Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Zelf gebruik ik dubbelzijdig klevend plakband om het werkstuk te fixeren.
De tape plak ik langs de tafelrand. Daarna druk ik het te bewerken materiaal op deze tape. Met een balsa schaaf en schuurpapier breng ik het materiaal op maat.

Johannes
 
Dank je, je bevestigd het roer dus niet aan de vleugel... slim!

Nu heb ik geen tafelrand maar een afgerond aanrechtblad als werkblad. Ik ga op zoek naar hout met een rechte rand bevestig ik dat weer aan het werkblad.

Bedankt,

Jacob
 
Roeren

Zijn die roeren over gans de lengte even breed ?



Ja, heerlijk dat balsastof. Blijf het mooi vinden dat je van zo'n blok hout een mooi rank apparaatje kunt maken.

Tja, slank zijn ze zeker die vleugels. Maar vergeet niet dat er over de hele lengte nog roeren aan moeten . Bij de wortel 5 cm breed en bij de tip nog maar 2 . . En dat moet weer uit standaard 3-hoekslijst van 15 x 5 gehaald worden. Deze is besteld, verwacht ik vandaag of morgen.

Heeft iemand nog tips voor het pas maken van die roeren? Zit er aan te denken om de roeren eerst aan de bovenzijde met Oracover te bevestigen. Dan een 'bedje' maken waarop ze op de kop stevig in kunnen liggen, vervolgens kan ik dan de roeren naar de tips toe steeds dunner afschaven tot ze de dikte van de vleugel hebben.

Groet ,

Jacob
 
Johannes, dank voor het antwoorden van de vraag! In een van de eerste posts zie je de tekening aan de wand waar de 2 delen van de vleugel, die ik tot 1 gemaakt heb, met de roeren op staan.

SV105803.JPG


Gisteren zijn de roeren binnengekomen, heb ik dubbelzijdig tape gekocht, en heb ik nog wat kleinmateriaal besteld. Deze 'Einbaurahmen' kwam ik in de nieuwste Aufwind tegen en zijn ideaal voor de Mulitplex stekkers.

Daarnaast ga ik de vleugels zekeren aan de romp met Multilocks van Multiplex . Dat materiaal moet ook eerst binnen zijn voordat ik de indekking van de vleugels af kan maken.

En dan heb ik nog een idee om de tips niet af te werken met een vastgelijmd balsablok maar met een afneembaar blok, kan ik later nog eens winglets maken . . Lijkt me ook wel gaaf. Wordt het oude ontwerp helemaal 2010 . .

Vanavond eerst maar eens de roeren op maak maken en wat verder schaven aan de romp.

Jacob
 
Laatst bewerkt:
Hebben deze roeren (vluchtboorden) over gans de lengte de funktie van rolroer of worden zij zoals veelal gesplitst in een flapsgedeelte aan de wortel en een rolroergedeelte naar de tippen toe?


Johannes, dank voor het antwoorden van de vraag! In een van de eerste posts zie je de tekening aan de wand waar de 2 delen van de vleugel, die ik tot 1 gemaakt heb, met de roeren op staan.


Gisteren zijn de roeren binnengekomen, heb ik dubbelzijdig tape gekocht, en heb ik nog wat kleinmateriaal besteld. Deze 'Einbaurahmen' kwam ik in de nieuwste Aufwind tegen en zijn ideaal voor de Mulitplex stekkers.

Daarnaast ga ik de vleugels zekeren aan de romp met Multilocks van Multiplex . Dat materiaal moet ook eerst binnen zijn voordat ik de indekking van de vleugels af kan maken.

En dan heb ik nog een idee om de tips niet af te werken met een vastgelijmd balsablok maar met een afneembaar blok, kan ik later nog eens winglets maken . . Lijkt me ook wel gaaf. Wordt het oude ontwerp helemaal 2010 . .

Vanavond eerst maar eens de roeren op maak maken en wat verder schaven aan de romp.

