ziroli p-51 mustang en p-40d warhawk

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door eclipse86, 17 jan 2010.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi...
    Hier nog even de link naar de Sierra Retacts voor de Skyshark P-40
    P-40 Main Retracts
    Punt is dat deze iets verder naar voren klappen, dus niet 90 graad haaks naar beneden.
    De echte P-40 had al last van nose overs, het model evenzeer.
    De Century Jets die ik hier heb liggen klappen ook verder naar voren.
    Gr Bas

    Hier nog wat inzicht in een Century Jet variant.
    Overigens zeer aardige lieden in Kentucky. Hebben voor mij de pootjes op maat gemaakt (CMPro 140 P-40). Gewoon gebeld... dat hoeft immers de kop niet meer te kosten. Echt super!

    http://www.radiocontrolzone.com/showthread.php?t=242991
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2010
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,

    nog steeds niet begonnen, vrij druk gehad en nu aan het uitkijken voor een huisje enzo... maar zeker nog niet aan de kant geschoven... ondertussen al heel wat materiaal en details enzo opgezocht en verzameld...

    nu was ik nog even op een rijtje aan het zetten qua motor...


    DLe 55
    MVVS58
    ZDZ 80

    de dLe heb ik al goede ervaring mee. de andere 2 motoren zullen een pak sterker zijn nog naar mijn mening. ze zijn ook beide iets zwaarder maar wel gelijk in gewicht ongeveer schat ik. nu het gewicht speelt niet direct een grote rol denk ik daar er veel gewicht in de neus nodig is...

    Nu kan ik aan een ZDZ 80 geraken voor een zachte prijs(zonder uitlaat)
    maar van dat merk ken ik dus niets. deze die ik kan krijgen heeft een blauwe cilinderkop... ik weet nu niet of dit al een ouder model is of niet....

    welke motor is overigens jullie voorkeur??
     
  3. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    De P51 en de P40 hebben respectievelijk een lange neus
    een zwaar wegende motor zou dan erg nadelig werken
    De mvvs 58 is kwa gewicht een stuk zwaarder dan de 55 van dle
    maar heeft niet echt veel meer power
    De ZDZ motoren zijn goed maar erg zwaar en 80cc is een beetje overkil op de mustang
    Ook krijg je deeze motor haast niet binnen de kap van de mustang
    Voor de P40 zou i weer wel kunnen
    Daar heb je veel meer ruimte in de neus
    En is iets korter
    En het exstra vermogen heft een beetje de ingebouwde tegenwind op die de P40 heeft
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    wat wil je bedoelen met die laatste zin??? de p40 wordt trouwens eerst gebouwd
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    De mustang heeft een betere stroomlijn dan de P40
    dus zal met minder vermogen net zo hard gaan
    Bij de P40 heb je namelijk onder de neus die hele grote koeler zitten
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    er is een dle 55 en een zdz 80rv op komst... ik zie dan wel welke ik het best op de P40 zet. Omdat ik niet kan wachten ben ik toch al begonnen met vleugelspanten te snijden.

    spanten 5 tot 12 heb ik reeds gesneden uit balsa 3mm
    spanten 1 tot 4 staat er ply wood nemen (triplex/multiplex dus)
    mag ik voor die 4 spanten hobbytriplex nemen(van de gamma//balsatriplex) die heb ik namelijk op voorraad. of toch beter de harde triplex nemen...??
    de ruimte van de retracts wordt binnen verstevigd met een soort vezels(vlokken) dit wordt beenhard.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    :confused:

    Ik zou zeggen (maar wie ben ik? :confused: ): neem maar puike kwaliteit sperrholz voor die eerste ribben, of maak zelf laminaat . . .

    Naar de tip toe is balsa prima.


    jan.
     
  8. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    gamma triplex is zwak in vergelijking met echte scheepsmultiplex. Het goedkope is bvb 4 mm dik en heeft twee buitenlagen bovenop een dikke zwakke kern. Het betere materiaal heeft vanaf 1,5mm (afhankelijk vd fabrikant) 5 lagen (gekeurde) fineer. Die 1,5 is veeeeel sterker dan die zware 4mm.
     
  9. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Ik heb voor mijn Ziroli Corsair nergens balsatriplex gebruikt alleen maar aircraftply voor de stukken waar triplex werd aangegeven.
    ik zou zeker geen zwakkere triplex gaan gebruiken want op het RCSB forum staat een bouwverslag van de Ziroli Corsair en de bouwer had ipv aircraftply liteply gebruikt met het resultaat dat zijn vleugel is gebroken na een doorstart..... dus ik zou aanhouden wat op tekening staat.
    Succes met de bouw.

