Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Even over de kosten die ik gemaakt heb om te kunnen racen:

2010
Motor SP 3.0
35 Euro
Regelaar kan door
2 x lipo
170 Euro
Totaal 205 Euro!!!


Zoals je kan zien lijkt 2010 het goedkoopste jaar, als je je niet gek laat maken dat je elke twee maanden weer 5C meer uit je lipo kunt halen en dus weer nieuwe nodig hebt.

Ik hoor trouwens niemand klagen over elk jaar een nieuw chassis en honderden euro's aan infrieure (verplichte) banden


Mja.... ik wil niet zeggen dat je kortzichtig bent maar dit topic gaat over de ontwikkelingen en de kosten van de regelaar en is het iets te simpel om te zeggen dat de regelaar voor 2010 door kan, ik kan bv. mijn brushed regelaar niet gebruiken... Afhankelijk wat de mensen hebben is er een groep die ook op dat gebied moeten (of willen) investeren dus reken er nog een 300 euro (??) bij. En je moet ook kijken wat (club)rijders met een brushed setup moeten investeren om aan de NOMAC mee te doen want als je wilt groeien met vers bloed moet je ook naar de wensen en investeringskosten van de nieuwkomers kijken.
 
Mja.... ik wil niet zeggen dat je kortzichtig bent maar dit topic gaat over de ontwikkelingen en de kosten van de regelaar en is het iets te simpel om te zeggen dat de regelaar voor 2010 door kan, ik kan bv. mijn brushed regelaar niet gebruiken... Afhankelijk wat de mensen hebben is er een groep die ook op dat gebied moeten (of willen) investeren dus reken er nog een 300 euro (??) bij. En je moet ook kijken wat (club)rijders met een brushed setup moeten investeren om aan de NOMAC mee te doen want als je wilt groeien met vers bloed moet je ook naar de wensen en investeringskosten van de nieuwkomers kijken.

Reken jij voor een motor 100 euro?
duure winkel waar jij je spullen haalt zeg.
tussen de 45 en 65 euro's zijn de motoren te koop.
Regelaar vanaf 95 euro.

De meeste clubs waren vorig jaar al over op brushless bij mijn weten.
Tevens is er bij ons iedere keer geinformeerd dat brushless er aan kwam net als de 17,5T klasse.
Daar hebben we nu na 1 wat minder jaar weer een leuke groep rijders en die is nog verder groeiende.

Tip voor als je een beginners klasse wilt opzetten en je wilt voorkomen dat de ene harder gaat dan de andere door zijn regelaar.
Laat alleen regelaars toe als ze sensorloos rijden.
kun je met een GM, Tekin en Mamba rijden maar ook met een Ezrun setje.
Motoren gaan sensorloos tevens even hard.
Vertiming op de motor maakt niet meer uit.
 
Mja.... ik wil niet zeggen dat je kortzichtig bent maar dit topic gaat over de ontwikkelingen en de kosten van de regelaar en is het iets te simpel om te zeggen dat de regelaar voor 2010 door kan, ik kan bv. mijn brushed regelaar niet gebruiken... Afhankelijk wat de mensen hebben is er een groep die ook op dat gebied moeten (of willen) investeren dus reken er nog een 300 euro (??) bij. En je moet ook kijken wat (club)rijders met een brushed setup moeten investeren om aan de NOMAC mee te doen want als je wilt groeien met vers bloed moet je ook naar de wensen en investeringskosten van de nieuwkomers kijken.

Zoals eerder aangehaald was een beetje visie op het gebied van regelaars...(lees, jezelf goed informeren!!!!) erg handig de afgelopen jaren. TC Spec, SPX Stock spec en Tekin, dat is de volgorde van de afgelopen jaren voor mij. Dat velen de afgelopen jaren NIET geinvesteerd hebben moet natuurlijk niet op het conto komen van mensen die de kosten wel verdeeld hebben.

Motoren zijn inderdaad niet zo duur als je nu beweert; voor onder 200 Euro kan je nu een Tekin of Mamba kopen (beiden met interface), motoren zijn minder slijtgevoelig dus een ETS-motor na een weekendje overnemen hoeft ook niet meer dan 40-50 Euro te kosten.