Jacob
 
Inderdaad, precies zoals je zegt; iedere vleugel 2 flaps. Origineel op tekening staat dat de beide flaps gekoppeld moeten worden. Buitenste ga ik gebruiken als rolroer, binnenste als flaps, maar ook met een mixje aan elkaar verbinden. Buitenste flaps doen op het einde niet zoveel meer denk ik. En met de zender is natuurlijk alles te mixen zoals ik wil. Butterfly is wat ik ga gebruiken bij de landing en dus geen verstoorders ingebouwd.

Jacob
 
Het is een prachtig project.
Dit is pas echt modelbouwen.
Een plan en je bent vertrokken.
Zo hoort het trouwens.

Ik denk niet dat je veel problemen kunt hebben om deze flaps-rolroeren voor mekaar te krijgen.
Je kunt deze zowel hol als massief maken.
Doe best verder zoals je bezig bent (massief) en op je bouwplan aangegeven sta.
Indien dit niet zou lukken kan je nog altijd de holle constructie Toepassen.
Wat dit laatste betreft neem je het liefst de hardste Balsa.
Als ik iets geleerd heb bij balsahoutconstructie, is altijd de hardste balsa te bezigen.
Het weegt natuurlijk enkele grammetjes zwaarder maar je wint enorm aan sterkte.
Bij een zwever van 4m maakt dit geen verscil meer.
En bovendien laat harde balsa zich veel nauwkeuriger schuren en schaven.

Inderdaad, precies zoals je zegt; iedere vleugel 2 flaps. Origineel op tekening staat dat de beide flaps gekoppeld moeten worden. Buitenste ga ik gebruiken als rolroer, binnenste als flaps, maar ook met een mixje aan elkaar verbinden. Buitenste flaps doen op het einde niet zoveel meer denk ik. En met de zender is natuurlijk alles te mixen zoals ik wil. Butterfly is wat ik ga gebruiken bij de landing en dus geen verstoorders ingebouwd.

Jacob
 
Goede input, en inderdaad, het balsa wat ik gebruik is vrij hard, precies om de reden die jij aangeeft, nauwkeuriger te be- en verwerken.

Ander voordeel is dat je 'onderweg' duidelijk minder butsjes en beschadigingetjes oploopt. Hoef je vlak voor de finale afwerking ook minder bij te werken.


Jacob
 
Wachtend op het materiaal voor de vleugels verder gegaan met de romp. Richtingroer wordt met pull-pull aangestuurd via Kevlar draden. Daarvoor de rode mantels in de romp aangebracht.

Hoogteroer word via een Sullivan kabel aangestuurd en daarom door het kielvlak de blauwe mantel aangebracht. Dan blijkt dat balsa mooi licht spul is maar onvoldoende sterk om een mantel die de hoek om moet op zijn plek te houden. Dus met wat extra stutwerk de mantel op zijn plek gekregen.

Het kielvlak wordt koud op de romp geplaatst en dat is me gevoelsmatig te zwak. Daarom ga ik met een lange boor nog een koolstof staafje inbrengen, dat is het zwart wat je op de foto ziet:

31102010073.jpg


Vervolgens een deel van de indekking van de romp er op geplakt, netjes uitgelijnd en het kielvlak gelijmd. Natuurlijk wil je dan je resultaat van de inspanning even zien, een hoogte en richtingroer wat aan de romp verbonden is. Weer een stapje in de goede richting:

31102010074.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even meedenken aub

Beste modelbouwers, willen jullie even meedenken.

Na het gereedmaken van de vleugels wil ik aan de slag met het zelf maken van een KTW. (Klapptriebwerk) En dus moet ik nu ook gaan nadenken over welke motor ik wil gaan gebruiken. Vuistregel vanuit de database van PH-AJH is dat een 4 meter thermieker, wat deze kist is, een motor mag hebben van ongeveer 5% van het gewicht.