    Patrick
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Dat bedoel ik . . .


    jan.
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    vandaag eens naar de winkel gaan om wat harde triplex...

    dit weekend de rest van de ribben zagen dan. de liggers heb ik ook al uit grenen geschaaft direct op de lengte van de volledige vleugel, dus zonder onderbrekingen( en zonder knopen of andere gebreken in het hout)
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    voila de meeste liggers en ribben zijn gemaakt, vanavond wat opschuren en de bouwtafel even vrij maken...

    ik wil ook flaps gaan gebruiken natuurlijk, maar snijden jullie die op voorhand uit? lijkt me logisch...

    greetzz
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Dat kun je natuurlijk allemaal wel zeggen.
    Maar we willen ook wat zien.
    Dus kom maar op met de foto's.
    Anders is het ook zo kaal hier.;)

    Groeten Han.
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dat is een feit... maar naast een hoop liggertjes en ribbetjes voor de vleugel is er nog niet veel te zien... lijm is ook bijna op dus een nieuwe voorraad moet ik ook gaan halen. ik hoop deze week ergens tijd te vinden om werkelijkt te beginnen lijmen!:p

    ik bouw eerst de vleugel met beplanking en begin dan pas aan de romp. dit omdat ik een vleugel bouwen altijd het minst leuk vind... en zo kan ik ook de romp direct compleet bouwen met de vleugelzadels goed!

    de flaps moet ik nog lossnijden eerst...
    dit is voor vanavond, samen met de 2 verticale stukken voor de retracts en bouwtafel maken( als de vergadering niet uitloopt vnvnd:p)
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hier dan toch even vlug wat foto's genomen... door de langere vergadering en nog wat voorbereidingswerk voor morgen kom ik vnvnd niet meer in het bouwhok, morgenavond ook niet(avondles geven) dus het zal voor woensdagmiddag zijn!!

    [​IMG]

    [​IMG]


    en hier een gekregen piloot( die ooit ook in zo een ziroli p40 gezeten heeft)
    hij lag onder een dikke cm stof.
    vlug maar uit blik even proberen een stoeltje te plooien!
    [​IMG]


    alles op zijn tijd dus
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke de eerste lijm heeft gevloeid!!

    [​IMG]

    het plan met folie en de ligger(voor de wingwrap) op een dikke isolatieplaat met karton geprikt

    [​IMG]

    [​IMG]

    4 liggers zitten er in gelijmd, morgen hopelijk de onderste en de retract ruimte klaar maken.

    ondertussen was ik begonnen met de ribben voor het rudder. maar bij nader inzien ga ik dit toch wat meer schaal bouwen... hier even een tekening van hoe ik het wil gaan maken...
    alleen moet ik wat zien te vinden op die scharnierlijn:)

    [​IMG]

    de rode lijnen zijn de scharnierlijnen.
    de zwarte lijnen moeten stukjes worden die vast zitten aan de romp waar dan een buisje door scharniert van het rudder...
    hoe ik het werkend moet krijgen weet ik nog niet...:p
    dit is dus de bedoeling:
    [​IMG][​IMG]
    hier zie je bovenaan ook nog een scharnier langs de buitenkant, dit komt er dus ook op...
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2010
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Echte schaal-fanaat!

    Goedzo.


    jan.
     
  18. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Mooi projekt hoor!
    Je moet nog eens goed kijken naar de scharnierlijn. Als je de verticale rode lijn doordenkt dan zou dat de scharnierlijn zijn. Het bovenste scharnierpunt zou dan achteraan zijn, is op de foto te zien als uitstekende ring. Dus die kleine horizontale rode lijntjes kunnen geen scharnierpunten zijn anders gaat ie niet draaien.

    succes, Michiel
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,

    daar was ik ook achter gekomen toen ik de foto op de pc staan had... maar dan klopt volgens mij de scharnierlijn niet(te ver naar achteren) en ook maar 3 aanknopingspuntjes is wat bangelijk...( de eerste fot heb ik zelf genomen op moorsele)jammergenoeg heb ik het niet werkend gezien...

    en schaalfanaat... wel we proberen ons best te doen, maar ik ga het model ook niet overbeladen met schaaldetails om daarna een veel te zware kist te hebben. ik wil eerst en vooral een goed vliegende p40
     
  20. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi.

    Blader effe hier door wat foto's.
    Heb je enig idee hoe het bij min beech zit.


    Scharnieren beech.!!


    Zijn iets teveel foto's om hier te posten.

    Groeten Han.
     

Deel Deze Pagina