info over 2 vliegtuigen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door lourens, 28 aug 2009.

  1. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    sorrry PP

    Maar dit kan ik gewoon bij mijn modelbouwzaak in velzenbroek bestellen
    gn-mix

    Groet Robert-Jan
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    @ Herbert en Robert-Jan
    Ik ken in zoverre het probleem van Lourens, dat ik niet alleen in 'mijn eigen' modelbouwzaak, maar ook in andere zaken als ik daarnaar keek, nooit voor Coxjes geschikte brandstof heb kunnen vinden. Als ze al iets met 'veel' nitro verkochten ging het meestal om voor autootjes bestemde brandstof met 10 of 15% nitro en stond er niet op welke olie er in zat en hoeveel.

    Overigens weten veel mensen uit ervaring op welke brandstof Coxen goed en veilig lopen, maar vroeger had je 'echte' Cox brandstof, dus door Cox zelf gemengd en op de markt gebracht. Ook daar stond niet op wat er precies in zat, en ik heb dat ook nog nooit ergens met zekerheid kunnen vinden. Ze hielden het preciese recept geheim. 'Echte' Cox brandstof wordt momenteel niet meer gemaakt en verkocht, in ieder geval niet in Nederland.

    Maar wel mooi dat er dus nog wel zaken zijn die bruikbare mensels verkopen. Zouden jullie dus de namen en adressen van jullie modelbouwzaken hier willen noemen, dan kan Lourens daar desnoods brandstof gaan halen als hij in de buurt woont of komt. Ik denk trouwens dat ik ook graag 500cc of een liter van die brandstof met 25% nitro wil hebben, want ik moet mijn Coxjes nodig eens afstoffen. Ik ben vorig jaar ook bezig geweest een vrije vlucht modelletje te bouwen voor een Cox Pee Wee. Het is het kleinste modelletje van Graupner uit de jaren '60 (Tootsie of zo), en vanwege de Cox wil ik er een hele simpele 27Mhz besturing op het richtingroer in bouwen die ik uit een simpel foam modelletje gesloopt heb.

    Inderdaad kan Lourens misschien het beste, als hij de verpakking nog niet geopend heeft, de laatst gekochte brandstof terugbrengen en verder zoeken naar een geschikt mengsel, maar als hij de verpakking wel al geopend heeft en ze die daarom niet meer terug willen nemen kan hij door bijmengen van een beetje wonderolie toch op zijn minst onderzoeken of hij die kan gebruiken. Als de Cox er op loopt zal het in ieder geval veilig zijn voor de motor. Als die brandstof dan op is (maar met een Cox doe je lang met een liter!) of als het echt niet werkt met deze brandstof, kan hij alsnog brandstof met voldoende olie en meer nitro kopen.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2009
  3. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    als jongetje van 15 en wonende in zeeland kom je niet zomaar bij alle modelbouwzaken in het land. Dus ik denk dat ik het bij zelf mengen houdt. beetje wonderolie erbij en nog wat nitro en dan gaan we het eens proberen. U hoort nog wel van het resultaat.
     
  4. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)
  5. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Bernie en Xena, daar kun je gerust bestellen. goede service.

    Echte cox brandstof is er niet meer nee, maar een goed alternatief zeker nog wel. Heb het thuis staan, zou vanavond eens opzoeken welk type het precies is.

    Voor cox e.d. kun je ook altijd bij mij terecht:)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zonder nou de kennis en ervaring van Bruno en alle anderen ter discussie te stellen:

    Ik heb in het verleden (de laatste keer dat ik met een coxje vloog is alweer 5 jaar geleden, maar ik heb zeker 25 jaar af en aan van die dingen gehad en gebruikt, en ook VEEL gebruikt, bij mij hebben ze o.a. op moerasbootjes met externe tank van 150 ml gedraaid, en dan draait zo'n ding makkelijk een uur aan één stuk....)

    Ik heb vroeger inderdaad Coxbrandstof gestookt, maar de laatste 15, 20 jaar dat ik die dingen gebruikte, gewoon hooggenitreerd brandstof van om het even welk merk, en om het even welke olie.
    De laatste jaren dat ik nog met Cox-jes vloog was dat om precies te zijn gewone Tornado 20% car brandstof, en de laatste Coxjes die ik had zijn daar ook gewoon op ingelopen.

