T
Taurus Flyer
Guest
Raymond,
Deze wijze van "koppelen" is de best haalbare.
Als je problemen hebt met "vlak", bij de afwerking gebruik maken van een schuuroppervlak dat kleiner is dan het shuine vlak, dan kun je zelfs "hol schuren".
Door hem op een hard(houten) ondervlak te leggen exact tot aan het begin van de plank en je let erop de blauwe lijn niet te raken dan kun je in principe geen fout maken.
Besteed er één plank aan en later kun je met deze methode niet alleen planken maar zelfs hele vliegtuigen besparen.
Constructief heb ik in deze fase nog niets met servo's, die moeten later eventueel ook weer verwijderd kunnen worden dus kunnen er ook als laatste in.
Wel de positie en montage voorbereiden in de vleugel voor alles wat er aan hang- en sluitwerk aanhangt tijdens het vliegen
Tijdens het werken en later het beplanken heb ik wel veel aandacht voor het vlak liggen van de vleugel.
Dit is het punt Raymond, tijdens het droog,hardingsproces is het van de structuur van het hout, (daar héb je 't Harde) en lijmsoort afhankelijk of er spanningen ontstaan. Dit komt ondermeer door vocht dat vanuit de lijm in de beplating dringt tijdens de bouw. Het gevolg kan zijn dat de vleugel tordeert op het moment dat je deze van de bouwplank als laatste verwijdert.
Ik ben van mening dat dit tevens van de toegepaste lijmsoort afhangt, ik gebruik uit kostenoverweging alleen witte houtlijm voor deze verbindingen. en maak zelfs de buitenkant van de plank licht vochtig (met een vochtige doek) vlak voor het lijmen.
Door dit vochtig maken is het makkelijk spanningvrij de beplanking over de ribben te lijmen ze krommen al reeds in de gewenste richting. Doe je het "droog", dan krult de beplanking contra tengevolge van de lijm aan de binnenkant en worden de spanningen geintroduceerd. Het vocht dat ik aan de buitenkant aanbreng maakt ook de "äanbrengtijd" langer wat weer makkelijk is bij het lijmen van de lange, lees vooraf gekoppelde, planken.
Ik maak soms vleugels (ASK18) van 2,2 m uit één stuk.
De sterkte van de vleugels is zelfs tijdens de afwerking nog een "doorlopend" verhaal!!!!!
Misschien zijn er lezers die andere ervaringen hebben. Ik speel altijd op safe.
Alles te maken met de span en slankheid van de vleugels van je zwever.
Cees
Deze wijze van "koppelen" is de best haalbare.
Als je problemen hebt met "vlak", bij de afwerking gebruik maken van een schuuroppervlak dat kleiner is dan het shuine vlak, dan kun je zelfs "hol schuren".
Door hem op een hard(houten) ondervlak te leggen exact tot aan het begin van de plank en je let erop de blauwe lijn niet te raken dan kun je in principe geen fout maken.
Besteed er één plank aan en later kun je met deze methode niet alleen planken maar zelfs hele vliegtuigen besparen.
Constructief heb ik in deze fase nog niets met servo's, die moeten later eventueel ook weer verwijderd kunnen worden dus kunnen er ook als laatste in.
Wel de positie en montage voorbereiden in de vleugel voor alles wat er aan hang- en sluitwerk aanhangt tijdens het vliegen
Tijdens het werken en later het beplanken heb ik wel veel aandacht voor het vlak liggen van de vleugel.
Dit is het punt Raymond, tijdens het droog,hardingsproces is het van de structuur van het hout, (daar héb je 't Harde) en lijmsoort afhankelijk of er spanningen ontstaan. Dit komt ondermeer door vocht dat vanuit de lijm in de beplating dringt tijdens de bouw. Het gevolg kan zijn dat de vleugel tordeert op het moment dat je deze van de bouwplank als laatste verwijdert.
Ik ben van mening dat dit tevens van de toegepaste lijmsoort afhangt, ik gebruik uit kostenoverweging alleen witte houtlijm voor deze verbindingen. en maak zelfs de buitenkant van de plank licht vochtig (met een vochtige doek) vlak voor het lijmen.
Door dit vochtig maken is het makkelijk spanningvrij de beplanking over de ribben te lijmen ze krommen al reeds in de gewenste richting. Doe je het "droog", dan krult de beplanking contra tengevolge van de lijm aan de binnenkant en worden de spanningen geintroduceerd. Het vocht dat ik aan de buitenkant aanbreng maakt ook de "äanbrengtijd" langer wat weer makkelijk is bij het lijmen van de lange, lees vooraf gekoppelde, planken.
Ik maak soms vleugels (ASK18) van 2,2 m uit één stuk.
De sterkte van de vleugels is zelfs tijdens de afwerking nog een "doorlopend" verhaal!!!!!
Misschien zijn er lezers die andere ervaringen hebben. Ik speel altijd op safe.
Alles te maken met de span en slankheid van de vleugels van je zwever.
Cees
Laatst bewerkt door een moderator: