizen te trekken. Dat kost maar 5 Euro per vijf meter of zo, en is heel mooi stevig en stug spul.
    Ik heb van de voorste beugelklemmetjes (waar ook de body omheen zit), de conische vingers verwijderd, en schroefdopje en bus met 3 mm uitgeboord. Hetzelfde met de achterste houders. Voor dit boren moet je ze wel even met een tangetje of sleuteltje goed vasthouden, of beter nog, even verwijderen van het frame (maar dat is weer een aardig klusje, want dan moeten de zijplaten eraf).

    Nu snij je stukjes van die Nylon snaar af, en de uiteinden maak je heel lichtjes conisch met een puntenslijper (heel klein randje erafhalen) zodat je ze er makkelijker in krijgt. 9.5 cm (rij ik zelf mee) is perfect voor droog weer, en hoewel ik het niet geprobeerd heb nog, denk ik dat 11.5 cm al heel goed gaat op nat wegdek. Steek deze stukjes nylondraad in de beide bussen, en je hebt heel goedkope beugels, die de motor veel minder verstoren als ze de baan raken, minder herrie maken, iets meer veren in geval van een crash, en veel minder haken of wrijving veroorzaken op de baan. Enig nadeel is dat ze wat harder slijten (ze gaan meestal wel een hele middag mee hoor), maar ze kosten maar ongeveer een dubbeltje per stuk in plaats van 2.50 en een paar dagen wachten. Even tien minuutjes knippen en slijpen en je hebt er weer een heleboel.

    Bij mij blijft dat perfect zitten, en ik heb er nog geen nadelen van ontdekt.

    De wedstrijdrijders in Duitsland en Engeland gebruiken dit spul ook, en de houdertjes zijn er ook speciaal voor te koop. Moet je bij die duitse zaak maar kijken bij de onderdelen voor de "OTO" 1/8 bike. Ik heb het gewoon zelf gedaan, en dat gaat ook prima. Ik gebruik de schroefdopjes nog wel om de body gewoon op zijn plek te houden, maar de beugels kan ik er met wat gewriemel zo uit halen, tijdens het rijden blijft dat prima zitten.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2009
  6. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
    uuuh ja dat bedoeldeik inderdaad :)

    dat is wel een goed idee, ik ben electricien en we hebben vrij regelmatig geknikte of gebroken nylon trekveren. die worden gewoon weggegooid.
    dat ga ik wel proberen als deze veren op zijn.
     
  7. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Op welke instellingen hebben jullie eigenlijk de zender verder staan? Ik zie wel een hoop instellingen, maar kom er niet echt helemaal uit.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hee Rick, ik was al benieuwd of jij al een beetje succes had.

    Wat wil je precies weten?

    Groet, Bert
     
  9. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    nou ik ga zo voor het eerst rijden. Eindelijk een droge weg.

    Onder welke functie verstel je de besturing e.d. Ik zie een aantal instelmogelijkheden op de zender, maar kom er niet echt uit waar wat voor is. Bij mijn andere zender is het een stuk makkelijker, vandaar...
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Rick, je hebt PB, bel me effe, dat legt wat makkelijker uit....

    Groet, Bert
     
  11. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
    ik ben benieuwd naar jou bevindingen rick.
    laat even weten hoe het jou bevallen is.

    ik heb nu het schroefje waarmee de servo aan het frame zit en achter het punt waar de servo aan de stuurstang zit naar de andere kant verplaatst.
    maakt voor het frame niet uit qua rijeigenschappen denk ik, maar het stuur loopt nu wel een stuk vrijer (stuurstang kwam tegen het schroefje aan)
    hoop dat hij nu ook wat makkelijker gaat sturen.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, ja, dat is ook zo, ben ik helemaal vergeten te vermelden. De stuurstang liep bij mij ook tegen het frame aan. Ik heb dat anders opgelost: aan de servohevel zit een aangegoten verhoginkje waar de stuurkogel ingeschroefd is. Dit heb ik verwijderd, waardoor de servohevel vlak is geworden, en de stuurkogel er ongeveer 2 mm verder in geschroefd kan worden. Hiermee loopt bij mij de stuurstang volledig vrij van het frame. Een moertje (ik meen M2.5) aan de andere kant op het nu uitstekende stukje schroefdraad van de kogel schroeven, geeft de kogel zijn stabiliteit in de bevestiging terug ,aar nodig is dat absoluut niet, want ik heb ook zonde dat moertje gereden, en merk geen verschil. Zo heb ik dat opgelost.

    Hoe dan ook, inderdaad merkte je dat wel heel lichtjes, dat hij soms wat onverwachts reageerde, en dat is bij mij in elk geval over..

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2009
  13. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Zo heb ik ook mijn eerste ritje kunnen maken.
    Wel veel vonken van de beugels. Helaas niet echt veel rechtdoor kunnen rijden. Denk dat er gewoon te weinig snelheid in zit doordat de accu gewoon slecht is.
    Verder gleed ook de accu of tegen het voorwiel danwel tegen het achterwiel, denk dat ik dit ga oplossen met klitterband.

    Ook had ik het idee dat als de motor een bocht maakt en ik ging tegensturen dat de motor alleen maar scherper door de bocht ging.