    Nooit iets van gemerkt dat je Coxje daar van "naar de pietjes" gaat.
    Met de wonderolie altijd baggervieze en lastig schoon te maken modellen, met de Tornado wel vette modellen, maar véél makkelijker schoon te maken. En de coxjes die ik nu heb liggen (3 stuks) is er eentje in tien jaar tijd volledig uitgewoond, die heeft de laatste 5 van zijn dienstjaren met een afgebroken prop-meenemer nog een tijdje dienst gedaan als ducted fan motor (maakt wel érg veel herrie overigens, geen goed idee wat betreft de reputatie van de hobby), en de andere twee zijn nog gewoon in uitstekende conditie wat betreft compressie en loopgedrag. Tenminste, wel toen ze op de plank terecht kwamen.

    Sorry, ik zie dit geharrebar nu al een tijdje aan, en zo verschrikkelijk kritisch zíjn die motortjes nu echt niet....

    Groet, Bert
     
  7. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Iedereen moet doen waar hij zin in heeft, maar ik zou als ik Lourens was toch liever geen risico lopen en een beetje wonderolie bij de brandstof voegen die hij heeft gekocht.
     
  8. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Ik wil niemand benadelen met dit bericht, dus de mensen die brandstof hebben gebruikt met syntetische olie en daar goede ervaringen mee hebben, hier twijfel ik zeker niet aan.

    Wil je brandstof hebben dat gelijk is aan de orginele brandstof vroeger van cox kies dan voor het merk "model technics"

    klik

    De serie GN (Nitro mix) en GX (Expert Mix) bevatten de juiste hoeveelheid Castor olie en is ook leverbaar in 25% nitro.

    Ik heb het thuis in een 500ML fles, de coxjes lopen er PRIMA op.

    edit: zie dat het al een keer gemeld is.
     
  9. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    deze brandstof gebruik ik ook,perfect spul.
    voor Cox en voor mijn DC Wasp.
     
  10. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)
    een vraagje: ik start men coxjes met 1,2 volt maar om men Pee Wee 0,3cc te starten is dit net iets te weinig. Hoe kan ik op een eenvoudige manier met twee 1,2volt batterijen 2,4 volt naar 1,5 volt brengen?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vroeger deden we dat met de 2 volt loodaccu met ongeveer 1.5 meter snoer van 2 x 0.75 mm2.
    Als je 2.4 V hebt, zou ik zeggen probeer het met 2 meter 2 x 0.75 mm2.
    Als je op zeker wilt gaan, begin met 2.5 meter, en kort het snoer iedere keer met 20 cm in tot je gloeidraadje mooi oranje gloeit en je motor goed start.

    Groet, Bert
     
  12. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    een potmetertje er tussen solderen
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Zijn die er dan? Potmeters van 0-0.5 Ohm en met een belastbaarheid van 5 A? Als dat zo is, is dat ook een optie. Moet je alleen wel oppassen dat je niet per ongeluk je potmeter verdraait....


    Groet, Bert
     
  14. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)
    Brutus & Herbert bedankt voor de info! :)

    Best met een meter de uiteinden meten en zien dat er 1,5volt op staat of best iets meer?
    Wat die Potentiometers betreft heb ik opgezocht via wikipedia, waar moet ik de plus en min aansluiten en voor waar is het derde contact?
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2010
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je met snoer werkt: Alleen volts meten AAN de kop, en met aangesloten verbindingen ("gloeiende kop"), anders meet je verkeerd en ga je de mist in.

    Als je een potmeter wilt gebruiken:
    Een potmeter heeft drie aansluitingen: aan beide uiteinden van het weerstandselement eentje, en een variabele die de loper word genoemd.

