ziroli p-51 mustang en p-40d warhawk

Hoi...
Hier nog even de link naar de Sierra Retacts voor de Skyshark P-40
P-40 Main Retracts
Punt is dat deze iets verder naar voren klappen, dus niet 90 graad haaks naar beneden.
De echte P-40 had al last van nose overs, het model evenzeer.
De Century Jets die ik hier heb liggen klappen ook verder naar voren.
Gr Bas

Hier nog wat inzicht in een Century Jet variant.
Overigens zeer aardige lieden in Kentucky. Hebben voor mij de pootjes op maat gemaakt (CMPro 140 P-40). Gewoon gebeld... dat hoeft immers de kop niet meer te kosten. Echt super!

http://www.radiocontrolzone.com/showthread.php?t=242991
 
Laatst bewerkt:
hallo,

nog steeds niet begonnen, vrij druk gehad en nu aan het uitkijken voor een huisje enzo... maar zeker nog niet aan de kant geschoven... ondertussen al heel wat materiaal en details enzo opgezocht en verzameld...

nu was ik nog even op een rijtje aan het zetten qua motor...


DLe 55
MVVS58
ZDZ 80

de dLe heb ik al goede ervaring mee. de andere 2 motoren zullen een pak sterker zijn nog naar mijn mening. ze zijn ook beide iets zwaarder maar wel gelijk in gewicht ongeveer schat ik. nu het gewicht speelt niet direct een grote rol denk ik daar er veel gewicht in de neus nodig is...

Nu kan ik aan een ZDZ 80 geraken voor een zachte prijs(zonder uitlaat)
maar van dat merk ken ik dus niets. deze die ik kan krijgen heeft een blauwe cilinderkop... ik weet nu niet of dit al een ouder model is of niet....

welke motor is overigens jullie voorkeur??
 
De P51 en de P40 hebben respectievelijk een lange neus
een zwaar wegende motor zou dan erg nadelig werken
De mvvs 58 is kwa gewicht een stuk zwaarder dan de 55 van dle
maar heeft niet echt veel meer power
De ZDZ motoren zijn goed maar erg zwaar en 80cc is een beetje overkil op de mustang
Ook krijg je deeze motor haast niet binnen de kap van de mustang
Voor de P40 zou i weer wel kunnen
Daar heb je veel meer ruimte in de neus
En is iets korter
En het exstra vermogen heft een beetje de ingebouwde tegenwind op die de P40 heeft
 
De mustang heeft een betere stroomlijn dan de P40
dus zal met minder vermogen net zo hard gaan
Bij de P40 heb je namelijk onder de neus die hele grote koeler zitten
 
er is een dle 55 en een zdz 80rv op komst... ik zie dan wel welke ik het best op de P40 zet. Omdat ik niet kan wachten ben ik toch al begonnen met vleugelspanten te snijden.

spanten 5 tot 12 heb ik reeds gesneden uit balsa 3mm
spanten 1 tot 4 staat er ply wood nemen (triplex/multiplex dus)
mag ik voor die 4 spanten hobbytriplex nemen(van de gamma//balsatriplex) die heb ik namelijk op voorraad. of toch beter de harde triplex nemen...??
de ruimte van de retracts wordt binnen verstevigd met een soort vezels(vlokken) dit wordt beenhard.
 
de ruimte van de retracts wordt binnen verstevigd met een soort vezels(vlokken) dit wordt beenhard.

:confused:

Ik zou zeggen (maar wie ben ik? :confused: ): neem maar puike kwaliteit sperrholz voor die eerste ribben, of maak zelf laminaat . . .

Naar de tip toe is balsa prima.


jan.
 
gamma triplex is zwak in vergelijking met echte scheepsmultiplex. Het goedkope is bvb 4 mm dik en heeft twee buitenlagen bovenop een dikke zwakke kern. Het betere materiaal heeft vanaf 1,5mm (afhankelijk vd fabrikant) 5 lagen (gekeurde) fineer. Die 1,5 is veeeeel sterker dan die zware 4mm.
 
er is een dle 55 en een zdz 80rv op komst... ik zie dan wel welke ik het best op de P40 zet. Omdat ik niet kan wachten ben ik toch al begonnen met vleugelspanten te snijden.

spanten 5 tot 12 heb ik reeds gesneden uit balsa 3mm
spanten 1 tot 4 staat er ply wood nemen (triplex/multiplex dus)
mag ik voor die 4 spanten hobbytriplex nemen(van de gamma//balsatriplex) die heb ik namelijk op voorraad. of toch beter de harde triplex nemen...??
de ruimte van de retracts wordt binnen verstevigd met een soort vezels(vlokken) dit wordt beenhard.

Ik heb voor mijn Ziroli Corsair nergens balsatriplex gebruikt alleen maar aircraftply voor de stukken waar triplex werd aangegeven.
ik zou zeker geen zwakkere triplex gaan gebruiken want op het RCSB forum staat een bouwverslag van de Ziroli Corsair en de bouwer had ipv aircraftply liteply gebruikt met het resultaat dat zijn vleugel is gebroken na een doorstart..... dus ik zou aanhouden wat op tekening staat.
Succes met de bouw.

