Bouwverslagje 3DBatix Extra 330 (75%)

2mm is zoon 5g/meter, 0,5mm is ~ 0,3g/meter... dat je de helft aan lengte gebruikt betekend nogsteeds dat je zwaarder uit bent.

JvW, Ik gebruik bij die motor die jij nu gebruikt, die 19/22g 1400/1500kv motor, een 6A tgy regelaar (ook als ik er een 8X6 op zet).
Bij die 3020 1800kv gebruik ik een 10A reg, deze HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 10amp 9gram Speed Controller $12.95 en de axi race kan ook met een 10Areg (wel je throttle iets terugregelen tot 80-90% op volgas, op het laatst kost het alleen maar een hoop meer stroom zonder dat hij er merkbaar meer power geeft (zelf nooit die motor gehad trouwens, veel over gelezen/gehoord).
 
Nee dat was ik niet vergeten... en waarom denk je dat hij 300g is? Bij mij zou hij dat niet zijn, ik zie niet zozeer een verschil tussen een binnen en een buiten shock, buiten heb je iets meer vermogen nodig, een net iets stijfere kist (maar als je binnen ook met voor en achterlijst vliegt is er al niks meer nodig) en is gewicht iets minder kritisch, maar 300 is nogsteeds dik 100g te zwaar.
 
ondanks mijn sceptische uitroep aan het begin vóórdat ik de 330 ging bouwen, moet ik Nando wél gelijk geven ;)

Hij is écht 100 gr lichter te maken en nét zo sterk, ik ga wederom een nieuwe setup bestellen zoals hij hier onder heeft beschreven en wil hem nu ook op 100% bouwen, wellicht dat het een iets ander model gaat worden, dat weet ik nog niet, maar lichter is haalbaar.

Daarin tegen ben ik met je eens dat 300 gr óók vliegt, dát heb ik zelf ervaren!
Omdat ik mijn nieuwe nog niet heb gevlogen kan ik nog geen uitspraak doen of het beter of lekkerder vliegt, maar ik heb Nando zien vliegen in de hal......
En dat belooft veel goeds voor mijn nieuwe model, aangezien ik een ander bouwstijl er op na ga houden die én lichter én sterker is!

Tevens wil ik van het 6mm af, in feite heeft het weinig toevoeging als je hem op de juiste manier verstevigd.
Ook dit wil ik ervaren, en omdat ik nog e.e.a aan 6mm heb liggen + de setup, ga ik er nog een bouwen van 6mm, ook het bouwen is een leuke hobby :)

Begrijp me niet verkeerd, dit is geen aanval, maar ik ben van mezelf erg eigenwijs, en moet eerst voelen en zien voordat ik iets geloof.
Dat heb ik intussen mogen ervaren, vandaar dat ik hier iets over kan roepen.
Voorlopig heb ik in de afgelopen 2 weken dusdanig veel geleerd over bouwwijzen, dat het steeds leuker wordt om te bouwen én vliegen, wel blijft het feit dit je blijft leren van de gevorderden, wat het bouwen en vliegen steeds aangenamer maakt :)

Let op mijn woorden; je volgende model is líchter én sterker! :)

Dus ik ben benieuwd ;)
 
Én om het plaatje voor de set-up compleet te meken :)

Welke C waarde kan ik het beste gebruiken bij een 2S 450 lipo?
Het meest voorkomende is 15c wat ik lees, dit lijkt mij genoeg maar 20c met een 500mAh ( 30 gr ) is ook een mogelijkheid, zit je wel met een verschil van 5 gram meer dan een 450 mAh.
Nu heb ik het over een lipo 500 mAh, een lipo van 450 mAh is gemiddeld 26 gr

Wil nu meer letten op het gewicht, maar wil natuurlijk niet teveel inleveren op vermogen, uithoudings vermogen, en burst rate
Aangezien er anderen meer ervaring hebben met deze lipo's en combinatie's van motoren en regelaars ben ik wel benieuwd wat ik sowieso níet moet aanschaffen.
Dit omdat ik mijzelf al een keer gestoten heb om een te lage c waarde aan te schaffen waardoor de motor bij veel vraag aan ampères ineens uitviel...
Al doende leert men, maar een gewaarschuwd mens.......

In ieder geval wil ik mijzelf wel een beetje vast houden aan de set-up die ik onderstaand beschreven heb, 1400 KV motor (22gr) en een regelaar 10A (8gr) en een prop van 8X4,3 of 8x6, dat laatste moet ik nog uitproberen.
deze set-up is voor mij voldoende om ook outdoor voorlopig nog uit de voeten te kunnen.( met wederom dank voor alle uitleg van Nando en Dennis :) )
 
20C (of meer)
Ik gebruik deze cellen, die soldeer ik zelf HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY 450mAh 20C single cell $2.90
25,09 voor een pakket, inc stekkers.