Het gewicht op dit moment is:
Romp met stabilo en kielvlak en half ingedekte vleugels: 2,0 kg

Nog toevoegen:
Motor en regelaar
KTW mechanisme, zie begin van dit draadje.
Servo's (4 mini's in de vleugel, standaard voor hoogte richting, zware jongen voor KTW en eventueel nog een sleephaak)
Ontvanger
Accu, ik denk aan 4S1P met ongeveer 3000-4000 mAh
BEC
Afwerking (folie, of glasmet/G4 met lak)

Dit alles bij elkaar schat ik op een 1,5 kilo. Goede schatting?

Dus totaal zo'n 3,5 kilo, betekent een motor van zo'n 180 gram.

Ik ben niet van de topmerken met uiterste prestaties, een HongKongetje is voor mij meer dan genoeg. Puur en alleen op het gewicht lettend kom ik dan op dit motortje

Met 4S en deze Kv lijk ik ook goed te zitten. Maar jullie input is welkom. Zie ik iets over het hoofd? Tips/tricks, komt u maar!

Groet,

Jacob Bos
Wat gaat er nog af: heul veul balsa, omdat de romp nog rond geschaafd en geschuurd moet worden. Nu is deze nog behoorlijk hoekig.
Mijn groffe schatting is dat dit
 
3500 gr lijkt me erg licht voor een 4m zwever.
Als je dit echt gaat halen met conventionele materialen (hout) dan zou ik heel voorzichtig vliegen.

Voor wat betreft je motor. Er staan inderdaad allerlei lovende berichten op de site van HobbyKing, maar als ik hem doorreken met driveCalc of eFlight Motor Calculator (allebei gratis) dan is die motor met 4S en een klapprop van 15x7 zeeeeeer zwaar overbelast.
Met DriveCalc kun je een motor zoeken bij je prop. 4S vastzetten, regelaar vastzetten, prop op 15x7 zetten, en zoeken maar. Bij mij geeft hij 91 motoren die zouden kunnen passen. Zoek een motor op die veel gram stuwkracht per Watt levert (Propellor / prop efficiency / xxx g/W). Vanaf 5 g/W begint het ergens op te lijken, 8 g/W is mogelijk.

400 Watt opgenomen vermogen lijkt me een minimum voor zo'n kist. Daarmee moet je wel heel voorzichtig stijgen en starten.
Ik zou op 600 Watt gaan zitten.

Gr. Dirk.
 
Is een Kv van 1450 op 4 cellen niet wat veel? Ik zou voor een lagere Kv-waarde gaan, in de orde van 800-1000. Niet op berekeningen gebaseerd, maar puur gevoelsmatig. Mijn Mentor vliegt met 5 cellen en een Kv van 510, prop 14x8,5. Voor een 4m zwever heb je mogelijk iets meer pitch speed nodig, vandaar mijn ruwe schatting van Kv 1000 bij 4S lipo. Op 3 cellen zou een Kv rond 1400 beter passen.
 
Dirk,

Dank voor je snelle input. Gewicht, ja, verbaasd mij ook dat ie zo licht is. En toch voelt ie solide aan. Daar heb ik wel vertrouwen, het is ook geen ragbak.

De software blinkt uit in vele opties, voor mij nogal abracadabra. Maar ik ga er meer stoeien! Wat ik niet begrijp is dat je de prop vastzet op 15x7. Wat is de reden/achtergrond daarvoor? Kun je me dat uitleggen?

En kun je het ook omdraaien. Dus uitgaan van 'mijn motortje' en dan bepalen wat de prop moet zijn?

Alvast bedankt!

Jacob Bos
 
Wat ik niet begrijp is dat je de prop vastzet op 15x7. Wat is de reden/achtergrond daarvoor? Kun je me dat uitleggen?

En kun je het ook omdraaien. Dus uitgaan van 'mijn motortje' en dan bepalen wat de prop moet zijn?
Hele simpele reden: eerst ben ik eens gaan stoeien met jouw motor, een 4S accu, en dan een prop erbij zoeken. Zelfs 10x6 was nog te groot voor die motor (icm. 4S). Toen heb ik het omgekeerd en heb ik een prop gekozen die mij (!!!) redelijk leek voor een 4 m kist in combinatie met een 4S accu.