Patrick
 
vandaag eens naar de winkel gaan om wat harde triplex...

dit weekend de rest van de ribben zagen dan. de liggers heb ik ook al uit grenen geschaaft direct op de lengte van de volledige vleugel, dus zonder onderbrekingen( en zonder knopen of andere gebreken in het hout)
 
voila de meeste liggers en ribben zijn gemaakt, vanavond wat opschuren en de bouwtafel even vrij maken...

ik wil ook flaps gaan gebruiken natuurlijk, maar snijden jullie die op voorhand uit? lijkt me logisch...

greetzz
 
Dat kun je natuurlijk allemaal wel zeggen.
Maar we willen ook wat zien.
Dus kom maar op met de foto's.
Anders is het ook zo kaal hier.;)

Groeten Han.
 
dat is een feit... maar naast een hoop liggertjes en ribbetjes voor de vleugel is er nog niet veel te zien... lijm is ook bijna op dus een nieuwe voorraad moet ik ook gaan halen. ik hoop deze week ergens tijd te vinden om werkelijkt te beginnen lijmen!:p

ik bouw eerst de vleugel met beplanking en begin dan pas aan de romp. dit omdat ik een vleugel bouwen altijd het minst leuk vind... en zo kan ik ook de romp direct compleet bouwen met de vleugelzadels goed!

de flaps moet ik nog lossnijden eerst...
dit is voor vanavond, samen met de 2 verticale stukken voor de retracts en bouwtafel maken( als de vergadering niet uitloopt vnvnd:p)
 
hier dan toch even vlug wat foto's genomen... door de langere vergadering en nog wat voorbereidingswerk voor morgen kom ik vnvnd niet meer in het bouwhok, morgenavond ook niet(avondles geven) dus het zal voor woensdagmiddag zijn!!

P1020790.JPG


P1020792.JPG



en hier een gekregen piloot( die ooit ook in zo een ziroli p40 gezeten heeft)
hij lag onder een dikke cm stof.
vlug maar uit blik even proberen een stoeltje te plooien!
P1020793.JPG



alles op zijn tijd dus
 
oke de eerste lijm heeft gevloeid!!

P1020797.JPG


het plan met folie en de ligger(voor de wingwrap) op een dikke isolatieplaat met karton geprikt

P1020798.JPG


P1020801.JPG


4 liggers zitten er in gelijmd, morgen hopelijk de onderste en de retract ruimte klaar maken.

ondertussen was ik begonnen met de ribben voor het rudder. maar bij nader inzien ga ik dit toch wat meer schaal bouwen... hier even een tekening van hoe ik het wil gaan maken...
alleen moet ik wat zien te vinden op die scharnierlijn:)

P1020799.JPG


de rode lijnen zijn de scharnierlijnen.
de zwarte lijnen moeten stukjes worden die vast zitten aan de romp waar dan een buisje door scharniert van het rudder...
hoe ik het werkend moet krijgen weet ik nog niet...:p
dit is dus de bedoeling:
P1020697.JPG
Knipsel.JPG

hier zie je bovenaan ook nog een scharnier langs de buitenkant, dit komt er dus ook op...
 
Laatst bewerkt:
ondertussen was ik begonnen met de ribben voor het rudder. maar bij nader inzien ga ik dit toch wat meer schaal bouwen... hier even een tekening van hoe ik het wil gaan maken...
alleen moet ik wat zien te vinden op die scharnierlijn:)

P1020799.JPG


de rode lijnen zijn de scharnierlijnen.
de zwarte lijnen moeten stukjes worden die vast zitten aan de romp waar dan een buisje door scharniert van het rudder...
hoe ik het werkend moet krijgen weet ik nog niet...:p
dit is dus de bedoeling:
P1020697.JPG
Knipsel.JPG

hier zie je bovenaan ook nog een scharnier langs de buitenkant, dit komt er dus ook op...
Mooi projekt hoor!
Je moet nog eens goed kijken naar de scharnierlijn. Als je de verticale rode lijn doordenkt dan zou dat de scharnierlijn zijn. Het bovenste scharnierpunt zou dan achteraan zijn, is op de foto te zien als uitstekende ring. Dus die kleine horizontale rode lijntjes kunnen geen scharnierpunten zijn anders gaat ie niet draaien.

succes, Michiel
 
hallo,

daar was ik ook achter gekomen toen ik de foto op de pc staan had... maar dan klopt volgens mij de scharnierlijn niet(te ver naar achteren) en ook maar 3 aanknopingspuntjes is wat bangelijk...( de eerste fot heb ik zelf genomen op moorsele)jammergenoeg heb ik het niet werkend gezien...

en schaalfanaat... wel we proberen ons best te doen, maar ik ga het model ook niet overbeladen met schaaldetails om daarna een veel te zware kist te hebben. ik wil eerst en vooral een goed vliegende p40
 
Back
Top