Multiplex Funcub 2010

Die motor is prima voor de Funcub, sterk zat.
Maar die prop niet!
12x6 is voor een vrij snel kistje en niet voor zo'n langzame bak als een Funcub!
Zet er gewoon een 13x4 op zoals aanbevolen door MPX.
De propkeuze is niet alleen afhankelijk van de motor, maar ook van de kist!

Ik zal de Funcub morgen meenemen naar Woerden.
Ben jij er ook Olaf?

(en ik weet geen excuus om een half jaar te wachten met het bouwen van een Funcub, dat kan op 1 dag, dus neem hem morgen ook maar mee!)

Groeten Willem
 
Dank je Willem voor de proptip!
Ik ben er zelf niet komende zondag helaas, maar ik zal m vast wel weer eens zien vliegen een van de volgende zondagen. Zie je nog maar zo weinig tegenwoordig.

Greetz,

Olaf (met een ´f´)
 
Willem, 13 inch vind ik echt teveel voor dat ding hoor.
Bij ons op de club is er ook iemand met zon joekel,
en die vloekt bij iedere landing dat de prop te lang is.
Dat landings gestel is erg soepel dus dat is vaak gras/zand eten.
En dat lijkt me niet fijn voor de motor.

Bovendien is het niet van belang wat MPX adviseerd als propellermaat.
Dat is alleen belangrijk als je ook hun geadviseerde motor gebruikt.
Gebruik je wat anders, dan moet je het advies van die motor gebruiken en niet van de kist.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Sven

Ik kap ermee om jou adviezen te geven, je weet alles toch veel beter.
Als ik zeg dat bij mij een 13x4 prop goed werkt (in de praktijk!) weet jij dat die prop veel te groot is.

Ga je gang maar, maar dan moet je niet klagen als je kist niet goed vliegt.

Ik luister gewoon naar wat MPX adviseerd, ik heb namelijk goede ervaringen met hun modellen.
En ik denk dat de ontwerpers van MPX verstand van modelvliegtuigen hebben.
Maar jij weet het natuurlijk weer veel beter....

De groeten Willem
 
Tsja, wil je soms zeggen alleen wat jij roept klopt?
Ik heb iemand op onze club bezig gezien met 13",
die heeft er geloof ik ter plekke nog een inch af staan knippen.
En wat ik zie en meemaak heeft meer waarde dan wat iemand op internet roept.

Als MPX zegt dat er 13" op moet, en iemand zet er een compleet andere 2000 watt motor op van 5000Kv,
dan vind jij maar dat daar een 13" op moet want MPX blablabla.. slaat helemaal nergens op.
Een aanbevolen propeller geld alleen als je de daarbij aanbevolen motor gebruikt.
Gebruik je een andere motor dan moet je de aanbevelingen voor DIE motor gebruiken.
Maar dat begrijp je blijkbaar niet helemaal want je blijft het herhalen..

Maar goed, je doet maar waar je zin in hebt hoor.
 
Zet er gewoon een 13x4 op zoals aanbevolen door MPX.
De propkeuze is niet ALLEEN afhankelijk van de motor, maar ook van de kist!


Tsja, wil je soms zeggen alleen wat jij roept klopt?
Eeuuh, Multiplex, toch?


Willem, 13 inch vind ik echt teveel voor dat ding hoor.
Bij ons op de club is er ook iemand met zon joekel,
en die vloekt bij iedere landing dat de prop te lang is.
Ligt dat nou aan de prop, of aan de landing?

die heeft er geloof ik ter plekke nog een inch af staan knippen.
Oh, dat was dezelfde? Dan lag het vast aan de prop, want juist de experts knippen stukken van de prop ;) .

En wat ik zie en meemaak heeft meer waarde dan wat iemand op internet roept.

want MPX blablabla.. slaat helemaal nergens op.

Iedereen op het net praat poep, MPX praat poep, WAT DOE JE HIER DAN NOG?
 
Willem past multiplex aanbevelingen toe op motoren die niet van multiplex zijn, dat probeer ik duidelijk te maken.
Wat multiplex voor propeller aanbeveelt boeit totaal niet als je er een andere motor in zet.

En de propeller is wel degelijk te lang voor het model,
zelfs met het opstijgen hoorde we de bladen nog gigantisch veel gras vreten.
En dat terwijl het gras dezelfde dag nog kort gemaaid was.

En ja, hij wou toch vliegen zonder zijn motor as te slopen,
dus dan maar de schaar erin en opnieuw balanceren.
De buitenste 25% van een propeller verminderd enkel het lawaai,
dus zoveel maakt het niet uit om een propeller in te korten.

Op het net staat voldoende fatsoenlijke info, MPX weet wat ze met hun eigen spullen kunnen doen.
Info moet je toepassen waar die thuis hoort, maak een diesel rijder niet wijs dat hij benzine moet tanken.
Wat ik me afvraag is wat jij in dit topic doet behalve mij op mijn dak zitten.
 
Beste Sven,

m.i. geeft Willem goede en goed bedoelde adviezen. Volgens mij begrijp je er helemaal niets van, en krijgt Willem (net als MPX en vele anderen) een brutale mond weer terug.

