Bouwstrip: 1/6 M5A1 Stuart tank + Howitzer M1A1

Wat heb je het liefst: dit verslag met of zonder de poppen.

  • Ik vind het leuk zo. De figuren storen me niet en mogen blijven.

    Votes: 110 82,7%
  • De figuren hoeven van mij niet. Ik heb alles liever kort en bondig.

    Votes: 15 11,3%
  • Voor mij maakt het niet zo veel uit.

    Votes: 8 6,0%

  • Total voters
    133
Droop,

IK blijf dit project volgen..ziet er belovenswaardig uit.. :).
Wat een joekel van een tank zeg... 72cm.. erg mooi. Ben benieuwd als ie klaar is.



gr sander
 
Testrit

Bedankt Sander. :)


Zo, de nieuwe electronika voor de hoofdmotoren is geinstalleerd.
Nu kan de Stuart zeer traag of vlug gaan rijden.
Ook het bochtenwerk is door deze aanpassing uitermate verbeterd.

Een klein filmpje:

hQVdeI4H188[/media] Stuart


Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Tim,

Bedankt voor de tip.

Zijn die modules ook van op afstand hoorbaar?

Gr. Droop

Nouja, een afstand ligt er aan wat noem je een afstand. De motor van mijn Tiger I maakt vrijwel geen herrie, de rookmodule die erin zit maakt enorme herrie maar toch komt de El-Mod er makkelijk bovenuit. Maarja, verder ligt het er natuurlijk ook aan wat voor een speaker je in je tank hebt.

Tim
 
Hoi Michel,

Blij je hier te mogen aantreffen.
Ik vrees dat ik me toch aan land zal moeten houden want tegen de tijd dat de tank zal klaar zijn, dan zal het misschien al terug zomer zijn en dan is het al wat moeilijker om een bevroren vijver te vinden. :-D


Grtz. Droop
 
Ik ben dan wel geen "tankenman", maar ik ga dit zeker in de gaten houden!
Als ik uw schepen had gezien, beloofd dat zeker veel goeds voor deze Stuart.

succes! :)

Groeten,

Ruben
 
De romp

In afwachting dat ik de Blaster III en de bijhorende tankmodule in m'n bezit heb, ben ik alvast aan de romp begonnen.

DSCN0473.jpg

Van het linker luik vooraan heb ik de binnenkant (de kuip) weg gesneden. Nu kan ik daar later het interieur gaan inbouwen én is er plaats om een chauffeur te plaatsen.
Op het luik zelf ga ik later nog de periscoop plaatsen.
Het rechter luik laat ik onaangeroerd omdat ik in die kuip te de nodige aan/uit schakelaars ga inbouwen. Lekker praktisch. :rolleyes:



DSCN0474.jpg

Hier heb ik de bouten aangebracht.
Op de plaatsen waar de bouten moeten komen te zitten heb ik met een houtboor eerst een gat aangebracht waarna de bouten er wat verzonken konden in aangebracht worden.


DSCN0475.jpg

Ook achteraan zijn er nu metalen bouten aangebracht. Deze dienden niet verzonken te worden geplaatst.


DSCN0479.jpg

De zwarte lijnen die jullie overal op de romp zien duiden de plaatsen aan waar ik de lasnaden ga aanbrengen.
Die naden ga ik met Milliput maken.


Zo, dit was het zo'n beetje voor vandaag en ik hoop dat jullie het nog interessant genoeg vinden. ;)



Tot later.


Droop
 
Mooi project, ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden (maar dat gaat denk ik wel goedkomen)

Toen ik dat onderstel rond zag rijden, moest ik meteen denken aan een model wat ik ooit nog eens wil bouwen:


Qua model en maat lijkt me deze tank perfect, maar zou de aandrijflijn tegen wat "extra" motorvermogen kunnen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lasnaden

@Micropuller: Als je ooit die Orange Blossom gaat bouwen dat zit ik zeker op de eerste rij hoor. :)

@Tim: het 1ste kontakt met Tanktoko is gelegd maar ik wacht op nog wat meer uitleg. :cool:

------------------------------------------------------------------------




Goed, ik ben nu reeds enkele uren bezig met het aanbrengen van de lasnaden en dit karweitje zit er voorlopig op. De romp is dus gedaan maar daarna komt de koepel aan de beurt. Maar dit is voor later.