Ook op clubs moeten mensen niet meer met brushed opgezadeld worden, een SpeedPassion 17.5T met regelaar kost 80 Euro.....kan je wel in de stock beginnen. Ik heb het niet over het NK SUPER-stock.....

groet,

Eric
 
Ook op clubs moeten mensen niet meer met brushed opgezadeld worden, een SpeedPassion 17.5T met regelaar kost 80 Euro.....kan je wel in de stock beginnen. Ik heb het niet over het NK SUPER-stock.....

Pas op wat je zegt. Net had ik het over verse instroom in de NOMAC maar voor clubs geldt precies hetzelfde. Ik kan mij voorstellen dat als iemand trots met zijn TA05 met een brushed setup 2x over een lidmaatschap moet nadenken als hij deze kosten erbij krijgt.

Ennuh.... een brushless motor met regelaar 80 euro? Ik weet toevallig wat onze club betaalt voor een combo op basis van een uitgerangeerde sensored regelaar en ga ik er even van uit dat je dan een sensorloze regelaar in die combo hebt zitten.
 
Pas op wat je zegt. Net had ik het over verse instroom in de NOMAC maar voor clubs geldt precies hetzelfde. Ik kan mij voorstellen dat als iemand trots met zijn TA05 met een brushed setup 2x over een lidmaatschap moet nadenken als hij deze kosten erbij krijgt.

Ennuh.... een brushless motor met regelaar 80 euro? Ik weet toevallig wat onze club betaalt voor een combo op basis van een uitgerangeerde sensored regelaar en ga ik er even van uit dat je dan een sensorloze regelaar in die combo hebt zitten.

Volgens mij is dat sensord.
 
Pas op wat je zegt. Net had ik het over verse instroom in de NOMAC maar voor clubs geldt precies hetzelfde. Ik kan mij voorstellen dat als iemand trots met zijn TA05 met een brushed setup 2x over een lidmaatschap moet nadenken als hij deze kosten erbij krijgt.

Er is een verschil tussen een Tamiya kitregelaar met silvercan van net 25 Euro of een Ko Propo VXX (ofzo) met een Element. Het eerste is een perfecte instap zonder veel pijn achteraf, het tweede is een topregelaar met een competitiemotor wat minimaal het zesvoudige van het eerste setje kost.....

Ennuh.... een brushless motor met regelaar 80 euro? Ik weet toevallig wat onze club betaalt voor een combo op basis van een uitgerangeerde sensored regelaar en ga ik er even van uit dat je dan een sensorloze regelaar in die combo hebt zitten.

Ik heb het over de nieuwste EZrun (sensorloos) met een SP-sticker erop. In de Hobby-klasse op het ETS gebruiken we dit setje ook, niet stuk te krijgen en perfect gelijk. Het enige wat er aan onderhoud aanzit is regelmatig alle firmware gelijk zetten, er zijn namelijk nogal handige vogels die er even een nieuwe versie opzetten waardoor het setje net wat harder gaat.

Als clubs dan zo slim zijn om er een maximale tanwielverhouding op te zetten dan kan het ook heel lang mee gaan.

groet,

Eric
 
Bij de Mach is er nu een stock klasse met speedpassion setjes

full


Daar zijn echter wel problemen mee,
een aantal setjes zijn er spontaan mee gestopt.

De snelheid is wel goed denk ik
je gaat er net boven de 60 km/h mee
je kunt dan rondjes in de 19 seconden rijden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is een verschil tussen een Tamiya kitregelaar met silvercan van net 25 Euro of een Ko Propo VXX (ofzo) met een Element. Het eerste is een perfecte instap zonder veel pijn achteraf, het tweede is een topregelaar met een competitiemotor wat minimaal het zesvoudige van het eerste setje kost.....



Ik heb het over de nieuwste EZrun (sensorloos) met een SP-sticker erop. In de Hobby-klasse op het ETS gebruiken we dit setje ook, niet stuk te krijgen en perfect gelijk. Het enige wat er aan onderhoud aanzit is regelmatig alle firmware gelijk zetten, er zijn namelijk nogal handige vogels die er even een nieuwe versie opzetten waardoor het setje net wat harder gaat.