Misschien als je het begreep, dat je niet zo lullig reageert, dus daarom met veel geduld de uitleg in Jip en Janneke taal. Hopelijk begrijp je het dan, want het is niet moeilijk!

De belasting voor een motor is met een 12x6 prop vergelijkbaar als met een 13x4 prop. Voor de motor maakt dat dus helemaal niets uit.
Voor de Funcub maakt dit wel degelijk verschil!
Een 12x6 prop is een prop met meer airspeed en minder trust dan een 13x4. De 13x4 heeft minder airspeed en meer trust. De 12x6 is bedoeld voor een snellere kist met minder trekkracht. De 13x4 is bedoeld voor een langzame kist met veel trekkracht.

Een Funcub is ontworpen als langzame kist met veel drag/weerstand gepaard met veel lift. Het vleugelprofiel heeft veel weerstand, maar genereert heel veel lift. En zeker wanneer de flaps ook worden gebruikt. De rest van de kist is ontworpen/gebouwd voor dezelfde langzame maar sterke aandrijving. Ook de neus!
Een 12x6 prop zal dus vliegen, maar is niet bedoeld voor een Funcub. De 13x4 prop is juist wel bedoeld voor deze kist, en zal het goed doen. Met de 12x6 prop is het zelfs mogelijk dat de kist niet meer vliegt zoals hij hoort, of zelfs problemen krijgt. M.a.w. gebruik de 13x4 prop.

Wat ik me afvraag is wat jij in dit topic doet behalve mij op mijn dak zitten.

Ik reageer in dit draadje omdat ik het topic leuk vind (vond?) en ook volg. Ook heb ik de Funcub meerdere malen i.r.l. meegemaakt. Ik heb meegedacht over de te gebruiken prop bij een bepaalde motor, ook heb ik een bepaalde motor aanbevolen. Deze motor is dan ook met veel plezier en succes gebruikt. Het betreft de Funcub van een moderator op het forum.

Daarom zit ik in dit topic.

Wat ik me wel afvraag is waarom ik reageer op jou post. Misschien om Willem te verdedigen die hier onterecht door jou werd afgezeken. Ik reageer misschien voor jou, maar waarschijnlijk krijg ik, net als vele anderen, toch alleen maar een grote mond van je terug.

Ik vraag me ook af waarom ik me moet verantwoorden tegenover jou op dit modelbouwforum? Het lijkt net alsof jij meer recht hebt om hier aanwezig te zijn.

Hopende dat je hier iets mee kan.


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Ten eerste was ik niet brutaal, ik neem enkel een defensieve toon aan als iemand me ten onrechte van iets beschuldigd.
Ten tweede gaat erom dat "wat MPX adviseerd" niets te maken heeft met wat voor propeller erop een motor moet.
Dat 13x4 hetzelfde zou geven als 12x6 snap ik ook wel, maar daar gaat het niet om.
Ik weet dat een funcub langzaam hoort te vliegen, maar ook daar gaat het niet om.
Waar het om gaat is dat adviezen van verschillende dingen niet altijd op elkaar van toepassing zijn.
Motor van 1100kv? Plak er een 13x4 prop op want MPX zegt dat die op de funcub moet.
Motor van 900Kv? Plak er een 13x4 prop op want MPX zegt dat die op de funcub moet.
Snap je wat ik bedoel? Niet zomaar blind een velletje papier van MPX overnemen,
maar gewoon kijken wat DIE motor kan en hoe die het beste zal presteren.

En doe even normaal zeg, ik heb helemaal niemand afgezeken, zelfs jou niet, dat maak je er enkel zelf van.
Ik heb enkel een feit op tafel gelegd waar jij nu een argument van zit te bakken om MIJ af te zeiken.
Je zit nu te jammeren dat je je aanwezigheid moet verantwoorden, terwijl je zelf begint met roepen wat ik hier nog doe.

Ik heb uitgelegd wat er niet klopt, waarom niet, en wat ik zelf heb ervaren op het veld.
En inplaats van een fatsoenlijk tegen argument krijg ik allerlei verwijten naar mijn hoofd geslingerd.
Ik ben het verschrikkelijk beu dat iemand mijn fatsoenlijk weerlegde argumenten aanpakt om eens lekker een potje te gaan zeiken.

Dit is mijn laatste reactie hierover.
Ik vind dat ik niets verkeerd gedaan heb,
dus ik heb zelf maar even een mod verwittigd.
 
"Schaal" kan zon type vliegtuig ook nog flink beesten hoor Johan. ;)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
[mod]En daar is de door Sven verwittigde mod....
Wat een geneuzel weer op de vroege ochtend. Een forum is volgens mij om ervaringen met elkaar te delen en adviezen te geven. Een gegeven advies HOEF je niet op te volgen maar is al helemaal geen reden voor gezeur!!!
Als iemand aangeeft dat hij goede ervaringen heeft met een prop (bijvoorbeeld Willem en zijn 13x4) dan is dat zeer waardevolle informatie!! Doe ermee wat je wilt, maar zie het niet als aanleiding tot een verbale 'oorlog'!!!

