Bouwverslagje 3DBatix Extra 330 (75%)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 9 sep 2008.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Dat was wel duidelijk, alleen waarom je dit erop hebt gedaan om de motor te bevestigen niet. Je kan 4 tandenstokers erin doen, klein kruisje achterop de motor en 4 kleine tapejes (totaalgewicht van <1g). Dat is een stuk steviger en lichter.

    En als je om wat voorn reden dan ook, persee een vierkant wilt gebruiken. Draai hem dan 45° tov hoe hij nu zit, zodat de uiteinde van het plankje (de hoeken) op het depron zitten.
    Nu heb je de grootste arm van het motorschot in de lucht zitten, totaal nutteloos.
     
  2. eclipce

    eclipce Guest

  3. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Nando bedoelde dit met de sate prikkers;[​IMG]

    Pcies onder de carbonnen stukken zitten 2 gaatjes waar je de sate prikkers in kunt lijmen.

    Wat jij hebt gedaan met het vierkant, ik zou hem ook 45 graden draaien, ( als je het al zo wilt uitvoeren) ik had netjes een kruisje gemaakt van triplex ( lees modelbouw triplex ) maar bij de 1e vlucht trok de motor los van het rompje....., tape er omheen was dus de volgende stap....
    Ik heb momenteel ook een té sterk motortje op mijn outdoor zitten, veel te zwaar, maar in afwachting van HK een tussen oplossing om in ieder geval ff te kunnen vliegen.

    Hier een linkje naar een filmpje in de sneeuw, omdat hij al sneeuw had zitten happen met een neus landing viel de motor uit met opstijgen.
    Door alle aanpassingen die ik geleerd heb in deze topic, met deze redelijke brute maar goede redding totaal géén schade :)

    Video0005.flv video by JvWoody - Photobucket

    Lees dus ff deze topic rustig door en klik eens eens diverse uitvoeringen van het onderschrift van Nando aan, eigenlijk komt elke shock op het zelfde neer met deze bouwwijze, licht én super sterk!

    succes en we zien het 1e filmpje tegemoet :)
     
  4. eclipce

    eclipce Guest

    ah nu snap ik het. Maar 1 nadeel. ik krijg de blokken er niet van af. het depron scheurt mee. Maar wel een mooie manier om je motor vast te zetten. Voor mijn volgende vliegtuig :p.
    Maar als je nou een beetje een harde landing hebt dan scheurt die tandenstokers toch uit het depron of knappen je af. Of heb ik dat nou mis?
     
  5. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Ik heb de overlappingen over de motor al weg gelaten, bij mij is het gewoon een kruis geworden;
    [​IMG]



    Wat betreft de sterkte, stevige kun je hem denk ik niet maken, bij een neuslanding breekt het eerder áchter de vleugel dan vóór de vleugel
     
  6. eclipce

    eclipce Guest

    die overlapping van de motor vind ik er wel mooi uit zien. inmiddels heb ik hem vliegklaar. nu wachten dat het mooi wind stil is. Hij is wel iets te zwaar geworden. 262 gram. Das wel jammer. Maar als hij maar mooi vliegt ben ik zeer tevreden.;)
     
  7. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Ik ook, maar niet praktisch om mee te werken, mij teveel gedoe :)

    Ben benieuwd naar z'n maiden, we horen het nog :)
     
  8. eclipce

    eclipce Guest

    ik wou vandaag dus gaan vliegen. Mooi rustig weer. doe ik een zender check. Gaat hij oppeens raar doen! :bad-words: Kijk:
    [media=youtube]YN6ZfJP3oh8[/media]
    Kan dit misschien storing zijn. Want het gekke is dat hij pas gek gaat doen als ik even de motor aan zet. zelfs als ik de motor weer uit zet doet hij het nog steets.:confused::confused: Weten jullie wat dit is? Mijn zender is 40 Mhz. kristal gecontroleerd en zat er goed in. antenne uitgeschoven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    heeft je buurman ook een zender...?? :)
     
  10. eclipce

    eclipce Guest

    nee :p Maar hij gaat pas gek doen als ik iets gas wil geven. Dat vind ik er zo appart aan.
     