Als clubs dan zo slim zijn om er een maximale tanwielverhouding op te zetten dan kan het ook heel lang mee gaan.

groet,

Eric

De EZrun kun je updaten tot max 30 graden vertiming.
Nu is die 26,25 graden vertiming. De update zorgt er voor dat ie gelijk is aan de andere sensorloze setjes.
 
Bij de Mach is er nu een stock klasse met speedpassion setjes

full


Daar zijn echter wel problemen mee,
een aantal setjes zijn er spontaan mee gestopt.

De snelheid is wel goed denk ik
je gaat er net boven de 60 km/h mee
je kunt dan rondjes in de 19 seconden rijden.

Kan ik dit met een 17,5T sensorloos vergelijken? Of loopt dit harder dan bijvoorbeeld een ezrun setje of andere sensorloze regelaars?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondanks de geweldige overgang naar 5 cellen, zonder vertimebare regelaars, MET veel goedkopere Brushless-motoren (tov de 12T)

En wanneer was die overgang naar 5 cellen ook alweer? 2007 toch? Als ik jouw staatje zo zie gaven 2007 en 2008 (beste jaar in jouw lijst) een hele behoorlijke opkomst. Pas in 2009 zakte de boel in. Toevallig net toen de econoimische crisis toe sloeg...
 
Lipo is eind 2008 op de NOMAC-vergadering afgeblazen omdat een aantal fossiele rijders bang was hun voordeel (qua cellen) kwijt te raken en investeringen dus werden doorgeschoven. Dat nog een jaar cellen vele malen duurder bleek scheen niemand te interesseren. Verder was het argument dat er nog niet mee getest was(ondanks een EFRA-lipolijst) er ook ééntje. Ik ben benieuwd wie nu alle zes de motoren en alle lipo's volgens EFRA-spec voor het NK getest heeft???

Even mijn uitspraken nader verklaren: de fossiele rijders waar ik het over heb zijn dus doorgewinterde stockrijders die angstvallig vast wilden houden aan de vertrouwde Element met 5 á 6 cellen. Deze mensen wisten niet waar ze het over hadden maar hebben toch tegengestemd. Tijdens eerste wedstrijd die ze met lipo bestreden waren ze laaiend enthousiast en wilden toen dat ze dat het hele jaar hadden kunnen rijden. Voor mij een teken aan de wand dat je eigenlijk mensen alleen mag laten meestemmen over zaken waar ze echt praktijkervaring mee hebben.

Misschien voor de NOMAC een les om meer adviserend op te treden (overigens dit jaar al aardig ingezet, jammer van de belangen die nog spelen;-)) en minder democratisch te gaan werken. Ik neem aan dat een bestuur van een overkoepelend orgaan ter zake kundig is en beter de sport kan sturen dan een stel rijders, ieder met zijn eigen belang!!

Ik vond het een leuke discussie maar een echte oplossing zal er wel niet door komen, er wordt in ieder geval over nagedacht nu.

Ik ga mij weer concentreren op het komende buitenseizoen.

gegroet,

Eric
 
Nu het prijzenlijstje toch is geplaatst!!! Ik mis nog de banden, laders/ontladers, auto/body, 2.4Ghz setje, enz. Wanneer ik een gemiddeld minimaal TC budget neem, en 6 wedstrijden, dan kom je al gauw richting de 200euro per wedstrijd, voor de niet zo fanatieke rijder. Bij een fanatieke rijder komen deze jaarlijkse investeringen er een stuk gemakkelijker uit. Ongeveer de helft van onze wedstrijdrijders trainen bijna nooit of rijden geen wedstrijden elders, voor deze personen komt iedere euro keihard aan. Wanneer je dan gaat rekenen dat je na 6 keertjes rijden (wedstrijden) je de nog niet versleten zaken, die voor het volgend seizoen zijn uitgereglementeerd, weg kan gooien, of dat je hiermee ineens niet meer competitief ben, werkt dat niet echt motiverend. Hierdoor is de technische revolutie met de daarbij behorende reglementwisselingen, niet bepaald erg hoog van rendement wbt de kosten/baten, je was nl toch al een minder dan een gemiddelde rijder door het gebrek aan training. De plug and play rijders zijn dus al gemiddeld het halve startveld, op den duur gaat het best vervelen achteraan rijden voor 200euro per wedstrijddag.