Ik stel voor dat we gewoon weer verder gaan met waar we waren. Fun hebben aan de Funcub! Zie je een mening staan waar je het niet mee eens bent, ga er dan niet persoonlijk op in, maar kom met gefundeerde redenen eventueel! En op een forum met bijna 20000 leden geldt; om advies vragen is veel meningen krijgen! Echter ga dan niet op een advies reageren van dat je het lokaal hebt gezien en het niet werkt. Dan weet je het kennelijk dus al![/mod]
 
Dank u heren voor alle uitleg. Voordat ik met de ´bouw´ ga beginnen heb ik al heel wat info in dit draadje. Da´s zeer leerzaam!
Voor alle duidelijkheid ging het mij niet om de originele motorset, maar om:
2820/06 Brushless Outrunner 1000KV waarvoor dus een 12 X 6 staat geadviseerd. Wel vraag ik mij af of een grotere prop de motor dan niet teveel belast? Het probleem dat de prop te groot is en de grond gaat raken heb ik ook eens gehad (met een Calmato) en da´s idd niet prettig.
Anyway, wat let mij om allebei de props gewoon te proberen? Dan merk ik vanzelf ook wat lekkerder/beter vliegt.
 
Ik heb het toch met eigen ogen gezien hoor Johan. ;)
Ervaring A versus Ervaring B, ik weet ook niet wat ik er nu mee aan moet.

Vooral je eigen ogen geloven! En als dat niet blijkt te werken kan je altijd 'Ervaring B' gebruken! Dat is het mooie van een forum... je kan veel adviezen/ervaringen delen!
 
Ik heb nog steeds geen Funcub maar ze lijken nu weer leverbaar te worden. Heb ook nog geen haast.

Hee Erik (en anderen die er 1 willen aanschaffen),

Wellicht even wat shops bellen die 'm binnenkort verwachten en er alvast 1 reserveren?!?!
Natterer had er een berg besteld, maar ook nog een berg uit te leveren van mensen die 'm in bestelling hadden staan. Status stond even op groen (leverbaar), maar binnen een dag weer uitverkocht :( (klik).

Veel andere shops hebben nog niets van de nieuwe MPX levering ontvangen, als je 'm alvast besteld sta je vooraan als ze binnenkomen :D


Bodemvrijheid van prop is een goeie, kan met mijn Minimag op het veld in Keldonk probleemloos starten, maar goed, denk dat de club daar één van de strakste grasmatten van alle modelvliegclubs heeft. Op andere plekken (graszoden bedrijf, ook strakke mat, maar minder kort) hadden we al problemen, even gezocht, vond nog een filmpje uit de oude doos ([URL="
maar[/URL]), even kijken rond 10 sec. Probleem bleek goed op te lossen door niet te flauw het gas open te gooien zodat ie direct snelheid op begint te bouwen i.p.v. voorover wil duiken.

Weet zo niet met welke prop ik 'm wil gaan vliegen, ligt wel al klaar, nog even opsnorren, maar zal t.z.t. laten weten hoe bodemvrijheid en prestaties zijn!
Let op, een relatief zware setup, in combinatie met het flexibele landingsgestel en bij sommige ook nog kleinere dan standaard wielen, zijn natuurlijk funest voor de bodemvrijheid ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg de Minimag met een 7 X 6. Dan raakt ´ie in elk geval de grond niet. De Minimag kan trouwens binnen een meter al los van de grond zijn ... hmm, met mijn motor dan tenminste.
 
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 42-40A 1050kv 35A Brushless Outrunner
Zou dit een goede motor zijn?
Hij is 1050kv, en met een 12x6 propeller geeft hij 1500gr. thrust aan een bescheiden 30A statisch verbruik.
Dat is denk ik net genoeg om nog leuk een keertje straal omhoog te peuten,
maar ik hoop niet zo debiel dat de hele neus kapot rammeld. ;)

De vorige motor die ik had was dicht bij 40A, zo rond de 450w. en gaf over de 2kg thrust.
Dat is dus teveel gebleken, en ik denk dat ik er beter aan doe gewoon een stap terug te nemen,
ipv. de hele boel met carbon en glasmatten te bekliederen.

Bovendien vliegt hij vast ook een beetje leuker als ik er de helft aan batterij capaciteit uitgooi.
Ik vloog namelijk met een 3s 4400mAh pack met de bedoeling er ooit een sleep of FPV vliegtuig van te maken.
Nu dan maar gewoon voor de lol en met een 2200mAh packje, want daar heb ik er genoeg van.
 
Vandaag weer echt Fun gehad aan/met de Funcub tijdens onze opendeurdag/flyin in Bladel
Diverse sleepjes gedaan ,easy glider electro achter de Funcub met een HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-48-A 1100kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826 met 11x5,5 prop en een 3S2200 (torquen en Verticaal geen probleem)

Vliegman had ook problemen met een "slappe neus" van de Funcub , hij heeft een ander merk/type prop erop gezet en het probleem was weg :confused:.

@ Sven : ik weet niet of die TR42-40 er in past (ivm de diameter)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top