Zonder nou de kennis en ervaring van Bruno en alle anderen ter discussie te stellen:
Ik heb in het verleden (de laatste keer dat ik met een coxje vloog is alweer 5 jaar geleden, maar ik heb zeker 25 jaar af en aan van die dingen gehad en gebruikt, en ook VEEL gebruikt, bij mij hebben ze o.a. op moerasbootjes met externe tank van 150 ml gedraaid, en dan draait zo'n ding makkelijk een uur aan één stuk....)
Ik heb vroeger inderdaad Coxbrandstof gestookt, maar de laatste 15, 20 jaar dat ik die dingen gebruikte, gewoon hooggenitreerd brandstof van om het even welk merk, en om het even welke olie.
De laatste jaren dat ik nog met Cox-jes vloog was dat om precies te zijn gewone Tornado 20% car brandstof, en de laatste Coxjes die ik had zijn daar ook gewoon op ingelopen.
Nooit iets van gemerkt dat je Coxje daar van "naar de pietjes" gaat.
Met de wonderolie altijd baggervieze en lastig schoon te maken modellen, met de Tornado wel vette modellen, maar véél makkelijker schoon te maken. En de coxjes die ik nu heb liggen (3 stuks) is er eentje in tien jaar tijd volledig uitgewoond, die heeft de laatste 5 van zijn dienstjaren met een afgebroken prop-meenemer nog een tijdje dienst gedaan als ducted fan motor (maakt wel érg veel herrie overigens, geen goed idee wat betreft de reputatie van de hobby), en de andere twee zijn nog gewoon in uitstekende conditie wat betreft compressie en loopgedrag. Tenminste, wel toen ze op de plank terecht kwamen.
Sorry, ik zie dit geharrebar nu al een tijdje aan, en zo verschrikkelijk kritisch zíjn die motortjes nu echt niet....
Groet, Bert