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat al die veranderingen van de laatste jaren, niet echt een zegen zijn voor heel veel van die rijders, vreemd genoeg vormen zij vaak de harde kern. Voor veel van deze rijders is er geen alternatief wanneer alle klasse met de techniek mee reizen.

Bij ons op de club proberen we de instap of doorstart zo laag mogelijk te houden door nog met een 23T handout brushed motor te rijden met een aanschafprijs van 10euro, F1, Mini’s, en de Stock TC gaat hiermee rijden. In de Stock gelden minimale regels, dus met een model, accu’s, banden, enz uit de oude doos, kan je zo meekomen.

Tijdens de ALV gingen veel stemmen op tegen de 23T silvercan omdat hij te langzaam zou zijn, en weet ik nog allemaal wat voor onzin nog meer, men maakte zich daarmee echt belachelijk omdat nog niemand wist over welke motor het ging, en wat de snelheid was, toch kraakte vele het “domweg” af.

Met mijn oude TC + accu’s (3300) ging hij toch over de 60km p/u op de rollerbank (ook daar was weer commentaar op) voorlopig blijkt de motor bij de mini’s een volle sec sneller per ronde te wezen op een smerig koud circuit. Wanneer ik nu lees dat het alternatief, welke hetzelfde was als bij de Mach, niet echt iets extra’s genereert, behalve dan de prijs (+/- 100euro) plus misschien 1 probleem, vindt ik de ingeslagen weg vooralsnog de goede. Met die besparing zullen vele rijders een LiPo aanschaffen, wat ik dan weer een investering vindt met een beter rendement.

Zolang de revolutie niet tot evolutie is neergedaald, hou ik voorlopig mijn centen nog maar in mijn zak. Met al die snel opvolgende revoluties is het voor veel rijders, rijden in dichte mist, wat zal er volgend seizoen nu weer hieruit tevoorschijn komen, waardoor ik niet meer mee kan komen, mogelijk uitgereglementeerd ben, of dat de techniek helemaal boven mij uit is gestegen.
 
...
Nu het prijzenlijstje toch is geplaatst!!! Ik mis nog de banden, laders/ontladers, auto/body, 2.4Ghz setje, enz. Wanneer ik een gemiddeld minimaal TC budget neem, en 6 wedstrijden, dan kom je al gauw richting de 200euro per wedstrijd, voor de niet zo fanatieke rijder. Bij een fanatieke rijder komen deze jaarlijkse investeringen er een stuk gemakkelijker uit.

Een zender en lader zijn uitgaves die je over meerdere jaren kunt afschrijven. De huidige regelaars zijn nu ook uitgaves die je nu zeker 2-4 jaar gewoon kunt gebruiken dmv de updates. Dus wat je budget per race betreft klopt het niet. Tevens calculeer je de verkoopwaarde van de oude spullen niet in de prijs per wedstrijd. Wil je een investeringsberekening doen zul je die in meer of mindere mate toch moeten meenemen voor een juiste weergave van de kosten....


Ongeveer de helft van onze wedstrijdrijders trainen bijna nooit of rijden geen wedstrijden elders, voor deze personen komt iedere euro keihard aan. Wanneer je dan gaat rekenen dat je na 6 keertjes rijden (wedstrijden) je de nog niet versleten zaken, die voor het volgend seizoen zijn uitgereglementeerd, weg kan gooien, of dat je hiermee ineens niet meer competitief ben, werkt dat niet echt motiverend.

Hierdoor is de technische revolutie met de daarbij behorende reglementwisselingen, niet bepaald erg hoog van rendement wbt de kosten/baten, je was nl toch al een minder dan een gemiddelde rijder door het gebrek aan training. De plug and play rijders zijn dus al gemiddeld het halve startveld, op den duur gaat het best vervelen achteraan rijden voor 200euro per wedstrijddag.