    één draad gaat vanaf de accu (plus of min, maakt niet uit) ononderbroken naar de gloeikop (ook hier, maakt niet uit aan de pen of aan de kop zelf) de andere draad onderbreek je, en van deze uiteinden verbind je één draad met een van beide uiteinden van het weerstand element, het andere uiteinde verbind je met de loper. Van daar gaat de draad verder naar de overgebleven pool van je batterij. Je kunt nu door de potmeter te verdraaien, de intensiteit van het gloeien regelen. Ik denk dat het echt simpeler en betrouwbaarder is om gewoon een lange draad te gebruiken

    Groet, Bert
     
  16. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    plug spanning regelen

    Mijn ervaring met b.v. de Sonnenschein 2 Volt 10 Ah accu is, dat de spanning sneller inzakt dan je verwacht(sneller een roodgloeiende ipv geelgloeiende plug). Als je vriendjes op het veld ook je accu gebruiken dan is het effect snel duidelijk . Aan het begin van het gebruik van de vers gelade accu kan deze zo'n 4 ampere leveren. Na een uur effectief gebruik, lukt dat niet meer, de stroom valt terug naar 2,5 A. Nu ben ik nooit in staat geweest onder die omstandigheden de spanning te meten, maar ik weet wel dat het starten moeilijker wordt.
    En dan zit je met je lange kabel.

    Een heel simpele regelbare weerstand zou kunnen werken?

    Ik kan me voorstellen dat een primitieve glowdriver(met terugkoppeling van de de plugspiraal) verleidelijk is.Met het risico, dat vriendjes je instelling wijzigen, vraag niet hoe ik dat weet.

    Ik weet dat er stabiele spanningsregelingen bestaan, zonder terugkoppeling van de plugspiraal. Je kunt die bekrachtigen met hogere spanning dan 1,5 Volt en het ding levert altijd de juiste eindspanning. Ik had er een maar die was dertig jaar oud, ging kapot en ik weet niet hoe die werkte, dus geen reparatie mogelijk.
     
  17. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)
    En een lampje aan de standaardkabel van cox hangen zodanig dat hij de spanning moet verdelen, of heeft dat weinig zin?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Hmmm, da's een ervaring die ik (met exact dezelfde accu) NIET kan bevestigen. Ik laad deze accu hooguit twee keer per jaar op, en meestal niet eens omdat ik een keer zonder stroom kwam te staan. Dat is me eigenlijk afgelopen najaar/winter pas voor het eerst gebeurd, en ik heb deze accu "pas" 15 jaar waarbij opgemerkt, dat hij ook een aantal jaar ongebruikt op de plank gelegen heeft vanwege de aanschaf van een paneel met glowdriver. Reden dat ik van die glowdriver af gestapt ben, is dat die glowdriver zoveel stroom trekt, dat als de 12V start accu zwakker word, het starten van zware motoren lastiger word. Dan maar liever een extra 2 V accu weer terug in de kist, en wat extra puf op de starter.

    Ik snap dit niet zo goed overigens: een uur effectief gebruik, bij mij komt dat overeen met ongeveer 60 tot 120 keer en motor starten, ofwel meerdere maanden vrij intensief vliegen... Als de accu tussendoor rust krijgt (dus niet je plug tien minuten aaneengesloten laten gloeien, en dan met een minuut pauze de volgende tien minuten gloeien), haal je uit een lading overigens moeiteloos 2 1/2 uur effectief gebruik, dus ruim driekwart jaar ieder weekend vliegen.

    @ Gunther: Een lampje heeft weinig zin: dan zou je een 0.5 volt lampje van ongeveer 3 Watt moeten hebben, en die zijn er volgens mij niet....

    Mijn advies: doe nou maar gewoon dat lange snoer, dat werkt écht prima! Alternatief een glowdriver, dan ben je helemaal van het gelazer af....

    Groet, Bert
     
  19. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Hou het snoer in het begin inderdaad goed lang! een .049 kopje koop je vrij eenvoudig en goedkoop, maar de .020 kopjes zijn een stuk zeldzamer en daardoor prijziger.

    sucses!
     
  20. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Wat ik in amerikaanse tijdschriften regelmatig lees (en daar worden Coxjes natuurlijk véél meer gebruikt dan hier) is dat een hoop mensen twee krachtige grote (niet oplaadbare!)batterijen nemen, bijvoorbeeld Duracell, en dan dus geen penlights (AA), ook niet de één slag grotere batterijen, maar de soort die nog weer groter is (die vaak in krachtige zaklampen worden gebruikt). Die schakelen ze parallel. Ze solderen het laadsnoer dan gewoon aan de parallel geschakelde batterijen (een schakelaartje ertussen is wel handig!). Ik hoor keer op keer dat mensen daar een seizoen lang al hun glowmotoren op starten. Het is geen grote investering, dus het proberen waard, en je zit dan sowieso op 1,5 volt.
     

Deel Deze Pagina