  11. JiB

    JiB Guest

  12. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Is een oplossing maar zoveel storing is echt niet goed als er niets stuk zou zijn.

    Ergens rammelend metaal of koolstof (weet niet zeker of je met koolstof ook knakpulsen kunt veroorzaken) ? Ontvanger een beetje vrij opgesteld en antenne ook. Niet opgerold ofzo. Al heb ik zelf weinig problemen met opgerolde antennes. Normaal of bi-polair opgerold.

    Slecht contact van je X-tal in je ontvanger?
    Antenne van je zender wel goed vast. Draadje binnen in de zender ook(Oogje onder de schroef). Graupner wil dat probleem nog wel eens hebben. Weet niet of andere merken dat ook hebben.

    Verder weet ik het ook even niet.

    Dan zou ik toch alsnog kiezen voor 2.4 :D

    Gr. Dennis
     
  13. eclipce

    eclipce Guest

    ik heb eens geprobeert om een kabeltje op het ding te houden waar de antenne aan vast zit. Dan heeft hij nergens last van. Zou het misschien een kabelbreuk in de antenne zitten? Ik heb de contacten van het cristal al schoon gemaakt. dus daar zal het niet aan liggen.
    Maar gaat dit niet een beetje :offtopic: ?
     
  14. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Nando,

    Inmiddels heb ik weer een nieuwe set-up binnen :)

    Alles lijkt onder de 150 gr te blijven :) ( 100% uitvoering)

    Maar hoe heb jij deze HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1800kv $12.95
    motor bevestigd?

    Gaatjes boren en weer op een houtje schroeven lijkt me geen optie.
    De koolstof staafjes zitten in het depron verwerkt, nu was mijn idee om de motor direct op het depron te lijmen en met glasvezel tape xtra versteviging te maken zodat de motor er sámen met de xtra 330 er van door gaat ipv dat de motor gaat, en de rest achter blijft.... :)

    Of is er een beter systeem om deze motor op een sterke manier hier op te monteren?
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    De stokjes zitten aan de voorkant gelijk met het depron, steekt niks uit.
    Ik heb het kruis van de motor gewoon met 4 stukjes glastape vast getapet, zit niet gelijmd.
     
  16. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    ok, gaan we dat proberen :)
     
  17. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Zo, kon het niet laten...

    Voorlopig ff de laatste die ik gemaakt heb, tijdje mee bezig geweest maar het resultaat mag er zijn :)

    152gr schoon aan de haak helemaal vliegklaar op 100% ! ( alleen zonder batterij )
    Nu alleen nog een lipo zien te scoren voor het model, momenteel alleen nog 1000mAh 7,4v die is zo'n 40gr, véél te zwaar maar dat is ff niet anders.
    Daar wil ik eigenlijk 500mAh voor halen, ben benieuwd hoe dat vliegt :)
    Alleen door de sterke motor en de 10A regelaar kan ik het gas niet vol open zetten, daar moet ik wel op letten als ik er mee ga vliegen.

    Set-up;
    - HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1800kv $12.95
    - HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo $3.49
    - 10A regelaar
    - 8x6 prop of 8x4 dat word uitproberen
    - servo kabels vervangen voor Wikkeldraad 0.2mm
    - voor én achterlijst 3mm carbon
    - stuurstangen 1,5 mm carbon
    - verstevigingen 1mm carbon
    - vleugelversteviging 2 mm carbon
    - pootjes 2mm carbon hol
    - aileron aansturing 2mm carbon hol
    - her en der beetje 2 componenten om de boel vast te plakken.
    - scharnier van tesa tape
    - control horns van een oud pin pasje :)
    - oh ja en 3mm depron
    - en wat klein grut wat ik nog vergeten ben.