Zowiezo ben je niet competatief wanneer je niet of nauwelijks traint. Het is je eigen beslissing om niet te gaan rijden/trainen maar dan moet je ook niet zeiken dat je achteraan rijd. Wat je nu schrijft geef je dus eigenlijk aan dat je niet wilt trainen maar wel evenveel kans wilt hebben op de 1ste plaats als degene die wel elke trainingsdag gebruikt om te komen rijden. Kan ik je meteen uit de dromen helpen.......gaat niet gebeuren, zelfs als je dezelfde spullen gebruikt zul je achteraan rijden. Waar denk je dat de hele goede rijders hun talenten vandaan hebben? kijk maar eens naar de mini klasse wie altijd op 1, 2 en 3 staan. Dat zijn echt niet de beginners of mensen die niet of nauwelijks trainen. Tevens klopt die 200 euro niet( zie eerste opmerking).

In mijn ogen komen de regelement wijzigingen van de rijders zelf die aangeven dat het allemaal te snel gaat. Dus zijn het de rijders zelf die zorgen dat ze elk jaar moeten blijven investeren en dus blijft het cirkeltje elk jaar rond draaien. Je kunt ook aangeven dat je het regelement voor 2 of 3 jaar vast zet ongeacht de technische vooruitgangen. Dan heb je in ieder geval voor een langere periode een stabiel regelement zonder dat je elk jaar nieuwe motoren moet kopen. Met een updatable regelaar is dat geen probleem (welke nu zo'n beetje elk merk wel heeft)


Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat al die veranderingen van de laatste jaren, niet echt een zegen zijn voor heel veel van die rijders, vreemd genoeg vormen zij vaak de harde kern. Voor veel van deze rijders is er geen alternatief wanneer alle klasse met de techniek mee reizen.

Bij ons op de club proberen we de instap of doorstart zo laag mogelijk te houden door nog met een 23T handout brushed motor te rijden met een aanschafprijs van 10euro, F1, Mini’s, en de Stock TC gaat hiermee rijden. In de Stock gelden minimale regels, dus met een model, accu’s, banden, enz uit de oude doos, kan je zo meekomen.

Tijdens de ALV gingen veel stemmen op tegen de 23T silvercan omdat hij te langzaam zou zijn, en weet ik nog allemaal wat voor onzin nog meer, men maakte zich daarmee echt belachelijk omdat nog niemand wist over welke motor het ging, en wat de snelheid was, toch kraakte vele het “domweg” af.


Met mijn oude TC + accu’s (3300) ging hij toch over de 60km p/u op de rollerbank (ook daar was weer commentaar op) voorlopig blijkt de motor bij de mini’s een volle sec sneller per ronde te wezen op een smerig koud circuit. Wanneer ik nu lees dat het alternatief, welke hetzelfde was als bij de Mach, niet echt iets extra’s genereert, behalve dan de prijs (+/- 100euro) plus misschien 1 probleem, vindt ik de ingeslagen weg vooralsnog de goede. Met die besparing zullen vele rijders een LiPo aanschaffen, wat ik dan weer een investering vindt met een beter rendement.

Zolang de revolutie niet tot evolutie is neergedaald, hou ik voorlopig mijn centen nog maar in mijn zak. Met al die snel opvolgende revoluties is het voor veel rijders, rijden in dichte mist, wat zal er volgend seizoen nu weer hieruit tevoorschijn komen, waardoor ik niet meer mee kan komen, mogelijk uitgereglementeerd ben, of dat de techniek helemaal boven mij uit is gestegen.

De techniek staat nooit stil maar als je 2 jaar geleden een updatable regelaar had gekocht was je nu nog steeds competatief goed bezig. Door te blijven wachten mis je constant de boot en blijf je dus stilstaan op de kade, kijkende naar de volgende kans....
 
Nu het prijzenlijstje toch is geplaatst!!! Ik mis nog de banden, laders/ontladers, auto/body, 2.4Ghz setje, enz. Wanneer ik een gemiddeld minimaal TC budget neem, en 6 wedstrijden, dan kom je al gauw richting de 200euro per wedstrijd, voor de niet zo fanatieke rijder. Bij een fanatieke rijder komen deze jaarlijkse investeringen er een stuk gemakkelijker uit. Ongeveer de helft van onze wedstrijdrijders trainen bijna nooit of rijden geen wedstrijden elders, voor deze personen komt iedere euro keihard aan. Wanneer je dan gaat rekenen dat je na 6 keertjes rijden (wedstrijden) je de nog niet versleten zaken, die voor het volgend seizoen zijn uitgereglementeerd, weg kan gooien, of dat je hiermee ineens niet meer competitief ben, werkt dat niet echt motiverend. Hierdoor is de technische revolutie met de daarbij behorende reglementwisselingen, niet bepaald erg hoog van rendement wbt de kosten/baten, je was nl toch al een minder dan een gemiddelde rijder door het gebrek aan training. De plug and play rijders zijn dus al gemiddeld het halve startveld, op den duur gaat het best vervelen achteraan rijden voor 200euro per wedstrijddag.