Zowiezo is een grote langzaam draaiende prop heel efficient voor een langzame kist. Helaas geldt voor een e-motor het omgekeerde. Daarom ga ik meestal voor de vertraagde motoren. Maar ja, je had ook aangegeven dat je niet voor een Hacker, Plettenberg oid. ging .... ;-)

Je zou ook eens naar de Tunigy SK-motoren kunnen kijken. Die zijn kwalitatief al een stuk beter (magneten blijven beter zitten ...).
- SK4260-05 (500kV), 14x8 Aero-naut klapprop, 85,3% rendement, 2466 gr trekkracht!
- dezelfde motor met 15x6 prop, evengoed! Mogelijk icm. jouw lichte kist een betere combinatie.

Houdt er rekening mee dat ze bij HobbyCity graag wat overdrijven over de prestaties ...
Als je durft: nog voor eerste gebruik de motor open halen en het huis aan de binnenkant (m.n. tussen de magneten) volsmeren met ingedikte epoxy. Dan blijven ze ook zitten ...
Epoxy indikken met Aerosil, niet met glassbubbles. Glassbubbles isoleren de warmte!

Gr. Dirk.
 
Jacob,
de setup die ik in mijn ASW gebruik....kun je daar niks mee?
Werkt op 4s - is goedkoop - met een 14x7 (makkelijker weg te werken dan een grotere prop)
 
Arjen, Dirk,

Dank voor de verdere beantwoording.

Arjen, jou setup heb ik met een schuin oog naar gekeken, en je hebt gelijk dat ik een niet al te grote prop wil. Maakt het inbouwen een stuk eenvoudiger vanwege de snel smaller wordende romp. Motor die Arjen heeft gebruikt kan ik niet meer vinden op HK. Wel zie ik een ander die er qua Kv en voorgestelde prop aardig mee overeenkomt.

Dirk, de SK serie is een goede tip. Wat is dan jou mening van deze 2 motoren:
TGY AerodriveXp 32 SK Series 35-48 900Kv / 770W
TGY AerodriveXp 32 SK Series 35-48 1100Kv / 770W
En kun je dat vergelijken met de eerste motor in deze post, de KD36-12. (die programma's gaan nog steeds een beetje boven mijn pet . .)

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jacob Bos
 
noot:
even je window breed maken. Leest makkelijker.

Ik ga even uit van Aero-naut klappropbladen.
en daar is 14x7 niet (meer?) verkrijgbaar.

Prop 14x6 + 4S Lipo

- - - - - - - P(in) P(out) Amp - toeren trekkr. - rendement
SK3548 (900kV) 994W 661W . 67,2A 11117 .3,612 kg . 66,5% overbelast
SK3548 1100kV) 1430W ..... 96,7A 13332. 4,400 kg . 58,7% overbelast
SK4240 (850kV) 941W 689W . 63,6A 11308. 3,661 kg . 73,2% overbelast
SK4240 (750kV) 721W 554W . 48,7A 8682 . 3,136 kg . 76,8% net niet overbelast
SK4250 (650kV) 558W 451W . 37,7A 8070 . 2,710 kg . 80,9% Goed!
SK4250 (600kV) 516W 433W . 34,8A 7935 . 2,612 kg . 84,0% erg goed!
SK5045 (800kV) 922W 714W . 62,3A 9438 . 3,706 kg . 77,4% Matig
SK5045 (600kV) 494W 410W . 37,7A 7795 . 2,528 kg . 82.9% Goed, maar niet hard stijgen
SK5055 (700kV) 712W 580W . 48.1A 8770 . 3,200 kg . 81.4% Goed.


