Nu het prijzenlijstje toch is geplaatst!!! Ik mis nog de banden, laders/ontladers, auto/body, 2.4Ghz setje, enz. Wanneer ik een gemiddeld minimaal TC budget neem, en 6 wedstrijden, dan kom je al gauw richting de 200euro per wedstrijd, voor de niet zo fanatieke rijder. Bij een fanatieke rijder komen deze jaarlijkse investeringen er een stuk gemakkelijker uit.
Een zender en lader zijn uitgaves die je over meerdere jaren kunt afschrijven. De huidige regelaars zijn nu ook uitgaves die je nu zeker 2-4 jaar gewoon kunt gebruiken dmv de updates. Dus wat je budget per race betreft klopt het niet. Tevens calculeer je de verkoopwaarde van de oude spullen niet in de prijs per wedstrijd. Wil je een investeringsberekening doen zul je die in meer of mindere mate toch moeten meenemen voor een juiste weergave van de kosten....
Ongeveer de helft van onze wedstrijdrijders trainen bijna nooit of rijden geen wedstrijden elders, voor deze personen komt iedere euro keihard aan. Wanneer je dan gaat rekenen dat je na 6 keertjes rijden (wedstrijden) je de nog niet versleten zaken, die voor het volgend seizoen zijn uitgereglementeerd, weg kan gooien, of dat je hiermee ineens niet meer competitief ben, werkt dat niet echt motiverend.
Hierdoor is de technische revolutie met de daarbij behorende reglementwisselingen, niet bepaald erg hoog van rendement wbt de kosten/baten, je was nl toch al een minder dan een gemiddelde rijder door het gebrek aan training. De plug and play rijders zijn dus al gemiddeld het halve startveld, op den duur gaat het best vervelen achteraan rijden voor 200euro per wedstrijddag.
Zowiezo ben je niet competatief wanneer je niet of nauwelijks traint. Het is je eigen beslissing om niet te gaan rijden/trainen maar dan moet je ook niet zeiken dat je achteraan rijd. Wat je nu schrijft geef je dus eigenlijk aan dat je niet wilt trainen maar wel evenveel kans wilt hebben op de 1ste plaats als degene die wel elke trainingsdag gebruikt om te komen rijden. Kan ik je meteen uit de dromen helpen.......gaat niet gebeuren, zelfs als je dezelfde spullen gebruikt zul je achteraan rijden. Waar denk je dat de hele goede rijders hun talenten vandaan hebben? kijk maar eens naar de mini klasse wie altijd op 1, 2 en 3 staan. Dat zijn echt niet de beginners of mensen die niet of nauwelijks trainen. Tevens klopt die 200 euro niet( zie eerste opmerking).
In mijn ogen komen de regelement wijzigingen van de rijders zelf die aangeven dat het allemaal te snel gaat. Dus zijn het de rijders zelf die zorgen dat ze elk jaar moeten blijven investeren en dus blijft het cirkeltje elk jaar rond draaien. Je kunt ook aangeven dat je het regelement voor 2 of 3 jaar vast zet ongeacht de technische vooruitgangen. Dan heb je in ieder geval voor een langere periode een stabiel regelement zonder dat je elk jaar nieuwe motoren moet kopen. Met een updatable regelaar is dat geen probleem (welke nu zo'n beetje elk merk wel heeft)
Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat al die veranderingen van de laatste jaren, niet echt een zegen zijn voor heel veel van die rijders, vreemd genoeg vormen zij vaak de harde kern. Voor veel van deze rijders is er geen alternatief wanneer alle klasse met de techniek mee reizen.
Bij ons op de club proberen we de instap of doorstart zo laag mogelijk te houden door nog met een 23T handout brushed motor te rijden met een aanschafprijs van 10euro, F1, Mini’s, en de Stock TC gaat hiermee rijden. In de Stock gelden minimale regels, dus met een model, accu’s, banden, enz uit de oude doos, kan je zo meekomen.
Tijdens de ALV gingen veel stemmen op tegen de 23T silvercan omdat hij te langzaam zou zijn, en weet ik nog allemaal wat voor onzin nog meer, men maakte zich daarmee echt belachelijk omdat nog niemand wist over welke motor het ging, en wat de snelheid was, toch kraakte vele het “domweg” af.
Met mijn oude TC + accu’s (3300) ging hij toch over de 60km p/u op de rollerbank (ook daar was weer commentaar op) voorlopig blijkt de motor bij de mini’s een volle sec sneller per ronde te wezen op een smerig koud circuit. Wanneer ik nu lees dat het alternatief, welke hetzelfde was als bij de Mach, niet echt iets extra’s genereert, behalve dan de prijs (+/- 100euro) plus misschien 1 probleem, vindt ik de ingeslagen weg vooralsnog de goede. Met die besparing zullen vele rijders een LiPo aanschaffen, wat ik dan weer een investering vindt met een beter rendement.
Zolang de revolutie niet tot evolutie is neergedaald, hou ik voorlopig mijn centen nog maar in mijn zak. Met al die snel opvolgende revoluties is het voor veel rijders, rijden in dichte mist, wat zal er volgend seizoen nu weer hieruit tevoorschijn komen, waardoor ik niet meer mee kan komen, mogelijk uitgereglementeerd ben, of dat de techniek helemaal boven mij uit is gestegen.
De techniek staat nooit stil maar als je 2 jaar geleden een updatable regelaar had gekocht was je nu nog steeds competatief goed bezig. Door te blijven wachten mis je constant de boot en blijf je dus stilstaan op de kade, kijkende naar de volgende kans....