Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Ribben!

Ze zijn klaar! Mijn ribben voor de Countryman. Met ontzettend veel dank aan Fotor voor de hulp om in Profili de ribben getekend te krijgen. En aan de freesmaat van Fotor voor het werkelijk maken van de ribben. Volgende week ga ik ze ontvangen en dan moet het maar eens echt gaan gebeuren, vleugels bouwen.

Gefreesde%20ribben%20s.jpg


Jacob Bos
 
Binnen!

Vandaag voor een zakelijke afspraak naar Amsterdam en van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de ribben op te halen bij Fotor.

Man, dit kan ik echt iedereen aanraden, superstrakke ribben. Kun je met de hand nooit zo mooi maken. Nu er voor zorgen dat ik een strakke vleugel ga bouwen!

Heb 'het Olifantje' van Raymond ook nog mogen aanschouwen. Heeeel erg mooi!

Raymond, nogmaals mijn dank.

Jacob Bos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen dank Jacob.
Het was een heel heen-en-weer gemail voordat we alle variabelen goed hadden, maar ik heb goede hoop dat alles nu echt helemaal goed is. Het duurt een tijdje voordat je alles digitaal naar je zin hebt (was bij de Elefant ook zo), maar het resultaat is dan ook een prachtige set ribben, en het bouwen gaat nu een stuk sneller. Ik vond het trouwens ook leuk om te doen, zo samen dingen uitzoeken. Nu niet mij massaal aanvallen met verzoeken vleugelribben te ontwerpen voor vliegtuigen ;)!

Ik ben benieuwd naar het uiteindelijk resultaat van je KTW. De basis lijkt goed te werken, nu nog kijken of het naar voren klappen van de prop goed gaat werken.

Succes met verder bouwen!
 
Heerlijk!!

Is het bouwen met zulke precies gefreesde ribben. Raymond noteerde het al, met Profili was het even stoeien om alle parameters goed te krijgen. Maar dan heb je ook wat! De onderstaande foto's zijn genomen na een half uurtje plakken. T'is net Lego, alles op zijn plek en klaar!

Met een beetje mazzel vanavond de andere helft net zo ver zien te krijgen. Dan zijn er 74 ribbetjes op hun plek en is het wachten op hout en de bevestigingbuis die in backorder staat . . .

SV107216.JPG


SV107217.JPG


Jacob
 
Mooi hoor...
Ik zie het nu pas, wat een ontzettend bol profiel aan de onderzijde. Lijkt bijna symmetrisch od niet? Gaat de achterlijst dan weer naar beneden om een soort S-slag te krijgen of blijft het zo bol?
 
Ziet er mooi uit zo Jacob. Je bent nu verpest, als je eenmaal een keer zo gebouwd heb wil je nooit meer anders.
 
Mooi hoor...
Ik zie het nu pas, wat een ontzettend bol profiel aan de onderzijde. Lijkt bijna symmetrisch od niet? Gaat de achterlijst dan weer naar beneden om een soort S-slag te krijgen of blijft het zo bol?

Het is inderdaad een behoorlijk bol oud profiel, ontwerp is volgens mij van begin jaren 80. Volmondig staat er op de tekening dat dit een 'High Aspect Cross-Country Thermal Soaring Sailplane' is . . ja ja

Even een foto van een vleugeldoorsnede:

SV107218.JPG


De vleugel wordt langs de hele achterrand van kleppen voorzien, 2 aan ieder helft. Zijn behoorlijke jongens dus stop ik er geen verstoorders in maar ga de binnenste klep naar beneden laten hangen.

Nog even een totaal boven aanzicht, is het redelijk op te zien:

SV107219.JPG




Ziet er mooi uit zo Jacob. Je bent nu verpest, als je eenmaal een keer zo gebouwd heb wil je nooit meer anders.

Heerlijk om zo verpest te raken . . een volgende kist wil ik ook de rompspanten gefreesd hebben, is het bijna weer een ouderwetse bouwdoos!

