Met ingebouwde voeding is zeker een voordeel als je alleen thuis laadt; als ik een middag ga zweven neem ik alleen een 3S2200 lipo en een ladertje van 200 gram mee en kan daar de hele middag mee toe. Ga ik ook motorkisten vliegen heb ik toch een auto accu van 110A bij me dus maakt gewicht niet zoveel meer uit
Stampertje, op de beurs weet ik niet, prijzen in Nederland zijn vaak schrikbarend veel hoger dan in HK, vooral voor lipo's en laders (ik heb prijzen bij de LHS gezien die drie maal zo hoog waren voor exact hetzelfde product!)
Lipo's laden is net zo makkelijk als vroeger NiCads (10 jaar geleden, toch?)
De meeste betaalbare lipo's laad je op 1C dus een 2200 lipo op 2.2A; duurdere of nieuwere lipo's kun je soms al op 6C laden maar daar betaal je wel fors voor. Reken erop dat een laadbeurt een uur duurt, de capaciteit van je lipo maakt niet uit! een 2S350 duurt dus net zo lang als een 4S5000.
Aan een lipo van meer dan één cel zitten twee snoertjes; een laadsnoer (zwart/rood) en een balanceer snoer. Deze sluit je beide aan op je lader, op de daarvoor bedoelde plek. Het laadsnoer zorgt voor het opladen (duh) en de balandeerkabels zorgen ervoor dat de cellen precies 4.20V worden (een 3S, 11,1V pakket is dus 12,6V volledig opgeladen!) dit voor het verlengen van de levensduur van je lipo en voor een gelijkmatige stroomlevering.
De meeste laders laden tot 6 cellen lipo en zijn eenvoudig in te stellen op
- Laadstroom (0.1 tot 6A meestal)
- Voltage (1~6S dus 3.7V tot 22.2V)
- laden/balanceerladen/balanceren/laden+ontladen cyclus
Eigenlijk kan het niet fout gaan, sluit je de lipo verkeerd aan of stel je een verkeerde instelling in (behalve laadstroom, deze moet je dus goed checken!) dan geeft je lader een foutmelding.
Meer informatie kun je zeker in het electronica gedeelte van dit forum vinden