Das eigenlijk altijd lichter dan een pakket omdat er geen krimpkous om het geheel zit (zou ik ook bij een pakket eraf halen) ik gebruik geen printplaat (erg lastig eraf te halen) ik kan mijn eigen draad kiezen (0,35mm silicone 'servodraad') en ik probeer zuinig met tin om te gaan op het pakket.
Ik gebruik geen balanceerstekker, maar ik doe dit: [post42]

Een pakket kan natuurlijk ook, maar ik zou iig het krimpkous eraf halen, wat je verder nog doet moet je zelf weten HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 460mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack $4.79

En ik heb ook een 2s 450mah 25C Hyperion G3 CX pakket, 0,4g lichter inc printplaatje. Maar ik merk niet echt een verschil tov de zippy.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Én wederom is er weer veel te leren.... :) :) :)

In ieder geval hou ik de 20c aan, ben toch indd, meer van van "kant en klare" pakketjes.
Wel indd. al bedacht om "onnodige" ballast zoals krimpkous te verwijderen, zoals eerder gezegd, elke gram is er 1 en het loopt snel op.

Mede omdat ik nog in de "leermodus" vliegen ben, en dat veelal buiten doe, heb ik geen last van muren die op mij af komen :)

iets meer gewicht is voor mij minder essentieel dan voor de wedstrijd vliegers als jullie.
Dat klinkt ook meer als toekomst muziek :)

In ieder geval weer waardevolle info die ik opgeslagen heb om een beter te kunnen bouwen, ik ga daarom weer aan de slag.

Dank daarvoor!

Note; 25,09 euro voor een pakket is denk ik een vergissing? dan word het wel een hele dure hobby... ;)

Groet,

Jeroen
 
Ziet er goed uit :D

Ik ben het met dennis eens, niet aan 1 kant doen maar gewoon dunner spul gebruiken.

Is dit een full size of weer een op 75%? dit een prima gewicht voor een 90-100cm shock. Mijn 94cm span SUltimate(mod) is zwaarder op dit moment.
Als dit een 75% versie is zou ik gewoon dezelfde apparatuur gebruiken en enkel iets dunner koolstof en hem dan op 90-100% maken.


Op aanraden de motor besteld die je had gelinkt, degene met een beetje xtra :) hij word nu op 100% 3mm depron.
Toch ff blijven hangen op deze, ik heb vakantie en de tekenaar ook ;) dus volgend jaar komt er een andere versie.
Voorlopig alles uitgesneden en vol ongeduld :), wachtend op de spullekes uit HK

Verder is alle koolstof binnen en ik ga nu voor het "eggie" zo licht mogelijk en toch lekker sterk.
Wel voor buiten, ik ben niet zo'n binnen vlieger, daarvoor zal ik toch nog veel meer moeten doen om de laatste grammetjes er af te halen, voor mij is dit voorlopig voldoende.

Word vervolgt :)
 
Ik heb zondag m'n AM (3D en kunstvlucht op muziek) gevlogen met deze motor wat volgens mij dezelfde is als jij nu hebt (ondanks dat de spec's iets afwijken). Icm gws 8X6.
Ging prima, Clik (154g) heeft veel oppervlak (vleugel zal ongeveer gelijk zijn met de 100% versie, maar de romp is veel groter), veel weerstand met die dingen op de tipjes, en snelheid is meer dan ik nodig heb, geen enkele keer horizontaal vliegend volgas gedaan (tijdens de AM dan, daarna wel, voor de lol). Als ik volgas, vol roll (60°+) vol rudder en hoogte, zo krap mogelijk rollende cirkels doe dan merk ik wel dat de thrust niet zoveel is al ik bij de SUltimate heb, hetzelfde bij rollende loopings. Maar het is nogsteeds mogelijk, alleen met vol rol loopt de rolsnelheid bovenin iets terug, op te lossen door minder rol te geven, of meer vermogen.

De motor en regelaar kan ik makkelijk omwisselen, zal nog een keer met die 3020 1800kv motor vliegen om te vergelijken. Maar voor de AM is iets minder vermogen wel makkelijker, makkelijkere throttle magement.
Er komt volgens mij niet echt snelheid bij, de thrust-snelheid verhouding is iets anders met die 8X4,3 prop en wat meer toeren. en je kunt daaer ook wel een 8X6 op doen, maar ik vond het toch niet echt prettiger vliegen, is ook een persoonlijke keuze. Robin was er wel over te spreken. Ik heb ook nog ff een apc SF 8Xiets gehad, dat was helemaal niks...
Ik kan je wat betreft propellors maar 1 advies geven, veel proberen! Ik heb op elke motor/vliegtuig meerdere propellors geprobeerd, ik kan het niet begrijpen dat mensen bij hun 1e blijven.