Jacob
 
En dat is twee

Zo, andere helft ook de ribben op hun plek, neusligger er in, nu echt wachten op de bestelden spullen . . balen dat het er nog niet is

SV107220.JPG
 
Vandaag de bovenste hoofdligger aangebracht. Daarna de achterlijst. Deze staat op tekening als 6 mm balsa, heb ik aangepast naar baksteensgewijs 2 x 3 mm. Voorkomt wat lastige lasverbindingen. Morgen de andere helft zo ver krijgen en maar weer een mail naar de status van de backorder er uit sturen..:(

SV107221.JPG


Jacob
 
1+1=2

Zo, tweede helft ook net zo ver als de eerste helft. En voor het aaaa-moment de helften even los van de plank gehaald en naast elkaar gelegd. Daarnaast de 2 x 1 meter helften van de Graupner Beta. Wordt een lekkere jongen die Countryman :p

SV107224.JPG


Jacob
 
Inderdaad. Waauw, een indrukwekkende gezicht.

Wel lijkt me de afstand tussen de ribben vrij groot.
Wordt hij daardoor niet erg fluttergevoelig (weinig torsie-stijf)?
Of ga je de vleugel én vol beplanken én met diagonaal glas of papier bekleden om hem torsie-stijver te maken?

Gr. Dirk.
 
Dirk, de vleugel wordt geheel beplankt, en het profiel is ruim 15% (wortel) tot 13% (tip) dik. Ik verwacht dat glas bekleding niet nodig is en dat de beplanking genoeg torsiestijfheid gaat geven.
 
Inderdaad. Waauw, een indrukwekkende gezicht.

Wel lijkt me de afstand tussen de ribben vrij groot.
Wordt hij daardoor niet erg fluttergevoelig (weinig torsie-stijf)?
Of ga je de vleugel én vol beplanken én met diagonaal glas of papier bekleden om hem torsie-stijver te maken?

Gr. Dirk.


Dirk,

Fotor beantwoord het al goed. Afstand tussen de ribben is 51mm om even precies te zijn. Vleugel wordt inderdaad vol beplankt en de bedoeling is om af te werken met glas en G4. Dat heeft meer een optische reden dan een constructieve. Ik wil graag een mooie strakke witte vleugel. Bijkomend voordeel is dat het de constructie ten goede komt.

Jacob
 
Ja, 15-13% is flink wat. Dat zou moeten kunnen.
Maar ik zou er zonder diagonaal glas oid. niet al te hard mee gaan raggen.
Iets waar ik vaak wel de neiging toe heb. :rolleyes:
Zeker als ik zoiets van dehelling afgooi, en niet zuinig hoef te vliegen om lang te kunnen vliegen :mrgreen:

Maar mooi is tie zeker ...

Dirk.
 
Ja, 15-13% is flink wat. Dat zou moeten kunnen.
Maar ik zou er zonder diagonaal glas oid. niet al te hard mee gaan raggen.
Iets waar ik vaak wel de neiging toe heb. :rolleyes:
Zeker als ik zoiets van dehelling afgooi, en niet zuinig hoef te vliegen om lang te kunnen vliegen :mrgreen:

Maar mooi is tie zeker ...

Dirk.


De idee is dat ik er vooral in de thermiek mee aan de slag ga. Hier in het Hoge Noord is hellingvliegen geen optie. Hellingvliegen kan wel gezien de video op Youtube maar dan niet om heen en weer te stampen. Lang, slank en gracieus dat is het vliegbeeld, daar past geen acrobatiek bij.

Jacob
 
Ik heb een (eigen ontwerp) F3J. 2,1 kg 3m40.
Daar kan ik heel zuinig mee vliegen hier in het land.

Maar hij is ook mijn lievelingskist om een onbekende helling mee te verkennen. Je zult je verbazen hoe lang aan een stuk je dan 60-80 km/h vliegt. Ja, met een F3J!! Ik kan me dan niet lang beheersen

Zowiezo, een van de eerst dingen die ik doe zodra ik mijn kist (in het buitenland :( ) van een helling gooi, is 1.2.3 tandjes down. Op een grotere helling vlieg je op glijhoek en niet op minimaal dalen, dus pakweg 20 en meer procent harder. Zelf op een dag met weinig wind probeer je een groot gebied te doorkruizen om thermiek te vinden.

Dat was de achtegrond van mijn opmerking. ;)

Gr. Dirk
 
Duidelijk Dirk!

Vandaag een mailtje dat bestelde buisjes zijn verzonden, eindelijk!! Als ze binnen zijn dan kan ik gaan indekken. Maar dan moet ik nog wel eerst ´even´ 76 ribben langs en voorzien van webbing . . . genoeg te doen dus weer de komende dagen.
 
Jacob, alles is relatief. Voor de Elefant hebben we 104 ribben gefreesd, dus jouw webbings zijn een eitje ;).
 
Back
Top