    Wat ik wel even goed moet doen is de stuurstang goed afstellen en ook even het nokje wegsnijden omdat ik denk dat deze niet goed terug komt doordat deze tegen het frame aan loopt.

    gr Rick
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Rick,

    inderdaad, een stukje klitteband doet wonderen. Je hoeft alleen maar een stukje klitteband op het pakket te plakken, niet op de bodemplaat, want het bindbandje is aan beide kanten klitteband. Wel even kijken of je het stof of de haakjes nodig hebt, en dan het klitteband naar onderen zodat het bindbandje erop hecht.

    Dat van het tegensturen snap ik niet zo goed, als je tegenstuurt, moet de motor weer rechtop komen. Heel lichtjes tegesturen laat hem inderdaad wat krapper lopen, maar dan ben je al wel heel precies aan het sturen. Hou je wel wat gas in de bocht? want zo niet, dan valt hij inderdaad vrij snel naar binnen, wat je ook doet. Komt door de toenemende druk op het voorwiel bij snelheid minderen.

    Als die stuurstang tegen het frame aan loopt wil hij inderdaad niet echt lekker rechtuit lopen. Hoe hoog lag je snelheid ongeveer? Hij loopt voluit met het standaard spul ongeveer 30~35 km/u asl de wielen goed soepel draaien, maar dat gaat heel snel achteruit als de accu het achterwiel raakt.

    Groet, Bert
     
  15. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Bert,

    Ik denk dat ik gewoon een heel slecht accu exemplaar heb, dus morgen wil ik even een nieuwe accu gaan kopen. Nog tips?
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Rick,

    Ik rij nu zelf met de Turnigy 2S 1300 mAh 20-30C, en die kunnen lekker overweg met de 7400 kV set die ik heb. Dus met die accu's hoef je in elk geval voorlopig niet om nieuwe. Wel om denken dat jet originele regelaartje wel tegen de 8.4 V kan, maar geen LiPo beveiliging heeft, dus niet te ver leegrijden. Je moet er in elk geval moeiteloos 20 tot 30 minuten mee kunnen rijden met de standaard motor, want ik haal ook 20 minuten met mijn set-up (al rij je met een fiets nooit lang achter elkaar voluit).
    Gewoon even zo'n testertje erbij kopen, en de eerste ritten even regelmatig de spanning meten, dan weet je na een tijdje vanzelf hoelang je met een setje doet.

    Of je gaat gelijk voor een brushless set, maar dan moet je wel oppassen hoeveel kV je koopt. Ombouwen is wel een fluitje van een cent, dat wel.
    Maar het gaat zo hard..... :D

    Een NiMH (of NiCd) setje mag geen grotere celdiameter x lengte hebben dan 18 mm x 30mm, en als je Lipo koopt mogen de cellen niet breder dan 35~36 mmm zijn (de breedte van de onderplaat) en niet dikker dan ongeveer 16 mm, anders kom je in de problemen met de kuip, en het pakket mag absoluut niet langer dan 95 mm zijn, anders past het niet tussen de wielen.
    Ik heb begrepen dat er een Turnigy setje van 2S 1600 mAh is wat nog nét past. heb je wel lekker lange rijtijd....



    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2009
  17. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb hem ook zien staan, maar kon geen opgegeven afmetingen ontdekken. Aangezien je toch alleen maar via e-mail kan bestellen daar, zou ik in elk geval even om bevestiging van de afmetingen vragen. Voor zover ik weet is die vent heel erg goed, maar ook Duitsers kunnen zich vergissen. Gewoon even vragen welke afmetingen het pakket heeft. Want ik ben ook op de Amerikaanse forums nog geen grotere accu tegengekomen dan 1600 mAh. De maten die ik heb, heb ik rechtsstreeks van de ontwerper. Hij geeft aan dat een dikker pakket danb 16 mm wel kan, als het smaller is dan die 35 mm en dan nog kun je maar tot een dikte van hooguit 18 mm gaan bij een breedte van 26 mm. met de lengte kun je niet schipperen, zelfs niet met het race chassis met verlengde wielbasis, omdat daar het voorwiel naar voren verplaatst word, maar de kuip niet....

    Ik weet dat de accutjes die ik heb veel in de kleine heli's gebruikt worden, dus die zouden de meeste handelaren hier ook wel op voorraad moeten hebben.

    Groet, Bert
     
  19. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
    87mm x 33mm x 19mm, staat er gewoon bij.
    maar dat zou betekenen dat hij niet zou passen.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dan heb ik dat over het hoofd gezien.

    Hmm, tsja, de kuip is van Lexan en dus flexibel...., en de originele accu is 18 mm dik bij op het dikste punt een breedte van 25 mm.. Wie weet gaat het met wat persen. Ik weet wel dat er bij mij met 16 x 35 mm, en 3 mm klitteband tussen bodemplaat en accu, al zoveel spanning op de kuip kwam te staan, dat de gaten waar de kuip aan de zijkant om die steunen komt al wat begonnen te vervormen. Ik heb het klitteband daarom weer weggehaald.

    Je kunt het uiteraard proberen, maar ik heb gewoon het fietsje meegenomen naar de lokale hobbyshop, en ter plaatse gepast. Veel betrouwbaarder.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina