multiplex Easystar deel 2.

Ik heb van HK "Turnigy Watt Meter and power Analyzer".

Die heb ik gisteravond voor het slapen gaan nog even besteld:D
Mooi spul hebben ze daar bij HK.

Die Eagle Tree spullen zien er ook erg mooi uit, dat hele telemetrie gebeuren, dat wordt de toekomst.

Laatst bewerkt:
Tja zo'n logger is mooier want de Watt meter onthoud aleen de hoogste stand als hij mee naar boven gaat.
En dat is meestal de start.
Maar beter iets dan niets want op de werkbank kun je ook mooi kijken wat de getallen zijn!
Ik zie dan ook mooi dat de spanning meestal iets in elkaar zakt dus de theorie van 3,7 V gaat dan niet meer op.
Ton

Ik verwacht niet dat het een straaljager wordt;) Heb niet het idee dat hij meer stuwkracht heeft dan met de standaard motor. Ik denk dat ik er gewoon een keer mee moet gaan vliegen, dan kan ik beter beoordelen.

Vanmiddag voor het eerst met de nieuwe motor gevlogen in combinatie met de 5,2 x 5,2 prop, het viel me zeker niet tegen:D Er stond behoorlijk wat wind maar de EZ kon goed tegen de wind in komen. Ik heb 2 accu's (een 2200 mAh en een 3000 mAh lipo van Zippy) als er veel wind staat dan is zo'n 3000 mAH lipo ideaal.

Nieuwe start

Hi Easystar flyers,

Na een jaar of 12 niet meer gevlogen te hebben ... een tweedehands (nieuwe) Easystar (grijs) aangeschaft om het vliegen weer een beetje onder de knie te krijgen!

De Easystar moet nog in elkaar geplakt worden en er zit een motor/prop up-grade bij, ik wil hem gelijk met rolroeren uitvoeren (HXT900 servo's)
Richtingsroer mod (vergroten) ook gelijk maar doen en een langere (carbon) buis in de vleugels!

Ik heb m'n FC18 zender pas voorzien van een nieuwe accu, de oude was zo dood als een pier, kon ook niet anders na ruim tien jaar stil gelegen te hebben :???:

Nu een paar vragen (ja, ik heb al het forum lopen doorspitten maar kom er niet helemaal uit wat nu het beste is, bovendien heb ik helemaal geen verstand van de voor mij nieuwe Lipo batteryen :confused: ) die waarschijnlijk al +honderd keer gesteld zijn ... sorry for that !

De motor is een Turnigy B2835-2200 en de regelaar is van HobbyKing ... HK-30A ESC, cells 2-3S(auto detect), max current 30A, BEC 3A, 25/30
en een 6x4E propje
Wat voor een goed Lipo pakket hoort hier op en ik zou er graag een goede lader bij willen hebben die ook op 12V het pakket kan opladen (via de auto accu)

Groetsels Jack

Hoi Jack, welkom terug ;)

Als lipo kun je voor de EZ de simpelste 3S2200 lipo's nemen die hobbyking heeft. Als je meerdere tegelijk wil bestellen (of alvast voor andere toestellen bijvoorbeeld) kijk dan eens naar het DE warehouse van hobbyking. Iets hogere prijzen maar voor verzenden ben je tot 10 kilo maar 11 euro ofzo kwijt en maakt het dus niet uit hoeveel (zware!) lipo's je besteld. Vanaf twee stuks denk ik dat het zelfs al voordeliger is, moet je even checken.

DE warehouse: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9805
HK warehouse: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8932

-edit- net even voor je geprobeerd, als ik de normale prijs bij HK aanhou ben je met alleen twee lipo's voordeliger uit als je deze in HK besteld. Dat geldt zowel voor 2 als 4 stuks. Met andere woorden, de enige reden om in DE warehouse te bestellen zou zijn dat het (veel) sneller binnen is. Of bij bijvoorbeeld vliegtuigen natuurlijk vanwege het hoge gewicht.

Wat de lader betreft kun je prima uit de voeten met de goedkoopste laders, die zijn er al vanaf 18 dollar ofzo. Deze is zelfs voorzien van alle benodigde extra's. Vrijwel alle laders zijn overigens gewoon op 12V te gebruiken omdat er voor thuis een losse voeding bij nodig is. Ook bij HK te bestellen of even bij je plaatselijke electronicaboer.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11060

Wil je toch weer serieus gaan vliegen (veel nieuwe electro toestellen vliegen op 4, 5 of zelfs 6S) denk dan aan gelijk een goede lader, bijvoorbeeld

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5606
of
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing ECO6-10 200W 10A 6S Bal/Dis/Cyc Charger w/ acc.
of
HobbyKing Online R/C Hobby Store : iCharger 206B 300W 8s Balance/Charger

feitelijk kun je dat dus zo duur maken als je zelf nodig denkt te hebben in de toekomst (goede tip, bespaar niet op je lader voor het behoud van je lipo's! Een goed balancerende lader is echt noodzaak vooral met goedkopere lipo's.)

Succes met bouwen en vliegen weer!

Laatst bewerkt:
Thanks mannen, das iets om naar uit te kijken om aan te schaffen wellicht op de beurs !

Moet me nog wel even eigen maken over het hoe en wat met Lipo's ... !?

Met ingebouwde voeding is zeker een voordeel als je alleen thuis laadt; als ik een middag ga zweven neem ik alleen een 3S2200 lipo en een ladertje van 200 gram mee en kan daar de hele middag mee toe. Ga ik ook motorkisten vliegen heb ik toch een auto accu van 110A bij me dus maakt gewicht niet zoveel meer uit ;)

Stampertje, op de beurs weet ik niet, prijzen in Nederland zijn vaak schrikbarend veel hoger dan in HK, vooral voor lipo's en laders (ik heb prijzen bij de LHS gezien die drie maal zo hoog waren voor exact hetzelfde product!)

Lipo's laden is net zo makkelijk als vroeger NiCads (10 jaar geleden, toch?)
De meeste betaalbare lipo's laad je op 1C dus een 2200 lipo op 2.2A; duurdere of nieuwere lipo's kun je soms al op 6C laden maar daar betaal je wel fors voor. Reken erop dat een laadbeurt een uur duurt, de capaciteit van je lipo maakt niet uit! een 2S350 duurt dus net zo lang als een 4S5000.

Aan een lipo van meer dan één cel zitten twee snoertjes; een laadsnoer (zwart/rood) en een balanceer snoer. Deze sluit je beide aan op je lader, op de daarvoor bedoelde plek. Het laadsnoer zorgt voor het opladen (duh) en de balandeerkabels zorgen ervoor dat de cellen precies 4.20V worden (een 3S, 11,1V pakket is dus 12,6V volledig opgeladen!) dit voor het verlengen van de levensduur van je lipo en voor een gelijkmatige stroomlevering.

De meeste laders laden tot 6 cellen lipo en zijn eenvoudig in te stellen op

- Laadstroom (0.1 tot 6A meestal)
- Voltage (1~6S dus 3.7V tot 22.2V)
- laden/balanceerladen/balanceren/laden+ontladen cyclus

Eigenlijk kan het niet fout gaan, sluit je de lipo verkeerd aan of stel je een verkeerde instelling in (behalve laadstroom, deze moet je dus goed checken!) dan geeft je lader een foutmelding.

Meer informatie kun je zeker in het electronica gedeelte van dit forum vinden :)

Tsja, ik had al door dat de prijzen hier in de Nederlandse winkels de pan uit stijgen in vergelijk met wat je via het internet kan krijgen ... !!!
De beurs wordt de beurs in Duitsland, daar ben ik +10 jaar geleden een aantal keer geweest, was toen best groot (understatement) en kon genieten wat er allemaal verkrijgbaar was en wat er zelf (made) gebouwd was (van vliegtuigjes tot aan torenkranen)
Hopelijk is het er nog steeds zo massaal groot en de moeite waard ...
ook om eventueel nog wat dingentjes aan te schaffen ... !?

Ja ... ik had al wat gelezen over het laden van Lipo's met (voor mij) schrikbarend hoge stromen in vergelijk met de 'oude' cellen (10% van de lading voor 14 uur)

Tevens nog een vraagje; (kan) het lipopakket doet ook dienst als ontvanger accu !?
en hoe moet je dat dan weer aansluiten (verkeerde spanning 3x4,2V=12.6V)
want de ontvanger werkt op (4x1,2V=)4.8V
bovendien werkt de regelaar toch ook als ondergrens spanningsbeveiliging voor de lipo !?

Ach ... eigenlijk te veel vragen voor dit topic ... je ziet dat ik nog veel te lezen/leren heb :)

Nee hoor, zeker niet teveel vragen. Vragen is altijd goed :)

Ja, de meeste regelaars werken als spanningsbeveiliging voor je lipo maar eigenlijk moet je niet willen dat die functie "in werking treedt". Dan is je lipo namelijk al te leeg. Als je rekening houdt met een ontlading van 75% maximaal heb je altijd nog wat over voor bijvoorbeeld een nieuwe landing in geval van doorschieten en ontlaad je je lipo niet te ver.

Je lipo doet ook dienst als ontvanger accu inderdaad, omdat de lipo niet rechtstreeks op de ontvanger zit maar via de regelaar (en deze weer op de ontvanger) krijgt je ontvanger altijd 5 of 6V (afhankelijk van welke regelaar, bij sommige kun je dit zelfs instellen); overigens werken de meeste moderne ontvangers op een voltage tussen 3.7V en 6V (ik vlieg een zwever op 1S lipo rechtstreeks op de ontvanger) en sommige nieuwe ontvangers kunnen zelfs 7.4V (2S lipo) rechtstreeks hebben.

Overigens, als je de laadstroom van lipo's hoog vindt moet je eens naar A123 cellen kijken :) een vriend van me laadt zijn cellen met 8C op 16A - rechtstreeks op de regelbare voeding! In zes minuten vol...

Okee ... dus met de spulletjes die ik nu heb ...
(ex. lipo & lader natuurlijk, lees eerste post;

Hi Easystar flyers,
De motor is een Turnigy B2835-2200 en de regelaar is van HobbyKing ... HK-30A ESC, cells 2-3S(auto detect), max current 30A, BEC 3A, 25/30
en een 6x4E propje
Wat voor een goed Lipo pakket hoort hier op en ik zou er graag een goede lader bij willen hebben die ook op 12V het pakket kan opladen (via de auto accu)

kan ik dus ook gewoon de lipo gebruiken als ontvanger accu ... !?

Vandaag dikke pret gehad met m'n EZ* en een foxje op 10 meter erachter :) Eenmaal zwevend of bij laag vermogen doet de Fox heel leuk mee, alleen het landen is tricky dus ik ga iets verzinnen om de kabel te kunnen lossen.

Neuswiel ga ik iets anders voor verzinnen, het ding overleeft 2 à 3 landingen en daarna is het uit met de pret, en dat gaat nu ook ten koste van de neus.

Filmpje van 2 starts en landingen:

Alleen erg veel last van de wind, had niet echt de ruimte ( / de ballen) om met wind mee te landen en tegen de wind in ging niet echt vanwege de plek waar ik stond (wilde niet te ver weg). Dan maar met zijwind en dat heeft wel z'n invloed op het kistje.

Neuswiel zit nu wat beter vast met een plaatje triplex dat over de hele breedte van de neus loopt, dat gaat goed en blijft heel. Bij het repareren gelijk een filmpje geschoten van het neuswiel:

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk filmpje van het starten.

Het lijkt me wel eng om daar tussen die lichtmasten te vliegen, als een vliegtuig eenmaal in de lucht hangt is het erg lastig om je positie ten opzichte van dit soort obstakels (lees: vliegtuigmagneten:wink:) in te schatten.

Ach, ik heb ze 'pas' twee keer geraakt; bij m'n 2e vlucht ooit en m'n 5e vlucht :) Verder probeer ik er boven te blijven of er ruim tussen. Ik ga binnenkort eens proberen om een filmpje te schieten van buiten de kist, geeft een beter idee van het starten en landen.

Back