Naar goeie gewoonte eerst terug enkele foto's van de werkzaamheden:

DSCN0481.jpg

Lasnaden op de neus...


DSCN0485.jpg

... op het motorcompartiment...


DSCN0487.jpg

... en op de Stuart's kont.


DSCN0488.jpg

En terug een overzichtje met de stand van zaken.


Morgen ga ik de roosters van het motorcompartiment maken. ;)



Dus... dit wordt nogmaals vervolgd.





Grtz. Droop
 
Die lasnaden aanbrengen is een rotkarwei, maar uiteindelijk ben je er wel trots op:).
Vooral zo doorgaan!

Tim
 
Ventilatieroosters

Hoi,

Vandaag was het tijd om de ventilatieroosters aan te brengen.


DSCN0490.jpg

De originele plastic roosters heb ik eerst met een scriber uitgsneden.
Ondanks de dikte van de kunststof ging dit toch redelijk makkelijk.



DSCN0491.jpg

Bovenaan komt er dan een inox rooster te liggen met daaronder een fijn metalen gaas.


DSCN0493.jpg

De roosters zijn geplaatst.
Deze heb ik niet van de 1:1 tank nagemaakt maar ik heb er mijn eigen touch aan gegeven. Moet kunnen niet? :mrgreen:

DSCN0497.jpg

Toen het werk achter de rug was kwamen Josh en de kolonel een handje toesteken. Wat een timing! :rolleyes:


DSCN0500.jpg

Josh maakte er me attent op dat ik niet mag vergeten om het luik van de bestuurder nog te modificeren.
Don't worry guys. That's something for tomorrow. ;)




Wordt vervolgd.



Droop
 
Nieuwe bouten

Bijlage


Wat ik hierboven heb vergeten te schrijven is namelijk dat ik de 4mm bouten die ik op de tank heb aangebracht, vervangen heb door 2,5 mm exemplaren:

DSCN0502.jpg

Dit vind ik veel realistischer. ;)




Droop
 
Hoi Droop,

Als big-scale tankbouwer kijk ik met veel plezier naar jouw Stuart. Daar is een mooi voertuig van te maken.
Even een tip: bij het opstarten van de motor hoor je geen dieselmotor, maar het geluid van 2 Cadillac V8 motoren in Twin opstelling. En zoals het een Amerikaanse motor betaamt liepen die op benzine.

Groetjes,
Ad
 
Bestuurder's luik met periscoop

Hoi Droop,

Als big-scale tankbouwer kijk ik met veel plezier naar jouw Stuart. Daar is een mooi voertuig van te maken.
Even een tip: bij het opstarten van de motor hoor je geen dieselmotor, maar het geluid van 2 Cadillac V8 motoren in Twin opstelling. En zoals het een Amerikaanse motor betaamt liepen die op benzine.

Groetjes,
Ad
Hallo Ad,

Ik had dit inderdaad ook gelezen maar ik denk niet dat het zo vanzelfsprekend is om een geluidsmodule te vinden met daarin het grommen van een benzinemotor.
Zijn jouw tank(s) ook ergens te bewonderen? :D

------------------------------------------------------------


Zoals gezegd ben ik dus vandaag begonnen met het luik en de periscoop aan de chauffeur's zijde van de tank.


De foto's:

DSCN0503.jpg

Hier ben ik met de draaibank de basis aan het maken waarop alles gemonteerd zal worden.



DSCN0515.jpg

Na uren werk én heel veel hulp van Josh kon uiteindelijk de periscoop op het luik gemonteerd worden.
Hier is Josh bezig met het vastzetten van de laatste moeren.



DSCN0519.jpg

Zo op het eerste zicht ziet het resultaat er niet slecht uit.



DSCN0513.jpg

Aangezien onze Josh later de tank zal gaan besturen wou hij voor alle zekerheid eens zien of alles naar believen goed functioneert.



DSCN0521.jpg

En tot ieders tevredenheid blijkt dit zo te zijn. :D




DSCN0522.jpg

Close up van de persicoop en het bewerkte luik.



Het luik aan de rechterzijde zal niet met een periscoop worden uitgerust omdat daaronder later de schakelaars zullen geplaatst worden. ;)




Wordt vervolgd,





Droop
 
Laatst bewerkt:
Hedgerow cutter & co

Hi guys,

Door de eindejaarsdrukte heb ik nu niet veel aan de Stuart kunnen werken.