    Hier het resultaat, gewoon wit, eerst maar eens zien wat ie doet, spuiten geloof ik wel dat komt nog wel een keer als ik zin heb :)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ziet er al heel goed uit, en als je er mee vliegt zul je zien dat het allemaal in een keer veel makker gaat tijdens het vliegen.

    Enkele verbeterpuntjes imo, voor de volgende (puur omdat ik het niet laten kan :oops: sorry)
    Een koolstof achterlijst is niet echt nodig en zou ik weglaten.
    En het koolstof dat naar de staart toe gaat begint nu bij de achterlijst, en omdat er een achterlijst gaat dat nu maar deze alternatieve versie geeft ook nog eens iets extra stijfheid nar de vleugel,
    [​IMG] (Paint)
    En dit is stijf zat bij de neus, en iets lichter. heen en weer gaan doe ik op de neus eigenlijk alleen als ik een v voor de vleugel gebruik, dan zit er teveel afstand om dit te doen en kan hij eerst naar de voorlijst wat de vleugel heel iets stijfer maakt.(aftand tov landingsgestel is dan groter, dus die kan je daarvoor niet meer gebruiken zoals je nu doet.)
    vleugelverstevigingen en aileronaansturing kan net zo goed met 1,5mm doen. ik denk niet dat je verschil zal merken.
    Haal alsjeblieft het doosje van die ontvanger af...

    En ik zou die stekkers niet gebruiken, zijn echt max 5A, en hoewel ze pieken van 10-15a wel overleven zou ik toch echt wat over willen hebben.
    2mm goudkontakten bv.

    Met die motor gebruik ik het liefst 8X4,3 RD GWS, de 8X4 DD GWS vind ik minder direct aanvoelen, alsof hij minder grip op de lucht heeft, en daarnaast heeft hij simpelweg minder power.
    De 8X6 RD GWS doet het ook prima, maar onder bepaalde omstandigheden waar veel thrust nodig is en weinig snelheid heb ik het idee dat de 8X4,3 meer levert, de kans is groot dat je dit jaar niet in die situatie komt... (ik heb het niet over hooveren, dat doen ze beide prima.)

    450-500mah 20C is wel nodig, motor zal richting de 10A trekken.
    Ik gebruik deze cellen en 450 hyperion G3 cx (die zijn heel iets lichter)
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2010
  19. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Ziet er al heel goed uit, en als je er mee vliegt zul je zien dat het allemaal in een keer veel makker gaat tijdens het vliegen.

    Enkele verbeterpuntjes imo, voor de volgende (puur omdat ik het niet laten kan :oops:)

    :) Allang blij met kritiek, wel weer een motivatie om er tóch nóg een te gaan bouwen in de toekomst :) maar eerst deze eens op vliegen :)

    Een koolstof achterlijst is niet echt nodig en zou ik weglaten.
    Notie van genomen, zat ook te twijfelen tijdens de bouw, toch maar gedaan, volgende keer indd. zónder.

    En het koolstof dat naar de staart toe gaat begint nu bij de achterlijst, en omdat er een achterlijst gaat dat nu maar deze alternatieve versie geeft ook nog eens iets extra stijfheid nar de vleugel,
    En dit is stijf zat bij de neus, en iets lichter.
    Deze snap ik ff niet :oops:

    Heen en weer gaan doe ik op de neus eigenlijk alleen als ik een v voor de vleugel gebruik, dan zit er teveel afstand om dit te doen en kan hij eerst naar de voorlijst wat de vleugel heel iets stijfer maakt.(aftand tov landingsgestel is dan groter, dus die kan je daarvoor niet meer gebruiken zoals je nu doet.)
    Hier heb ik een xtra staafje gedaan omdat de neus mij té flexibel was, de torsie van de motor zou hem al iets kunnen draaien, 2 stukjes is rete sterk, wellicht overdone door de hoek van de achterste helemaal naar de neus te brengen, maar ik had de 1e vanaf de vleugel lijst al gelijmd, vandaar.

    vleugelverstevigingen en aileronaansturing kan net zo goed met 1,5mm doen. ik denk niet dat je verschil zal merken.
    Foutje aan mijn kant, zat net te twijfelen en heb het nog eens op gemeten, het is beide 1,5mm.