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat al die veranderingen van de laatste jaren, niet echt een zegen zijn voor heel veel van die rijders, vreemd genoeg vormen zij vaak de harde kern. Voor veel van deze rijders is er geen alternatief wanneer alle klasse met de techniek mee reizen.

Bij ons op de club proberen we de instap of doorstart zo laag mogelijk te houden door nog met een 23T handout brushed motor te rijden met een aanschafprijs van 10euro, F1, Mini’s, en de Stock TC gaat hiermee rijden. In de Stock gelden minimale regels, dus met een model, accu’s, banden, enz uit de oude doos, kan je zo meekomen.

Tijdens de ALV gingen veel stemmen op tegen de 23T silvercan omdat hij te langzaam zou zijn, en weet ik nog allemaal wat voor onzin nog meer, men maakte zich daarmee echt belachelijk omdat nog niemand wist over welke motor het ging, en wat de snelheid was, toch kraakte vele het “domweg” af.

Met mijn oude TC + accu’s (3300) ging hij toch over de 60km p/u op de rollerbank (ook daar was weer commentaar op) voorlopig blijkt de motor bij de mini’s een volle sec sneller per ronde te wezen op een smerig koud circuit. Wanneer ik nu lees dat het alternatief, welke hetzelfde was als bij de Mach, niet echt iets extra’s genereert, behalve dan de prijs (+/- 100euro) plus misschien 1 probleem, vindt ik de ingeslagen weg vooralsnog de goede. Met die besparing zullen vele rijders een LiPo aanschaffen, wat ik dan weer een investering vindt met een beter rendement.

Zolang de revolutie niet tot evolutie is neergedaald, hou ik voorlopig mijn centen nog maar in mijn zak. Met al die snel opvolgende revoluties is het voor veel rijders, rijden in dichte mist, wat zal er volgend seizoen nu weer hieruit tevoorschijn komen, waardoor ik niet meer mee kan komen, mogelijk uitgereglementeerd ben, of dat de techniek helemaal boven mij uit is gestegen.

Die 2,4GHz zendertjes kosten geen drol meer.
de hobby is juist goedkoper geworden. Je hebt ook niet meer de duurste lader nodig en de lipo's zijn net zo duur als cellen zo niet goedkoper en gaan langer mee.
Prijs is dus gedaalt voor een beginner.
 
Ik wil niet met vingertjes wijzen maar er zijn mensen die ieder jaar met nieuwe laders aan komen zetten en er is in mijn ogen zelfs een periode geweest dat je als Tamiya rijder een mooie blauwe Muchmore voeding en bijpassende laders moest hebben om het compleet te maken en zo was het ook in het rood verkrijgbaar passend bij een Top en Robitronic. Het idee wordt indirect ook een beetje gegeven dat bv. een simpele Ultramat 14 geen goede lader is.....
Zeker de CC/CV laadmethode die LiPo nodig heeft zou prima werken met een low budget lader van 30 euro.

Hoewel we iets offtopic gaan mag je deze factoren niet vergeten.....
 
Laatst bewerkt:
Wat je nu steeds meer en meer ziet zijn al de budget lipo laders die het gewoon erg goed doen. Ook de ultramats zie je steeds meer op tafels verschijnen en steeds minder de gekleurde Much*More laders...

En waar maak je uit op dat je persé een 2.4Ghz zet moet hebben Per? Er zijn zat (top)rijders die nog steeds gewoon FM rijden en zelfs op 27Mhz FM rijden dus... Die kan van je lijstje af...

Ik ben het met Mikky32 en 2wd eens, er zijn wel spullen die iets duurder zijn in aanschaf maar ze gaan nu veel langer mee. Jezelf van te voren goed inlichten en verder kijken dan je neus lang is loont de moeite bij het aanschaffen van nagenoeg alles!!!
 
Back
Top