Toch nog een kleine impressie:

DSCN0541.jpg

De Cullin hedgerow cutter (haagschaar) heb ik met ca aan het chassis verankert.
Daarna werden de gaten met plamuur opgevuld en na het schuurwerk heb ik met Milliput terug de lasnaden aangebracht.
Alles zit nu rotsvast en lange grassprieten zullen deze zomer de Stuart zeker niet tegenhouden. :mrgreen:




DSCN0542.jpg


DSCN0543.jpg

Tevens heb ik ook nog de beschermbeugels die zich over de periscopen bevinden gesoldeerd en hen ook hun plaatsje op de tank gegeven.
Nieuwe gereedschapshouders zijn op de voorste spatborden aangebracht.
Links de schop en rechts de moker.
Later zal dit gereedschap nog met leren riempjes worden vastgemaakt.



Wordt vervolgd,



Grtz. Droop
 
Laatst bewerkt:
Windscreen

Hallo luitjes,


Hier ben ik dan met de laatste update van dit jaar.


DSCN0548.jpg


DSCN0549.jpg

Vandaag heb ik dus het windscreen gemaakt.
Als men met het open luik de tank bestuurde en de chauffeur dus met het hoofd buiten zat, kon met deze 'voorruit' naar omhoog schuiven zodat men toch iets of wat beschut zat.
Het glas ziet er misschien wat wazig uit maar dit komt omdat er nog een beschermende plastic folie op zit. Eens de spuitklus achter de rug zal zijn kan ik dit dan verwijderen.
Ook de ruitenwisserarm zal dan in dat stadium geplaatst worden.


Eventjes terloops nog dit:

DSCN0551.jpg

Mensen die interesse hebben in deze US Light Tank raad ik ten zeerste dit boekje aan.
Mijn exemplaar is een uitgave uit 1981 maar een echte bijbel voor de Stuart fan. ;)



Het vervolg van dit bouwverslag kan men dan volgend jaar terug verder volgen.

Iedereen alvast een goed en veilig jaareinde toegewenst.


Keep on tanking. :mrgreen:




Droop
 
Laatst bewerkt:
MG.30 cal.

Hallo,


En met de eerste dag van het nieuwe jaar ben ik ook maar terug van start gegaan.

DSCN0552.jpg

De rubberen beschermstrips die over de Cullin hedgerow zitten kwamen vandaag aan de beurt. Die dingen zijn er door de fabrikant op geplaatst zodat kinderen zich niet aan de scherpe punten van de Cullin zouden kwetsen.
Maar voor op een schaalmodel waren ze een beetje teveel van het goede en dus moesten ze verdwijnen.
Daar die dingen op de hedgerow zijn vastgelijmd heb ik ze eerst met de Dremel doormidden geslepen. Op die manier kon ik ze zeer gemakkelijk verwijderen.


DSCN0553.jpg

En hier zien we dan de Cullin zoals hij er moét uitzien: scherp en venijnig.


Eens dit allemaal achter de rug was heb ik me op het .30 machinegeweer toegespitst.
Het plastic exemplaar is niet echt slecht maar ik vond het toch beter om een metalen exemplaar te plaatsen.
Maar eerst moest ik zoiets maken.


De foto's:

DSCN0554.jpg

Een aluminium staaf zou de bron worden voor m'n .30
Hier zien we het stuk in de draaibank zitten zodat ik het op de goede diameter (8mm) kon afdraaien.


DSCN0557.jpg

Een machinegeweer dient wel een open loop te hebben en dit zien we dan hier gebeuren.


DSCN0558.jpg

Na een hele boel bewerkingen (die ik hier niet allemaal uit de doeken ga doen) kwam er een acceptabel model van de .30 tevoorschijn.
Het kogelgewricht heb ik van het plastic model overgenomen en dit dan met een pin/gat verbinding op de metalen loop bevestigd.


DSCN0565.jpg

En uiteindelijk kon het geheel terug op z'n plaats gebracht worden.


DSCN0568.jpg

En hier zien we dan nog eens de aangepaste Cullin en de MG.30 in één plaatje.



Dit was alles voor vandaag.


Wordt vervolgd,



Droop
 
Laatst bewerkt:
Back
Top