Prop 15x7 + 4S Lipo
- - - - - - - P(in) P(out) Amp - toeren trekkr. - rendement
SK3548 (900kV) 994W 661W . 67,2A 11117 .3,612 kg . 66,5% overbelast
SK3548 1100kV) 1430W ..... 96,7A 13332. 4,400 kg . 58,7% overbelast
SK4240 (850kV) 941W 689W . 63,6A 11308. 3,661 kg . 73,2% overbelast
SK4240 (750kV) 721W 554W . 48,7A 8682 . 3,136 kg . 76,8% net niet overbelast
SK4250 (650kV) 737W 565W . 49,8A 7573 . 3,424 kg . 76.7% matig
SK4260 (600kV) 706W 578W . 47,7A 7586 . 3,436 kg . 81,8% Goed!
SK4260 (500kV) 459W 387W . 31,0A 6621 . 2,617 kg . 84,3% Goed rendement, matige trekkracht
SK5045 (600kV) 669W 536W . 45,2A 7410 . 3,278 kg . 80.2% Goed
SK5055 (700kV) 946W 5732 . 63.9A 8248 . 4,062 kg . 77.4% matig. maar loodrecht omhoog
SK5055 (580kV) 644W 530W . 43,5A 7367 . 3,240 kg . 82,3% erg goed

OK. ik zou voor één van die 'erg goed' gaan.
Je ziet ook dat de motoren die jij hebt gekozen een te hoog kV hebben. Ze lopen heet (laag rendement), magneten gaan los, ....

N.B.
Die puntjes en streepjes staan er alleen om de tabel een beetje netjes te houden ...

Succes,
Dirk.
 
Laatst bewerkt:
Die SK4250-650 is zeer vergelijkbaar met de motor die ik gebruik. Weegt hetzelfde, kV is hetzelfde. Een 14x6 is volgens de berekening van Dirk "goed!". Een 15x7 net teveel. Een 14x7 zoals ik die gebruik gaat in de praktijk prima, en het zijn inderdaad Aeronaut bladen.
 
Ik ga even uit van Aero-naut klappropbladen.
en daar is 14x7 niet (meer?) verkrijgbaar.

Dirk.


Wel in Classic uitvoering.....



classicPROP
Klappluftschrauben aus GLAS sind Hochleistungsluftschrauben mit überdurchschnittlich hohem Wirkungsgrad aus glasfaserverstärktem Kunststoff, abgestimmt auf die gängigsten Motortypen versch. Hersteller. Klappluftschrauben aus CARBON



Abmessungen
Maße in " Maße in cm Max. U/min Best.-Nr. Glas Best.-Nr. Carbon
7,0 x 6,0" 18,0 x 15,0 cm 16000 7231/10 7234/10
8,0 x 5,0" 20,0 x 12,5 cm 16000 7231/15 7234/15
9,0 x 5,0" 23,0 x 12,5 cm 16000 7231/20 7234/20
9,0 x 6,5" 23,0 x 16,5 cm 16000 7231/22 7234/22
9,5 x 5,0" 24,0 x 12,5 cm 16000 7231/25 7234/25
10,0 x 7,0" 25,5 x 18,0 cm 16000 7231/30 7234/30
10,5 x 6,0" 26,5 x 15,0 cm 16000 7231/35 7234/35
11,0 x 6,5" 28,0 x 16,5 cm 16000 7231/40 7234/40
11,5 x 7,0" 29,5 x 18,0 cm 16000 7231/44 7234/44
12,0 x 7,0" 30,5 x 18,0 cm 16000 7231/48 7234/48
12,5 x 6,5" 32,0 x 16,5 cm 16000 7231/52 7234/52
12,5 x 10,0" 32,0 x 25,5 cm 14000 7231/54 7234/54
13,0 x 6,5" 33,0 x 16,5 cm 14000 7231/56 7234/56
13,5 x 7,0" 34,0 x 18,0 cm 14000 7231/60 7234/60
14,0 x 7,0" 36,0 x 18,0 cm 13000 7231/64 7234/64
15,0 x 9,5" 38,0 x 24,0 cm 11000 7231/70 7234/70
16,5 x 15,0" 42,0 x 38,0 cm 10000 7231/86 7234/86
18,0 x 8,0" 45,5 x 20,0 cm 8500 7231/92 7234/92


Groeten, JH
 
Back
Top