    Haal alsjeblieft het doosje van die ontvanger af...
    Heb net een MX-16s binnen die ik ombouw naar assan, nieuwe ontvanger is onderweg die er vast in komt te zitten, die is ook maar 4,5 gr.
    De ontvanger die er nu an hangt gebruik ik op meerder modellen, vandaar dat ik m ff heel hou ;)
    Maar klopt hier heb je indd. gelijk in

    En ik zou die stekkers niet gebruiken, zijn echt max 5A, en hoewel ze pieken van 10-15a wel overleven zou ik toch echt wat over willen hebben.
    2mm goudkontakten bv.
    Zijn onderweg, vervang ze gelijk op al m'n "kleine"lipo's

    Met die motor gebruik ik het liefst 8X4,3 RD GWS, de 8X4 DD GWS vind ik minder direct aanvoelen, alsof hij minder grip op de lucht heeft, en daarnaast heeft hij simpelweg minder power.
    De 8X6 RD GWS doet het ook prima, maar onder bepaalde omstandigheden waar veel thrust nodig is en weinig snelheid heb ik het idee dat de 8X4,3 meer levert, de kans is groot dat je de eerste paar jaar niet in die situatie komt... (ik heb het niet over hooveren, dat doen ze beide prima.)
    Indd. eerst ff kijken hoe dit gaat, voorlopig met windstil buiten oefenen, daarna als ik er meer gevoel bij krijg kan ik ook pas écht mee praten over welke prop het fijnste vliegt, voolopig zal ík daar niets van merken ;)

    450-500mah 20C is wel nodig, motor zal richting de 10A trekken.
    Ik gebruik deze cellen en 450 hyperion G3 cx (die zijn heel iets lichter)
    Gaat 500 worden denk ik, 460 is bijna niet aan te komen, bedoel jij trouwens 20c tót 30c of 20c piek? er is best veel verschil en dat brengt ook weer gewicht mee, omdat ik het zonde vind om de verkeerde lipo's te bestellen weet ik nog niet goed welke ik zal nemen.
    Jij gebruikt enkele cellen die je soldeert, zelf ben ik meer van het kant en klare wat betrefd lipo's, zo kan ik ze namelijk af en toe eens ballanceren, mijn lader doet het ook alleen als ik beide stekkers er in plug, anders begint ie te muiten :)
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    nouwja, eigenlijk bedoel ik gewoon, doen zoals het op mijn gesoepte foto staat dan is het het stevigst :p
    en die snap ik niet helemaal :oops:
    Zoals je het nu gedaan hebt heb je daar 3 stukjes (per kant) ik zou het met 1 doen. En dan niet naar her uiterste hoekje van de neus zoals je nu hebt. Is idd het stijfst, maar iets minder handig bij een harde neuslanding imo, en je gaat minder direct de torq van de motor tegen omdat er een stuk depron tussen zit.

    het verschil tussen de 8X4 en de 8X4,3 merk je wel hoor, de 8X4,3 gaat gewoon 1,5 keer zo snel vertikaal omhoog :D
    en de 8X6 (als je accu de stroom kan leveren) nog weer iets sneller.

    zoveel mogelijk C, die 450 hyperion (hier bv. Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop) zijn kant en klaar.

    Anders 500mah 20C continu (of meer)

    Ik vind het belachelijk dat laders dat tegenwoordig soms doen, ik wil zelf bepalen of ik balanceer of niet :mad: Maar het kan nogsteeds.
    Zo doe ik dat,
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
     

Deel Deze Pagina