Maargoed, dit alles is binne, buiten is iets meer vaak wel prettig.
Je bent er 27dec niet bij?
 
wow, wow, wow, je gaat me net iets te snel ;)

Heb net m'n nieuwe 330 op 3mm uitgesneden :) moet de nieuwe set-up nog binnen krijgen 3 x htx 5gr servo's en de Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1800kv.

eerder kan ik niet beginnen omdat de aileron servo er eerst in moet vóórdat de rest gebouwd kan worden.
omdat ik toch al bezig ben met het modificeren, wilde ik lakdraad aan de servo's maken, alleen de stekkertjes die in de ontvanger gaan zal ik blijven gebruiken ivm uitwisselen ontvanger.
Verder zal de regelaar wél uitgekleed gaan worden ( 10A ) ontdoen van zijn krimpkous en de motor er rechtstreeks op solderen.

inmiddels ben ik er zo goed als achter dat ik voor de servo's 0,5 mm lakdraad voor kan gebruiken, of is dit nog te minimaliseren?

de 27e ben ik er wel, alleen niet vliegend ben ik bang, de 75% is klaar, maar heeft z'n test vlucht nog niet gehad, teveel wind én sneeuw in t park.
Om m ff te proberen in de straat heb ik nog niet genoeg ervaring voor, dat geldt dus ook voor de zaal.

Kan niet wachten tot m'n set-up binnen is voor m'n 3mm versie 100%, jammer dat het waarschijnlijk in het nieuwe jaar gaat worden.....
Verder heb ik in ieder geval een heleboel af kunnen kijken van julie ontwerpen, en moet zeggen, dat heeft geholpen :)

Props zal ik indd. proberen, jammere is dat ik vooral buiten vlieg, m'n (veel) te zware model heeft nu een andere prop om te proberen, vandaag ff gevlogen met een 8x3.8 misschien morgen met een 10x3.8 volgens de specs moet ie nog groter kunnen dus ik zal het vanzelf ervaren :)

Off topic; Hadden jullie trouwens niet een aantal swift's ( club-made) gemaakt voor de verkoop? de mijne staat namelijk op instorten.... :)
 
We hebben redelijk wat zagi's liggen, 1m span. gewoon op dinsdag avond ff langskomen voor een gezellige clubavond bij de armc en je kunt voor 15€ naar huis gaan met een epp zagi.

wow, wow, wow, je gaat me net iets te snel ;)
:oops:
inmiddels ben ik er zo goed als achter dat ik voor de servo's 0,5 mm lakdraad voor kan gebruiken, of is dit nog te minimaliseren
Ik gebruik 0,2mm van rc-techniks. Erg fijn spul, makkelijk te solderen, sterk zat (en kan alle stroom aan).
 
We hebben redelijk wat zagi's liggen, 1m span. gewoon op dinsdag avond ff langskomen voor een gezellige clubavond bij de armc en je kunt voor 15€ naar huis gaan met een epp zagi.


:oops:
Ik gebruik 0,2mm van rc-techniks. Erg fijn spul, makkelijk te solderen, sterk zat (en kan alle stroom aan).


Zal waarschijnlijk dan in t zomer worden, geen eigen vervoer, alleen een motor.
Das met dit weer niet zo'n beste combi ;)

Dus 0,2 is al voldoende!, gaan we dat bestellen tnhx!
 
ben ook begonnen aan deze extra op 100%
hier een foto van
S5031427.jpg

hij weegt nu ongeveer 110g met 1 servo nu alleen nog de andere 2 servo's accu ontvanger motor en regelaar. hopelijk blijft hij rond de 200 gram
wel netjes voor mijn aller eerste shockflyer denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er wel mooi uit.

110g :eek:
6mm zeker?
En welke electronica gaat erin? met 25g motor, 5 servo's 10g ontvanger en 25g accu zal de 200g nog lastig worden.

Waarom zit dat rare vierkant in de neus? een kruis is een veel stevigere manier.
En als je vanwege het zaag gemak een vierkant wilt, waarom deze dan niet 45° draaien? Nu heb je de grootste arm in de lucht.
 
Hoi Nando,

En ben je er alweer klaar voor as zondag de 27ste.

Neem je jouw muziek weer mee, dan naam ik de Pa versterker weer mee.
Ook in het donker weer vliegen he' zag er mooi uit.


Tot zondag
Gr
Bobbert
 
nee ik heb het vierkant erin gezet om de motor er op bevestigen. De servo's zijn 9 gram. accu 30 gram. een 2 cel 500mAh accu. Misschien kan ik er wat gewicht er van af halen door de krimpkous eraf te knippen en kabels inkorten. helaas heb ik wel een kist van een ontvanger. misschien als ik het omhulsel er af haal zou het misschien wel kunnen. ik ga er toch niet binnen mee vliegen. als hij maar de lucht in komt vind ik het wel goed. mijn motor weegt wel iets te veel maar hij heeft wel meer power daardoor. de motor weegt 39g en de regelaar 15g. Ik kom wel iets over de 200gram. Het vliegtuig is ook uit 5mm depron. (ze hadden geen 6mm)
 
Back
Top